Jump to content

Vannrensing i Norge/vannrenser


JRT

Recommended Posts

Hei godtfolk. Jeg følger en del på hva mr. Nutnfancy driver med på youtube. Noe av det han sier er bra, noe er tull og en del er bare skremmende. Men nok om det. Her om dagen så jeg en annmeldelse av katadyn hiker vannrenser. Og han renset alt vannet han drakk på tur, ville ikke finne på å drikke rett fra elven/vannet/ bekken. Har de så dårlig vann i USA? Eller er han paranoid? Uansett som den gadgetfriken jeg er fikk jeg lyst på en slik, mest med tanke på lemmenår og harepest. Hva sier folket på forumet? Noe erfaringer eller tanker rundt produktet. Xxl selger en slik for rundt 1100kr, det er uaktuelt. Men de fås på ebay for ca.500kr

Link to comment
Share on other sites

Du må ta i betraktning at nutnfancy tester utstyr, dermed vil det vel fort se ut som om han bruker det nevnte utstyret hele tida.

Forsvaret hadde for litt siden sånne rørvannrensere noe a la det de har på xxl på overskuddslagrene eller hva de utsalgene deres nå heter som ikke var så dyre som på xxl. Kanskje verdt å sjekke ut?

 

Jeg tror det skal en del ti lfor å forurense vann i en fjellbekk forresten, drikk og vær glad :)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok adskillig sunnere å vite hvor man skal hente vannet enn allverdens vannrensere.

 

Virus har normalt en størrelse på 20 til 500 nanometer (hvor store virus det finnes i de som gir tularemi/harepest aner jeg ikke), Dersom du skal filtrere vekk disse må du nok investere mer enn en tusenlapp på xxl. Er man i tvil så koker man det man drikker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bodd i Colorado. Det er ikke en kjeft der som drikker urenset vann i fjellet lenger, annet enn rett fra små kilder og oppkommer. For 2 generasjoner siden drakk alle fra bekken, men nå er alle (berettiget) redde for bl.a. Giardia.

 

Her i Norge har jeg alltid drukket rett fra bekken, annet enn når det har vært lemenår. Men det hører med til historien at jeg i alle år har hatt litt magetrøbbel på fjellet - og at det gikk helt over det året vi fikk brønnvann i stedet for å drikke vann fra bekken.

Link to comment
Share on other sites

Her er ord for dagen for deg, JRT, og for andre som mener at vannrenseutstyr er det en må bruke penger på her til lands:

 

Nordahl Grieg:

 

Vand

 

Solen kaster seg mot jorden,

som en drektig tigerinne

sprunget ut av rommets jungel,

glefsende mot blod i blinde.

 

Kvalt i dyrefavnens kvalme,

grusomt klebet fast til dypet

under lyset, under stanken,

under havnens tunge byrder

kravler langsomt men’skekrypet.

 

Hør hvor kuli-sangen raller!

Som et stønn av blod og svette

gisper det fra dokk og kai.

Det er sommer i Shanghai.

 

Gin and biter, gin and bitter!

Det er tett med folk i baren.

Langsmed skrankens rop og latter

glimter, gliser drikk ved drikk.

Sprengte uer-øyne svømmer

tunge i den hete disen,

stanser ved det dugg-grå glasset.

Gin and bitter, boy, be quick!

 

Vi har satt oss, borti mørket.

Landsmenn er vi, møtt her ute.

Jeg skal reise, han skal bli.

Han skal bli igjen med savnet,

mens han ser en annens øyne

alt får lys av Norges blåner

Lucky devil, det er De.

Jo da! Det er bra her ute,

ponnier og bil og boyer,

alltid plenty med halloi!

Det er bare denne lengs’len,

den en aldri kan få kverket;

Bring en gin and bitter, boy!

 

Vet De hva jeg lengter etter,

det som bare er å le av,

det jeg ofret år av livet

for å få, om det gikk an?

Det jeg tenker på om dagen,

det jeg griner for om natten,

det er vann!

Vann som renner, vann som risler,

vann om våren, vann om høsten

Kan De fatte dette, mann?

 

Ikke slik som her i Østen

Med sin råtne, gule snerke,

drivende av daue rotter,

som en stinkende kloakk.

Jeg kom fort på hospitalet

engang da jeg lot det skure,

ikke orket mer, og drakk.

