Jump to content

165 grs Accubond i 308 win


Carlsen

Recommended Posts

Takk for svar :smile: har kun lada 155 scenar med 43,5 grs å Smk med 44 grs N140 til børsa,å dette gjev svært god presisjon.Dvs min feil om det vert spredning.Settedyben er 73 mm.Har Tenkt til å børsa med til Namibia i februar på reguleringsjakt,so er greit med nåke som er presist å ekspanderar :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ville prøvd med 43-44gr med N150 om du skal til varme strøk. N150 vil gi mindre trykkøkning i varmen :P min M98 i .308 liker N150 best med kuler rundt 165gr. Lien i bladet jakt har 46gr med N150 som standardladning for mange 165gr kuler, men acubounden har ganske lang bæreflate og er ganske hard med 46gr N150.

 

Sikkert noen som har erfaring med jakt i varme strøk. Hva med 130gr X??

Link to comment
Share on other sites

Gjør det enkelt da vel. 165 Bal Tip, 165 AB, 168 CC alle foran samme kruttmengde. Da er det relativt enkelt å være seg selv uansett type jakt. Bare å klare å skille de ulike typene ammunisjon fra hverandre :wink:

 

Om du bruker lette 308 hylser (Win/Norma) er faktisk URP/550 krutt du definitivt bør prøve. Gir suveren hastighet og presisjon i flere våpen.

 

Skal du ha maks puff må du kjøpe Hodgdon CFE 223. Ga nesten 880m/s bak 165 IB i den relativt lange Sauer pipa mi

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sauer 150 vet hva han snakker om, men jeg liker ofte det enkle og da er du jo der. Acubound, men ville tenkt litt over laddningen med tanke på varmen. 1 kule, 1 ladning og ferdig med det. Det enkle er ofte det beste 8)

 

men hva med en lett X?? Skyter ikke X kuler selv, men har lest mye om disse og utlandsjakt. Er populær!! Flat kulebane ut til 200+, ekspansjon, inntregning som en annen 165gr kule og ofte presis.

Link to comment
Share on other sites

Har jakta med x kuler i 270,6,5*55 og 300 win mag.Føler det vert litt lite ekspansjon når holda strekker seg :winke1: har hatt nåken opplevelser med att dyra er bevisste men ikkje i stand til å reise seg når eg er kommen bort der dei ligg.270 vart lada med 57 grs mrp å gav hastighet på 920.Men som du seier,samme type kuler å krutt er det enkleste.Det som eigentleg var målet var å få kuler som gjekk likt på dei fleste avstander med samme type krutt og kruttmengde :smile:

Link to comment
Share on other sites

Då har eg lada med både 140 og 150 krutt.Skaut tre serier på 3 skudd kvar med 165 grs accubond.Seriane med N-140 målte 27,22,24.Seriane med N-150 målte 18,21,22mm.Skaut alle seriane liggjande med to-fot og pøll.Blaser Lrs2,55 cm pipe,Kahles k624i,lang Hausken demper.Skaut ein 5 skudds serie på 496 meter.Blåste ca 2m/sek frå kl 4.4 skudd på 100 mm og ei floge som drog ut 12 cm til venstre.5 skudds serie på 41 mm på 300 meter.Ut i frå det er eg veldi fornøgd med presisjonen 43 grs N-150 gav,so dette vert nok Afrika medisinen i år :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Tror dette kommer til å bli en heldig kombinasjon og med 43gr N-150 så skulle trykket være bra selv om det skulle bli varmt.

 

Hva med en test? Varm ammoen forsiktig opp til den temperaturen du forventer å få på turen. Sjekk om treffpunktet endrer seg noe nevneverdig f.eks på 300 meter. :roll:8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Col på 71mm er egentlig glimrende på 168gr Nosler CC. Setter du de lengre ut vil det bli lite kulehold. Accubond kan med fordel settes til 72-73mm, så sant du har nok friflukt.

41.5 gr N140 var veldig lite.. Jeg ville ha prøvd med en 43-44gr for å fylle hylsa bedre og få mer fart. Jeg prøvde selv 44gr varianten i helga, presisjonen var ypperlig, men farten låg på kun 760m/s (48cm pipe og -10 grader). Personlig så skal jeg prøve med 45gr for å se om jeg kan øke farten noe. Jeg ser av ladedataene til Nosler at de oppgir samme ladedata til både CC og accubond. Litt merkelig. Min erfaring er at Accubond gir merkbar høyere hastighet (og trykk) ved samme ladedata.

Jeg tror ikke at 45gr N140 col 71mm vil gi overtrykk ved bruk av Nosler CC.

Link to comment
Share on other sites

45gr (col 71mm) varianten hadde en gjennomsnittelig samling på 17mm (3 serier a 3 skudd). Skutt med tofot uten bakstøttet.

Gjennomsnittelig fart var på 778m/s (fra 774m/s til 782m/s) (-2 grader)

Ingen tegn på for høyt trykk.

Min erfaring er at settedybden har mye å si for trykk og fart. Hadde jeg "knaset" denne ned til col 69mm hadde det nok ikke nødvendigvis blitt like bra.

Tidlig i min ladekarriere så ladet jeg 165gr Accubond med 44gr N140 og col på 69mm. Disse gikk ikke godt og jeg fikk trykktegn..

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Jeg har ladet opp testladninger til 165gr accubond med 203b og N150 med den anbefalte coal 71mm/2,8inch til Nosler.

 

1. Noen her som har fått målte forbedringer i presisjon ved økning av coal (lenger enn 71 mm)? Jeg mener ikke teoretisk, men erfart.

