Jump to content

Mulig ny ulveobservasjon i Kvinesdal


CREEPING DEATH

Recommended Posts

Ja denne kan man avskrive nokså kjapt ja. Med tanke på at det er nyttårsaften: Redd hund som stikker av som følge av raketter. Ser bare ikke helt for meg at ulven i det hele tatt vil holde seg i nærheten av tettbebygd strøk under rakettoppskyting..

 

Men uansett: godt folk følger med...

Link to comment
Share on other sites

D kan sevfølgelig være hund helt klart det,men dyret ble sett midt i veibanen forran bilen,så man skulle tro det var fort gjort å se om det er hund/ulv man ser.strekningen er forøvrig opplyst med veilys.

Vet også om noen meget store poteavtrykk på skogsbil vei i dyp snø i romjula kun en kilometer fra observasjonen ca.om dette var ulvespor vet jeg ikke men han som var i skogen lurte fælt på hva det var for slags spor.

Link to comment
Share on other sites

Kiwi:

 

Vel, for et år siden ble en hund tatt av ulv 500m fra Lindeberg T-banestasjon i Oslo. Det var absolutt INGEN lokale reaksjoner på det. Hendelsen kom vel ikke inn på 100-på-topp-lista over lokale utfordringer.. Og bare for å ha sagt det; det er fler folk som sokner til denne T-banestasjonen enn det er innbyggere i minst halvparten av Norges kommuner.. Nabostasjonen Trosterud har et borettslag som er større enn 35% av kommunene i Norge. Det er 1500m unna hundedrapet..

 

Det morsomme er at gauper av og til rusler mellom blokkene uten at noen reagerer. En av dem er sett ca 400m fra brua som går over motorveien ved IKEA på Furuset.

 

I Oslo har vi vel et større problem med hunder som blir stjålet, grillet og spist..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

M67: (svar på et slettet spørsmål)

 

At "ulveproblemet" blåses opp langt utover alle proposjoner. I Oslo er "ulveproblemet" en bagatell og vi har rovdyrene like nærme som alle som bor på landsbygda. Det er alltid like morsomt å høre "la Oslofolka få rovdyr i nærområdet så skal dere får se..". Vi har som sagt hatt dem i nærområdet hele tida men ingen bryr seg.

 

Hvis ulven er et problem på landsbygda har man jammen ikke mye annet å bry seg om..

Link to comment
Share on other sites

M67: (svar på et slettet spørsmål)

 

At "ulveproblemet" blåses opp langt utover alle proposjoner. I Oslo er "ulveproblemet" en bagatell og........ men ingen bryr seg.

 

Hvis ulven er et problem på landsbygda har man jammen ikke mye annet å bry seg om..

 

Denne tråden på dette forumet handler om jakt, natur, våpen og slikt, ikke storbyproblemer.

Skal vi fortsette å bagatellisere andres innlegg så kan jeg for eksempel trekke frem folkene i Gaza som sikkert ville synes Oslo er et fint sted å bo.

Selv er jeg glad for å ha flyttet fra byen for mange år siden og ut i provinsen, der tamdyra gresser og villdyrene bor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er unødvendig å ha ulv annet enn der det er bestemt at den skal være? Jeg synes faktisk det er unødvendig å ta vare på en art heri Norge hvis gener er MEGET utbredt i Eurasia hvor det ikke er en tilsvarende produksjon av beitedyr..

Agderfylkene og Rogaland er noen områder som er perfekte for sauehold - dog uten ulv.

 

Jeg blir litt lei av alle som skriker hurra for å få mer ulv, for da får de noe pent å se på, "mangfold" i naturen (i den grad ulven bidrar til det...) osv, mens de glatt driter i at for andre samfunnsaktører så får det faktisk konsekvenser, til dels STORE økonomiske konsekvenser.

 

Det er klart det er behagelig å bo i en by i lønnet arbeid, der inntekten kommer automatisk inn på kontoen hver måned så lenge man gjør et normalt 7,5t dagsverk hvert dag, kjøttet fra Botswana får man billig i frysedisken, dessverre må den sterke alkoholen fortsatt hentes på polet, trappevask og hagearbeid er inkludert i fellesutgiftene, Fido kan tas ut til lufting i bånd et par ganger om dagen helt uten fare for å bli spist opp, og slik går nå dagan....

