Jump to content

Hva F... spiser demperen min? Oppdatert 2013


TH1

Recommended Posts

Har oppdaget rusk i løpet de siste gangene jeg har kommet tilbake fra jakt.

I dag fant jeg årsaken:

 

spis_lyd.jpg

 

Dette er en s&l hardcore demper til .30 og er min minst brukte av 3stk.

Har kun gått en ca 500sk på bane og 4sk i løpet av jakten.

Tas av og på riflen før etter jakt/bane skyting.

I år har jeg for det meste hatt en tape bit foran hullet for å unngå å få skog, snø o.l inni.

Både .30 og 6.5 demperen er duracoatet på utsiden.

 

Her er den ved siden av samme type til 6.5 som har gått mye mere:

 

spis_lyd_sam.jpg

 

Her er demperen med det hvite krystall greiene tørket vekk:

 

spis_lyd_ren.jpg

 

Kan vel snart skyte 375 med denne nå :shock:

 

Edit: legges inn på varmt og tørt badegolv etter å ha hvert ute i fuktig vær.

 

Oppdatering fra 2013:

 

Siste trening før jakten skøt jeg en serie som sa, poff poff BANG

 

s_l.jpg

 

Plutselig var demperen vekk og ikke F... om jeg fant den igjen.

 

En måned senere fant en på skytebanen den mens jeg var der.

Liggende ca100m fra standplass.

 

Slik ser ting ut:

 

s_l_2.jpg

s_l_3.jpg

s_l_1.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvilket kaiber er det? Er det 3006 og MRP eller annet saktebrennende krutt, så er det nok utbrenning av munningsflammen.

 

30.06 ja, har for det meste blitt foret med norma jaktmatch og Elite, samt noen ladet med N140.

MEN, den var ikke sånn før jakten.

 

Og i Jakten har den KUN gått et sk hjemmeladet med N140 og 3 sk med Norma elite.

Link to comment
Share on other sites

Det er korrosjon.

Liten tvil om det.

 

Har du pusset med demperen på?

Har du skutt varm?

Har teipen vært på lenge om gangen?

Har demperen blitt våt med teip på, uten at du har tatt av teipen?

hvor stor treffpunktendring har du fått med og uten demper?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ikke pusset med demper.

kun skutt 4 sk siden sept.

Tape har hvert på lenge om gangen og blitt våt med tape på.

Har så tørket mellom hver jakt økt.

Har ikke testet om det er treffpunkt endring, oppdaget dette i dag.

 

Ok, vil den bare fortsette å spise metallet eller?

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd akkurat det samme.. Kruttgassen i kombinasjon med fuktighet tære på aluminium. Med den nye dempern har æ vært vældi nøye med å ta den av våpnet etter bruk, tørka, og rengjort dempern innvendig minst 1 gang i månden, da unngår man at det skjer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nitrogenoksyder. (Tror jeg.)

De binder seg til kondens og lager syre.

Syrer er hygroskopiske (trekker til seg vann.)

Alle som har jobbet litt med fex tunnelldriving kjenner til de negative egenskapene til denne gassen.

Dieselexsos som svir i øynener og hals gjør det hovedsakelig på grunn av disse nitrogengassene som blir til syre i kombinasjon med vann.

 

Hmmm.

Ok da.

Synsing på tynt grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Galvanisk korrosjon... Stål og alu går dårlig ihop. Det vet alle som skrur litt bil.....

 

Volvo har klart det geniale å lage ALu-foringer på bakakselen. De er tært i filler på 2 vintre.

 

Løsningen er en demper med Titan- eller stål innmat.

 

har aldri sett så fryktelig tæring på en demper før, så mulig det er en dårlig legering på den demperen....

Ville iallefall prøvd en reklamasjon...

Link to comment
Share on other sites

Man kan selvfølgelig prøve med reklamasjon på dette, men jeg tviler på at man får medhold siden dette er korrodert.

Hva med å sette inn en liten offeranode i demperen for å forhindre videre utvikling? En liten anode festet til en av bafflene bør jo kunne stoppe videre korrodering av demperen.

Link to comment
Share on other sites

Anoder kan brukes ved galvanisk korrosjon, og virker om det du skal beskytte er under vann eller i bakken (med fukt).

I en lyddemper vil en offeranode ikke kunne hjelpe deg. Evt fukt det er snakk om er et tyyyynt lag utenpå metallet, og kan ikke garantere at hele metallstykket ditt er beskyttet av anoden. Isoler problem-materialene fra hverandre, eller sørg for at de er noenlunde kompatible (om galvanisk er problemet).

