Jump to content

Scenar vs sierra M.King


Guest solheimen

Recommended Posts

Sitter her med mine nyinkjøpte kreasjoner 338 Lapua Scenar og Sierra match King. 250 grs.

De er da helt 100% identiske å se på, målene er de samme.

Er det bare forskjellig navn?

Link to comment
Share on other sites

What is meplate?The meplat is the frontal circular flat of a flatnose bullet that first comes into contact with game. The size or diameter of the meplat effects the performance of a cast bullet in a number of important ways. Among these are terminal stability, bullet length and subsequent power generation efficiency, wound channel diameter, rate of incapacitation, aerodynamics, and, in lever-action rifles, magazine safety. We take the view, common to experienced users of large caliber cast bullets, that a large frontal flat or meplat is essential in producing quick and humane kills on big game.

 

http://www.garrettcartridges.com/071701.asp

 

http://www.giraudtool.com/meplat.htm

Link to comment
Share on other sites

Kan dere med hånden på hjertet si at det hjelper å trimme meplaten :?:

Eller er det bare tvangstankene som melder seg ;):lol:

Har også hatt masse sierrakuler som er bittelitt ujevne i tuppen, men har ikke merket så mye til dårlig presisjon av den grunn.

Det er her tvangstankene slår ut i full blomst :D Når man må bortforklare fluer, så er det fint å ha noe å skylde på. "Meplaten var ujevn, det var uforklarlig sidevind, det var solstormer som fikk den kula der, møkk i bommene osv " Men der er aldri, jeg gjentar aldri skytteren sin feil, at kula havner 15 mm bortenfor der man ønsker :wink:

Om det har noe for seg, er jeg jaggu ikke sikker på, men jeg har nå bestilt en meplatefres jeg da :oops:

Link to comment
Share on other sites

Nei, du trenger det ikke, enda.

Min idè er at scenar er mer presis enn MK, men det er vanskelig å si sikkert.

Spørsmålet er om man skyter så godt og jevnt at det er noe å hente på å betale 270 $ for en marginal forbedring... Jeg tror jeg kjøper meg noen esker med Berger's istedenfor..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel mer tro på å velge kuler av riktig kvalitet fremfor å fikse på dårlig arbeide. Regner en noen som helst timepris på slikt blir det fort dyre billig-kuler. Men har en for mye ledig tid og er lettere nevrotisk over slikt kan det kanskje ha noe for seg :D

 

Hva med å teste det ut litt? Sortere ut kuler etter meplat og se om det gir noen forskjell?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt begge kulene (riktig nok i annet kaliber) og holder en knapp på Scenar nettopp pga helhetsinntryk og finish.

Spesielt til ladninger for lange hold, fikk meget bra resultater med Scenarkula.

Ankepunktet er at den er litt "kilen" å få presis nok, men når presisjonen først kom - gikk den som, ja akkurat, ei kule :)

Et annet punkt er at Scenarkulene har steget voldsomt i pris i løpet av siste året, gikk opp 30% i en smell.

Link to comment
Share on other sites

Fikk aldri Scenar til å gå like godt som Match King. Det har trolig noe med den lange boat-tail'en å gjøre. Må jo stappes uhyrlig langt ned for å få hold i kula.

Men dette var i 6,5'en. Mulig dette blir bedre i større kaliber.

 

Så da blir det Sierra hos meg, så får jeg heller prøve å frese tuppene med tiden og se.

 

Neste gang du er nordover luftkjølt, får du ta med deg noen MK-kuler fra meg og bearbeid dem og så får vi se om de blir enda bedre....

Link to comment
Share on other sites

Fikk aldri Scenar til å gå like godt som Match King. Det har trolig noe med den lange boat-tail'en å gjøre. Må jo stappes uhyrlig langt ned for å få hold i kula.

Men dette var i 6,5'en. Mulig dette blir bedre i større kaliber.

 

Så da blir det Sierra hos meg, så får jeg heller prøve å frese tuppene med tiden og se.

 

Neste gang du er nordover luftkjølt, får du ta med deg noen MK-kuler fra meg og bearbeid dem og så får vi se om de blir enda bedre....

