Jump to content

Vannrensing i Norge/vannrenser


JRT

Recommended Posts

Ja dere kan spøke dere. Under en større miljøkonferanse (i Mexico City tror jeg det var) fikk en gjeng med oppviglere et foruroligende stort antall av delegatene til å skrive under på ett opprop for å forby nevnte substans. 

 

Fagkunnskap er sååå forrige århundre 😁

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, ladebenken skrev:

Hvilken type tabletter bruker dere for å desinfisere vannet? 

 

Du får kjøpt Micropur tabletter på apoteket, disse inneholder sølv og desinfiserer vann. Prossessen tar 2 timer iflg produsent, de tar nok godt i for å være sikker. Finnes også en variant som virker raskere (45minutter?).

1 tablett per liter vann og 100 i en pakke. Koster noen hundrelapper.

 

Spørsmålet en må stille seg er så klart; Hva ville John Rambo gjort??

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Bear Grylls er tøff nok til å overleve i Frognerparken. Skikelig tøffing😉

 

Bare de ikke zoomer ut kamera, og viser hvor han egentlig er, så kan kan den fyren overleve alt 😉, og selge skiten sin på bla. Claes Ohlson, og andre "seriøse" villmarkssjapper..

Link to comment
Share on other sites

For noen få øre, kan du tappe vann av høyeste kvalitet rett fra krana hjemme, og du returnerer det i avløpet til et renseanlegg. Brannvesenet kan ta ut store mengder vann "hvorsomhelst". Både Kongen og Jørgen Hattemaker tar godt vann som en selvfølge i Norge. Vi tar det som en så stor selvfølge at til tross for at det er den viktigste ressursen vi har er det ingen som funnet på at det er et maktmiddel. I andre land er vann ingen felles ressurs, og de som til enhver tid har makten bestemmer hvem som får vann og hva de må betale. Vannbransjen i Norge er relativt anonym. Ser man litt nærmere etter er det milliardbusiness med tusenvis av ansatte. 

 

For egen del nyter jeg friskt fjellvann, men litt skepsis er sunt dersom det er beitedyr i terrenget. I hytter må man være forsiktig med at ikke mus kan gå i vannbøtter og drikkekar. I felten i Norge mener jeg kunnskap, erfaring og sunt bondevett er bedre enn vannrensedingser.

 

Mange jegere ønsker å framstille seg sjøl som mer erfare og feltvante enn de er. Man kan la seg imponere av veltalenhet og kunnskap om mangt, men når den grunnleggende kunnskapen om å finne godt drikkevann mangler blir man fort avslørt som en wannabe.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at holdningene i denne tråden både forundrer og skuffer. Kanskje risikoen for smitte ikke er så voldsomt stor, men å bli stemplet som skrulling fordi man har med seg noen rensetabletter? Seriøst?

 

La oss starte med litt fakta. Her er en oversikt over smittestoffer i vann: https://www.fhi.no/nettpub/mihe/vann/smittestoffer-i-vann/ Den lista er lang, og inneholder mye man absolutt ikke ønsker å få i seg. Og dette er ikke noen teoretisk risiko, fra 1988 til 2012 ble det registret over 18´000 smittetilfeller i Norge (https://www.fhi.no/nettpub/mihe/vann/04.-smittespredning-gjennom-drikkev/). Det er mer enn 750 per år,  og mange av disse er fra drikkevann. Om renset vann kan forårsake slik smitte, hva får folk til å tro at ubehandlet overflatevann er så trygt?

 

Mange her inne argumenterer med at de aldri har blitt syke, men hvor mye er det argumentet egentlig verdt? Jeg har kjørt bil i snart 30 år, og har aldri hatt bruk for hverken bilbelte, varseltrekant eller førstehjelpsutstyr. Er jeg en skrulling fordi jeg alltid har på belte?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Mange her inne argumenterer med at de aldri har blitt syke, men hvor mye er det argumentet egentlig verdt? Jeg har kjørt bil i snart 30 år, og har aldri hatt bruk for hverken bilbelte, varseltrekant eller førstehjelpsutstyr. Er jeg en skrulling fordi jeg alltid har på belte?