 

For de som derimot bruker en bit av moder jord til å produsere mat (som vi meget gjerne kan få skrikende behov for innen overskuelig fremtid) så er ulven noe mer enn et koselig innslag på Ut i naturen. Den er enda en faktor som sørger for produksjonen av kjøtt på beite går fra å ha pressede bunnlinjer til faktisk å legges ned....

 

Ulven er en meget effektiv jeger som skal ha noe å leve av. Det er nok å titte østover på elgbestanden for å ane konsekvensene av økende bestander av disse. Hva da med bufe som vi har fått tamme over lang tid for at de skal være håndterbare? De er mye lettere bytter i slike områder. Dette er årsaken til at vi ikke har sauehold østover, og at folk i grensetraktene mellom Oppland og Hedmark faktisk legger ned. Tapstallene går selvfølgelig ned, og det tolkes som at problemet med ulven avtar, men det som avtar er rett og slett antall enheter som produserer f.eks. sau i områder med ulv.... Slik kan man faktisk også lese statistikk!

 

Dersom noen savner ulven i sitt nærmiljø, så foreslår jeg at de kanskje flytter litt på seg? Det er lettere å flytte et bosted enn å flytte en produksjonsenhet! Hadde jeg kunnet ta med meg gården å flagge ut den hadde jeg gjort det for lenge siden, dessverre er det litt vanskelig å flagge ut 1000årig historie...

 

I disse områdene så begynte det med EN ulv, som etterhvert fikk selskap, og så ble de flere. Trenden er negativ når det dukker opp ulv.

Det er litt som bakterier, bare at de heldigvis formerer seg litt saktere, men 2-4-12 osv...

 

At man kan blande en beiteutnyttelse av arealene våre med ulv er et stort selvbedrag. Det går veldig dårlig, og da må man faktisk velge og ikke bare henfalle til "at man må tilpasse seg" osv.. Den tilpassingen vi gjorde var å skyte ulven, det er vi dessverre avskåret fra å gjøre nå..

Link to comment
Share on other sites

Balter: Rent faunamessig er vel Lindeberg da et paradis siden tamdyra gresser og alle villdyra får bo i fred :-)

 

Jeg trivdes veldig godt på Lindeberg jeg, men det var travle år (80-tallet) med fokus på transport til jobben, transport i jobben ,transport fra jobben og kø ut av byen i helgene..

Det er slettes ikke rart at byfolk er i utakt med hva som opptar bygdefolk, utmarksnæringer er ikke tema på P4 når en sitter der og stanger..

Men fint at det nå funker bedre trafikkmessig inni byen. Men minnene om 1 times kø fra Børsen til Sjølyst (over Rådhusplassen) er en varig vaksine mot opphold i tigerstaden..

 

Tilbake til de mulige ulveobservasjonene ----> :P

Link to comment
Share on other sites

Hvis ulven er et problem på landsbygda har man jammen ikke mye annet å bry seg om..

 

Nei, det er jammen ikke mye å gjøre på bygda. Det er langt mellom kinoene, og oprahus får vi neppe. Kjøpesenter har vi heller ikke, så jeg kan ikke henge der i helgene. Enn så lenge kan vi jakte. I ett av drevene før jul poppa det ut 15 rådyr, og dreverlosen sang hele dagen. Ulven ser nå ut til å feste grepet her på Agder. Det er registrert 4 stk i agder/telemark og minst to av dem markerer revir. Om det skjer, ryker hundejakta først. Så ryker elgjakta fordi det ikke er elg lenger. Deretter ryker rådyrjakta fordi det ikke er rådyr lenger, de få som overlever ulvene får heller leve. Da har ikke bygda noe å by meg i det hele tatt lenger. Ser litt svart på å tilbringe resten av fridagene i livet på kjøpesenterene...

Jeg skjønner at mange ikke ser på det slik, ikke alle er interessert i jakt. De synes det er mer spennende å høre ulvehyl enn å høre dreverlos. Det respekterer jeg. Men jeg har vanskelig for å forstå jegere som vil ha ulv. Ihvertfall riflejegere.

 

Takk til alle som er ute å sporer nå, og gjør en fenomenal innsats for å redde hobbyen min. Rett før jul stilte 100 mann til dugnad for hobbyen min, da en av ulvene som stortinget har sagt ikke skal være her ble ringet inn i Froland. Dessverre slapp den ut før drevet var i gang.

