Jump to content

Lee ladesett


GLarsen

Recommended Posts

Jeg er medeier i ei Dillon 550B presse, men det er 10år siden jeg brukte den, og da ble den brukt med de ladningene jeg fikk beskjed om av andre. Etter å ha lest en del her inne, så har jeg funnet ut at jeg må lære med å lade litt mere skikkelig. Jeg skyter med 6,5x55 på bane og felt. Men er da greit å ha litt ammo som går greit, samt å spare noen kroner :winke1: Dillon'en er nedplukket for øyeblikket, og har tenkt å sette den opp igjen her. Men har tenkt på om jeg skal kjøpe et enkelt sett og bruke det litt først.

 

Hvordan er dette settet her? Noen som kjenner til det?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... Unica=rcbs" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Bruker det samme selv og det fungerer perfekt, bruker ikke vekten, men resten er helt topp.

Kjøpte det på midway for 990.- og gratis frakt.

De som sier att LEE er for dårlig, er vel av typen som mener kvalitet er det samme som høy pris og egentlig ikke vet hva de snakker om.

 

Ikke like billig nå, men billigere enn interarms. Og gratis frakt :-)

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/423081" target="_blank

 

Har hatt pressen i ca 7 mnd nå og presset ca 2400 223rem, 1500 30-06 og ca 1000 stk 6.5x55

Og kan ikke finne noen svakheter på den, kjøpte også den største LEE pressen i jern pga att det var så mange som mente disse alu pressene ikke holdt mål, men den ligger ennå i esken sin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt et sånt lade sett tidligere. Ble ikke helt fortrolig med dette, og ga det vekk til en jakt kompis. Det går helt fint å lade amo på dette utstyret, men jeg syntes det ble litt spinkelt og ting på det ble fort ødelagt. Pressa er grei nok om du er forsiktig, den kan brekke nede i mekanismen der armen er festet. Vekten er vanskelig å stille inn. Det er en 10-15 år siden jeg hadde mitt, mulig disse billig Lee settene er laget i et bedre materiale nå?. Lee har fine teknisk løsninger/konstruksjon på tingene sine, men lager dem i enten noe billig plast eller mykt og svakt aluminium, som brekker etter ei stund.

 

Jeg hadde villet lagt i en tusen lapp eller to, og kjøpt RCBS, Dillon, Hornady, Lyman eller noe lignede. Da får du ting som varer i lang tid fremover. Har sjøl et over 20 år gammelt RCBS sett.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvordan bruken er om de pressene ryker... Man trenger kun kraften som skal til for å presse ei hylse;-) Har samme presse og den har overlevd over 40000 stk 6,5 og 308. Tilfeldigheter og et rasende godt tilbud ville at jeg byttet ut vekta og kruttmålet. Vekta synes jeg óg er litt klundrete å justere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått hele karusellen med både blå, grønne og ymse røde ladepresser..

 

Og i dag er det kun røde LEE presser på ladebenken, fordelt 50/50 mellom classic serien og de vanlige alupressene. Bedre valuta for pengene skal man lete lenge etter. Til og med vekta er bra, og utrolig nøyaktig, sålenge en kan tolerere at den tar noen ekstra sekunder før den roer seg, og tar høyde for at den bør plasseres på en egen hylle eller benk som ikke påvirkes av bevegelsene fra ladepressa.

 

Har ladet ymse kalibre fra .25acp til .50bmg, og har ikke klart å knekke noe som helst enda.

 

Det ble vel også nevnt her inne at classic cast'n var egnet til å presse ståltermoser om til turkopper.. :mrgreen:

 

Den eldste pressa i stallen er fra midten av 80 tallet engang, og fungerer like fint den dag i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt et sånt lade sett tidligere. Ble ikke helt fortrolig med dette, og ga det vekk til en jakt kompis. Det går helt fint å lade amo på dette utstyret, men jeg syntes det ble litt spinkelt og ting på det ble fort ødelagt. Pressa er grei nok om du er forsiktig, den kan brekke nede i mekanismen der armen er festet. Vekten er vanskelig å stille inn. Det er en 10-15 år siden jeg hadde mitt, mulig disse billig Lee settene er laget i et bedre materiale nå?. Lee har fine teknisk løsninger/konstruksjon på tingene sine, men lager dem i enten noe billig plast eller mykt og svakt aluminium, som brekker etter ei stund.

 

Jeg hadde villet lagt i en tusen lapp eller to, og kjøpt RCBS, Dillon, Hornady, Lyman eller noe lignede. Da får du ting som varer i lang tid fremover. Har sjøl et over 20 år gammelt RCBS sett.

