Jump to content

hvilken o/u hagle?


steffen

Recommended Posts

jeg er på utkikk etter en god, solid og driftsikker o/u.

den må ha ejektorer og utskiftbare choker, veie ca 3,2-3,3kg

jeg bryr meg ikke om pent treverk og graveringer.

 

jeg forventer og skyte ca 3000 skudd i året(mesteparten i løpet av 2-3mnd).

 

jeg har ikke oppgitt noe budsjett fordi jeg skal ha en hagle som er god nok, og den koster det den koster.

Link to comment
Share on other sites

aresm skreiv :

Siden penger ikkje spelar noko rolle, kvifor ikkje klinke til med Beretta SO5, Boss, H&H eller liknande

 

Kvifor i alle dager skulle han gjere det, når han tydelig skriv over at han ikkje bryr seg om fint treverk og gravyrer, men ein hagle med diverse spesifiseringer ?

At han skriv at hagla koster det den koster, vil ikkje akkurat sei det samme som om at han bør kjøpe nesten det dyreste som finst der ut. Ærlig talt, det der var et flåsete svar av deg aresm.

 

Hvis eg skulle hatt ei god hagle, så ville eg ha tatt ein titt på Beretta 686, den veier vel litt meir, ca 3.6 Kg.. Har sjølv hatt ei i hendene og det er flotte hagler, som tåler ein del tusen skudd..

Ellers så har vel SKB gode og lette modeller, som ikkje flår deg, samme med Benelli også..

Link to comment
Share on other sites

Siden penger ikkje spelar noko rolle, kvifor ikkje klinke til med Beretta SO5, Boss, H&H eller liknande

penger spiller definitivt en rolle, den skal koste minst mulig.

 

men siden jeg vet fint lite om hagler, så vet jeg ikke hvor mye en 'god nok' jakthagle med ejektor, choker og som tåler litt mengdeskyting koster.

 

sett at jeg hadde sagt 6000kr, og denne hagle ikke tålte 3000sk/år i flere år.

da ville de 6000 kronene vært helt bortkastet, og jeg kunne heller kjøpt whisky for pengene.

 

 

 

håper dere forstår hva jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en brukt Gebrüder Merkel, feks 230E. Dette er supre våpen hvor kvalitet er vektlagt mer enn fint treverk. Stokken er fin, men det er ikke det du betaler for. Skulle jeg kjøpt ny hagle ville jeg først og fremst kjøpt brukt, deretter funnet meg enten en Merkel eller en Beretta.

Link to comment
Share on other sites

Aresm, joda visst er det rom for spøk, men som første poster i tråden og komme med slikt, så er tråden 0 verdt for du svarer jo ikkje på det han spør om.

 

Du skal ikkje ta det så ille opp, eg er verken hårsår eller gretten og umulig, men for meg så virka det som om du skulle provosere han med det du skreiv.

 

Kanskje du kan bruke dei smileys`ene på sida, til å vise kva du meiner, når du poster ein spøk ??

 

No hard feelings frå meg aresm... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en Beretta 686E Sporting (m/ stillbar kolbekam), og den klarer ikke jeg å slite ut alene!

Dersom du skal skyte 3000 skudd i året, og steller og vedlikeholder hagla riktig, kan du med denne ha hagle i "flere hundre år" Veil pris er ca 22.000,- men mange selger den likevel idag for rundt 17-18, og tar du til takke med en som er pent brukt, så ligger vel prisene på rundt 8-12. Det er ofte god butikk å kjøpe brukte Beretta-hagler :wink: Jeg skyter en del på leirduer, og valgte 30" piper (76cm) Det gir god balanse, og den er heller ikke helt umulig å drasse rundt med i fjellet en hel dag. Det er jo ikke SÅ stor forskjell på ca 3,2 kg og ca 3,6 kg for store sterke gutter.

Link to comment
Share on other sites

Ser at ingen (foreløpig) nevner Baikal. Det er sikkert fordi mange synes det er ett skjellsord......

 

For min del er det den perfekte hagla. Den passer meg like godt som de fleste andre i min prisklasse. Den har ejektorer og løse choker (ikke billigste modellen, men allikevel billig). Den er SVÆRT solid, og dessuten såpass billig at man tør bruke den. Den er også såpass billig at man tør foreta justeringer av skjeftet ved nødvendighet. Hvorvidt den tåler 3000 skudd i året skal jeg ikke uttale meg bastant om siden jeg ikke skyter så mye selv, men kan aldri tenke meg at den ikke tåler det.

