Jump to content

Din drømmerifle i .22LR?


Lindskog

Recommended Posts

.22LR drømmeriflen? Den så jeg bilder av på gamle Sluttstykket. En utrolig lekker Dakota - den så ut som en nedskalert safaririfle.

 

Har forresten ikke sett bilder av slik .22 Dakota siden...noen som kan hjelpe?

 

Det skulle ikke tilfeldigvis være denne? :D

 

normal_IMG_0209_%28Large%29.JPG

 

normal_IMG_0218_%28Large%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Anschütz 1712 Silhouette Sporter :)

 

18498_1024_768.jpg

Finnes det ikke sikle-vil-ha-smiley?

 

 

Anschütz er kongen for min del i hvert fall. Anerkjent over hele verden i haugevis med år, med ol- og vm-vinnende rifler. Skulle borge for strålende kvalitet og presisjon på det meste derfra vil jeg tro. Denne 1712'en var jo nydelig å se på i tillegg. :)

 

Dustehuet meg som solgte en 1416 i fjor... :? Byttet den ut med en ehhhhh...... Remington 597... :oops: (Joda, den nye ble tilpasset jentungen, og jeg brukte knapt Anschüten lenger, så den fikk slippe unna kappsaga og endte hos en bra kar her på Kammeret! Men du milde skaper som jeg angrer på at jeg solgte den.)

Link to comment
Share on other sites

@Rausheim: de GSG riflene er ikke verdt mer enn pappen de er pakket i.. Har testet samtlige varianter, og de er ikke brukendes til noe som helst annet enn å se "tøffe" ut (dårlig holdbarhet/konstruksjon/funksjon).

 

Toz er nevnt tidligere ser jeg, så da får jeg nøye meg med en +1 på den. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

.22LR drømmeriflen? Den så jeg bilder av på gamle Sluttstykket. En utrolig lekker Dakota - den så ut som en nedskalert safaririfle.

 

Har forresten ikke sett bilder av slik .22 Dakota siden...noen som kan hjelpe?

 

Det skulle ikke tilfeldigvis være denne? :D

 

normal_IMG_0209_%28Large%29.JPG

 

normal_IMG_0218_%28Large%29.JPG

Er egentlig litt allergisk mot trestokker, men dette er uten tvil den peneste lille rifla jeg vet om! Nydelig sak! Sånne kurerer allergi :D

Link to comment
Share on other sites

Om jeg fikk lurt noen til å lage til magasinløsning på min Anschutz mod 54 så hadde jeg vært happy!

 

P6130046.jpg

 

Har et par av de stående i skapet som tidligere fungerte som miniatyrvåpen bedrift. Ladegrepet er som

kniv i smelta smør. Avtrekket en drøm. Presisjonen er i spitzerklassen. Mangler som du sier magasin :wink:

Link to comment
Share on other sites

Solgte du en Oregon-Kimber, Arrowmaker? Med "bells 'n whistles". Ai-ai-ai! :) Tenker den svir, ja!

Har oppfølgeren, en helt vanlig Kimber.22 ,(New-York). De fleste kjennere og samlere rynker vel litt på nesen, men er veldig godt fornøyd. Herlig stål-mot-stål følelse, og kontrollert mating, kor tøfft er ikke det?

Kunne gjerne tenkt meg siluett-stokken og Super-A finish.

Ellers hvis man bare hadde pengebok stor nok hadde det kanskje blitt noe fra Cooper?

Link to comment
Share on other sites

+1 på Dakotaen i 22lr :D

 

Har selv en meget pen Sako Finnfire Varmint i kaliber 22lr, og den liker jeg veldig godt - solgte en tilsvarende for noen år tilbake og angret som en hund, og var så heldig å få kjøpe en pent brukt nå i høst - tok ca ett halvt sekund fra jeg så annonsen til jeg slo nummeret til selger...

 

imag0459w.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sportskytter, den Takedown'en der var fin. Litt vel med 20" bull barrel på noe som skal være hendig å hive i sekken, men fortsatt flott.

 

HighPower, hvilken stokk er det på den øverste børsa der? Og er det porting jeg ser på løpet? Fin den og, stokken ser kjempegod ut. Jeg tar gjerne imot litt detaljer om den.

Link to comment
Share on other sites

@Lindskog: Den øverste stokken er en Bell&Carlson Odyssey 3-Way. Jeg har en omfattende prosjekttråd som dekker alle detaljer om den her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=54598&start=0&hilit=vanvittig+prosjekt

 

Oppsummert: Låskasse og magasin er alt som fortsatt er Ruger i den, resten er i hovedsak Volquartsen-komponenter. Løpet er et flutet 0.920" rustfritt matchløp med munningsbrems. Nå opplever jeg ikke rekylen fra en halvauto .22 på oppunder 5kg som spesielt uhåndterlig :wink: , men bremsen er skrudd på og jeg skal få gjenget om en demper til det samme gjengepartiet.

Link to comment
Share on other sites

Var noe kjent med den der ;-)

Den er en kjekk sak, men ett godt stykke unna drømmerifla mi.

For meg er den i overkant "billig" på mange vis, plast, ikke særlig fin "rustfri" finish og utstyrt med en "bolt release" som fåglarna vet hvordan de har tenkt skal fungere. Det heldempede løpet fungerer bra, men estetisk kan man vel ikke kalle det.

 

Jeg drømmer mer i retning fin tre stokk, dyyyp blånering, silkeglatt ladegrep, halvtykk pipe, kinnkontakt og ett perfekt justerbart tostegs avtrekk. Aner ikke hvilken rifle det måtte være..

Link to comment
Share on other sites

Den råeste .22 "rifla" jeg har prøvd er en russisk drilling i 12/12 med halvauto .22 i rifleløpet. Halvautomekanismen og rørmagasinet var skjult i forskjeftet. Produsent tror jeg var MC og drillingen hadde superfinish. Koster sikkert over 100K idag hvis de fortsatt kan produsere den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...