Jeg syntes argumentet om at man aldri har blitt syk er godt. Det bekrefter at god praksis, altså hvor man velger å hente drikkevann, hjelper oss til å unngå de nesten utelukkende teoretiske problemstillingene knyttet til å drikke urenset vann (dersom man bruker hodet) i Norge.

Hvis man drikker vann av dårlig kvalitet, er konsekvensene i værste fall løs mage og feber (forutsetter da at man ikke drikker ved utslippet til en fabrikk eller lignende). Kolliderer du med bil uten belte er det store muligheter for alvorlig skade eller død. Syntes risikoen man utsetter seg for ved å kjøre bil uten belte og å drikke vann fra en bekk på fjellet ikke er sammenlignbar. Jeg hadde forøvrig selvsagt renset vann dersom det var nødvendig for ikke å bli syk.. men så blir jeg jo aldri syk da.. blir du? Renser du alt vann Erlend?

 

Jeg syntes følgende sitater fra Conan barbaren er litt skrullete.  Hadde han snakket om turer i f.eks. Alaska eller Canada der man er ekstremt langt fra sivilisasjon og helsehjelp, så er jeg enig, men han snakker jo helt generelt, og om dødsdom og livsfare forbundet med å drikke vann i villmarka. Kjenner vi til noen som har dødd av dette i Norge? Og survivalkit med enkelt fiskeutstyr, fyrstikker og vannrensetabletter? Og dette skal han overleve med uten store problemer? Hvorfor ikke bare gå hjem igjen? For vi snakker fortsatt Norge ikke sant?  Blir litt skrullete for meg altså..

 

Fra Conan barbaren:

-"Det kan ligge en dyreskrott lenger opp i vassdraget som forurenser vannet og vil gi diaré i beste fall, noe som er relativt vanlig og som gjør at kroppen mister væske, vitaminer og mineraler ca 40 ganger raskere enn vanlig og det kan være en dødsdom med tanke på at ved bare 2% dehydrering så fungerer kroppen ca 20%-40% dårligere og tregere og alt blir et slit"

 

Fra Conan barbaren:

-"Så når man er på tur i villmarka så ha ALLTID vannrensetabletter med dere, ikke tar det plass, veier ingenting og kan være en livredder".

 

Siste sitat fra Conan:

-"Selv har jeg laget et "Survival-Kit" med alt jeg trenger for å overleve i en liten og vanntett boks som jeg ALLTID har med meg på tur i marka som varer 24 timer eller mer.

I den har jeg alt fra vannrensetabletter og sutur-sett, til fiskesnøre og kroker.

Rett og slett essensielle ting man MÅ ha for å overleve uten store problemer dersom man plutselig skulle havne i problemer. Ekstra viktig å ha dersom man er alene på tur for da må man være i stand til å redde deg selv".

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg drikker stort sett vann som allerede er renset. Men ja, de hender at jeg drikker overflatevann på tur, rett og slett fordi jeg stort sett har tenkt som folk flest. Det betyr ikke nødvendigvis at det er det lureste å gjøre...

Risikoen er faktisk litt større enn litt løs mage, giardia gir for en del alvorlige kroniske plager. Og når 6000 kunne bli smittet av drikkevann (Bergen, 2004) kan man ikke si at risikoen ved ubehandlet vann er teoretisk.

 

At fiskesnøre og krok er litt overkill kan jeg være enig i, men rensing av vann kan umulig skade. Og fyrstikker er bare sunn fornuft. En kamerat måtte overnatte i skauen med lite klær og null fyrtøy en gang, jeg tror han glatt hadde betalt 1000kr per fyrstikk den kvelden. Gå hjem? Om en går seg vill eller tråkker over er ikke det så enkelt, og det er faktisk ikke vanskelig å finne områder uten telefondekning.

Det jeg pleier å ha med på tur er en god kniv, lighter, noen opptenningsposer (lat vettu) og kanskje litt paracord. Jeg kan nok  fint legge til en pakke med rensetabletter, i motsetning til en del her inne er jeg i stand til å lære nye ting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man må rense så mye vann man vil for min del. Det jeg reagerer på er advarslene om mulig død som resultat av å ikke gjøre det.