 

Hagla er billig, men det er på bekostning av treverk og graveringer. Ikke kvalitet forøvrig. Det er ikke en hagle som gir en estetisk nytelse, men trenger man ett "bruksjern" er jeg ikke i tvil om at jeg tør anbefale den.

 

Det er Norges mest solgte jakthagle, og den selges av flere leverandører. Pris 3000-4000.

Lykke til med handelen, uansett hva du velger

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har hatt både rifle og hagle i Star Baikal, men desverre så har eg hatt trøbbel med begge 2.. Mine problem har vært relatert til tennstift/holder til tennstift.

Så det er grunnen til eg ikkje nevnte dette, har forsatt ei Star Baikal, men trur ikkje eg vil satse på det fleire gonger. Men at eg kan ha vært uheldig med dei våpnene eg har hatt, er ikkje umulig. Men har ikkje tørrklikka masse med dei, og dei har vært i moderat/lite bruk...

Link to comment
Share on other sites

Men at eg kan ha vært uheldig med dei våpnene eg har hatt, er ikkje umulig. Men har ikkje tørrklikka masse med dei, og dei har vært i moderat/lite bruk...

 

Skal ikke si noe til og fra her egentlig, selvfølgelig kan det være mange med dårlige erfaringer. Selv har jeg aldri hørt om noen som har hatt problemer med Baikal. Faktisk er dette første gangen jeg har hørt om en Baikal som faktisk har røket.

 

Jeg har selv tre baikal hagler, og en salongrifle. Har aldri hatt noen problemer med disse, skyter 200-300 skudd (trening) iåret. Kjenner til 5-6 andre jegere som har Baikal, og ingen av disse har hatt noen problemer med sine.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde helt klart kjøpt meg en Lanber av noe slag. Det er knallgode våpen, og jeg har en sjøl(har hatt 2 stk. totalt). Den jeg har nå, har gått noe jævlig mye skudd, og er fortsatt like tight og god. Jeg bruker bare fulle choker til alt av skyting, enten det er stål, bly eller vismut. Leirduer, figurjakt og jakt.

 

Du vil neppe angre, og du får en bra til 5 lapper. Jeg ga 3500,- for min i '95. Den var brukt. Du vil neppe angre på en Lanber.

Jeg bruker bare fulle choker i begge høla til stål, bly og vismut. Dette funker til leirduer, figurjakt og jakt. Det eneste jeg har bytta på min er 1 ejektor, og sikring/løpsvelger. Aldri hatt en funksjonsfeil, som ikke har bunna ut i min skyld. Driftsikker som bare det.

 

Ønsker deg lykke til i jungelen av våpen 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Baikal i går jeg, supert tilbud på XXL! 2400kr for en Baikal dobbelhagle med 3 choker :shock: Var heldig og fikk en med pen stokk, den har dobbel avtrekker men det går greit.

Blir spennende å se om den leverer.

 

Da jeg åpnet eska var det en fin bulk i sikteskinna, men gadd ikke reise tilbake for bytte. Bøyde den ut med et skruejern :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde helt klart kjøpt meg en Lanber av noe slag. Det er knallgode våpen, og jeg har en sjøl(har hatt 2 stk. totalt). Den jeg har nå, har gått noe jævlig mye skudd, og er fortsatt like tight og god. Jeg bruker bare fulle choker til alt av skyting, enten det er stål, bly eller vismut. Leirduer, figurjakt og jakt.

Du vil neppe angre, og du får en bra til 5 lapper. Jeg ga 3500,- for min i '95. Den var brukt. Du vil neppe angre på en Lanber. Ønsker deg lykke til i jungelen av våpen 8)

 

Med 3000 smell i løpet av et par,tre måneder, går det ikke mange år før Lanberen er utslitt.