Link to comment
Share on other sites

Siden det er fukt inne i demperen som setter vei i tæringene så tror jeg nok en offeranode ville hjulpet. Når fukt/kondens inne i demperen er tilstede så vil også denne fukten lede mot anoden ;)

Hadde dette vært min demper TH1 så hadde jeg børstet og skrapt vekk alt løst, vasket med aceton og spraytet flatene med Zink spray. Er det blitt veldig tynt gods rundt hullet i bafflene så ville jeg skjært vekk det tynneste med kniv.

Men se etter dype tæringer i demperens yttervegger. Er disse svekket så er det fare for at hele demperen sprikker, ikke gøyt.

Link to comment
Share on other sites

Nitrogenoksyder. (Tror jeg.)

De binder seg til kondens og lager syre.

Syrer er hygroskopiske (trekker til seg vann.)

Salter av nitrogenoksider er hygroskopiske, og kan danne syrer, ja.

Aluminium tåler syrer bra, spesielt salpetersyre.

Baser derimot er verre, jeg ville tro amoniakk fra kruttgassen kan være en utløsende faktor.

NH3 løst i vann gir forhøyet pH, og det kan tære på alu.

 

Den demperen er noe av det verste jeg har sett....og det er bare utenpå...

På første bilde sees litt ned til venstre for "åpningen" en blåfarget amorf substans. Det kan vel være en hydrøs kobberforbindelse.

Link to comment
Share on other sites

Offeranoder vil ikke fungere under slike forhold, eneste måten vil være å dekke flatene. Men det skal ikke være nødvendig, feilen ligger nok et annet sted.

 

Jeg reagerte også på den blåfargen. Vet ikke hva som skjer om en kule har subbet og lagt igjen kobber på metallet, men det er mulig at det kan gi opphav til galvanisk tæring.

Link to comment
Share on other sites

blåfarget amorf substans. Det kan vel være en hydrøs kobberforbindelse

Kan du forklare meg hvordan du ser at den er amorf og ikke krystallinsk? Men det ser ut som toverdig kobber det er jeg enig i.

 

Ellers så lurte jeg også endel på det der, men kobber finnes jo i en del alu-legeringer. Gammeldags Duralumin inneholder 5-6% kobber, og en vil da se blått kobberhydroksyd, Cu (OH)2, dersom NH3 får reagere med det i vannløsning - vil jeg tro.

Men hvor kommer NH3 ifra? Moderne høyfaste alulegeringer inneholder mye mindre kobber.

 

Imidlertid er det rikelig med NOx i kruttgass, og den kan i kontakt med vann blir til salpetersyre, som godt kan løse ut kobber ifra en kobberrik alu-legering, og gjøre den porøs, og totalt ødelegge de mekaniske egenskapene. Og gi oss blått kobbernitrat, Cu (NO3)2.

 

Alle de høyfaste alulegeringene er forøvrig notoriske for å være utsatt for korrosjon.

 

Ikke vet jeg, det som er rarest er egentlig at vi ikke ser dette oftere, om noen av teoriene som er framkommet stemmer, trådstarter behandler ikke demperene sine særlig forskjellig fra det jeg gjør, eller det mange gjør?

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Selv om både 6000 og 7000 alu inneholder litt kobber har jeg aldri sett blåfarget irr på slike deler, andelen er såpass liten at det ikke virker som en troverdig forklaring.

 

For 6 og 7000 serien er jeg enig, men se litt på 2000 serien. Det kan jo godt være noe annet enn kobber også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

hvorfor er dæmperen påført duracote udenpå, og hvordan er den oprindelige eloxering fjernet før denne behandling.

om man kikker nærmere, er problemet afgrænset til frontlåket, som ikke har en stålindsats, hvorimod man ikke umiddelbart ser samme problem i de bafferelementer som sidder dybere, og har stålindsatser

Link to comment
Share on other sites

blåfarget amorf substans. Det kan vel være en hydrøs kobberforbindelse

Kan du forklare meg hvordan du ser at den er amorf og ikke krystallinsk?

Så du tror den er krystallinsk? Du alene om det, i så fall. Og du kan gjerne få lov å tro det for meg. :crazy:

Da bør du tenke på hvilke (sub)stabile krystallinske hydrøse kobbersubstanser som er mulige. Ikke mange det. Husk at de vanlig forekommende malakitt ag azuritt er hydrøse kobberkarbonater...