Jeg kan ikke se at han har dekning for slike påstander dersom vi snakker Norge. Dette kombinert med overlevelseskittet, og klokkertro på dets enkle innhold, fristet meg til å være litt flåsete. 

 

Hendelsen i Bergen skjedde vel med kommunalt drikkevann( som Conan sier han drikker urenset)?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv opplevd at to drikker fra samme bekk, hvorpå en blir syk med magasjau i etterkant(  ikke jeg...)  Ho var alt opp på flaskevann i storby,  jeg på brunt vann med fiber og proteinmixtur (furunåler og mygglarver) .   Vokser man opp med naturens normalflora så er man bedre rustet til å tåle litt rusk i vannet tenker jeg.  MEN, det er som flere nevner her smart å velge hvor man tar sitt drikkevann fra.  Er man i tvil eller ikke kan velge og vrake i drikkevannskilder, da koker man , filtrerer eller bruker kjemikaljer, værre er det ikke.  Har vært på flere lengere soloturer selv, og kunne ikke tenke meg å gå avgårde på slike turer uten både filter og tabletter i nødposen. Det veier ikke så mye at jeg velger å la det ligge igjen hjemme. Det har jo tross allt blitt brukt ved flere anledninger når man slipper opp for valgmuligheter..... og hvis man en dag er uheldig å tråkke feil og ligger der å venter/håper på å bli funnet der i myrkanten, så er det jæ¥!¡¿ dumt at tablettene/filteret står igjen på peisen hjemme... trenger nok ikke noen magasjau i tillegg da...! 😩

Men jeg syntes vi er veldig heldige her til lands som ennå kan dra i skogen og på fjellet å ha mulighet til å oppleve rent og friskt vann rett fra bekken , det smaker jo ordentlig godt,  bare man ikke vasser i dau lemmen da........ ☠

Edited by Bunkeren
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hmm, nå er det slik at jeg tenkte meg på rypejakt den 25. august.

Jeg er norsk innvandrer i Sverige, og har nyligen flyttet til Östersund.

I Östersund var det for åtte år siden cryptosporidium i det kommunale drikkevannet, og mange blev syke:

"Ett av de mest kända utbrotten av infektion med Cryptosporidium i Sverige, inträffade i Östersund år 2010. Utbrottet var orsakat av förorenat dricksvatten och totalt smittades 27 000 människor. Invånarna i kommunen fick koka sitt dricksvatten i tre månader och incidenten uppskattades kosta kommunen 220 miljoner kronor"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cryptosporidium

Drikkevannet (fra Storsjön) måtte renses på en annen måte enn tidligere, og nytt UV-anlegg blev anskaffet.

 

Så er da spörsmålet til de ihuga "drikk i fjellbekker, for det har jeg alltid gjort!"-tilhengerne:

Hvor kom cryptosporidiumen fra? Og - om den plutselig kan dukke opp i Storsjön, hvorfor kan ikke tamrein, mennesker med mer spre dette til fjellheimen?

 

Selv om jeg i brorparten av mitt liv har drukket fra fjellbekker, i Norge, er jeg ikke særlig entusiastisk vedrørende muligheter for kronisk Cryptosporidium-infeksjon under fjelljakten, for den kan faktisk bli kronisk...

Edited by boganis
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var igår ettermiddag på en liten tur opp til ett fjellvann, som er kommunalt drikkevann i nabokommunen. Dette ligger midt i ett av de argeste beiteområdene for sau. 

 

Satan kor mykje fersk sau skjit det var irundt det vatnet. Vil tro det er bra med avrenning.... deilig

Edited by ladebenken
Link to comment
Share on other sites

https://www.bioingenioren.no/fag/fag-i-praksis/2014/underdiagnostiseres-giardia-lamblia-og-cryptosporidium-med-navarende-rutinemetode-for-parasittundersokelse/

"Både giardiasis og cryptosporidiose kan også gi mer kroniske tilstander"

 

Det er lite med informasjon på cryptosporidose sammenliknet med giardiasis, men det er helt klart indikasjoner på at begge kan gi kroniske plager. Det virker også som om det er en del mangler i kunnskapen rundt disse, så man bør nok bruke føre-var-prinsippet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Nagant 762 skrev:

@boganis : Hvor har du det fra at kryptosporidiose kan bli kronisk ? Ikke engang Folkehelseinstituttet nevner noe om det.

https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/kryptosporidiose---veileder-for-hel/

 

Jeg har det fra Cryptosporidium-artikkelen i svensk wikipedia (som jeg lenket till i mitt første inlegg), som igjen siterer:

Bouzid, M., Hunter, P. R., Chalmers, R. M. & Tyler, K. M. (2013). ”Cryptosporidium Pathogenicity and Virulence”. Clinical Microbiology Reviews, 26 (1): sid. 115–134. doi:10.1128/CMR.00076-12

 

Ifølge svensk wikipedia viser Bouzid et al. at:

"Sjukdomen kan även bli kroniskCryptosporidium, till skillnad från andra parasiter, kan återinfektera värden genom occystor med tunna väggar.[16] Occystor med tunna väggar genomgår excystation, vilket leder till att occystornas cykel påbörjas igen. Det blir en så kallad autoinfektion som leder till kronisk (långvarig) infektion.[16] Occystor med tjockare väggar går genom lumen i tarmarna hos värden och utsöndras därefter via avföringen. Den infekterade avföringen kan då smitta andra möjliga värdar."

Link to comment
Share on other sites

@Erlend Meyer : Jeg biter meg merke i formuleringen " kan også ".  Den må i stor grad settes i sammenheng med hvem som er angitt å være de mest utsatte for smitte, i dette tilfellet de med dårlig immunforsvar i utgangspunktet. Jeg ser også at artikkelen du henviser til er fra 2013. Opplysningene fra FHI er senest oppdatert i 2017.

 

@boganis : Wikipedia er ikke, selv om mange tror det, det mest pålitelige oppslagsverket. Uansett hvem som står oppgitt som artikkelforfatter eller hvem de henviser til. Artikkelen du henviser til er også fra 2013.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Nagant 762 skrev:

@Erlend Meyer : Jeg biter meg merke i formuleringen " kan også ".  Den må i stor grad settes i sammenheng med hvem som er angitt å være de mest utsatte for smitte, i dette tilfellet de med dårlig immunforsvar i utgangspunktet.

 

@boganis : Wikipedia er ikke, selv om mange tror det, det mest pålitelige oppslagsverket. Uansett hvem som står oppgitt som artikkelforfatter eller hvem de henviser til.

Nei, ikke alt i wikipedia er sant.

Men om du hadde brydd deg med å:

 

1. Gidde å lese wikipediaartikkelen jeg henviste til - i stedet for å spørre hvor jeg har ting fra - så hadde du visst att det var Bouzid et al. og en artikkel i Clinical Microbiology Reviews.

2. Sjekke tidsskriftet det refereres til og vurdere dets såkalte "Impact Factor" (17.313, Researchgates egen RG Journal Impact er 13,71) 

 

så hadde du visst at tidsskriftet utgis av American Society for Microbiology.

 

Du kan selvfølgelig påstå at eftersom ikke alt som står i wikipedia er sant, så må vitenskapelige artikler som refereres i wikipedia også være usanne.

 

Jeg er av den oppfatning at å avvise informasjon og dokumentasjon med henvisning til at vitenskapelige artikler i peer-review'ede vitenskapelige tidsskrifter er sitert i wikipedia er irrasjonelt.

 

Om du leser artikkelen til Bouzid et al., og finner feil, da kan du avfeie dem.

 

Om ikke du kan mikrobiologi så er det beste du kan gjøre å stole på de forskningsresultat som publiseres (og vær så snill, dra ikke i gang med eksempler på forfalskede forskningsresultat).

 

Noen ganger er det som står i Wikipedia sant.

 

Link to comment
Share on other sites

Om du leser Folkehelseinstituttets tilldelingsbrev:

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/om-fhi/tildelingsbrev-for-fhi.pdf

vil du se at folkehelseinstituttet har et ganske så bredt anlagt oppdrag som inneholder fokusområder som kan omhandle blandt annet reduksjon av vold og innspill til tobakksstrategi.