 

Vann i Norge, vann av renhet, -

hvor en legger seg og drikker,

det er det jeg tenker på.

 

Kanskje regner det så sakte.

Lyden siver ned i bekken

mellom bjørkene og lynget.

Kanskje ligger skodden grå.

 

Dette er det som jeg drømmer:

At jeg ligger der og slubrer.

Over begge håndledd strømmer

vannet fossende og kaldt.

Nevene har tak mot bunnen,

steinen gnures inn i kjøttet,

dette harde svale presset. -

Jeg kan se og føle alt.

 

Boy, din slubbert! Gin and bitter.-

Husker De hvordan det smaker,

susende i stryk fra breen,

men med saft av kratt og kjerr

Brune røtter, nakne gråstein

sender med sin smak i farten -

kreklinglyng og tyttebær!

 

Alt er med i iskald renhet!

Hele vidden, hele luften

fosser vilt og stritt mot kjeften,

evig over all forstand.

Risler, fosser… drikk, la være!

Bekken er der, er der, er der.

Jeg er sjuk av alt her ute.

Herre Jesus, gi meg vann!

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var vel at om en har panikk så kan en koke vannet. Selv om norsk vann nok inneholder mer enn nok bakterier til bidra til "turmage", så er det vel ikke noe stort problem.

På fjellet er det mye vann, og tror jeg, rent vann? Jeg lever iallefall enda - og det er svært mye som bekymrer meg mer enn vannet på fjellet, og er det tvil, så blir det kokt

Er en derimot på tur i syd-Texas, eller mange andre steder i USA, så fins der parasitter som vi ikke har her, og som det er mye mer alvorlig å bli smittet av, enn noen skarve tarmbakterier. Å drikke vannet i de varme USA-statene synes for meg som nære selvmord? Det innbyr ikke til å vasse i engang mange steder...

"when in San Antonio, dont drink the water", skal general Santa Anna ha sagt - og selv vannet i vannkranene der borte er knapt drikkende - og frarådes den dag i dag til drikkevann. Så i USA tror jeg en vannrenser er en lur ting.

 

Er en mye på tur, der vannet ikke er perfekt, og drikker mye, så er sikkert en vannrenser en god ide også her, men å ta amerikanske utstyrstester som sannhetsbevis for at vi "må" ha samme utstyr her, eller uansett - vel... Kanerene er uansett beryktede utstyrsfriker, om en kan dikte opp et utstyr til noe, så gjør en det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Altså, selv de rimeligste av de filterne (300 for drikkevannsflaske, erstatningsfilter til 170, holder til c.a. 100 gallons vann) stopper både Cryptosporidium og Giardia. Gitt historikken de fleste kommunale vannverk har med å gjøre flauser, så burde dette vekke opp noen og enhver ifra "dette går da så bra så"-dvalen deres.

 

Katadyn-filterne er nok noen hakk bedre enn Aquamira sine også (men så koster de også en god del mer).

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

"de fleste kommunale vannverk" i Norge har aldri hatt noen problemer med vannet, som tilsier at det kan være noen helsefare.

"de fleste kommunale vannverk", nei, alle, sender inn prøver av vannet til laboratorium godkjent av Mattilsynet hver 14. dag.

"de fleste kommunale vannverk", i mindre kommuner, og de fleste private vannverk, har grunnvann, og eventuelle avvik fra normalnormen er ikke helsefarlige, men kan gå på fysiske faktorer.

"de fleste kommunale vannverk", og private som bruker grunnvann, sender rutinemessig ut varsel om "koking av drikkevannet", straks de kobler over til reservevannkilde med overflatevann.

 

Å så tvil om vannkvaliteten i Norge, har vist seg å være et godt PR-trick, for å selge flaskevann av dårligere kvalitet enn det de fleste har i springen. Å bære med seg vannrenseutstyr på tur, der man drikker vannet i form av kokt vann som kaffe, te eller sjokoladedrikk, anser jeg for å være i samme kategorien, og passer best på en "Alternativmesse".

Link to comment
Share on other sites

At det er svært usannsynlig å bli syk av norsk drikkevann, hjelper ikke de 1500 bergenserne som fikk diagnostisert Giardia. Da det ble funnet littegrann Giardia i Oslovannet for et par år siden, ble det vel også klart at utstyret for å hindre Giardia finnes, og er vedtatt installert, men "ville ikke bli installert før om et par år" - så i Oslo kjører vi delvis etter flaksprinsippet.