Link to comment
Share on other sites

Det er en kjempeutfordring å holde en tråd som dette på et saklig nivå. Honnør til alle dere som klarer å være saklige.

 

Jepp...stemmer det, og da skal denne styggedommen tas !

 

Kondolerer til Kvinesdal, håper den ikke blir der lenge .

 

Sikkert en bikkjehybrid som er satt ut av øko terrorist søplegjengen den der er .

 

Det er utsagn som dette som får meg til å reagere. Det finnes ingen vedtak som tilsier at skal være et kjerneområde for ulv i Telemark/Agder. At en enslig ulv streifer inn i Agder bør etter mitt skjønn ikke føre til at følelsene tar fullstendig overhånd.

 

Tvert i mot så det organisert lisensfelling av ulv i dette området, det er jo noen som tar seg av problemet.

 

Det er neppe slik at det er et par uker til det ikke er elg eller rådyr igjen i Agder.

 

Så lenge man overdriver og ikke legger bånd på noen følelser når man diskuterer ulv, blir det en diskusjon uten særlig verdi.

 

Klart det er kjipt med en bråte ulv som lever rett utenfor saueflokkens beiteområde. Klart det er kjipt at det blir tatt en del jakthunder hvert år. Men det er da også en verdi i å ha ulv i faunaen vår? Poenget mitt er vel at jeg tror det lar seg gjøre å ha ulv i enkelte områder i Norge og allikevel ta hensyn til de aller, aller fleste som bor og driver på landsbygda.

 

I Agder skal ulven ikke være og noen har det som jobb at det ikke skjer. Derfor, ikke la frykten ta overhånd. Agder har fått besøk av etganske sjeldent rovdyr, og snart er den borte. Dratt eller skutt.....

Link to comment
Share on other sites

Hvis ulven er et problem på landsbygda har man jammen ikke mye annet å bry seg om..

 

Nei, det er jammen ikke mye å gjøre på bygda. Det er langt mellom kinoene, og oprahus får vi neppe. Kjøpesenter har vi heller ikke, så jeg kan ikke henge der i helgene. Enn så lenge kan vi jakte. I ett av drevene før jul poppa det ut 15 rådyr, og dreverlosen sang hele dagen. Ulven ser nå ut til å feste grepet her på Agder. Det er registrert 4 stk i agder/telemark og minst to av dem markerer revir. Om det skjer, ryker hundejakta først. Så ryker elgjakta fordi det ikke er elg lenger. Deretter ryker rådyrjakta fordi det ikke er rådyr lenger, de få som overlever ulvene får heller leve. Da har ikke bygda noe å by meg i det hele tatt lenger. Ser litt svart på å tilbringe resten av fridagene i livet på kjøpesenterene...

Jeg skjønner at mange ikke ser på det slik, ikke alle er interessert i jakt. De synes det er mer spennende å høre ulvehyl enn å høre dreverlos. Det respekterer jeg. Men jeg har vanskelig for å forstå jegere som vil ha ulv. Ihvertfall riflejegere.

 

Takk til alle som er ute å sporer nå, og gjør en fenomenal innsats for å redde hobbyen min. Rett før jul stilte 100 mann til dugnad for hobbyen min, da en av ulvene som stortinget har sagt ikke skal være her ble ringet inn i Froland. Dessverre slapp den ut før drevet var i gang.

 

 

Nå vet ikke jeg hvor mye elg dere har der nede, men skal jeg gå ut ifra at bestanden er noenlunde på høyde med resten av landet, så tror jeg den ensomme ulven der må utvikle seg til en flokk av episke proporsjoner hvis elg og rådyrjakta di skal bli truet. I tillegg må denne utviklingen skje før du blir pensjonist og/eller tar kvelden. Nå er ikke jeg noen rovdyrforsker, men jeg vil likevel påstå at det er en fantastisk stor mulighet for at dette ikke er et realistisk scenario, så det argumentet kjøper jeg ikke. Jeg vil tvertimot anta at en ulvebestand av en viss størrelse på sikt vil ha en positiv effekt på den generelle elghelse og bestand.

