Jump to content

Reminton bulk kuler, kvalitet?


Ole_Netland

Recommended Posts

Reminton bulk kuler, kvalitet?

 

Noen tanker rundt billige kuler, denne gang Reminton bulk kuler…

 

Har i flere år brukt remington sine bulk kuler til trening siden disse er rimelige i innkjøp og har i mine våpen samlet bra. Bortsett fra trening har jeg brukt 100grs kula i 270 win til beverjakt etter som at rifla liker denne kula så godt. Noe særlig test av ekspansjon, restvekter og inntrenging har jeg egentlig aldri tatt, de kulene der har gått mest av er vel 150 grs kule i kaliber 30, da både i blyspiss og FMJ versjoner. Tanken min har hele tiden vært at disse billig kulene her er supre til trening og sikkert ”OK” på vilt opp til rådyr, men helst ikke rådyr da de sikkert kom til å splinte og lage masse gørr i rådyret. Men her i sommer gjorde vi en test, spylerkanner, skulle egentlig bare skyte i stykker en del spylerkanner fylt med vann sånn for moro skyld, men vi fant ut at vi skulle sette flere etter hver andre for å se. Våpen som ble brukt var en sauer i 223 rem, 55grs rem bulk hullspiss kule, og en Remington i 270 win med 100grs blyspiss kule, begge disse ble kronografert til godt oppe på 900 tallet, husker ikke farten i hodet nå, men surrer for meg at ene var ca 980 og den andre ca 940, men her kan jeg ta feil, men på 900 tallet var de nå begge. Men tilbake til saken, det ble skutt på spylerkanner fylt med vann på ca 115m hold, og resultatet overrasket meg egentlig litt, 223 kula lå i andre kanna, og hadde en relativt fin fasong, litt lite stilk på soppen da, men hadde ekspandert fint og bly og mantel holdt fint sammen, restvekt ble ikke veid, men mye bedre enn jeg hadde trodd. 270 kula var ca det samme, den lå og i andre kanna, men her hadde mantel og bly skilt lag, restvekten i % var nok en del mindre selv om enn la sammen bly og mantel, men ok, kulene var i denne primitive testen mye bedre enn hva jeg hadde trodd, her var der jo tross alt en del hastighet ute å gå. Det var vel heller mer slike resultater som dette jeg skulle ha forventet meg om dette hadde vært 150 grs kula i 380 og da betydelig lavere hastigheter….

 

Så over til neste sak med disse Remington bulk kulene, har jo ett 35 whelen løp til saueren som er serdeles glad i disse kulene, denne gang er der da snakk om en 150 grs kule, blyspiss kule for rifle (358, ikke 357 pistol som mange bruker til trening i 35 whelen). Bukkejakta sto for dør, 35 whelen løpet sto i og jeg tok med disse remington kulene siden presisjonen er så formidabel her… og til alt hel kom bukken… Reint sideskudd, hold ca 40 meter, treff i bein på begge sider og bukken rett ned. På vei bort til bukken tenkte jeg, søren og, skulle tatt barens X kulene, nå er det vel bare søl og graps på utgangs siden, men da jeg kom bort ble jeg nesten i tvil om hva som var inn og hva som var ut, inn var så klart det lille hullet som lillefingeren, men ut, det var jaggu ikke mye større, kunne det være som tommelen, ikke noe mer, og her var det omtrent som det skulle være kuttet med barberblad, kuttet i kryss som ei stjerne, kan vel snaut nok si at der manglet noe skinn, det var meg bare kuttet ett hull. Så spørsmålet som slår meg her nå er: Er disse kulene så pass gode til å holde sammen? Eller ekspanderer de så dårlig at den oppførte seg som en helmantel? Kan legge til av ved slakt av bukken var den ingen splinter eller kulerester å finne i dyret, og kula har gått gjennom bein på begge sider. Nå har jeg ikke noe kulehastighet eksakt her siden jeg sitter på jobb, men i følge QL så gir ladningen min snaue 800 og det synes jeg å huske kan stemme ut fra kronografen, mener å huske noe om 760 ca…

 

Så mine tanker her er da: disse billige kulene er bedre enn hva prisen tilsier, og kryper farten ned under 800 så er de enda bedre. Men, nå må jeg for all del presisere at disse tankene her er basert på 3 –TRE- skudd i 3 forskjellige kalibre så dette er langt fra noe fulstendig test. Men ser ikke bort fra at en videre test vil kunne dukke opp en gang vi skal skyte og har fått tak i en passe mengde spylerkanner. For min del blir det nå aldri noen storvilt kule, det er jo ikke så mange jaktskudd i året så om jaktkula koster rundt en 10’er så skal nå det gå fint.

