Jump to content

Reinsdyrjakta 2013


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 449
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg huket av for førstegangsjeger, jeg har jaktet i 20 år men aldri jaket rein, min oppfattelse var om jeg var førstegangsjeger på reinsjakt, derfor huket jeg av den "tasken". De spør jo ikke om dette på andre jaktformer som jeg har vært bort i. Men da har vel jeg misforstått denne saken :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jaja da har første avslag kommet :shock::lol: søkte for morroskyld for 6 året på rad hos rendalen renselskap,og svaret er som di 5 foregående årene,,, du står på venteliste.,.,.:) ja da er det bare å vente på svar fra inatur,., har søkt på det som er, for 12 året på rad og ikke fått en skit,.,.,.Vi var 4 stk som aldri har blitt trukket ut på inatur ,som dro til fjells i fjor ( Ringebu) vi kjøpte 4 stk løyver inkl hytte ( fritt under 50kg) for den nette sum av 36000.- ,., vi brukte 5 dager på å felle di dyrene , noe jeg syns er ok for 4 førstegangs reinsjegere,., opplevelsen var super men prisen var litt stiv kansje :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er det jeg som ikke forstår Inaturs nye søknadsskjema eller har de blitt helt gale?

Jeg ville så klart søke på alle områder og alle typer dyr, og i tilegg ville jeg lage en prioriteringsliste.

Det må ha tatt ca en time og flere hundre klikk.

 

Eller er det jeg som er dum?

Link to comment
Share on other sites

Her er svarene fra inatur når jeg spurte om enkleste måte å søke på reinsjakt på, og klaget på det nye grensesnittet:

 

Mail 1

"Takk for tilbakemelding, og at vi tar med oss ditt innspill videre.

 

Den enkleste måten er å søke opp storvilt og villrein i søket og bruke ”tilbake til søket” når du har søkt på ett område.

Grunnet til at vi tilbyr å prioritere både dyr og felt er for at kunde selv skal få avgjøre om det er feltet eller dyret som har høyeste prioritet.

 

Dersom søknaden er mangelfull, vil det stå ufullstendig søknad i statusfeltet, er den klar for innsending står det ganske enkelt ikke sendt inn. Klikk da på søknaden og velg send inn så er det klart."

 

Mail 2

"Vi tar i mot alle innspill med takk. For orden skyld nevner jeg at både Statskog og Fjellstyrene har medvirket sterkt med sine ønsker om hvordan de vil ha presentert tilbudene sine i ny løsning."

Link to comment
Share on other sites

Kan noen komme å dunke meg ordentlig hardt i hue?

Nå har jeg søkt på reinsjakt igjen enda jeg fortsatt har vondt i skrotten etter jakta i fjor. Da var det to dager med bæring. 4 timer å gå innover og 6-7 fram igjen med blytung sekk. At en aldri lærer.

I tillegg risikerer jeg å bli sherpa for broder`n . At en aldri lærer å holde kjeft. Det får bli takk for at han var med en dag i fjor.

 

Nå får vi håpe på bukk i trekninga begge to. Da blir det ordentlig slit.

 

Lykke til alle sammen. :smile:

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Har noen erfaring med opplæriingsjakten på villrein på Storsteinen som inatur.no tilbyr?

 

Jeg og en kompis er begge førstegangsjegere (på alle jaktformer) og lurer på det som et alternativ.

 

Og har noen en god bok å anbefale om reinsjakt? :)

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Pga lav vintertelling av dyr er det besluttet at villreinen i Rondane Nord, nord for Ula, er fredet i år. Det vil i praksis si at det ikke blir jakt på villrein i Grimsdal Statsallmenning i år.

 

Det er synd da det er området jeg helst ville gått i, men er bestanden lav så er det nok lurt å la bestanden vokse ett år eller to før det åpnes for jakt igjen.

 

http://dovre-fjellstyre.no/" target="_blank

http://www.folldal-fjellstyre.no/1359.R ... osten.html" target="_blank

http://www.gd.no/nyheter/article6614438.ece" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Kjente jaggu suget kom tvert når jeg satt og mimra meg gjennom bilder fra foregående år med reinsjakt.

Spesielt når jeg titta på dette bildet her, som er tatt i Vulufjell. Se på de viddene. Saker veit du :wink:

Far og Bamsegutten ser rein.

IMG_4520_zpsa77d4571.jpg

Link to comment
Share on other sites

vert der siden jeg var 2 år(bestefar bor og jaktet der), asbjørnsdalen , grøndalen er det bestandig dyr( uansett hva andre sier) i skarvedalen går det veldig ofte 5-10 store bukker de 2 første ukene i jakta. takk ja til tilbudet du. orker du gå blir det dyr på deg

Link to comment
Share on other sites

Det sto fridyr i e-posten jeg fikk, men det er nok fri bukk de mener. Nå er det vel slik at man oftest prøver å få tak i stor bukk enten det står fritt dyr eller fri bukk på kortet.