 

Når det kommer til hundejakt, derimot, så ser jeg at det kan være et problem, og det har jeg ingen løsning på, annet enn å bruke hunder som ikke blir tatt av ulv, selv om jeg ser at dette ikke nødvendigvis er hverken interessant eller enkelt å få til. Jeg vil likevel minne om at det finnes folk som helt fint klarer å slippe hundene sine i områder med både ulv og bjørn, og dette går helt fint. Lars Monsen tilbragte sågar flere måneder i Canada med hunder, og hadde besøk av både ulv og bjørn og elg. Han mistet riktignok hunder som forfulgte caribou, og hadde problemer ift pinnsvin. I Alaska finnes det byer hvor både svartbjørn og grizzly vandrer rundt midt i byen og forårsaker ikke andre problemer enn bråk og rot rundt søppelbøtter og et og annet hjerteinfarkt. Der har man riktignok et bjørnepoliti som skremmer vekk problembjørnene, men det beviser at det går helt fint an å leve tett innpå rovdyr, både som menneske og hund. Men det er klart at det fører med seg et større ansvar og noe ekstra arbeid. En noe mer komplisert hverdag. Men det går an, og det gjør det helt garantert for bønder også.

Link to comment
Share on other sites

den ensomme ulven der

 

Det ble nylig jaktet på fire ulver samtidig, den ene riktignok i Telemark. Minst to av ulvene hevder revir. Dette i et område som stortinget har sagt skal være fritt for ulv.

Disse fire ulvene har rett nok vert helt uproblematiske i forhold til jakthunder og vilt. Jeg snakker om hvordan det vil bli når den siste sauebonde pakker inn årene, og man ikke lenger har noen argumenter for at Agder skal være ulvefritt. Du kan gjerne tro det blir fint og flott, det er nok å se til østerdalen og de mest ulvebefengte områdene i Sverige for å se hvordan jegerlivet blir i praksis. Det blir et fattig liv som jeg ser det, alt for å bevare en art som er helt i ytterkanten av sitt utbredelsesområde, og som på ingen måte er truet. At ulven står på den norske rødlista er for meg ufattelig, og undergraver hele dokumentet som jeg ser det. Hvorfor står ikke villsvinet på samme lista? De er like skjeldne i Norge og tilsvarende like lite utrydningstruet. Sånn sett er det gode signaler at man skal begynne å samarbeide mer om rovdyrforvaltningen over landegrensene.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Nå vet ikke jeg hvor mye elg dere har der nede, men skal jeg gå ut ifra at bestanden er noenlunde på høyde med resten av landet, så tror jeg den ensomme ulven der må utvikle seg til en flokk av episke proporsjoner hvis elg og rådyrjakta di skal bli truet. I tillegg må denne utviklingen skje før du blir pensjonist og/eller tar kvelden. Nå er ikke jeg noen rovdyrforsker, men jeg vil likevel påstå at det er en fantastisk stor mulighet for at dette ikke er et realistisk scenario, så det argumentet kjøper jeg ikke. Jeg vil tvertimot anta at en ulvebestand av en viss størrelse på sikt vil ha en positiv effekt på den generelle elghelse og bestand.

 

Når det kommer til hundejakt, derimot, så ser jeg at det kan være et problem, og det har jeg ingen løsning på, annet enn å bruke hunder som ikke blir tatt av ulv, selv om jeg ser at dette ikke nødvendigvis er hverken interessant eller enkelt å få til. Jeg vil likevel minne om at det finnes folk som helt fint klarer å slippe hundene sine i områder med både ulv og bjørn, og dette går helt fint. Lars Monsen tilbragte sågar flere måneder i Canada med hunder, og hadde besøk av både ulv og bjørn og elg. Han mistet riktignok hunder som forfulgte caribou, og hadde problemer ift pinnsvin. I Alaska finnes det byer hvor både svartbjørn og grizzly vandrer rundt midt i byen og forårsaker ikke andre problemer enn bråk og rot rundt søppelbøtter og et og annet hjerteinfarkt. Der har man riktignok et bjørnepoliti som skremmer vekk problembjørnene, men det beviser at det går helt fint an å leve tett innpå rovdyr, både som menneske og hund. Men det er klart at det fører med seg et større ansvar og noe ekstra arbeid. En noe mer komplisert hverdag. Men det går an, og det gjør det helt garantert for bønder også.