 

Jeg tviler på om du klarer å knekke dagens presser, da linkene nå er i stål. Min BreechLock presse har gått ca 3000 riflepatroner uten att den føles oppbrukt.

Det er igrunn bare vekta jeg ikke bruker av settet, bruker en billig digital DX vekt istedet.

 

Kjøp settet og bestill med en Lee Collet die i kaliberet ditt, så produserer du enkelt og greit patroner.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fulgt så mye med utviklingen på disse billig Lee settene, men hvis det er som dere skriver at mekanismen i pressa er bytta ut i stål og endel andre forandringer og, så er det mulig blitt brukbare greier. Som nevnt har jeg alltid likt løsningene til Lee, bortsett fra det skjøre materialet Lee brukte når jeg kjøpte mitt, som ikke holdt mål da. Ser av bildet på linken at de har og bytta ut tennhette isetteren som jeg hadde, og som var mer et leketøy, som lett ble knekt eller bøyd vekk om en var litt for hard når en satte i hetter. Men vekten ser ut som den samme som den gang, og den var ikke noe tess.

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen mener LEE ikke holder mål, tror jeg de prøver og presse hylser av rustfritt stål, men tror LEE hadde klart det bedre enn konkurentene, som feks rbs som ikke har mere enn 2 benkfester og ikke holder mål i det hele tatt. Rcbs er vel oppskrytt hvis du går etter LEE sine spesikasjoner...

 

Nå har jeg kun vært hjemmelader i ca 7 mnd. men er storfornøyd med LEE, kruttvekta er byttet ut med en digital fra dx og hylsetrimmeren er i fra Lymann og kuleutdrageren er i fra rcbs, men...... det er kun pga att LEE ikke har disse nødvendige tingen i sitt sortiment..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt et sånt lade sett tidligere. Ble ikke helt fortrolig med dette, og ga det vekk til en jakt kompis. Det går helt fint å lade amo på dette utstyret, men jeg syntes det ble litt spinkelt og ting på det ble fort ødelagt. Pressa er grei nok om du er forsiktig, den kan brekke nede i mekanismen der armen er festet. Vekten er vanskelig å stille inn. Det er en 10-15 år siden jeg hadde mitt, mulig disse billig Lee settene er laget i et bedre materiale nå?. Lee har fine teknisk løsninger/konstruksjon på tingene sine, men lager dem i enten noe billig plast eller mykt og svakt aluminium, som brekker etter ei stund.

 

Jeg hadde villet lagt i en tusen lapp eller to, og kjøpt RCBS, Dillon, Hornady, Lyman eller noe lignede. Da får du ting som varer i lang tid fremover. Har sjøl et over 20 år gammelt RCBS sett.

 

Lee lager i dag modeller i støpejern som jeg vil påstå er like solide som RCBS, Lyman osv. Uten at det koster skjorta.

 

jeg bruker selv en Breech Lock Classic Cast, og den er bunnsolid. Koster 1200 hos hjemmelading.no

 

leebreechlock02.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Er ganske ny som hjemmelader.

men det har blitt noen tusen skudd imellom pressene nå.

Har en pro 1000 for lading av 9mmx19

og en Lee Breech Lock Classic Cast, samme som overnevnte.

Brukes til lading av 308. virker solid og lett og betjene.

Mange smarte løsninger av typen, det enkle er ofte det beste.

Link to comment
Share on other sites

er dillonbruker (kjøpte ny 550 i dag), men har hatt mye Lee og deres classic turret vil jeg aldri si nei til, rimelig, rask og utrolig lite tull. liker du Lee, rcbs, Dillon el hva som faller i smak, kjøp det da kvaliteten er god og jeg synes det meste vil dreie seg om pris og bruksområde. Et Lee classicturret sett er en rask og god begynnelse om man vil lade litt kvanta og mengder med rifle eller pistol

En ting som er veldig lurt når en skal kjøpe ladesett, er å finne ut hva som er med. Ser disse forskjellige butikkene har litt lure bilder, så det er ikke alltid like enkelt å finne ut hva som er med.
, men det meste i dag er helt ok. Kjøp trygt Lee og nyt den.