 

Folkehelseinstituttets råd til allmenheten i en enkeltsak som drikkevann og cryptosporidium behøver ikke nødvendigvis baseres på de seneste forskningsresultatene eller for den saks skyld eldre forskningsresultater. Deres råd skal samsvare med instituttets strategi og dets samfunnsoppdrag.

Her kan du lese deres strategi:

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/om-fhi/strategi-for-folkehelseinstituttet-2016-2020.pdf.pdf

 

Jeg er av den oppfatning at aktive forskere innenfor mikrobiologi kan mer om cryptosporidium enn folkehelseinstituttet.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Forkommer innsig av forurensning direkte fra "skittent" vann inn i rørsystemer i grøften mellom renseanlegget og forbruker. Har selv sett at uv-kilden er ute av drift i vente på deler så muligheten for katastrofen er der hjemme som på fjellet. Men himmelen kan jo som kjent falle ned. Ikke meningen å tråkke noen på tærne, bruk litt skjønn og litt hodet. Er du dagevis ute i villmarka uten mulighet for hjelp neste ukene så ja, renns og kok vannet hvis du mener du leker med livet. Er du på bukke jakta i skogen så kan du ta risken og drikke rent vann uten klor eller sølv etc.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel være greit å slippe rennaskit under jakten uansett hvor mye man "leker med livet"?

Årsaken til att jeg har kjøpt meg en slik:

https://www.amazon.co.uk/LifeStraw®-Unisex-2-Stage-Filter-Bottle/dp/B01G7SQBPQ/ref=lp_3829393031_1_1?srs=3829393031&ie=UTF8&qid=1531471225&sr=8-1

 

er at jeg synes det skulle være trist å få ødelagt rypejakta av rennaskit.

Men, for all del, alle velger selv...

 

Edited by boganis
Link to comment
Share on other sites

Har selv aldri blitt dårlig av vann drukket på jakt eller tur, ikke at det betyr så mye hvis dere har et annet miljø der dere jakter og går tur i. Men har dere med medisink kull og annet for magen? Pakker dere med antibiotika i tillegg til sutur utstyret? Vasker dere kroppen og ting som skal i kontakt med munnen kun i renset vann? Har selv kokt vann på "lugubre" plasser der lukt eller miljøet har tydet på at det kan være lurt.

Hvor stor er risikoen sånn egentlig i forhold til andre ting under jakt fiske og friluftsliv? Nesten så jeg mistenker at flere dør av vådeskudd en av å drikke dårlig vann under jakt.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg frykter ikke for å dø av hverken vådeskudd eller dårlig vann når jeg går ut på jakt.

Men, det jeg faktisk ikke ønsker er å pådra meg kraftig diaré som ødelegger de jaktdagene jeg har.

 

Enhver får vel bedømme selv hvor stor risiko for crypto, smågnagerårinfisert vann, med mer, man ønsker å ta (crypto er forventet å bli et større problem i en varmere framtid). Enhver får vurdere sårbarheten (kan jakten bli ødelagt? osv.). Og derefter treffe sine valg...

 

Unner dere alle tørre underbukser og skitt jakt! :-)

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, boganis skrev:

Kan vel være greit å slippe rennaskit under jakten uansett hvor mye man "leker med livet"?

er at jeg synes det skulle være trist å få ødelagt rypejakta av rennaskit.

Bare rens vannet du. :) Men det tryggeste stedet å benytte urenset vann, er vel i svenske rypefjell! Mindre beitedyr og mindre fot turisme.

 

Håper ikke ditt engasjement, er i økonomisk egeninteresse. :( 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, boganis skrev:

Men, for all del, alle velger selv...

 

Nettopp, vi som har drukket vann på fornuftige steder i fjell og skog uten å bli syke, fortsetter med det. De som mener de blir syke renser vannet. Tror vi fint kan slutte å påtvinge hverandre "bedre viten" nå..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

"Jeg har aldri benyttet hørselvern frem til nå! Har aldri merket noen problemer med det! Kommer til å fortsette uten hørselvern i framtiden!"