 

En etablert ulveflokk dreper ca 150 elg for vinteren. Pluss det de måtte drepe om sommeren når sauebonden har gitt opp og sauen er borte. Når elgen blir fåtallig går det ut over rådyra. Dvs. at innen et revir kan man ikke påregne å utøve hverken elg eller rådyrjakt, da det meste av kvoten går i ulvekjeften.

Ettersom du henviser til Anchorage, regner jeg med at du så programmet her om kvelden. Da la du kanskje merke til at de måtte avlive en del bjørn også? Slik at de ikke skulle ete opp bikkjer og katter bla. Så du ulv i programmet? Det er ulv RUNDT byen, og det er årsaken til elgmengden om vinteren INNE i byen. Mye elg kalver også inne i byen for å unngå predasjon fra brunbjørn.

 

Jeg blir jævlig oppgitt når jeg hører slike ting som at det medfører bare LITT større ansvar og LITT mer arbeid. Du kan få være med for å lete etter stygt skamferte og drepte dyr to måneder i strekk i tett skogsterreng du. Samt få lov til å avlive dyr som trekker tarmene etter seg og har gjort det i ei uke.Da kan du få lov til å uttale deg om HVOR mye ekstra arbeid det er og HVOR ansvaret ligger.

Link to comment
Share on other sites

Det var dette med følelser da folkens...

 

 

Jeg blir jævlig oppgitt når jeg hører slike ting som at det medfører bare LITT større ansvar og LITT mer arbeid. Du kan få være med for å lete etter stygt skamferte og drepte dyr to måneder i strekk i tett skogsterreng du. Samt få lov til å avlive dyr som trekker tarmene etter seg og har gjort det i ei uke.Da kan du få lov til å uttale deg om HVOR mye ekstra arbeid det er og HVOR ansvaret ligger.

 

Hvor mye lidelse, sorg og tarmsleping tror du E18 medfører? På både mennesker og dyr? Det er ingen som snakker om å knuse E18 en gang for alle. Styggedom som må tilintetgjørelse osv...

 

Hva er det som gjør 2 ulv i Agder til noe mer skremmende og farligere enn trafikken på E18? Eller hvorfor aksepterer vi død og ulykker på E18, når vi ikke gjør det i andre sammenhenger?

Link to comment
Share on other sites

For det første så godtar ikke jeg trafikkulykker som noe uunngåelig. For det andre så er det også her statens ansvar. Og for det tredje gjør ikke staten nok her heller.

 

To ulver er ikke skremmende, men jeg er av den formening at man ikke skal tåle så godt den urett som ikke rammer en selv!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du bruker litt billig hersketeknikk når du sammenstiller problematikken mellom ulv og bufe, med trafikksikkerhet og trafikk - vilt.

 

Ulven er faktisk ikke tvingende nødvendig slik som veier er for samfunnet vårt. Matproduksjon er faktisk noe som er nødvendig for et samfunn.

 

To ulver er kanskje ikke så farlig i seg selv, men de yngler faktisk! Lar man være å skyte dem, så blir de flere, og da starter problemene for alvor....

Noen av oss akter ikke å sitte med hendene i ganget til "problemene" er blitt for store - det kalles unnlatenhet og er faktisk roten til alt vondt.

 

Ulven ødelegger også livskvaliteten for de som må leve med den. Noen argumenterer med at folk med problemer bare kan flytte til et annet sted.

JEG er rimelig sikker på at du, Proffen, hadde blitt forbannet om noen ville be deg "flytte", og at boligen/gården din får redusert sin verdi over natta pga noen signaturer i sentrale uberørte strøk innførte noe som førte til nettopp det?

I dag blir ingen kompensert for den urbane delen av befolkningen synes det er en glimrende ide å gjeninnføre en av naturens største lystmordere.

 

Det er faktisk to ting her i verden man aldri skal kødde med, og det er andres penger og fritid. Ødelegg det for noen, og de blir forbannet.

 

Mulig jeg er dum, men jeg fatter ikke hvorfor folk er så selvtilfredse og kunnskapsløse at de ikke bryr seg om den belastningen ulven faktisk påfører folk?

 

Jeg kunne forstått at vi skulle ha ulv om det var de siste ulvene med denne genpakka, men når dagens norsk-svenske ulv bare er innvandret russerulv som finnes i hundretusentalls, hvorfor skal vi da belaste distriktnæringen og jakten med den??