 

hilsen Dillonbruker og Lee bruker :-)

Link to comment
Share on other sites

Nja, ikke så lett å si, men mi knakk ihvertfall etter kanskje å ha ladet 1000-1500 enheter 300 winmag amo. Merker godt at noen kaliber er mye lettere å presse enn andre. 6.5 x 55 og 300 winmag er kaliber en må legge mye mer vekt på labben for å presse, mens 375 H&H går som smør. Har sikkert litt med åssen hylser en bruker og. Synes at feks Amerikanske som Remington er mykere og tynnere gods i en Norma og Laupa, og dermed lettere å presse.

 

Mi presse/ladesett var kjøpt på midten av nitti tallet, og dagens Lee som visstnok linkene er laget av stål, så skal det mye til.

Link to comment
Share on other sites

Min Lee Challenger 2001 ble kjøpt for så lenge siden at garantien (til 2001) var utrolig; hvor mange tusen hylser som er presset med den aner jeg ikke. Men jeg har ladet 1000-vis av patroner fra 222Rem til 458Lott; formet hylser og sizet kuler med den. eneste vedlikehold den noen gang har fått er en dusj PTFE-olje av og til.

 

Hadde du sendt en mail til Lee hadde du sannsynligvis fått nye deler eller ny presse-de er opptatt av fornøyde kunder!

 

 

Vekta og kruttmålet ser og føles billig ut, men er helt greie å bruke; er nøyaktige som få. Men etter å ha tatt i bruk en Lymann elektronisk kruttdispenser er det ingen vei tilbake for mitt bruk; rett og slett en revolusjon på ladebenken!

 

EN gang blir jeg ferdig med laderommet mitt 8mangler vindu, dør, en vegg tak og veggkledning, litt strøm...) og handler en Lee Classic Cast presse; den gamle blir da rengjort, får et strøk lakk og gitt til en ung lovende bruker som vil begynne å lade.

Link to comment
Share on other sites

Vekta og kruttmålet ser og føles billig ut, men er helt greie å bruke; er nøyaktige som få.

 

Kruttmålet tror jeg er bedre enn det meste til 2-3x prisen. Og jeg tviler ikke på at vekta er nøyaktig, men den er og blir fryktelig fiklete i bruk sammenliknet med en RCBS 510 (at begge blir en nevrose-test sammenliknet med elektronikk er en helt annen diskusjon?). Hadde jeg visst hvordan skulle jeg redesignet den og gitt bort designet til Lee base så jeg kunne kjøpt en, for jeg tror ikke det er umulig å lage den perfekte vekta utfra Lees grunndesign.

Link to comment
Share on other sites

Ser det finnes litt erfaringer her med Lee sine presser. Går å lurer på å kjøpe meg enstasjons presse i tillegg til dillon 650'en som jeg har.

Slik jeg har skjønt det så er classic cast en god presse å satse på. Men så ser jeg at hjemmelading har en som heter classic turret. Burde jeg heller satse på en slik? Noen som har erfaring med den?

 

Følger det med tennhetteisetter for store og små tennhetter til begge disse pressene? Kruttvekt, dier og hylseholdere har jeg...

Link to comment
Share on other sites

Har classic turret og akkurat begynt å lade opp med den. Funker fint og greit. Hos interarms har de en pakke der du får classic turret, ett die sett og pro auto disk kruttmål for 1995. Hard to beat. Har kjøpt extra turret pluss die sett for 9mm og så langt, og når 45acp kommer i hus så kjøper jeg en turret til og 45acp dier. Som tidligere nevnt bare å bytte turret med dier for kaliberbytte, går på noen få sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Tanken min med classic turret var å ha size die og kulesetter til de to riflekalibrene jeg lader stående i pressen. Med auto index deaktivert så burde jo det funke som bare nøkken, eller?

Med minde man skal krympe fast kulene da, da trenger man jo en tredje dieplass...

 

Hvordan blir patronene med tanke på å lage rette (ikke skjeive) patroner i en slik turret kontra enstasjons? Jeg vil ha en presis presse :)

 

Er for mye dill med å rigge om 650'en for å lade 100 riflepatroner i ny og ne.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med slark i toppen på disse turret pressene? Hele tool head saken på dillon 650 slarker i forhold til pressen og dette påvirker settedybde. Regner jo nesten med dette vil være et "problem" på en turret presse og......

 

@ M67: Den tanken der har falt meg :) Enstasjons presse vil jo i tillegg være helt død med tanke på "problemet" jeg nevner over... Eller får man +/- 0,1 mm patronlengde på enstasjoneren og? (jevn form på kulene spiller selvfølgelig inn her)

Link to comment
Share on other sites

En ting som er veldig lurt når en skal kjøpe ladesett, er å finne ut hva som er med. Ser disse forskjellige butikkene har litt lure bilder, så det er ikke alltid like enkelt å finne ut hva som er med.