 

Du jobber ikke tilfeldigvis for et vannverk?

Link to comment
Share on other sites

Det går vel fram av profilen min at jeg arbeider som lærer/skipper, for tida BÅDE som lærer og skipper - godt å få juleferie!

 

Men jeg har arbeidet som kvalitetsansvarlig ved en fiskeindustribedrift, og som leder ved en annen, begge to tilknyttet små, lokale vannverk med grunnvann. Og bedriftene var de som hadde mest interesse av vannkvaliteten - og derfor var det også disse bedriftene som hadde ansvar for prøvetaking av vannet, og innsending av prøver. Prøvetakingsprosedyrene (forskjellige tappepunkter) inngår i bedriftenes IK-mat-system.

 

Jeg har dessuten en "hundevenninne", Johanne Sundby, som jeg har fått Spock og Luke fra. Hun er hatobjekt nr. 1 for flaskevannspusherne, fordi hun viser til at det ikke er fnugg av vitenskapelig hold i påstanden om at alle må sutte på vannflasker støtt og stadig. Det har jeg vel forresten vært innpå i "Kritisk tenkning"-tråden.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vannkvaliteten er ved vannverket er nå én ting, men det har blitt hevdet i Teknisk Ukeblad for en tid tilbake at en urovekkende stor del av vannet her i landet aldri når tappepunkt (med forbehold om gullfisk-gener mener jeg at det var så mye som en tredjedel). Og gamle gufne vannrør i borettslag fra attenkatapult er alltid like behagelige å tenke på.

 

Når det er sagt, så tror jeg at å syte på norsk drikkevannskvalitet (både innomhus og på fjellet) er litt "first world problem"...

Link to comment
Share on other sites

Det skar godt gjøres å bli dårlig av vann som drikkes rett fra en kilde/Artesisk brønn. Det er iallefall helt ufarlig.

 

Å drikke fra bekken ved Smågnager år kan nok være litt risky, men jeg har aldri hørt om noen som har daua av det. Dessuten vil det nok smake rimelig snålt vis det ligger ett sjølkrepert dyr ett par hundre meter oppi bekken :mrgreen:

 

De Lifesaver stråa ser jo iallefall greie ut, om man på død og liv må ha no slikt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange er det som har blitt syke av og drikke fjellvann i norge ?

Handa i været her!

 

 

Drakk en god slump fra elva ved Spiterstulen for noen år siden. På vei opp fra elva leste jeg et skilt "Ikke drikk elvevannet". det var litt sent for min del. Dagen etter ble jeg grisedårlig. Stein skral i begge ender i 3-4 dager samt slapp i to uker. Feilen min var å drikke brevann. Kombinasjonen av bittesmå steinpartikler som lager små rifter i tarmen og bakterier fra ymse ting og tang oppsamlet i breen gjennom åra var visst årsaken - ble jeg fortalt senere.

 

Råd: Ikke drikk brevann - basert på en dårlig erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo tråkket rundt i marka i over 25 år jeg også nå, og drukket naturlig vann fra jeg satt i pulken. Og kan ikke komme på at jeg har blitt dårlig. Så det var havesyken og gadgetfeberen som var nyskjerrig. Enig med Jegermeisteren, det er mye bra vi kan skryte av i dette landet. i tillegg til fin natur, er den ren også. Jeg undersøkte litt på katadyn sine sider. der hadde de et verdenskart med faresoner ang. vannet. Norge har lav, og sporadisk innslag av salmonella og hepatitis A i vannet i følge katadyn. Ingenting annet. USA skåret mye høyere på Giardia, hele USA var rødt= stor fare. Så skjønner at de renser vannet. Hvis man skal stole på målinger gjort av et firma som selger filter.

Grunnet til at jeg vurdere dette er nettopp harepest. Drev og kokte vannet sist det var det her, og det var tungvint. måtte jo vente til det ble kaldt jo. ikke greit når man er tørst.

 

Takker forøvrig for raske svar og meninger.

 

En ekstra takk til riflemann, jeg har alltid hørt at man ikke skal drikke brevann, men aldri noen grunn til det. Virker logisk det du sier der.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke blitt sjuk av drikkevann, men tenkte å smelle inn et par små kommentarer alikevel...

