Jump to content

Sauer 303


skaulia

Recommended Posts

Etter mitt syn og effekt på dyr er 9.3 eller 30-06 hipp som happ. Sikkert mange som kanskje ikke mener det samme men det får vi jo snart høre . Til rent skogs og drivjakt som du nevner er det jo snakk om korte avstander så derfor . 303 repeterer fint med begge deler men tenker du på en demper med tiden så funker ikke det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte av en, som hadde snakket med en fra Sauer fabrikken.... :? he he

 

... at 303 er best i 8x57.... Det var i alle fall det som ble anbefalt

 

30-06, 9,3x62 eller 8x57 blir sikkert ganske likt i praksis... Men 8x57 er et undervurdert kaliber....

 

Edit: Jeg har hatt en rifle i 9,3... og angrer som en hund på at jeg solgte den. 9,3 er et supert kaliber til elg

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hatt et våpen 8x57 men en kamerat bruker det på jakt og er veldig fornøyd.

 

Har og har jaktet med våpen i både 9,3 og 30-06. Må si jeg foretrekker 9,3 selv om den har noe kraftigere rekyl. I en 303 som er halvautomat så vil jo rekylen bli mindre uansett da en del av rekylkraften går med til ladingen.

 

Fordelen med 9,3 i forhold til 30-06 er, sånn jeg ser det, ei tyngre kule med større diameter og dermed også bedre SD som gjør det lettere å finne gode kuler som holder sammen.

Hastigheten er også litt lavere på 9,3 (noe jeg setter pris på da man ikke har så lett for å ødelegge kjøtt som med større hastigheter og lettere kule) men samtidig er heller ikke kulebanen så aller verst.

Skyter du den inn på 150-160 meters hold kan du i praksis holde rett på mot de fleste vilt mellom 0 og 200 meter (litt avhengig av kulevalg selvfølgelig).

 

Fordel å lade selv for å skaffe seg rimelig ammo å trene med, og partizan kuler i 286 grain gir god presisjon.

 

 

så ja.. jeg ville anbefalt 9,3 foran 30-06

Link to comment
Share on other sites

Om du velger 3006 8x57 eller 9,3x62 i 303n blir ganske likt, men det er vel 300 win mag som har vært problemet i 303, først og fremst pga løpslengden på 303n da 300 win mag får best utnyttelse når pipa er ca 65-67 cm lang.Blir den for kort mister du hastighet forde krutgassen ikke rekker å brenne opp mens kula er i pipa og man mister trykk til at rifla klarer å repetere.

Tenker man på kulediameter og hylsevolum sammen med løpslengde så blir vel 8x57 og 9,3x62 best einet, selv har jeg en søknad innvilget på en 303 i cal 9,3x62 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med 9,3 i forhold til 30-06 er, sånn jeg ser det, ei tyngre kule med større diameter og dermed også bedre SD ......

9,3 bruker gjerne kuler på 15 til 20 gram, til storvilt helst det siste, som er røslige kuler sett i forhold til kuler fra andre kalibre som nevnes i denne tråden. Det større tverrsnittet av 9,3 kulen gir derimot en SD, som er kulevekt dividert med kulens tverrsnitt, som ikke er høyere, snarere lavere, enn storviltkuler i andre vanlige og grannere kalibre. 9.3 kulens fordel ligger nok for en del i tyngden.

 

Fant noen SD-verdier for storviltkuler på en amerikansk nettside:

 

.264" (6.5mm) 160 grain, SD .328

.284" (7mm) 175 grain, SD .310

.308" (7.62mm) 220 grain, SD .331

.312" (.303) 215 grain, SD .316

.323" (8mm) 220 grain, SD .301

.338" (.338) 250 grain, SD .313

.366" (9.3mm) 286 grain, SD .305

.375" (.375) 300 grain, SD .305

.416" (.416) 400 grain, SD .330

.458" (.45) 500 grain, SD .341

så ja.. jeg ville anbefalt 9,3 foran 30-06.

Støtter den. Det blir på et vis to forskjellige verdener.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar gutter :clap: Tror jeg havner på 9,3.

Sambo har en godkjenning på 9,3 løp til R93,blir det ikke så jævla mye kalibre og holde styr på :thumbup:

 

Akkurat den samme konklusjonen jeg også kom fram til, det blir også for mange diesett, kuletyper og krutttyper å holde styr på når man lader til mange forsjelige rifler, pistoler og revolvere fra før.

Så lykke til med kjøpet av 303n i 9,3, vi kommer garantert ikke til å bli skuffet, det blir en sånn på meg også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når tyskerne skal lage autovåpen er det vel 8x57 de har mest erfaring med..

 

Ja det kan hende at 8x57 er det ultimate calibret for 303n, men jeg har hørt av andre som har og lest flere tester at 9,3n også går uproblematisk i 303n.

