Jump to content

Magnumn, raske lette kuler, tunge trege kuler?


Ole_Netland

Recommended Posts

Magnumn, raske lette kuler, tunge trege kuler?

 

Som dere kanskje har sett av de innleggene som har kommet fra meg i dag, så er der en del grubling som ligger bak dette, lite som skjer på jobb kan enn si, og sitter da på lugaren og skriver for så å opp å legge det på nett.

 

Og som overskriften sier, magnum, ”alle” snakker om magnum, det skal være flattskytende, en der presis, den er så flattskytende at det bare er å sikte midt i langt ut selv om den er innskutt på 100meter. Spesielt mange unge eller uerfarne jeger kommer med dette, det skal være en 300 win mag, eller en 7 mm. i ett eller annet magnum kaliber, de har hørt eller lest om dette, men hva skal vi med dette i norge? ( langhold holder vi utenfor her nå, ok?) her tenker jeg da jakt våpen, hva er vitsen? Her i norge har vi svært lite jakt som krever slike kalibre, det meste er tett skog og korte hold. Greit nok, vi har villrein jakt, her kan litt flat kulebane ha sin misjon foruttsatt at skytteren kan å beregne kulebanen da, men på villrein er der mye gåing, er da en magnum med da lang låsekasse og langt løp noe å foretrekke? Hva da med slikt som 270 win? Eller, skal du ha noe letter å bære, kort låsekasse og 260 win? Men nok om det, her skal ikke jeg ut å anbefale kalibre til folk, bare litt tanker rundt magnum febere som kommer og går i jaktlag, i kamerat gjenger og i grupper på nett (oss?).

Tanken min er er da, skal du ha noe med kraft, noe som gjør at du får en rekyl å jobbe med, noe som gjør at hjemmelading er nærmest ett must, hvorfor da går på slike ultra mag ett eller annet med høy hastighet og lette kuler? Hva oppnår enn da? Må opp i kulekvalitet for å få kulene til å holde sammen, og derav og opp i pris, og løpet, løpet er ikke noe særlig glad i trening skyting, men det er kanskje ikke skuldra di heller? Men okay, du vil ikke ha noe 6,5x55 eller 308, du vil ha kraft, du vil kjenne at du skyter, helt greit det, men hva med da å heller ta noe med litt tunge kuler, noe med diameter fremfor fart? Nok å velge i, litt opp i futt og kraft men likevel greit med fabrikk ammo, 9,3x62, eller skal du være litt mer eksotisk, 450 nitro, er jo nok av billig kuler her om du lader selv, det er jo bare å bruke kuler for 45-70 goverment det og lade litt snilt, og der har vi og en fin en, 45-70 goverment i ei passe bøylerifle, der snakker vi skogsrifle for norske forhold. Her kunne jeg fortsatt i masse vis, men som sakt, skal ikke fremme eller trykke ned noe kalibre, er jo uendelig å velge i.

 

Men tanken min er er, ei tung og litt treig kule ødelgger mindre, sliter mindre på løp, og legger kanskje dyr fortere ned og pga mer masse i kula?

 

Hvorfor skriver jeg alt dette her? Jo, har vært der selv, jeg hadde ei bøylerifle i 45-70 goverment, strålende våpen, men, allltid ett men, ”de andre” de hadde mer fancy og nymotes, de hadde flattskytende kalibre, og på skytebanen så jo de flotte ut, i skogen var min en vinner, klart på banen med rødpunkt og ingen tofor kunne ikke jeg slå gutta med 300 ett eller annet magnum med to fot i alle ender og kikkerter på størrelse med ei kaffikanne, og bøylerifla mi ble gjemt bakerst i skapet, den var jo ikke noe tess (på skytebannen hvor den ble sammenliknet med andre) og der sto den en stund, en 270 win kom i hus, her var der fart i sakene, kula ble skremt ut i nær 1000 m sek, det var noe annet ja, vidunder rifle dette her (trodde jeg da) ingen ting kunne slå slike kalibre… men hva nå? Bruker jeg 270win? Det er bever rifle/reserve rifle, og en sauer har kommet i hus med ett løp i 35 whelen, kommer jeg opp i 1000 m sek her? Neppe (da må jeg la med kuler for 38 spess) men jeg koser meg, kulene rusler ut i snaue 800 meter, og har jeg ekstra tunge kuler må jeg nesten bort å gi de ett spart på halv veien så de når skiva, men greit, den duger til alt hva vi har her i landet. Men tanken kommer jo tilbake, lette kuler, flat bane, jo da, høres helt topp ut det, men hva skal jeg med det? (okay, dere med langholdrigger blander vi ikke inn her). Hvordan jeg enn snur og vender på det så ender jeg opp med det samme, ned med farten og opp med tyngden på kula, så kommer sikkert noen av dere og sier, hva med begge deler, er magnumen bare feit nok gir den oss begge deler… men nei, den gir ikke begge deler, den gir alle 3, hva er den tredje? Jo rekyl, og rekyl er jo vel ikke kjent for å gi en skytter bedre presisjon?