 

2. Noen som har prøvd N550 med denne kula, og evt hvordan fungerte det?

 

Mvh Langlo

Edited by Langlo
Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, Langlo skrev:

2. Noen som har prøvd N550 med denne kula, og evt hvordan fungerte det?

Har testa med N550 og 168g AccuBond LongRange. Det fungerte meget bra i mi rifle. 48,5 grain og 760 m/s (42 cm pipe). Mener å huske samlinga på 3 skudd @100m var ca 15mm. Går over til N550, når jeg får brukt opp de patronene jeg lada først, med N140. 

Link to comment
Share on other sites

Den er nok i den heite enden ja @Langlo. Ble kun testet ved rundt -12°C, uten trykktegn, så det kan være jeg får trykktegn ved +20 f.eks.

 

Testa kun 48,5g, etter å ha lest flere tråder av @M67 ang. ca samme tema, og at jeg antok ut ifra tidligere erfaring med rifla at jeg vertfall ikke ville få farlig høyt trykk med den ladninga. Og siden samlinga var upåklagelig så ble det med det. Kan legge til at det er med norma halspressa hylser og Federal 210L tennhetter.

Må nok teste igjen i høst når jeg får tid, har bla. ny demper på rifla som kan ha litt å si. 

 

Har og skutt Hornady FMJBT 150g med samme ladning med godt hell. Lettvint med lik krutt mengde, selv om det nok tåles noe mer krutt med den kula. 

 

Men, jeg tør ikke gå rett på 48,5g med min Kimber 84m, for å si det sånn. Er litt mer trygg på å lade hardt i min Sauer 101.

Link to comment
Share on other sites

Nyttig å høre. Jeg bruker også Norma, helpressa. For tida er det cci tennhetter - large rifle. Jeg skyter en S & L classic dl.

 

Formålet er å kunne vippe en tiur av pinnen innen 300 m på rundene etter rådyr før jul. Det er slik at det har latt seg kombinere tidligere. Fint med blyspiss. Kula tar godt i fuglen  og ikke så mye "graps" så langt. Tidligere har det vært 9,3x62 med 282gr mega og 30-06 med 180 remington clu. Avstand ca 200m. Én kule til "alt" fungerer best for meg.  Nå er det accubond 165gr som er valgt som årets universalmedisin. 

 

Blir spennende å se hva som gir gull-samling i den nye børsa :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har hatt litt samme tanke selv, med ei kule til "alt". Men etter 8-10 ryper skutt med 168g AccuBond LR/kompis med AccuBond i 7mm-08 så har jeg gått over til kun helmantel (Har brukt mye Golden Target, men de jeg lader selv har jeg brukt Hornady 150g FMJ-BT) på rypa. 

Da bruker jeg helmantel til trening/rype og 168g ABLR til resten. 

Link to comment
Share on other sites

En rapport fra skytebanen:

 

Formål: Gjøre noen innledende erfaringer medd accubond 165 grains :)

 

Tre krutt ble forsøkt: N150, N550 og 203-B 

 

Innledningsvis prøvde jeg skytebenken med kjent ammo - Norma Golden Target

3 skudd viste et hull på 11mm. Noe jeg var overasket over, i og med ujevn vind. Det ga en god følelse før ladningene skulle testes.

 

Jeg har laget 8 skudd pr trinn. Jeg valgte å lage serier på 4, og resten var i tilfelle noe skulle gå galt, noe jeg kan kronografere etc

 

 Utstyr: S&L classic dl synth ca 50 cm løp og jaktdemper (ca som en colaboks i størrelse)

 

God skytestøtte fra benk.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Accubond 165 grain. Hette CCI Large rifle. Coal 71mm (en fraksjon av en milimeter kortere enn 2,8 inches anbefalt av Nosler). Alle patronene jeg skjøt hadde denne lengden. 4-skuddssamlinger.

 

 

Vihtavouri N150

Stige 43.5  32 mm samlig 
          44.2  22 mm samling  (832m/s)

          44.8  3 skudd på 16 mm og én flue -totalsamling på 37mm (828 m/s)

          45.4   Stor spredning på hylse (over 50 mm spredning)

 

Refleksjon: Lage noen ladninger på 44,8gr og noe under 44,6;  44,4 - se om det kan krympes ytterligere. Åpenbart møte med trykkveggen rundt 44.8.

 

Norma 203-B

 

42,9 grains 40 mm spredning, alt i en rett linje horisontalt - veldig

snill rekyl

43,5 grains 16 mm samling 794 m/s

44,1 grains overtrykk - tegn i hylser og i bildet på blinken. Et par skudd hull i hull og to andre i hvert sitt fylke..

 

# Serie avbrutt der.

 

Vihtavouri N550

 

46,0 Vakkert symmetrisk treffbilde på 22mm

 

46,5  12mm - Tre skudd i ett hull og en avviker som dro samlingen opp i "hele12 mm". 

 

Fart: 818 m/s

 

Gikk tom for kuler der gitt ...

 

Refleksjon: Ingen tegn til trykk av skadelig art i 46,5gr ladningen og en syndig god presisjon. Blir mye mulig vinneren :). Den lå veldig likt på blinken som Golden Target fra Norma, heller ikke dumt.

 

Testa Oryx 165gr også laga nok en litt for slem ladestige - Krutt N150 Coal 69mm

 

45, 0 grains samling 16 mm. Tre av skudda i ett hull på 16mm fra kant til kant og ett skudd rett over dette hullet. 4 skuddsamling på17mm -829 m/s

 

45,5 samme treffbilde 19 mm, men plasssert 1 cm over der forrige samling lå. Tydelig trykktegn på hylsene og 860 m/s. 30 m/s opp i fart på et halvt grain...

 

#Avbrøt der.

 

Håper at leseren fant dette begripelig :)

 

Mvh Langlo

 

Edited by Langlo
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...