Det er faktisk store ødemarker, slik som Monsen er så glad i, i Russland hvor de ikke driver et slikt nordlig landbruk som vi er nødt til om vi skal ha egen matproduksjon her, de har sine stepper i sør til det formålet...

 

Jeg vil rett og slett anbefale folk som er hodestups fascinert av ulv å bruke noen kroner (av den stadig stigende reallønnen) til å ta en tur østover å se på ulv i Russland! Da får dere samtidig gitt deres skjerv til russisk turistnæring og lokalbefolkning samtidig? :D

Link to comment
Share on other sites

@Proffen

Litt off-topic

Her i kvinesdal er det faktisk dokumentert at ulven gjør mer skade på levende liv en det E18 gjør. Kan ikke huske sist det var problemer med E18 her i bygda

:shock:

Off topic:

Er vel 20 år siden sist det var noen problemer på E18 i Kvinesdal.

Link to comment
Share on other sites

@Proffen

Litt off-topic

Her i kvinesdal er det faktisk dokumentert at ulven gjør mer skade på levende liv en det E18 gjør. Kan ikke huske sist det var problemer med E18 her i bygda

:shock:

Off topic:

Er vel 20 år siden sist det var noen problemer på E18 i Kvinesdal.

 

Jepp, siden han drog inn e18 i mulig ny ulveobservasjon i Kvinesdal så la jeg bare fakta på bordet for å komme tilbake tilbake til temaet. Kansje vanskelig å se "ironien" i mitt svar, brukte bare like usaklig argument som Proffen....

Link to comment
Share on other sites

Hehehe...nuvel.. Dere misforstår nok det jeg står for veldig. I innleggene mine sier jeg at man ikke trenger å gå av skaftet fordi man har sett det som kan være en ulv i Kvinesdal.

 

Jeg sier videre at det ikke er meningen at det skal være en levedyktig flokk der, eller fastboende ulv for den del. Jeg gjentar meg selv når jeg sier at det er folk som ha som jobb å sørge for at det ikke lever ulv i Agder på fast basis. Det er stor sannsynlighet for at det som kanskje var en ulv i Kvinesdal blir drept eller på annen måte forsvinner fra Agder.

 

To ulver er kanskje ikke så farlig i seg selv, men de yngler faktisk! Lar man være å skyte dem, så blir de flere, og da starter problemene for alvor....

Noen av oss akter ikke å sitte med hendene i ganget til "problemene" er blitt for store - det kalles unnlatenhet og er faktisk roten til alt vondt.

 

Har jeg noen gang sagt at ulven som nå ferdes i Agder ikke skal skytes eller på annen måte ta den ut? Har jeg sagt at noen har som jobb å fjerne ulven utenfor kjerneområdet? Og, ja jeg mener at ulven i Agder ikke har noe der å gjøre på fast basis.

 

Mener du Proffen at de vi som jegere skal akseptere at ulven ødelegger hundejakta for oss? Eller skal vi jobbe for fortsatt jakt med drivende hunder over hele Norge?

 

Nei det mener jeg ikke, og som en kuriositet kan jeg nevne at jeg jakter storvilt med hund i Agder. Ser du en ulv på en slik jakttur er du den første på forferdelig lenge. Dvs. det står vel en inne i banken der, men den er ikke så sprek lenger.

 

Altså, så det er slått fast en gang for alle. Jeg er ikke for at ulv skal få yngle hvor den vil og så mye den vil.

 

DET JEG SIER ER AT MAN IKKE MÅ OVERDRIVE NÅR DET ER SETT ET DYR SOM KAN VÆRE ULV I KVINESDAL!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du bruker litt billig hersketeknikk når du sammenstiller problematikken mellom ulv og bufe, med trafikksikkerhet og trafikk - vilt.

 

Ulven er faktisk ikke tvingende nødvendig slik som veier er for samfunnet vårt. Matproduksjon er faktisk noe som er nødvendig for et samfunn.

 

To ulver er kanskje ikke så farlig i seg selv, men de yngler faktisk! Lar man være å skyte dem, så blir de flere, og da starter problemene for alvor....

Noen av oss akter ikke å sitte med hendene i ganget til "problemene" er blitt for store - det kalles unnlatenhet og er faktisk roten til alt vondt.

 

Ulven ødelegger også livskvaliteten for de som må leve med den. Noen argumenterer med at folk med problemer bare kan flytte til et annet sted.