Har bare 30 cal fres,leker ikke med småkaliber 8)

Neida, den fresen jeg har bestilt, går bare til ett kaliber serru, og siden både karbonade og Dolly er i cal .30, så kjøpte jeg ikke fler

Link to comment
Share on other sites

Senar ja :wink:, husker jeg prøvde alle mulig triks...måtte jo få 155 scenar`n til å gå i Trg`n, gav til slutt opp og brukte endel 155 MK, den kunne man stort sett bruke det meste bak, og var ikke på langt nær like kilen som Scenar.

Endte til slutt opp med 185 Scenar p.g.a balestikken.

 

Har inntrykk at når det gjelder 155 Scenar vs 155 MK så er MK kula nesten uten unntak mye "lettere" å ha med å gjøre.

Selv om Scenar kula er lang i forhold til vekt så går det greit med 1:12.

Jeg mistenker det må være ogivalen som er en såkalt secant på Scenar, mens MK kula har den trandisjonelle tangent ogivalen.

 

(Forskjellen på tangent og secant er illustrert her)

 

Alle VLD kuler liker seg jo somregel best i bom og mine erfaringer er at denne kula er intet unntak.

Er det en gitt kuleskrånings vinkel som fungerer bedre på kuler med secant ogival?, hmmmmmm

 

Sorry dette ble litt offtopic.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Senar ja :wink:, husker jeg prøvde alle mulig triks...måtte jo få 155 scenar`n til å gå i Trg`n, gav til slutt opp og brukte endel 155 MK, den kunne man stort sett bruke det meste bak, og var ikke på langt nær like kilen som Scenar.

Jammen,Jomen,.. Match King uten modifikasjoner? Tenk deg så hvordan Match King'en hadde gått om du hadde retta tuppen på'n!!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mistenker det må være ogivalen som er en såkalt secant på Scenar, mens MK kula har den trandisjonelle tangent ogivalen.

.

 

Takker, der kom faktisk svaret på spørsmålet. :wink: Det var forskjeller ja.

Link to comment
Share on other sites

Innlegget mitt var litt offtopic da det gjaldt 155 Scenar vs 155 MK i cal .30, f.eks har 167 og 185 Scenar tangent ogival så det er litt blanding innen den samme "familien" :wink:

 

At 250grs Scenar. i .338 har sectant ogival er vel ganske sannsynerlig, er ikke sikker, men denne utformingen blir vel brukt for å tyne bc`n

Link to comment
Share on other sites

...

Det er da for pokker det samme med spissen, bare kulebasen er rett?

:mrgreen:

 

Akkurat det har jeg også trodd i lengre tid. Etter det jeg har oppfattet er det nærmest opplest og vedtatt i BR-miljøet at kuler med flat base har bedre presisjon enn kuler med boattail. Det kan kanskje du bekrefte/avkrefte? Med presision i denne sammenhengen mener jeg rå, teknisk presisjon i forhold uten vind. Jeg er jo selvfølgelig klar over at kuler med boattail har høyere BC og dermed mindre vindavdrift.

Poenget mitt er at det ser ut til å være kulebasen som virkelig er krumtappen i forhold til å generere god presisjon. Derfor Tror jeg at arbeid med meplaten er nærmest bortkastet inntil jeg ser noe som klart beviser det motsatte.

Noen som har link til tester, etc. som kan peke meg i en annen retning? Reklamen har lett for å framstå litt "mumbo-jumbo-voodoo-juju" noen ganger :?

Link to comment
Share on other sites

Øvrigar'n !

Det er vel en relativt vanlig oppfatning dette, at kuler med flatbase har lettere for å ha god presisjon enn kuler med boattail.

For alt jeg vet kan det godt stemme også.

Poenget er imidlertid at kuler med flatbase har dårligere BC enn de med boattail. De duger derfor ikke spesielt godt på lenger hold ( tm) og derfor går man over på boattail kuler. At man siden forsøker å gjøre dem jevnere i Bc ved å stusse litt på meplaten er vel bare et uttrykk for at man fosøker å forbedre det man har.

Altså, best presisjon kan antagelig oppnås med flatbase, på kortere hold (antagelse) men med boattail kan man rekke lenger. Det blir en litt søkt sammenligning trur eg, da "målet" for de to kuletypene er helt forskjellig.

 

Hvor mye av dette som er juju er vanskelig å si, men at også meplaten har noe å si på presisjonen er vel ikke vanskelig å gjette. Hvis man klarer å gjøre bc'en jevnere, eventuelt samtidig som man forbedrer Bc'en, da er man på vei, ett eller annet sted.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...