Takk til dere som har gitt tips og råd i forumet og på pm.

Link to comment
Share on other sites

OBA, Oppdal Bygdealmenning ufører sine trekninger selvstendig, og ikke i samarbeid med inatur. Trekning der har vel pleid å bli offentliggjort litt ut i juni.

 

De fleste fjellstyrene offentliggjør sine resultater i disse dager. I fjor kom vel trekningsresultatene 11.mai

Link to comment
Share on other sites

I år har jeg søkt på ALT i hele Oppland og Hedmark, så blir spennende om noe dukker opp. Stille foreløpig... :|

 

Nesten fælt man skal gå hele året og glede seg til villreinjakta, og når man sliter og bærer ut kjøttet i ulendt terreng forbanner man dumskapen..

I løpet kort tid er det glemt, og så er man på'n igjen... :D

Link to comment
Share on other sites

Hei, har søkt på reinsjakt i år, hvis jeg er heldig å får så blir det første gang på reinsjakt. Har skummet litt igjennom noen bøker på enkelte tema, men her kommer noen spørsmål som sikkert kan virke dumme for garva reinsjegere. :)

 

1. Hvis man er uheldig og kommer til et område der det er folkelig, er det noen spesielle regler som gjelder, eller er det enkelt og greit normal folkeskikk? :) Tenker da spessielt hvis det er mange om samme flokken f.eks.

 

2. Hold, er det noen fastsatte grenser for maksimalt skytehold? Og hvor eventuelt går grensene?

 

3. Noen gode tips til hva jeg bør ha av håndkikkert? De som blir brukt på hjort og rådyr blir kanskje litt tung til å henge rundt halsen dagen lang.

 

4. Når trekkes det på Inatur?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hei, har søkt på reinsjakt i år, hvis jeg er heldig å får så blir det første gang på reinsjakt. Har skummet litt igjennom noen bøker på enkelte tema, men her kommer noen spørsmål som sikkert kan virke dumme for garva reinsjegere. :)

 

Absolutt ikke dumt :wink:

 

1. Hvis man er uheldig og kommer til et område der det er folkelig, er det noen spesielle regler som gjelder, eller er det enkelt og greit normal folkeskikk? :) Tenker da spessielt hvis det er mange om samme flokken f.eks.

 

Du skal være særs heldig om du Kommer til en flokk der det IKKE er mye folk :wink:

Normal folkeskikk kommer man alltid langt med, men et lite tips er at man avventer dersom andre er i jaktsituasjon før seg selv.

 

2. Hold, er det noen fastsatte grenser for maksimalt skytehold? Og hvor eventuelt går grensene?

 

Hvor god er du? Skyt kun innenfor avstander DU har trent mye på og som du er sikker på er kapable for deg. Skulle ikke forundre meg om det er 100-200 meter som for de fleste andre.

 

3. Noen gode tips til hva jeg bør ha av håndkikkert? De som blir brukt på hjort og rådyr blir kanskje litt tung til å henge rundt halsen dagen lang.

 

Kjøp en skulderen til kikkerten din, da merker du ikke at den henger der. Selv jakter jeg med en Zeiss RF 8X45 uten og tenke på vekta, men skulle gjerne hatt en 10X

 

4. Når trekkes det på Inatur?

 

Snart :mrgreen:

 

Lykke til!

 

Ps! Dette er min mening :mrgreen:

 

Mvh

Sauerhansen

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått denne mailen i dag:

 

.....

Villreinjakta på statsallmenningene i Oppland og Sunndal er nå trukket. Du er dessverre ikke hverken blant de uttrukne eller på reservelista.

 

Mvh

Jan Hageland

......

 

Ser ut som "no news is good news" for dere som ikke har fått mail enda.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Sauerhansen, skulderreim skal bli, hvis det blir jakt. Grunnen til at jeg spurte spesifikt om dette med hold var i hovedsak det at jeg har sett flere plasser det har vært skrevet f.eks : "Hvis oppsynet ser deg skyte over xxx meter, da er du ferdig" osv.. Når jeg jakter hjort og rådyr ifra jaktstart til jul så er det ikke akkurat noen som står og følger med og straffer meg hvis DE mener det var for langt for meg, selv om dyret ligger på skuddplassen. Jeg skyter kun når jeg er sikker, bare for å ta med det, ikke noen cowboy fakter her..

 

Fikk mail idag om avslag Sunndal...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...