 

Hvor vil jeg med denne monologen med meg selv? Tja si det, kanskje ingen steder, bare sette tanken i gang hos noen av dere, klart, dette anngår jo ikke så mange her inne kanskje etter som at de fleste av oss her har ett våpenskap som har mer innhold enn hva de nye reglene mener er greit, men kanskje en liten tankevekker hos de ferske unge som ligger på banen med den billige stander rifla si i 308 som var ett pakketilbud hos en forhandler, og ser langholdsgutta som er å lufter riggen sin på 100m til en forandring, eller disse som har gått i magnum fella, tenker du da at slik rigg må jeg og ha skal jeg kunne jakte, nei, du trenger ikke det, den 308 du har (eller hva du nå har) holder i masse vis, og vil du bruke penger på å få deg noe bedre? Ett par ting å tenke på da, er rifla di beddet? Du har vel ikke en aluminiums montasje på kikkerten? Kikkerten, er det en billig sak du kjøpte som fattig nybegynner? Og kanskje kombekjappa di er hard som stein? Hva med å tenke på slike faktorer? Du vil da kunne få ei super rifle og treffe bra uten å opp i disse magnum sakene, for, selv om du skal ha magnum som er ”best” må du likevel ha en stålmontajse, en god kikkert osv osv….

 

Kommer jeg selv til å kjøpe noe slikt super magnum ett eller annet? Nei, eller, vet ikke, skal jeg ha ei ny rifle har jeg vel faktisk mest lyst på ei bøylerifle i 450 marlin med ett jaktdiopter på. Men klart, det er ikke noe gåse eller bever rifle, men som sakt, jeg har ett og annet i skapet fra før. Men fra og med rådyr og opp over burde jo en 450 marlin være topp, villsvin har vi og på vei her i landet, bøylerifle da, tunge kuler, kjappe skudd….

 

Nei, skal ikke dra denne lengre ut, kunne jo ende opp med å anbefale en super magnumn ett eller annet til slutt, hehe

 

Og til dere helt ferske, eller relativt ferske som sikler på den feite riggen til naboen på banen, din rifle kan nok bli like god den, litt små oppgraderinger og den er super. Og til deg som alt har falt i magnum grava og blunder og snur hodet bort for hvert skudd samtidig som du kjenner visa kortet krølle seg i lommeboka hver gang du fyller magasinet, det er ikke for seint å snu.

 

Kos dere folkens, tren mye og treff bra, det er jo tross alt det viktigste.

Link to comment
Share on other sites

her var det mye visdom, men la meg bare lufte mine tanker litt.

til de som jakter elg på samme terreng år etter år, så er jeg enig en .35 whelen eller .45-70 er vel omtrent ideelle kalibre.

 

men så har du de av oss som ikke er med i noe jaktlag, skal vi jakte storvilt så må vi reise bort til fremmed terreng.

og når vi endelig får en skuddsjanse så står dyret på 270m, så jegeren holder 15-25cm over.

men i virkeligheten sto jo dyret selvfølgelig på 310m, så kulen traff 5cm under.

men siden vi hadde et flattskytende kaliber så gikk alt bra.

 

så for de som hører hjemme i den ovenstående kategorien så er en magnum et bedre valg en .35 whelen, 9.3x62 etc

men det har sin pris, mer rekyl, svindyr kjøpeammo etc

Link to comment
Share on other sites

men så har du de av oss som ikke er med i noe jaktlag, skal vi jakte storvilt så må vi reise bort til fremmed terreng.

og når vi endelig får en skuddsjanse så står dyret på 270m, så jegeren holder 15-25cm over.

men i virkeligheten sto jo dyret selvfølgelig på 310m, så kulen traff 5cm under.

men siden vi hadde et flattskytende kaliber så gikk alt bra.

 

så for de som hører hjemme i den ovenstående kategorien så er en magnum et bedre valg en .35 whelen, 9.3x62 etc

men det har sin pris, mer rekyl, svindyr kjøpeammo etc

 

Hvis så er tillfelle, kunne jo kansje avstandsmåler være et fornuftig alternativ?

Link to comment
Share on other sites

For de som jakter i tett skog så trengs ikke slike magnumkalibre.