 

Stemmer dette? Eller er jeg på bærtur? Er ikke helt stødig i diverse uttrykk.

 

Finn------------------------------------------------------------------Midway

 

¤ Lee Challenger Breech Lock ladepresse.-------------------------------Challenger Breech Lock single stage press

¤ Nøyaktig Lee Perfect kruttmål -måler nøyaktig fra 0 til 100 grain.-------Perfect Powder Measure

¤ Lee Safety Kruttmål, den sikreste kruttvkten på markedet.-------------Lee Safety Scale

¤ 2-die standard rifle diesett.

¤ Hylseholder.---------------------------------------------------------1 Breech Lock die bushing

¤ Kruttrakt------------------------------------------------------------powder funnel

¤ Hylsefett------------------------------------------------------------a tube of sizing lube

¤ Trimmerbase med kutter----------------------------------------------lock stud and cutter

¤ Timmpilot

¤ Avgradingsverktøy---------------------------------------------------Lee chamfer tool

¤ Hettelomme renssker for små og store tennhettlommer-----------------primer pocket cleaner, a large and small Safety Prime

¤ RCBS Hylsebrett

 

Og hva mener Midway her? Blir det det samme som "timmpilot"? Regner med at det skulle stått trimpilot. Og blir det for å styre hylsa ved trimming?

A Lee Case Length Gage (sold separately) will need to be purchased for each caliber being reloaded

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Stjeler tråden din litt jeg.

 

Her er en video jeg laget når pressen var ganske så ny. Har vel ladet en 500 patroner på den til nå. Godt fornøyd så langt!

 

Sitter å vurderer samme pressa selv, men hva heter den dien man bruker for å fylle krutt? (kan den gjøre flere ting? f.eks sizing?)

 

Alex

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen mener LEE ikke holder mål, tror jeg de prøver og presse hylser av rustfritt stål, men tror LEE hadde klart det bedre enn konkurentene, som feks rbs som ikke har mere enn 2 benkfester og ikke holder mål i det hele tatt. Rcbs er vel oppskrytt hvis du går etter LEE sine spesikasjoner...

 

Nå har jeg kun vært hjemmelader i ca 7 mnd. men er storfornøyd med LEE, kruttvekta er byttet ut med en digital fra dx og hylsetrimmeren er i fra Lymann og kuleutdrageren er i fra rcbs, men...... det er kun pga att LEE ikke har disse nødvendige tingen i sitt sortiment..

 

Skal ikke si noe fra eller til ang. Lee - men når noen påstår at RCBS er oppskrytt og ikke holder mål må jeg bare SKRIKE! Du finner ikke mer solid og slitesterk enkeltstasjonspresse enn RCBS Rockchucker - min er over 20 år gammel og brukt mye, kjenner andre som har sine fra 70 tallet - de bare virker.

Link to comment
Share on other sites

Bevares, Rock Chucker er en solid presse. Det er også mitt største ankepunkt, den vil aldri slites nok til at jeg kan kaste driten og kjøpe en vettugt designet Lee-presse. Maken til idiot-presse skal en lete lenge etter. Innfestingen er på trynet, hetteoppsamleren en lealaus vits pluss en hetteisetter som ikke bare er fiklete men også plassert så en ikke kan sette i hettene på returen.

Link to comment
Share on other sites

ladepresser er mye smak og behag, har en turret til rifle og pistol magnum, tror ikke jeg har så mye negativt å lire av meg om den kontra de andre merkene jeg bruker, bla rcbs og Dillon 550. For å være helt ærlig tror jeg det blir en turret til da de er rimelige og enkle uten så mye kluss som oppstår,lite feil med pressa og raskt å skifte kaliber samt rask nok til å koselade et par hundre skudd en stille fredagskveld :-) Om noen heller mot Lee Turrer/ evt classic så kan jeg anbefale dette da det er greit til nybegynnere og erfarne ladere, liten sjangse for dårligere kvalitet på ammo her kontra mye dyrere presser. Har man behov for å lade 5-600 patroner i timen velger man andre løsninger :-)

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hatt noen problemer med festene - to gjennomgående bolter og den sitter som støpt, har flyttet den x antall ganger opp igjennom årene - heller aldri hatt problemer med hetteoppsamler. Priming gjør jeg ikke på pressa, har altid brukt håndverktøy - mye raskere. Men er man Lee fanatiker (eller fikler som jeg kaller dem) så for all del, Lee's Classic serie er god som gull. Nå er RCBS pressa mi reservert riflepatroner det går lite av, alt annet går på Dillon.