Link to comment
Share on other sites

Kan bare legge til at jeg selv brukte 180 grs Remington Core-Lokt i bulk som treningskule i .300 winmag i sin tid, og fikk overraskende god presisjon med disse. De ble brukt på avstander helt ut til ca. 450 meter. Kun brukt på papp, men hadde tilfeldigvis nøyaktig samme treffpunkt som 180 grs A-Frame :wink:.

 

Med remingtonhylser, bulkkuler og skytterlagskrutt, så kom treningsammoen i .300 winmag på 5 kroner smellen :D.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med Remington kuler i bulk, men har skutt endel med Winchester sine PP kuler i 7mm og kal .30 og er imponert over presisjonen. Disse kulene kostet 1,19kr på XXL og ble første gang bare kjøpt inn av rein nyskjerrighet. XXL har desverre sluttet å ta inn disse kulene nå, har bare noen rester igjen. Lefstad sport i Trondheim har de til 1,89 tror jeg det var. Hvis jeg gjør mitt går de hull i hull i mine våpen (1 kombi i 7x57R og 1 mauser i .308)

Link to comment
Share on other sites

Jeg overtok en pose med Macchiato sine 180grs Rem bulk kuler, og har fora begge 300'ene mine med de. Den forige (en plain jane Rem 700 SPS) likte de veldig godt, og den nye 300'en (langholdsriggen Dolly) samla de tre første skuddene gjennom pipa i ett lite søtt trekløver. Det var ladninger til den forige 300'en, som jeg hadde liggende. Nå skal det sies at jeg jeg vektsorterte kulene før jeg ladet, og det er ganske stor variasjon på vekta. Har ikke data foran meg, da jeg sitter i Stavanger, men mener å huske variasjon på +-15 grains.

Til billig treningammo er Rem bulk kuler helt greit. Det er min konklusjon.

Link to comment
Share on other sites

Til billig treningammo er Rem bulk kuler helt greit. Det er min konklusjon.

Kommer helt an på børsa og treningsformen, det ;) I T3'en min (.223 Rem, 1-8" twist) får jeg 3stk. 50gr V-Max til å sitte innafor en klistrelapp på 100-meter'n når den skremmes avgårde med en passende dose N130 og neket bak børsa gjør jobben rett. Jeg har smelt avgårde mellom 50 og 100 50gr Rem PSP, og de går ikke noe bedre enn 55gr S&B FMJBT, altså ca. 5cm grupper :? Heller ikke Remington UMC ferdigrulla imponerte noe særlig. For meg duger det godt til ståendetrening, men hvis jeg legger meg ned og spenner på meg reima på en god dag blir det fòret som begrenser, ikke sjåføren.

 

Så konklusjonen er som alltid: Prøv i ditt eget våpen ;)

Link to comment
Share on other sites

alt er relativt.

kuler fra remington, S&B, partizan, osv kan sikkert brukes som treningskuler i de fleste kalibre, for de fleste jegere og for mange skyttere. det betyr hverken at de er gode eller dårlige.

 

jeg har brukt alle de tre nevnte typene. de holdt ikke innertiern i sauern min på 100 og 200meter (30 mm på 100m og 50mm på 200m) på 5 skudd. mens matchkuler samla godt innenfor sentrum. det betyr ikke at kulene ikek kan brukes til trening, men det blir litt spørsmål om hva man skal bruke de til.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ekspansjonstesta 6,5 i mausern min på 90 tallet. hadde en tørr sponplate mellom våt katalog nr 1 og 2. ORYX gikk gjennom 5 kataloger hver gang. Barnes X gikk gjennom 7-8 ;)

slik gikk det med remington 140 grs coreloct kulene:

1 av 20 velta og ble banan

1 av 20 ekspanderte ikke

de andre 18 ekspanderte pent, de fleste gikk gjennom 4-5 kataloger..

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del av disse i .458 Win Mag. 400 grains for det meste, samt noen 300grainere. Har erfart at de gir jevnt over god presisjon, men at de åpner seg i overkant lett for jaktbruk. Skjøt et par 400 på våte aviser, og der ble effekten heller eksplosiv. Dette var dog med rundt 700 m/s hastighet. I 45/70 er de nok muligens greie til jakt, i allefall på vilt med liten motstand. Rådyr burde de sikkert være fine til. Men kan ikke se for meg at de er så altfor mye tess å sette i elgbogen.

