Jump to content

Vannrensing i Norge/vannrenser


JRT

Recommended Posts

Om du finner en statistikk så er den neppe representativ for noe som helst 😉 Hvor mange tilfeller tror du blir rapportert? Man får  vondt i magen og rennaræv en dag eller kortere også drikker man ikke vann uten å koke det i en periode til man ha glemt ubehaget det medført. Det trenger jo heller ikke vær vannet man drakk!

Mange av disse «tingene» man kan pådra seg er meldepliktige funn til folkehelsa, men det er nok store mørketall siden antagelig bare en brøkdel av de som pådrar seg slikt går til legen og får tatt prøver som påviser hva de faktisk har.

 

Jeg har et subjektivt inntrykk av at de fleste som blir plaget og går til legen, i hvert fall i Nord-Norge, får påvist campylobacter. I hvert fall med klinikken; har drukket ubehandlet vann fra elv/bekk/vann ute. Det er sjeldent farlig for «friske folk», men selvfølgelig ubehagelig når det står på.

 

Av alle årene jeg har gått i fjellet på jakt kan jeg bare huske å ha blitt dårlig en gang, og da ba jeg vel egentlig om det siden jeg drakk «stillestående» vann fra et «bitte lite fjellvann» i beiteområde med sau. Det var kanskje ikke et vann en gang, mulig det bare var en dam med regnvann for alt jeg vet. 

Jeg drikker nesten alt som renner uten å kokke det, er det stillestående blir det kaffe av vannet 😎. Er man usikker, eller på langtur er det i mine øyne en enkel forsikring å kokke eller rense vannet man drikker. Mere vitenskaplige enn det trenger man neppe å være 😉. På enkelte utenlandsreiser er man nok mere eksponert for farlige greier enn på fjellet!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg drikker nesten alt som renner uten å kokke det, er det stillestående blir det kaffe av vannet 😎. Er man usikker, eller på langtur er det i mine øyne en enkel forsikring å kokke eller rense vannet man drikker.

Det er vel den gjengse holdningen til de jeg kjenner også - og meg selv. Men jeg har jaggu hatt renneræv på fjellet også. Er det godt vær og en ikke har det travelt så overlever en jo fint det, og havner ikke i noen statistikk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mente heller de tilfellene hvor man får mer alvorlige og kroniske plager, men ser poenget, tror ikke jeg hadde tenkt på å melde det inn der jeg driter bak en stein.

 

Men tar heller med en liten pakke Idoform o.l. enn alt mulig rense utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Som med så mye annet så skaper også legemiddelindustrien ett behov som egentlig ikke er der. Pfizer, som er en av de virkelig store legemiddelfabrikantene, tjener vanvittige summer på å selge reseptfrie produkter som i beste fall har en minimal effekt. Når man er på tur i utlandet kan man like godt kjøpe yoghurt på supermarkedet for å få samme (eller kanskje bedre) effekt enn melkesyrekapsler, det smaker bedre også B|

Link to comment
Share on other sites

Det at Idoform "ikke hjelper stort for feriemage" kan man kanskje ikke bare skylde legemiddelfabrikanten for. Det er vel heller slik at forbrukerene ikke skjønner hvordan og når dette produktet kan ha nytte for seg. For at forbrukerene skal ha noen glede Idoform (selv om det er reseptfritt), så bør de kanskje snakke med apoteket eller legen om når det er hensiktsmessig å bruke dette produktet i stedet for å kaste penger ut vinduet og kjøpe det "for sikkerhets skyld". Det andre alternativet er å lære seg mikrobiologi og tenke litt selv😉.

     

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Katadyn Pocket. Bombesikkert old-school sveitsisk ingeniørkust i ekte metall. kan suppleres med karbonfilter om du reiser i himmelstrøk med med mer skit i vannet enn den norske naturen, eller om du på død og liv vil drikke rett fra Akerselva.  MEN: Tåler ikke frost, da går rensesylinderen av keramikk i stykker. Kan være dealbreaker i Norge vår, vinter og høst.

MSR Guardian. ikke like "over-engineered" som Katadyn Pocket, men enda bedre filtrering og skal angivelig tåle frost.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
På 16.12.2012 den 14.39, Jegermeistern skrev:

Jeg har dessuten en "hundevenninne", Johanne Sundby. Hun er hatobjekt nr. 1 for flaskevannspusherne, fordi hun viser til at det ikke er fnugg av vitenskapelig hold i påstanden om at alle må sutte på vannflasker støtt og stadig. Det har jeg vel forresten vært innpå i "Kritisk tenkning"-tråden.

 

Disse "vannflaskene" inneholder ofte andre drikkevarer enn vann, for eksempel saft - "juice" (saft av utaskjærs frukt/bær), eller vann tilsatt syre, sukker eller "søtsmakstoffer", eller diverse annen aroma. Og siden vi nå har hatt minst en generasjon som er "hellig" overbevist om at det skal suttes på noe til stadighet, er det ikke å undres over at neste generasjon blir enda mer "suttende".