Mange kobberforbindelser i krystallinsk form, men ikke så mange er hydrøse.

(Ser ellers ut til at du har vært på nettet og forsøkt å lese deg opp litt på temaet. Uten å lykkes.)

Alle de høyfaste alulegeringene er forøvrig notoriske for å være utsatt for korrosjon.

Neida. det er heldigvis ikke så ille med alle. Derfor er de i bruk.

 

Men tilbake til temaet: den korrosjonen ser også ut til å være mest uttalt på topplokket av demperen, som en annen debattant var inne på.

Link to comment
Share on other sites

Gaffer tape ble brukt i første halvdelen av jakten, brun pakke tape siste.

Kun brukt et flak på fronten av demperen. men lim har blitt værende igjen fra tidligere etter bytting.

 

Har testet den nå og bortsett fra større og ujevnt hull virker den helt fin.

Satser på at den ikke fortsatt blir videre spist opp.

 

Så da blir den brukt som vanlig uten flere poster fra meg med mindre andre ting skjer fremover.

Link to comment
Share on other sites

Kalstad,
Husk at de vanlig forekommende malakitt ag azuritt er hydrøse kobberkarbonater...

Og de er krystallinske eller amorfe?

Herregud, en d...e kan spørre mer enn.....heter det i et gammelt munnhell.

De er krystallinske, og mineraler, altså naturlig forekommende krystallinske substanser. Nokså uaktuelle her i forbindelse med korrosjon av demper. Du får google, som du er så ivrig med, jeg kan ikke drive privattimeundervisning for deg her.

Link to comment
Share on other sites

Skulle nesten tro ei kule eller fler har vært borti demperen i munningen.

Var faktisk inne på det samme.

Denne problemstillingen ser for meg ut til å ha to elementer:

Den ene er at "munningen" i demperen er urund, faktisk avrundet triangulær. Og det ser ut til at kantene, der metall ser ut til å ha blitt borte er jevn. Dersom korrosjon alene hadde angrepet kanten av åpningen ville jeg forventet en mer uregelmessig kant. Derfor var jeg inne på tanken om å spørre om demperen hadde fatt seg en real dult ved f.eks. et fall under jakt? Slik at gjengepartiet på demperen ikke lenger er helt opplinjert med resten av demperen. Som medfører at en kule kan subbe bort i kanten av åpningen. Her er det da snakk om nokså mye "subb" også. Og vil ikke kulen da ha "subbet" på demperkammerplatene også? Hvordan ser demperen ut innvendig?

 

Det andre er korrosjonen. Den er her så kraftig at den har gitt begrepet "demperkorrosjon" et nytt innhold.

Håper å ikke fornærme eieren av demperen med å spørge om dette kan være en "jalla"-demper?

En annen var inne på om "urundheten" i åpningen kan være forårsaket av litt røff bruk av pussestokk, da antagelig pussestokk brukt forfra :? Eller sterk bruk av pussesnor/boresnake? Håper ikke det.

 

Og bør vi her inne i kammerkollegial medfølelse starte kronerulling for at TS kan få seg en ny demper?

Link to comment
Share on other sites

Nokså uaktuelle her i forbindelse med korrosjon av demper

Ja, men det var du som brakte de opp. Jeg forstod aldri hvorfor heller. Jeg bare benyttet sjansen til å lære noe.

 

Din opprinnelige påstand var at det var en "amorf hydrøs kobberforbindelse". Kan du ikke liste opp de kjente amorfe kobbbersaltene? :wink:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke tro at du er noe.

Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.

Du skal ikke tro du er klokere enn oss.

Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.

Du skal ikke tro du vet mere enn oss.

Du skal ikke tro du er mere enn oss.

Du skal ikke tro at du duger til noe.

Du skal ikke le av oss.

Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.

Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser kun blå guffe når jeg bruker mantelfjerner.

Men om jeg forstår det slik at mantel kan samles i demperen, og kruttgasser danner amoniakk så er det vel ca det samme som mantelfjerner?

Hørtes ut som en sannsynlig teori. PS: basiske mantelfjernere kan tære på aluminium, så ikke overdriv. Det er heller ikke nødvendig, vanlige pussemidler gjør jobben helt fint.

 

Jeg spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg har liten tiss.

Hadde tissen din vært større ville du ikke trengt å spørre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...