 

Selv jakter jeg både rein,elg og rådyr i fjellterreng og holdene kan bli drøye. Eier selv ei 300 win mag. kvitter meg ikke med den med det første. med en 2 foter er denne genial til fjelljakt. avstandsmåler er nok og et greit verktøy.

 

Flere andre har magnumkalibre sm 338 win mag og 375h&h, men endel andre som har 308 og 30-06

går nå til innkjøp av magnumbørser. Godt det er noen som går motsatt vei av disse som kjører 6,5 x 55.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette var et bra innlegg Ole_Netland!!!

Mye fornuftig for den yngre garde her! Har nok vært i samme rund dansen sjøl.

 

Et av de kravene jeg setter til kalibrene jeg bruker i dag er at det skal være "billig" å skyte mye! For i bunn og grunn, av egen erfaring, man takler ikke alle typer våpen uten en hel masse trening! Og det hjelper lite om du har et superduper magnum våpen du er redd. Vi ser det hvert eneste år på bana.

Jeg har hatt det mye moro med "tyngre" magnum kaliber, for all del. Men en episode for et par år siden fikk opp øya mine. Hadde et kaliber "mange" frykter, og følte sjøl at med det grunnlaget jeg hadde, så hånterte jeg det tilfredstillende.

Skulle "skyte spurv med kanon" og dro med meg våpnet på revejakt...

1 skudd som uekspandert skulle gitt et høl gjennom reven på 11,6 mm og et oppfølgings skudd endte med ettersøk. På 60 m stående klarte jeg å skadeskyte en rev som i utgangspunktet skulle gått i bakken av trykket...(liker vi å tenke)

Det ble brukt et par tusen i ammo på banen etter dette og konklusjon ble at jeg solgte våpnet. Bruks området er vel igrunn ikke riktig til et slikt kaliber, men jeg kjente meg ikke komfortabel med det.

 

Så det jeg sitter igjen med nå er en 45/70 , 9,3x62 , 30,06 og gode gamle 6,5 :shock:

Disse skal jeg ta på meg å felle små fugl med (billedlig fortalt) og føler sjøl at jeg hånterer dem godt, så får jeg heller gjøre en hederlig innsats på å komme meg nærmere viltet jeg skal felle i og med at de ikke er langt rekkende nok til at jeg kan skyte på 300+ .

 

Hadde tenkt jeg kort skulle kommentere innlegget med BRA, men det gikk dritt :oops:

Link to comment
Share on other sites

Mye fornuftig fra Neteland.

De fleste har problemer med å takle tung rekyl. Noe som følger med mange av «magmumene».

Nybegynnere bør starte med standard kalibre. Når de kan skyte og blitt skudd fast kan de gå over til grøvre saker viss behov.

Steffen slik du utrykker deg er du langt over den etiske grensen for jakt utøvelse :evil: .

Link to comment
Share on other sites

Vise ord Ole,

 

Det er sikkert mange som har tatt samme rundturen som meg i denne kaliberverden.

Min første børse er en kjip 6.5x55 :oops:. Så ble det en 22-250 og i dragsuget av denne ble det innkjøpt diverese Magnumer og flat skytene villkatter. EN 338 Ultra magnum var jo helt nødvedig å ha. Etter mye forsking og lading med disse kalibrene som har gikk meg stor glede og mye lærdom så har jeg endt opp med to våpen som jeg alltid har med på jakt. Nr 1 er min 8x57JS og nr 2 er gamle kjipe 6.5x55 :)

 

Siggen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selv om det står Magnum i kaliberbetegnelsen så behøver ikke det å være hverken avskrekkende eller dyrt?

Etter mange år med 375H&H og 338 Winmag betrakter jeg ikke disse to kalibrene som noe "magnum".

Litt mer rekyl enn 30-06, men med passelig tung rifle, god rekylkappe og trening, er dette gode storviltkaliber.

 

Dyra dør ikke nødvendigvis så mye raskere enn med mindre kaliber, men min erfaring tilsier at man nesten alltid er garantert gjennomskyting, gode blodspor, mindre kjøttødeleggelse og tydelig skuddreaksjon.

I min bok rettferdigjør dette å jakte med litt grøvre kaliber.

 

Når det er sagt er vel min toleransegrense for rekyl / sikker og god skyting, sånn cirka på 375H&H nivå.

Jeg har ingen ønsker om å gå noe utover det.

 

Det kan også bli bli vel mye stigmatisering når når det gjelder magnumbetegnelsen.

Husker dere ramaskrikene som oppsto etter at DN skrev noe om de grove kalibrenes fortreffelighet når det gjelder rask avliving av storvilt, og bedre kjøttkvalitet?