Link to comment
Share on other sites

Eg har sete og rekna litt på to kuletestar begge fra 90 tallet. Ein amerikansk der alle kulene vart testa i hastigheit frå 3100f/ps ned til dei slutta å ekspandere, og ein av Jørund Lien der hastigheiten i 308win var ca 2550 f/ps pluss at han testa dei i 300 win mag fart. Eg tok tala frå den amerikanske testen i 2600 f/ps, Liens 2550f/ps og den amerikanske på 2500f/ps totalt 9 kuler. No har eg ikkje utrekningane min her ,men av alle standardkuler som var med i begge testane så trur eg Remington SPCL hadde dårligast restvekt,men brukbar inntrenging. Dei ulike tala varierte mykje, noko som ikkje er så uvanleg for standardkuler.

Skal komme tilbake med tala i morgon. Alle kulene var forresten 180gr.

 

Sidan nokon her nemnte Winchester Powerpoint så kan eg ta med at i den amerikanske testen så imponerte denne 180gr kula. Den var ikkje med i Liens test.

Link to comment
Share on other sites

Har ladda 180gr Rem corelockt psp(pointed spire point) til kompiser og noen naboer som jakter.

Det er skutt over 20 elger med disse kulene som jeg har ladet i .308win og 3006.

Har fått igjen endel kuler og veiet dem .De fleste ligger mellom 72% og 94% restvekt alle med fin soppform.

Har aldrig hørt at noen av brukerne klager over mere ødelagt kjøtt enn med andre mere solide kuler.

Nå har ikke jeg sprengladd disse kulene,men lagt utgangshastigheta på 780m/sek for .308 og 810m/sek for 3006. I relativt moderate hastigheter fungerer det aller meste av konvensjonelle kuler i cal .30 helt utmerket,men i utgang på1000m/sek er saken en helt annen. :shock:

I

Link to comment
Share on other sites

No har eg funne tala på det eg rekna på. Merk at dette er ingen fasit på korleis desse kulene oppfører seg i vilt,men ein peikepinn på korleis kulene er i forhold til kvarandre skotne i våte telefonkatalogar. Han som gjorde den amerikanske testen skaut først i døde hjorteskrottar med ei kule for så skyte i våte telefonkatalogar. Tala samsvarte faktisk bra, derfor bestemte han seg for det testmediet.

Lien målte inntrenginga i antal katalogar.Den amerikanske i tommar. Eg rekna om frå tommar til centimeter, la sammen gjennomtrenginga for alle kulene i centimeter. Rekna saman antal katalogar i Liens test for dei samme kulene som vart skoten på samme måte. Delte så centimeter på antal katalogar.Og fekk såleis samenlignbare målingar.

 

Nemner først gjennomsnittleg inntrenging for 9 kuler totalt og så restvekt i prosent. Tar så med dei tre forskjellige målingane i inntrenging og vekt slik at de sjølv kan sjå .

 

Remington SPCL 36.5cm 61% (Dette var ikkje dårligast som eg sa i forrige post)

Avvik 33.5, 36 og 40cm 41,66 og 75%

 

Winchester Silvertip 33cm 76%

30,5, 33 og 35.5cm 76, 76 og 77%

 

Sierra Pro Hunter 36cm 60%

35, 35.5 og 37cm 49, 58 og 74%

 

Sierra Game King 36cm og 58%

33.5, 36 og 38cm 34%(kulehavari), 68 og 72%

 

Hornady SP Interlock 37.5cm og 71%

35, 37.5 og 39.5cm 56, 72 og 84%

 

Hornady RN Interlock 33.5cm og 67%

32.5, 33 og 35.5cm 62,68 og 71%

 

Speer SP Hot Core 38.5cm og 73%

36, 38 og 41cm 66,76 og 78%

 

 

 

Kan også ta med Winchester Powerpoint som er ei billig bulk kule. Men som sagt dei var ikkje med i Liens test

38cm og 80%

37.5 og 38cm 79 og 81%

 

Håper dette kan hjelpe dei som leiter etter kuler som er billige nok til trening og brukbare til storvilt/rådyr

 

For samanlikninga si skuld tar eg med

Nosler Partition 44cm og 67%

41, 44.5 og 46.5cm 65, 68 og 69 %

 

Merk og at tala er frå midten av 90 talet. Desse kulene er ikkje nødvendigvis heilt like i dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...