 

Noe som er veldig lett å ta med seg (og som jeg alltid har i sekken, 'just in case') er vannrensetabletter (klor-tabletter). Det koster meg ingenting å ha noen slike i ryggsekken sammen med enkeltmannspakke og sårservietter.

 

Det neste, som jeg også har med iblandt er WebTex feltflaske med filter i korken. Denne ser ut omtrent som en vanlig plast feltflaske, men den har drikketut. Den er også av mye tynnere plast, slik at man kan klemme på den. Denne skal visstnok fjerne alle skumle bakterier og sånnt, men den gjør også at 'skittent' vann blir litt mer tiltalende å drikke. Det fjerner det meste av både lukt og farge (og usmak) på vannet, hvis man f.eks må ta det fra en stillestående dam eller pytt.

-om jeg trenger denne feltflaska? Sannsynligvisk ikke, men den er jaggu ikke dum å ha heller. ;)

Det som er veldig greit med denne flaska er at man kan fylle vann på den og drikke det umiddelbart, i motsetning til at man skal fyre opp primusen, koke vannet og så evt la det kjøle seg litt igjen.

Jeg kjøpte denne på e-bay for rundt 400,- (fordi den var mye billigere enn f.eks Lifesaver Bottle)

 

link til produsent: http://www.web-tex.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=1447

Link to comment
Share on other sites

Det folk må tenke på er at ein av og til går i skogsterreng og myrlandskap, der er det ikkje alltid lett og finne vatn som renner og som er klart som vatnet ein får fra vassverk. Klortabletter er ein løysning forsvaret har brukt i mangen år, men det er jo ikkje alltid så kjekt å drikke myrvatn som smaker mold sjølv om ein ikkje blir dårlig. Katadyn renser vatnet og fjerner skit og smak og gir eit mykje betre resultat enn klortabletter.

For jegere flest kan ein bære med seg vatnet ein treng, men går ein lenge sammenhengende kan det ofte dukke opp problem med vatn. Hilsen ein som er positiv og har tenkt å kjøpe katadyn. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Tar opp en gammel tråd her igjen....

 

Flaska til Camelbak ser jo ut til å være grei nok den, og UV-lys er jo en kjent måte for å drepe bakterier i vann.

Men; Denne er altså avhengig av batterier/være ladet.

Ute i skog og mark må jeg si at det frister lite å støtte seg på ting som er 100% avhengig av batterier. (Jeg er så gammeldags at jeg har med meg papirkart og kompass i tillegg til GPS'en)

Webtex-flaska har et kullfilter som skal gjøre samme jobb (altså fjerne alt som er mindre enn 15µ). En litt mer fancy variant er som nevnt Lifesaver, men i prinsippet så gjør den akkurat det samme til mange flere kroner.

 

Min erfaring med Webtex-flaska så langt er at den funker som forventet. Jeg har ikke blitt sjuk etter å drikke vann fra den. Det har heller ikke kona som også har en slik en. Det er nok hun som har fått testet den best, da hun på en kanotur oppdaget at det var endel døde gnagere (lemen) i vannkildene der hvor de campet. Hun var den eneste i gruppa som hadde denne flasken, så de filtrerte vann til alle sammen med den. Ingen av de ble heller sjuke.

Link to comment
Share on other sites

Her er det vel egentlig ikke så mye mer å si, men kom på en artighet fra en bretur for mange år siden da guiden opplyste at de i lemmenår kalte vannet i sildrebekkene fra breen for bitter lemmen. Den gråblå fargen på vannet fra bekkene iblanda pest. Litt morsomt.

Forøvig er jeg også blandt dem som i utgangspunktet fnyser av flaskevann og renseutstyr og karslig holder best før datoer som latterlig. Jeg har drukket tvilsomt vann mang en gang, laget mat i panner med musespor i det størkna baconfettet fra forrige hyttetur og plukka opp og knaska tyggis fra asfalten i skolegården. Men jeg er ikke så "tøff" nå lenger. Jeg har flere bekjente som har blitt skikkelig sjuke av tularemi. Her snakker vi ikke bare noen dager full tømming i beggeender, men innleggelse på sykehus med mildt sagt mye ubehag. Det vil jeg helst unngå. Jeg er kommet til at når det kryr av daue lemen i og ved bekkene så har jeg med vann eller så koker jeg det. Det går helst godt, men i de tilfellene tar jeg altså ingen sjanser. Renseutstyr har jeg så langt ikke vurdert her i landet men sikkert lurt under visse omstendigheter

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 years later...