Trådstarteren spurte etter en god, solid og driftsikker o/u og en Lanber til 3500,- er da ikke det. Den er og blir en jakthagle, og brukes den mye på leirduebanen så blir den fort utslitt :idea: Been there! Done that!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en Silma Finnskogen o/u 12/89, rimelig fornøyd med den, ser de selger dem på xxl nå for 5990 eller 6990,- ! Min erfaring er at du får mye våpen for pengene, sikkert en grunn til at den har blitt xxl's bestselger, det følger med 3 choker, full,1/4 og åpen trangboring (eller 1,3og4 som chokene er merket med),og den har ejektor og løpsvelger som sitter ved avtrekket. Bruker min mye på gåsjakt, og bruker du patroner 12/89, så har du ei lita kanon :lol: Allsidig våpen som funker like bra på rypejakt,på leirduebanen og på større fugl som feks gås. Ingen overdådig utsmykking men allikavel et pent våpen :) , og ekstra choker er sikkert å få tak i.. Trykktesta og godkjent for stål. Bare ett tips!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde helt klart kjøpt meg en Lanber av noe slag. Det er knallgode våpen, og jeg har en sjøl(har hatt 2 stk. totalt). Den jeg har nå, har gått noe jævlig mye skudd, og er fortsatt like tight og god. Jeg bruker bare fulle choker til alt av skyting, enten det er stål, bly eller vismut. Leirduer, figurjakt og jakt.

Du vil neppe angre, og du får en bra til 5 lapper. Jeg ga 3500,- for min i '95. Den var brukt. Du vil neppe angre på en Lanber. Ønsker deg lykke til i jungelen av våpen 8)

 

Med 3000 smell i løpet av et par,tre måneder, går det ikke mange år før Lanberen er utslitt.

Trådstarteren spurte etter en god, solid og driftsikker o/u og en Lanber til 3500,- er da ikke det. Den er og blir en jakthagle, og brukes den mye på leirduebanen så blir den fort utslitt :idea: Been there! Done that!

 

Etter de 13 åra mine med mye skyting, så skulle min ha vært utslitt for lenge siden den da, ifølge deg ?

 

Ja ja, jeg driter egentlig i hva trådstarter kjøper seg jeg, men min Lanber har gått en anseelig megde skudd oppigjennom åra, og bærer ikke preg av å være "sliten".

 

Finnes sikkert bedre hagler, det er ikke det jeg mener, men det har funka helt fint med Lanber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde helt klart kjøpt meg en Lanber av noe slag. Det er knallgode våpen, og jeg har en sjøl(har hatt 2 stk. totalt). Den jeg har nå, har gått noe jævlig mye skudd, og er fortsatt like tight og god. Jeg bruker bare fulle choker til alt av skyting, enten det er stål, bly eller vismut. Leirduer, figurjakt og jakt.

Du vil neppe angre, og du får en bra til 5 lapper. Jeg ga 3500,- for min i '95. Den var brukt. Du vil neppe angre på en Lanber. Ønsker deg lykke til i jungelen av våpen 8)

 

Med 3000 smell i løpet av et par,tre måneder, går det ikke mange år før Lanberen er utslitt.

Trådstarteren spurte etter en god, solid og driftsikker o/u og en Lanber til 3500,- er da ikke det. Den er og blir en jakthagle, og brukes den mye på leirduebanen så blir den fort utslitt :idea: Been there! Done that!

 

Etter de 13 åra mine med mye skyting, så skulle min ha vært utslitt for lenge siden den da, ifølge deg ?

 

Ja ja, jeg driter egentlig i hva trådstarter kjøper seg jeg, men min Lanber har gått en anseelig megde skudd oppigjennom åra, og bærer ikke preg av å være "sliten".

 

Finnes sikkert bedre hagler, det er ikke det jeg mener, men det har funka helt fint med Lanber.

 

Hvor mange skudd er "en anseelig mengde skudd"?

Går du kun på jakt, eller skyter du også på leirduer?

 

Lanber-eierne jeg snakker om har skutt leirduer, 25 skudd i løpet av 20 minutter, 2-3 ganger pr kveld, 2-3 kvelder i uka. Dette gjør hagla svært oppvarmet, og slik skyting er ikke vanlige jakthagler beregnet for. En børsemaker jeg snakket med engang sa at jakthagler kunne vare livet ut ved normal jaktbruk, men at dersom de brukes mye til "tett og hyppig" leirdueskyting, er mange av dem ferdige før de har gått 10.000 skudd.

De siste årene har jeg skutt flere skudd på banen i løpet av 20 minutter, enn jeg gjør på rypejakta gjennom en hel sesong. Det går nok 5-6000 leirdueskudd pr år,ja :?

Altså:

Kun Jakt: Kjøp jakthagle.

Leirdueskyting+: Kjøp noe mer solidt. F.eks. Beretta 686

Link to comment
Share on other sites

har hatt baikal før, men det blir jeg aldri og kjøpe igjen.

ikke fordi at den fusket, men fordi at jeg synes den kjennes og føles helt forferdelig.