JEG er rimelig sikker på at du, Proffen, hadde blitt forbannet om noen ville be deg "flytte", og at boligen/gården din får redusert sin verdi over natta pga noen signaturer i sentrale uberørte strøk innførte noe som førte til nettopp det?

I dag blir ingen kompensert for den urbane delen av befolkningen synes det er en glimrende ide å gjeninnføre en av naturens største lystmordere.

 

Det er faktisk to ting her i verden man aldri skal kødde med, og det er andres penger og fritid. Ødelegg det for noen, og de blir forbannet.

 

Mulig jeg er dum, men jeg fatter ikke hvorfor folk er så selvtilfredse og kunnskapsløse at de ikke bryr seg om den belastningen ulven faktisk påfører folk?

 

Jeg kunne forstått at vi skulle ha ulv om det var de siste ulvene med denne genpakka, men når dagens norsk-svenske ulv bare er innvandret russerulv som finnes i hundretusentalls, hvorfor skal vi da belaste distriktnæringen og jakten med den??

Det er faktisk store ødemarker, slik som Monsen er så glad i, i Russland hvor de ikke driver et slikt nordlig landbruk som vi er nødt til om vi skal ha egen matproduksjon her, de har sine stepper i sør til det formålet...

 

Jeg vil rett og slett anbefale folk som er hodestups fascinert av ulv å bruke noen kroner (av den stadig stigende reallønnen) til å ta en tur østover å se på ulv i Russland! Da får dere samtidig gitt deres skjerv til russisk turistnæring og lokalbefolkning samtidig? :D

 

Om noen skulle få ødelagt livskvaliteten sin pga ulv virker litt rart men ok, noen mister kanskje livskvaliteten når noen bygger en 4 manns bolig forran utsikten en har også. Men en slik risiko må man faktisk leve med og ikke blir man kompensert for det heller og det bør ikke gå ut over livskvaliteten.

 

Kanskje kan noen blir bedt om å flytte utav et ras område hvor det sikkert stod et stupbratt fjell den gang de bygget også, men man blir vel ikke bedt om å flytte om det skulle var noen ulv i skauen?

 

Og de fleste som driver med sau på utmark i dag har stort sett jobb som snekker eller nordsjøarbeider osv.

 

Noen risikoer må vi leve med..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Og de fleste som driver med sau på utmark i dag har stort sett jobb som snekker eller nordsjø arbeider osv.

 

Nei. De færreste.

 

Men veldig mange jobber ekstra, for og få endene til å møtes.

Når NOAH og andre lystløgnere da hyler om at bonden må gjete sauene som i gamledager blir jeg forbanna.

 

Skyt all ulv, da sparer staten millioner som kan brukes på skoler og gamlehjem, eller gambles bort i las vegas.

Subsidier ulvesafari til Russland for de som måtte ønske det.

Link to comment
Share on other sites

For et håpløst umodent innlegg...

 

Skyt all ulv, da sparer staten millioner som kan brukes på skoler og gamlehjem, eller gambles bort i las vegas.

Subsidier ulvesafari til Russland for de som måtte ønske det.

 

På den måten sørger man bare for å beholde to fronter som står steilt mot hverandre, i stedet for å finne de gode løsningene som ligger i midten et sted. Og en ting til: for å legge et sånt hat for dagen må man ha 1.hånds erfaring med dette utysket tenker jeg. Kanskje vi andre kan få høre hva du har opplevd? Jager ulven sau i Bodø? Har du sett ulv? Har du venner som har sett ulv? Har du mistet dyr til ulven? Har du venner som har mistet dyr til ulven? Og til slutt, når vi har skutt all ulven i Norge, hva gjør vi med ulven som lever på svensk side av grensen? Har vi oppnådd noe som helst når vi skutt de norske? Hvor er de norske ulvesonene?

Link to comment
Share on other sites

Ja ingen nye ulveobservasjoner her i bygda som jeg vet om :D

Og diskuteringa om skal/skal ikke skyte ulv var vel ikke temaet. Men du får starte en egen tråd vist du vill det. Men er synd at det ikke kan nevnes ulv uten at vi starter Ragnarok hver eneste gang og går helt OT og vi alle mister styringa. Personlig er jeg åpen for saklig diskusjon om temaet i en egnet tråd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...