Så i mitt tilfelle så falt besluttningen på grunnlag av kriteriene skrevet ovenfor, jeg fundert veldig for 8x57 men gikk for 9,3 og det kan hende du har ganske rett i det du skriver, tror det fungerer like bra med 9,3, håper iallefall :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

På min tar jeg ut hele Avtrekker mekanismen.Må ha spesial verktøy fra Sauer for å gjøre dette, men går ganske greit for den som er litt hendig.Dette er eneste måte å gjøre børsa lovlig for jaktreiser på. Sauer burde ha tenkt på dette og gjort det litt enklere.

Link to comment
Share on other sites

I tiilegg så må du løsne den fra oppspenneren hvis jeg ikke husker feil.Fikk doren av Magne Landrø, lurt å ha en som passer akkurat.I tillegg har jeg ekstra bolter med meg når jeg reiser.Skulle en miste disse på en jakttur så er det krise.

Eller så ser jeg ingen hensikt med 9,3 x62.Unødvendig mye rekyl, dyre patroner og ingen merkbar bedre skuddeffekt enn 7x64,30-06 eller 8x57.Ved å velge 9,3 så oppnår man bare å gi seg selv dårligere forutsettninger for gode treff.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har, i svake øyeblikk, også spekulert litt på ei 303. 9,3x62 er uten tvil et eminent kaliber hvis rekyl, isolert sett, er fullt håndterbar. Men i ei halvautomat ser jeg for meg at rekylen gjør det vanskeligere å komme raskt tilbake i målet, og dermed bidrar til å undergrave halvautomatens fortrinn. Da særlig om drivjakt er formålet!

Link to comment
Share on other sites

Sauer 303 krever hardt ladet ammo for å få brukbar utgangshastighet.Jeg lader til 870 m/sek for boltrifle,men får bare 730 m/sek i Saueren.Samme ladning.Det går en del trykk bort til gasstemplet.5 skuddsmagasinet fungerer ikke.Det femte skuddet blir stående halvveis ut av magasinet.Ellers ei bra børse,men mye spennstifter overalt.

Link to comment
Share on other sites

Gasstapet pga mekanismen er helt marginalt på alle automatvåpen. Om du får såpass forskjell på utgangshastigheten så er det andre grunner til det, at det er forskjell fra våpen til våpen er helt normalt, min i 8mm gir helt normale hastigheter og 5 sk magasinet fungerer upåklagelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Hei

Kjøpt meg Sauer 303 i 8x57 is(js)

Noen som har erfaring med jakt kuler til denne. Da til elgjakt i Norge og for drivjakt i utlandet.

Har i mange år jaktet med swift på elgjakt i Norge og hvert veldig fornøyd med den. Liker litt harde kuler.

Men på drivjakt har jeg brukt Laupa Mega som kule, hvert fornøyd med den å.Denne finnes ikke i 8mm har jeg sett . Så setter veldig pris på om noen kunne gitt meg litt tips til den kaliberen gjerne ferdig ladet(kjøpe ammo) og selv ladede. (Fra før har jeg brukt 30-06) Takker for tilbakemeldinger! :)

Link to comment
Share on other sites

@MTT

Hjemmeladet 196 grain Oryx mener jeg passer fint i 8x57IS, (det har jeg noe erfaring med), da jeg ikke greier de høye hastighetene i 303 og ligger på 730m/s tror jeg det kan være lurt å bruke en noe myk kule som Oryxèn`. Hadde et håp om å få nok fart på 220 grain Swift A-frame, men det må jeg nok skrinlegge da jeg forstår det slik at denne trenger noe hastighet for sikker ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hei

Kjøpt meg Sauer 303 i 8x57 is(js)

Noen som har erfaring med jakt kuler til denne. Da til elgjakt i Norge og for drivjakt i utlandet.

Har i mange år jaktet med swift på elgjakt i Norge og hvert veldig fornøyd med den. Liker litt harde kuler.

Men på drivjakt har jeg brukt Laupa Mega som kule, hvert fornøyd med den å.Denne finnes ikke i 8mm har jeg sett . Så setter veldig pris på om noen kunne gitt meg litt tips til den kaliberen gjerne ferdig ladet(kjøpe ammo) og selv ladede. (Fra før har jeg brukt 30-06) Takker for tilbakemeldinger! :)

 

 

Jeg henta min sauer 303 xt synchro 8x57IS i butikken idag og ble anbefalt av de å på Landrø å prøve LAUPA NATURALIS. Dette var en dyr ammunisjon men det er i allefall etter min mening viktigere å betale litt mer enn å risikere å få dårlig ammunisjon.

 

For øvrig så endte jeg opp med Zeiss Victory HT 1.1-4x24.

..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...