"Du behøver ikke skrike, jeg sitter rett ved siden av deg"

"Snakk høyere! Jeg hører ikke hva du sier!"

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, boganis skrev:

"Jeg har aldri benyttet hørselvern frem til nå! Har aldri merket noen problemer med det! Kommer til å fortsette uten hørselvern i framtiden!"

"Du behøver ikke skrike, jeg sitter rett ved siden av deg"

"Snakk høyere! Jeg hører ikke hva du sier!"

 

En veldig bra sammenligning. 🤡

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, ladebenken skrev:

 

En veldig bra sammenligning. 🤡

Så hvordan kan det forholde seg slik at latterliggjøring og "jeg-har-minsanten-aldri-opplevd-dette-under-min-levetid" er grundholdningen i dette forum?

Verden forandres, shit happens, kloden er ikke statisk! Et tidligere innlegg, i denne tråd, viste til giardia i Amerika og hvordan det hadde utviklet seg over tid...

Å løfte frem problematikken fører til herskerteknikker som "Håper ikke ditt engasjement, er i økonomisk egeninteresse.  ", "jag är bara svensk". Med mer. For cerebrale mennesker er det åpenbart at svært få aktører i dette forum faktisk leser innleggene og referanser til videnskaplige artikler utenfor "menigheten" , og om noen skulle referere til videnskap og fakta blir man avspist med:

Alt du leser på wikipedia er ikke nødvendigvis sant.

Så les wikipedia, les de artiklene jeg refererer til. Gidd å klaske sammen de hjerneceller dere har og argumenter MOT meg, MOT videnskapelige artikler, og overtal meg med videnskapelige argument om at underbuksene kommer til å være tørre i fremtiden også.

Aaargh! Er så jævlig sliten  og lei vedrørende "synsere" som bare henger i forum for å føle at de kan, på usaklig vis, som ikke vedrører saken, ødelegge for en reell diskusjon.

Eftersom dette er skrevet laaaangt ned i innlegget kanskje de fleste har gitt opp og vender tilbake til det forjettede land, der de til og med kan drikke smeltevann direkte fra breen uten noensinne å ha blitt syke. "Jeg gjorde det igår, og dagen før det, når jeg, som ferdes i slike fjell fem dager i året, aldri har blitt syk, så er jeg selvfølgelig en autoritet på temaet"

 

Toodle-oo!

 

  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

Man må tåle at folk ikke er enig i dine meninger og påstander.

 

Det er ikke nødvendigvis det at folk avfeier at crypto og/eller rennaræv er ufattelig kjipt, men som alt annet er det en vurdering for hvor mye man skal tilpasse seg noe som forekommer ganske sjeldent. Det blir en kost/nytte vurdering som er opp til enhver, men for min del vil jeg heller gå ubekymret og drikke vann fra bekker enn å tenke på å koke eller rense alt vannet mitt. Det er rett og slett en for stor ulempe til at jeg ser nytten.

 

Hadde det kun vært en brøkdel av en promilles sjanse for at skudd skadet hørselen, hadde heller ikke hørselvern vært så utbredt. Men her VET man at det medfører skade, så å bruke dette som sammenligning medførte en ganske riktig reaksjon vil jeg si.

  • Like 4
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Fortsett å drikke smeltevann direkte fra breen. Det har dere jo alltid gjort, de fem dagene dere er verdensmestere på Norges tak! Good riddance. Minnes nu så alt for vel hvorfor jeg sluttet å frekventere dette stedet. Jorden er vel flat, og Donald Trump er en grepa kar, ikke sant?

Farvel!

  • Dont like 6
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, boganis skrev:

Fortsett å drikke smeltevann direkte fra breen. Det har dere jo alltid gjort, de fem dagene dere er verdensmestere på Norges tak! Good riddance. Minnes nu så alt for vel hvorfor jeg sluttet å frekventere dette stedet. Jorden er vel flat, og Donald Trump er en grepa kar, ikke sant?

Farvel!

 

må nesten nevne at den eneste som vil drikke smeltevann i denne tråden var Connan, en av vannrenseprofetene...

 

 

Edited by Chiefen.v-2
Digre maskinistfingre
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...