Herrejemini for et sirkus..."alle" som betyr noe i norsk jegermiljø mente noe om dette.

 

Og konklusjonen var vel at magnumkaliber var totalt unødvendig, oppskrytt og ikke ga fordeler over mindre kaliber i det heletatt... og kanskje er det sant for noen, men ikke for meg.

Mine to magnumrifler har uten tvil levert produktet både ute og her hjemme, så for meg er de en selvfølge i våpengarderoben.

De gir meg det lille ekstra den dagen marginene ikke er på min side, dessuten er både 375 og 338 kalibrene meget presise, har tonnevis med gode jakt og treningskuler og er lette å lade for.

Jeg er ikke ute etter å tyne ut maks hastighet , men bruker middels til tunge kuler.

 

Når det er sagt er min gamle 35 Whelen med 250 gr Woodleig RN kanskje den jeg liker best av de jeg har i skapet (mest av alt av nostalgisske årsaker), men også kaliber på tredvetallet og mindre ser stadig vekk bruk i skogen.

 

Konklusjon ???

Tja...jeg liker både mor og datter (standard og magnum), ser fordeler med begge, og for meg vil det aldri bli enten eller, men som Ole Brumm...ja takk, begge deler :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at alle med over gjennomsnittet interesse for jakt og våpen har vært gjennom de samme tankene som Ole.

Jeg har fremdeles en del magnum rifler i skapet, og den som jeg liker aller best er 358 NM. Den er så pass fleksibel at den kan lades til et bredt spekter av hastigheter. Å bruke magnum som argument for å skyte på lange hold holder ikke vann etter min mening. Det er så mange faktorer som spiller inn at det er like risikabelt å skyte med disse som med standard kaliber. Å skyte på 300 meter er det ikke alle som har kunnskap til uansett kaliber. Dersom en veit holdet dyret står på og er sikker på kulebanen går det greit å bruke standard kaliber på forsvarlig hold. Det negative med kuler i 950 m/s er mer blodslått kjøtt. For de fleste er det bedre å gå for 8X57 eller 9,3X62 dersom de skal ha noe større en 3006.

Link to comment
Share on other sites

Dyra dør ikke nødvendigvis så mye raskere enn med mindre kaliber, men min erfaring tilsier at man nesten alltid er garantert gjennomskyting, gode blodspor, mindre kjøttødeleggelse og tydelig skuddreaksjon.

I min bok rettferdigjør dette å jakte med litt grøvre kaliber.

 

:

 

Dette er grunnen til at jeg prøver å bruke mest mulig 375HH. Men jeg bruker fortsatt 6.5x55 også, men etter skuddet er det såvidt man ser noe blod.

 

Veldig mye fornuftig fra Seawolf.

Link to comment
Share on other sites

Må nok si meg enig i mye av det trådstarter sier her. Riktignok vil sikkert noen stusse på nicket mitt, men 7 mm er for det første ikke veldig mye "magnum", og den blir stort sett brukt på reinsjakt der det kan være greit med en liten sikkerhetsmargin på avstandsbedømelsen. Forøvrig ett utmerket kaliber, lett rekyl og god presisjon. Men for den vanlige, norske skogsjeger så er det nok som mange nevner her lurere å gå for større hull og lavere hastighet (8x57, 9,3x62 etc), eller holde seg til de 3 vanlige, og heller trene mer. Men så er det jo en del av oss som er mer enn gjennomsnitlig interessert i våpen, kuler og krutt da... Men tror det er lurt å gå gradene og ikke starte med 500 Nitro Ultra Express Mega Magnum som første rifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom frem til noenlunde samme konklusjonene som Ole da jeg lastet ned PCB og begynte å leke litt... Slo meg at det der med flat kulebane er kraftig oppskrytt. Jeg har en egen regel på rådyrjakt, som tilsier at om det er kulefall på mer enn 15 cm begynner jeg å skru. Når møter jeg så denne grensen, om jeg skyter inn 8 cm over på 100 meter? Vel, husker ikke tallene nå og har ikke tid til å gjøre dette igjen nå, men synes å huske at jeg med en .308 ville nå grensen på 270 meter, og en 300 win på 330 meter... Det er ikke allverdens forskjell det der! I hvertfall ikke mer en at jeg må bruke avstandsmåler uansett.

På den annen side: Jeg jaktet litt med 350RM i fjor, og ser at i områder som de han jakter i med lange åpne felt kan det absolutt være på sin plass med et kaliber som henter ut de ekstra meterne. Han hadde med seg avstandsmåleren også, og hadde våpen og utstyr tilpasset sin jakt. For meg som stort sett jakter i skauen blir det slik at 300'en står i skapet, og standardkalibrene blir med på tur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...