 

nå henger jeg opp en gul post-it lapp som det står: 'Beretta 686' på innsiden av våpenskapet, så kjøper jeg den når jobbsituasjonen tar seg betraktelig opp i november, håper og ha den til jul eller utpå nyåret en gang.

det blir enten white onyx eller silver pigeon, begge veier 3,1kg.

 

et godt verktøy er det alltid verdt og vente på.

Link to comment
Share on other sites

Tenker i noenlunde samme retning selv. Kjøpte meg en Baikal, og det er jo alt annet enn en prydbørse. Nå er jeg en riflemann og legger mer fokus og penger i dette, så får jeg heller kjøpe meg en finere hagle om jeg skulle få sansen for haglejakt/skyting.

Har heller ikke veldig med penger akkurat nå, 2500 var faktisk nok penger det :) Får vente til jeg begynner å studere(studielån :twisted: ) og etter det begynner å tjene penger.

 

Men har du pengene og interessen, ville nok jeg valgt en Beretta 686. Gjerne brukt.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg er en nybegynner, og har kjøpt meg min første hagle. En Yildiz 12/70 SPZ SM. Den har 5 løse choker, fra 1-5. (striper/hakk i chokene) Det jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med er hvilke jeg bør bruke som "utganspunkt"? (jakter mest skogsfulg, noe rype). Og hvilket nr i løpet nede, og over.

Link to comment
Share on other sites

Babben: jeg ville brukt 1/2 i nederste og 3/4 i øverste, siden du er nybegynner. Sjøl så har jeg 1/1 i begge løpa. Det funker gull for meg.

 

Jakter du med hund, så får du jo ikke så lange hold, og da kan jo f.eks. 1/4 i nederste og 1/2 i øverste være et godt alternativ.

 

Jeg går på støkkjakt, og kan ofte få drøye hold.

 

Lykke til med jakta :D

Link to comment
Share on other sites

Var ikke kjempefornøyd med avtrekkert i min Baikal, kan jeg selv justere dette?

Litt ruskete og hardt, men går seg vel til etter hvert. Litt tung å åpne/lukke er den og.

 

Kunne nok tenke meg et fiberoptisk sikte da perlekornet er veldig lite, og veldig liten kontrast til løpet..

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg er en nybegynner, og har kjøpt meg min første hagle. En Yildiz 12/70 SPZ SM. Den har 5 løse choker, fra 1-5. (striper/hakk i chokene) Det jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med er hvilke jeg bør bruke som "utganspunkt"? (jakter mest skogsfulg, noe rype). Og hvilket nr i løpet nede, og over.

 

Heisan! En som har maken hagle som meg! Tror ikke du kommer til å angre. Lettvinn og grei. Pass på at det ikke er automatsikring på denne, om de ikke har fått på det nå. Min er fire år gammel og har det ikke. Skummelt å ikke være klar over det. Bruker sjøl to og fire på skogsfuglen. På rypefjellet (hvor jeg har vært bare èn gang) brukte jeg det samme mener jeg å huske. Sent i sesongen kan det lønne seg å bruke litt trangere choker da fuglen ikke trykker så lett, 1 og 3 kanskje. Skal ut etter dua nå etter hvert, og lar chokene med 2 og 4 striper sitte på enda.

 

På løpsvelgeren er det èn og to prikker. Har du valgt èn prikk, fyrer du av nederste først. Her kan du ha den mest åpne choken.

 

Uansett, chokene er ikke det viktigste. Det viktigste er å få av skuddet riktig. Hvor trange løpene er spiller liten rolle om en skyter galt.

 

Dette er i hvertfall slik jeg bruker hagla! Og bommer gjør jeg... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre det flere som har kjøpt Yldis hagle, og er fornøyd. Takker for utfyllende info. :D Men betyr det at du bruker 2 nede, og 4 i det øverste løpet?

 

Gjelder dette under for "vår" hagle produsent også?

 

1 stripe på 1/1,

2 stripe på 3/4,

3 striper på 1/2,

4 striper på 1/4,

5 striper på cyl.

Link to comment
Share on other sites

Hei steffen. Jeg har en Browning cynergy du nkan få kjøpt for 16000 ved hurtig handel. Bare søk på den på finn. 76 cm løp med chokere 76 kammer og stor rekyl kappe som gjør den veldig behagelig å skyte med kraftig amunisjon. Haglen ble kjøpt ny i mai i år.

mvh

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...