Jump to content

Hva F... spiser demperen min? Oppdatert 2013


TH1

Recommended Posts

blåfarget amorf substans. Det kan vel være en hydrøs kobberforbindelse

Kan du forklare meg hvordan du ser at den er amorf og ikke krystallinsk? .

Og de er krystallinske eller amorfe?

Nokså uaktuelle her i forbindelse med korrosjon av demper

Ja, men det var du som brakte de opp. Jeg forstod aldri hvorfor heller. Jeg bare benyttet sjansen til å lære noe.

Neida, som du ser fra dine tidliger poster så var det du som brakte begrepet krystallinsk opp. Trolig forsto du ikke hva "amorf" var i mitt innlegg, googlet og fant at det var "motstykket" til krystallinsk.

Håper du kan fortelle oss, "M67" hvorfor du brakte inn begrepet krystallinsk, og hvorfor du nødvendigvis mener den blåfargede substansen på demperen er det. Spent på om vi kan lære noe her.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva er det dere egentlig krangler om? Krystallinsk eller amorf har ingenting med denne saken å gjøre.

 

De fleste forbindelser kan eksistere både i krystallinsk og amorf form, det handler mest om betingelsene de har blitt dannet ved og ikke årsaken til at de dannes.

Det er langt på veg riktig. Betingelsen er viktige der. Kan nok din kjemi du, Meyer.

 

Hva det krangles om? Hvis du leser poster i det siste vil du forstå det. Det begynte med at jeg for en tid siden "arresterte" "M67" sin feil bruk av en enkel matematisk formel for dreiemoment for et kontinuerlig legeme, som han ville belære meg med, som han skrev, og trolig også ville forøke å imponere andre forumbrukere med. Da er det litt leit å plumpe uti med feil formel....

Han har ikke kommet over det, og bære nag til meg for den korreksjonen, stakkar.

 

Om en kule har subbet i demperen vil det nesten garantert legges igjen litt metall, men kan ikke også kruttgassene inneholde spor av sublimert kobber som kan samles opp i demperen?

Joda, både sublimert bly og kobber, en mulighet der også. Men ville blåfargen da vært mer fordelt mer rundt hullet og ikke bare på ett sted?

Problemet med de runde kantene av det svankt triangulært forstørrede utgangshullet på demperen gjenstår vel som uløst?

Link to comment
Share on other sites

Kalstad: Om du hadde svart litt mer pedagogisk på det opprinnelige spørsmålet (hvordan du ser at den er amorf og ikke krystallinsk) hadde dette løst seg ganske enkelt. Men OK, det er uansett en avsporing.

 

Joda, både sublimert bly og kobber, en mulighet der også. Men ville blåfargen da vært mer fordelt mer rundt hullet og ikke bare på ett sted?

Bly er neppe kilden til blå salter, og hvordan irr samler seg opp er ganske tilfeldig. Spesielt for løselige forbindelser hvor man kan få kapillær-transport til områder med raskere fordamping.

 

Problemet med de runde kantene av det forstørrede utganshullet på demperen gjenstår vel som uløst?

En mulig forklaring vil være kombinasjon av korrosjon or erosjon, selv om erosjon normalt sett ikke er et problem ved munning vil korrosjon kunne svekke materialet til erosjon blir mulig. Jeg er enig i at det ikke er en helt tilfredsstillende forklaring, men uten tilgang på demperen for detaljerte studier er det grenser for hva en kan finne ut.

Link to comment
Share on other sites

m67 har regnet feil et par ganger ila sin karriere vil jeg tro. men han er fortsatt en av de største bidragsyterne på kammeret.

 

jeg limte inn janteloven ista. [...]Dere får kose dere med mysteriet om blå mantel. Jeg stikker til sverige og leiter etter tiur.

 

-Peder

Fjernet litt personrelatert "meningsytring" -mS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...