Link to comment
Share on other sites

Pressa fungerer bedre om benken har en solid bjelke i front, men jeg lagde nå min ladebenk først og det falt meg ikke inn at det kunne bli et problem. Selv med plate av 1" finer og grove bolter sviktet den irriterende mye, en Lee-presse festet med 3 små skruer sitter mye mer stabilt. Jeg fikk orden på det til slutt ved å borre opp for en ekstra skrue, men ærlig talt. Folk klager på at man må fikle med Lee-utstyr?

 

Bare for ordens skyld: Mine tre favoritter når det gjelder presse uansett pris er Wamadet, Redding Ultramag og Hornady LnL AP. Så det så.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt enig - jeg rangerer Hornady LnL foran tilsvarende Dillon , har en Dillon SD og en 550 og de er heller ikke perfekte, spesielt ikke tennhettehåndteringen.

Hornady har også forbedret LnL pressa underveis, noe Dillon ikke har gjort med sine produkter.

Link to comment
Share on other sites

Har lenge lest om det etter hvert så mye omtalte ubrukelige festet til Rock Chucker, ja faktisk så hadde jeg inntrykk av at festet var så ubrukelig at jeg lagde meg en adapter plate i 10mm stål (før jeg overhode fikk sett noe særlig på pressa) som jeg først kunne bruke de to orginale festene på pressa med 12mm bolter(som er det sprekeste som er plass til på RCBS pressa uten å borre opp boltslissa). Deretter har jeg muligheten til å bolte denne adapterplata i benken med M10 bolter men siden jeg bommet litt(mye) med diverse lengder på boltene ble det til at jeg bare festet pressa i benken(en el cheapo Biltema snekkerbenk) med de lengste M10 boltene jeg hadde til rådighet og på meg så ser jeg ingenting galt med festet til RCBS. Ut fra et teknisk synspunkt kan man godt si at de ville vært fornuftig og også hatt et boltfeste i bakkant men når alt kommer til alt så er det vel heller benken som må være godt nok egnet og det er Biltema benken. Pressa gir seg ikke i det hele tatt og fungerer helt utmerket sammen med Biltemabenken(denne: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Arbeid ... enk-20614/).

 

Nå er ikke jeg noe spesialist men hetteisetter på pressa funket fint den, bortsett fra at jeg synes man måtte bruke litt vel mye pondus for å presse inn hetta(Federal 210). Likte håndverktøyet som fulgte med settet mye bedre så det kommer jeg til å bruke. Jeg har bestilt meg Hornady lnl adaptersett fra Midway for å enkelt bytte dier. Tar ikke lang tid å skru ut og inn en die men adaptersettet koster lite og gjør den litt gørre jobben med å skru ut og inn dier til en lek(i mitt hode da).

Har en Lee C-presse som jeg bare bruker til å presse ut tennhetter med så tennhette oppsamleren på RCBS pressa har jeg ikke engang montert på men her må jeg si at jeg liker løsningen til bla Lee hvor brukte tennhetter forsvinner ned i et rør.

Link to comment
Share on other sites

Biltemabenken

Den vil nok duge bra ja. Problemet er at innfestingen krever en veldig tykk kant å hvile mot i forkant, med 3 skruer korrekt plassert kan en klare seg med langt mindre skruer og likevel

få en stabil innfesting. Og hvem vil vel borre to grove hull i benken hvis en ikke MÅ?

 

Nå er ikke jeg noe spesialist men hetteisetter på pressa funket fint den

Nei, den gjør ikke det. Prøv å sette i en hette på returslaget med riflehylser, da stopper en halvveis i prosessen så hylsa fort lugger på ekspander-knappen. En må derfor ta hetta i en egen operasjon, enten på pressa eller med annet verktøy. Isetteren står også såpass skrått at jeg synes det er lett å miste hetter, og plasseringen halvveis i bevegelsen gjør at en får veldig dårlig utveksling. For store serier foretrekker jeg nok håndverktøy, men for en liten serie vil jeg gjerne ha en i pressa som fungerer.

 

Ingen av problemene er uoverkommelige, men de er så unødvendige. Det hadde ikke kostet en krone ekstra å gjøre det riktig, det man kan kritisere Lee for er i det minste gjort for å spare penger. Gamle Dick var nok en gjerrigknark, men han var også smart og kreativ.

