Jump to content

hva reagerer skjæra på?


Syrstad95

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Min avdøde bestefar brukte å plage skjæra med en halvfull fyrstikkeske som han ristet på, skjæra ble fly forbanna og familieflokken samlet seg raskt for å skjenne på dette mennesket som hadde noe som laget en lyd som ligner på varsellyden som skjærene selv lager.

Ganske morsomt i grunnen, kanskje jeg skal ta med ungene ut å plage skjæra... :D

Link to comment
Share on other sites

For et par år siden sto jeg på trappa etter endt jakt da en kråke kom seilende, hagla frem og smelte av. Kråka seilet videre rundt hjørnet og la seg død oppe i et tre.

 

Jeg lot den henge der i et par dager og skjøt utrolig mye kråke og ikke minst skjære som satt og kjefta på den.

Link to comment
Share on other sites

Tja, mange gode forslag her. Det spørs jo litt hva du har til rådighet, og hvilken jakt du ønsker å bedrive. Matavfall i alle varianter er en klassiker. Kattemat, hundemat som kastes ut på en fast plass vil også gjøre at skjærene streifer innom daglig.

 

Siden lokk ble nevnt, kan jeg føye til at skjærene vil reagere på både hareskrik-fløyter og kråkelokkfløyter. Du burde derimot ha et godt skjul både med hagle og rifle, spesielt om dem er vant til å bli skutt på og kjenner igjen et våpen (tro meg, det gjør dem)

 

Jeg har lenge hatt en plan om å lage en stor og forbedret versjon av "fyrstikklokken" pga den begrensede lyden av en fyrstikkeske. Hva med en stor ubehandlet sigareske med ubehandlede "sticks" oppi? (forstørrende fyrstikker, kan man si) Kan jo lage en form for "ChaChaCha-dings" til bruk på skjæra. Her er det bare å slippe fantasien løs :-)

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har lenge hatt en plan om å lage en stor og forbedret versjon av "fyrstikklokken''

 

Før i tiden fantes det store esker med 'peisstikker'

Kanskje det hadde vært noe å prøvd, men det er veldig lenge siden jeg har sett slike i butikkene, før i tiden var det også noen esker med dobbel størrelse i forhold til hjelpestikkene, man får vel bare være på utkikk når man dilter etter kona på butikkrunder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...