 

Og følgene av denne stadige tilførselen av syre i munnen uteblir ikke:

 

https://www.dagbladet.no/mat/tannlege-alarm-om-vann-med-smak/70781660

 

Jeg har faktisk vanskelig for å tro mine egne øyne, når jeg ser prisene på "vannflasker" i butikkene. Nå er renta satt opp igjen, og da blir det vel en unisom klaging over de dårlige tidene. Men de som betaler 50 kroner eller mer for literen, langt over prisen for melk, øl eller bensin, for dårligere vann enn det de har i springen heime, bør kanskje begrense sytingen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg gjenoppliver denne tråden. Lenger framme i tråden har jeg vært skeptisk til alskens "vannrensingsutstyr". Og på side 1 siterte jeg Nordahl Griegs utmerkede dikt "Vand", for å minne om noe som, hvertfall til nå, har vært vanlig her i landet: Rent vann overalt.

 

Jeg har vel også nevnt at jeg koker vannet, også langt ute i marka, når det er lemenår.

 

Nå viser det seg at det er flere dyrearter enn lemenen som legger ut på store, samlede vandringer, og dermed legger igjen skadelige mikroorganismer. Nærmere bestemt arten Homo sapiens turistius, som har en medfødt evne til å gå på akkurat samme sted som øvrige artsfrender, og tilsynelatende må drite for ca. hver 50. meter:

 

https://www.nina.no/english/News/article/mer-baesj-i-lofotodden-nasjonalpark-i-sommer

 

På slike steder er det best å ha med vann for hele turen fra start, eller hvertfall koke alt som skal drikkes.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k6deAQ/egenberedskap-myndighetene-ber-folk-lagre-nok-drikkevann

 

Dagsaktuell diskusjon.

Plutselig veldig greit å ha litt til å rense drikkevannet med hjemme.

 

Siden DSB-direktør Elisabeth Sørbøe Aarsæther sier det så får jeg heller ha filteret klart.

 

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

Selv om at jeg ikke er av den innbarka preppertypen fra diverse serier og filmer, så innrømmer jeg glatt at jeg til enhver tid har vesentlig mer på lager enn det som er nevnt i DSB sin blekka om egenberedskap, inklusiv mer enn 9 liter vann pr person ! Har vannfilter også hvis det skulle bli nødvendig. Er skada fra barndommen, og har det i blodet.
Vokste opp i et område og en tid hvor vi til enhver tid hadde mat, vann, diesel, batterier og alt annet som trengs til å kunne overleve minimum 2 måneder uten kontakt med omverden grunnet både naturmessige og menneskeskapte årsaker. 
Syklonen som i 1983/84 ødela store deler av infrastrukturen fra Natalprovinsen i Sør Afrika og opp til iallfall Teteprovinsen i Mozambique og delvis langt inn i landene (inkl eSwatini og Zimbabwe), gjorde at vi var uten kontakt med omverden i nesten en måned før det be etablert midlertidige overganger over de 4 elvene vi måtte krysse for å komme til nærmeste by. Av menneskeskapte scenarier har det vel bare vært en ukes tid hvor det ikke var lurt å dra til by'n for å handle...

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg går ett nytt strekke av landet hver sommer, dvs jeg går i områder jeg ikke er kjent med beitedyr og andre mulige forurensningskilder. Jeg bruker lifestraw eller så koker jeg vannet, null stress og billig forsikring. 
Når det gjelder jakt, så er dette i områder med beitedyr og/eller lemen, dvs jeg bærer med eller koker vannet da også.

Jada, det blir tung sekk, men tung sekk er karakterdannende og fremmer god helse! 
Når det gjelder henvisning til råd fra myndighetene, Forsvaret har som utgangspunkt at vann skal renses dersom det ikke tas fra godkjente vannkilder. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

I et scenario hvor det er nødvendig har du sannsynligvis ikke vann i krana.

Derfor det kan være greit å ha noe du kan rense vannet du har tilgang. Her renner det en grei bekk og elv på utsiden men drives jordbruk langs begge to så tror jeg gjør det lurt i å rense eller koke det før bruk.

Har noen hundre kvadratmeter med vann sammle system også kalt tak og takrenner men der sitter skjærer og andre fugler og driter som gjør at jeg bør rense det skal det brukes. 

De siste 5 årene har jeg manglet drikke vann når flommen gravde bort vannledning og tok broen med seg i samme slengen, flere strømbrudd og jeg bor høyere en kommunalt trykkbaseng. Bare tilfeldig at jeg har hatt flasker med filter men de har kommet til nytte sammen med det andre jaktutstyret når det andre har sviktet. Er ikke bevisst "prepper" men har noen kasser med friluftsutstyr og tur proviant som egentlig er det samme men tiltenkt jakt og friluft

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...