Link to comment
Share on other sites

Til det første må jeg vel bare si at om et hull er 8 eller 10mm spiller for meg ingen trille. Er man redd for å ta hull i benkeplaten er det vel bedre å ta 2 hull enn 3? :lol: Et 8mm hull hadde sikkert fungert fint det også så lenge benken er stiv nok i forkant. Det er der nøkkelen ligger vil jeg påstå. Selv 6mm bolter med gode skiver på begge sider vil sikkert fungere fint bare benken er stiv og fin, særlig i forkant.

 

Til hetteisetter så har du sikkert rett. Jeg er alt for uerfaren med lading til å uttale meg noe nevneverdig om det. For meg så var det heller at jeg må bruke for mye kraft(=tungvindt) til å presse inn en stusselig tennhette(i grunnen kan jeg se det på den videoen med Lee pressa også hvor man ser at fyren må gi litt jernet), når det går så greit med å bruke den manuelle håndpressa.

Alt i alt så synes jeg pressa er fin å bruke men angrer vel kanskje litt på at jeg ikke kjøpte en turret presse(et kaliber til hver verktøyholder). Hadde jeg funnet en "no-brainer" ferdigpakke med Lee Classic Cast Breach lock hadde jeg gått for den før Rock Chuckeren men det fant jeg ikke(finner sikkert flust av de nå da).

Link to comment
Share on other sites

Min LoadMaster er festet med 3 små treskruer, kanskje 3,5-4mm, og den sitter som heia. Så stor er forskjellen, 3 små skruer er bedre enn 2 enorme.

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg rir en kjepphest litt nå, men det må vel være lov blant venner? Ellers er jeg enig med deg, både Turret og Classic Cast er særdeles gode valg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte forøvrig flytte på Rockchuckern for å få bedre plass på benken her om dagen - denne gangen skrudde jeg den fast med to ikke altfor store treskruer, har ladet 100 375 H&H på den siden uten større problemer, så festeproblematikken tror jeg stort sett er oppkonstruert - å sette tennhetter med den er et ork, det er jeg enig i, men jeg har brukt hetteisetter tang hele tiden på den, siden det er mye lettere og ikke minst raskere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet nå bare for gøy siden jeg gir blanke i ladebenken og om det er et hull eller to ekstra i den, med en ekstra bolt i bakkant også. Jeg gjorde det enkelt med å borre hullet så nærme pressa som jeg kunne, satt en M10 bolt med ei grei skive under bolthodet og en M16 mutter som motstøtte på motsatt side av bolthodet(støttemutteren kl 12 og pressa kl 6). Nå har jeg 3 feste punkt men kan ikke merke noe forskjell på pressa. Benken gir seg litt og den ene bolten i bakkant gjør ikke noe fra eller til. Personlig så liker jeg å bruke litt feite bolter til å feste ting. Pinklete treskruer ser for meg litt jallamekk ut. Forøvrig er min kjipe Lee C-presse festet med "trikker" skruer(4,2x25) og det funker fint men ser litt puslete ut så de blir byttet med noe vassere når jeg får ånden over meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Bruker denne gamle tråden fremfor å lage en ny.

 

Vurderer å gå igang med lading, men det blir ikke mer enn rundt 500 skudd i året. Tror derfor det holder med et Lee-sett i begynnelsen. Det jeg lurer på er hva som er forskjellen på:

 

Lee Challenger Breech Lock-ladesett

http://www.hjemmelading.no/lee-ladesett ... lenger-kit

 

og

 

Lee Anniversary-ladesett

http://www.hjemmelading.no/lee-ladesett ... ersary-kit

 

Ser at det er mye av det samme, men noen ting er ulikt. Hvilket sett er det beste valget av disse to?

Skal lade til 6,5x55. Noen som har forslag til til et spesielt die-sett?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har forslag til til et spesielt die-sett?
Ja, det billigste, som også er omtrent det beste (Forster og noen andre er nok bedre til å lade BR-ammo) - Lee "De Luxe", som i tillegg til kulesetter og heilpresser har den geniale halspressingsdia "Collet die". Jeg har vel passert 50.000 hylser med den, uten det aller minste trøbbel.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Eg har eit spørsmål her sidan dette går på Lee produkt. Viss eg ikkje får tak i ein lee loader så vurderar eg «nøtteknekkeren» til lee, den hand pressa de veit.

Ser at den kjem med brech lock systemet som eg ikkje likar.

Det eg lurar på er om det går Ann og skru i diene på gamlemåten sjølv om pressa har dette her? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...