Uansett hvor man finner vann, såfremt det ikke er direkte fra en Isbre eller en naturlig kilde så må man ta utgangspunkt i at vannet ikke er rent. Det kan ligge en dyreskrott lenger opp i vassdraget som forurenser vannet og vil gi diaré i beste fall, noe som er relativt vanlig og som gjør at kroppen mister væske, vitaminer og mineraler ca 40 ganger raskere enn vanlig og det kan være en dødsdom med tanke på at ved bare 2% dehydrering så fungerer kroppen ca 20%-40% dårligere og tregere og alt blir et slit. 

Så når man er på tur i villmarka så ha ALLTID vannrensetabletter med dere, ikke tar det plass, veier ingenting og kan være en livredder.

Bare husk at vannrensetabletter ikke klarer å rense alt av vann, er det skittent nok så MÅ man koke det opp.

Selv har jeg laget et "Survival-Kit" med alt jeg trenger for å overleve i en liten og vanntett boks som jeg ALLTID har med meg på tur i marka som varer 24 timer eller mer.

I den har jeg alt fra vannrensetabletter og sutur-sett, til fiskesnøre og kroker.

Rett og slett essensielle ting man MÅ ha for å overleve uten store problemer dersom man plutselig skulle havne i problemer. Ekstra viktig å ha dersom man er alene på tur for da må man være i stand til å redde deg selv.

I sommer har det vært totalforbud mot ild og til og med grilling på stranda, så å koke vannet har ikke vært noe alternativ, ikke engang med primus nå som det er så tørt.

BETTER SAFE THAN SORRY!

Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Ja, sånne laaaange ekspedisjoner på 24 timer og mer er seriøst villmannsliv...

 

Brevann/smeltevann bør en slettes ikke drikke😞

Prøv å les innlegget 1 gang til.

24 timer eller MER står det.

Og brevann som ikke er fullt av sedimenter kan man drikke, filtrere ut sedimentene er ikke så vanskelig det heller.

Det er lov å tenke litt selv også.

Uansett så er hovedpoenget at på turer som varer 24 timer eller MER, så er det lurt å ha vannrensetabletter og annet overlevelses utstyr. 

Særlig når man er alene.

Og dette dreier seg ikke om villmannsliv men villmarksliv, det er stor forskjell mellom de to og det er villmarksliv jeg skriver om. 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, ConanBarbaren skrev:

Selv har jeg laget et "Survival-Kit" med alt jeg trenger for å overleve i en liten og vanntett boks som jeg ALLTID har med meg på tur i marka som varer 24 timer eller mer.

I den har jeg alt fra vannrensetabletter og sutur-sett, til fiskesnøre og kroker.

Rett og slett essensielle ting man MÅ ha for å overleve uten store problemer dersom man plutselig skulle havne i problemer. 

Dette hørtes litt skrivebordskriger aktig ut. Hva slags situasjon ser du for deg å havne i her i Norge som krever livreddende tiltak med vannrenseutstyr, suturtråd og enkelt fiskeutstyr? Du er jo aldri spesielt langt fra folk og helsehjelp her i Norge.

 

Jeg har drukket rennende vann i Norge uten å rense i over 30 år uten å bli syk en eneste gang.. Mener å ha lest et sted, at ca 98 % av alt overflatevann i Norge er drikkbart uten noen form for behandling.

 

Jeg har vært i Alaska noen måneder, på type - bli flydd langt ut i villmarka og bli droppet av uten guide turer -, da har jeg renset alt vann pga fare for yellow fever. Har også hatt et noe utvidet førstehjelpsskrin og nødpeilesender.

Edited by Cruiser
  • Like 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Gud-hjelpe-meg 

 

Her i bygda er det ikke mer enn ca 10 år siden vannledningene ble påknyttet det offentlige  vannverket. Før det var inntaket i en bekk litt oppi lia her. ca 30 husstander. 

 

Synes dette ligner amerikanske tilstander med "doomsdaypreppers".  

 

Jaja, hver til sitt. Jeg fortsetter å drikke vann.  

 

Når jeg er på jobb fyller vi drikkevann rundt om i havner. Sender periodevis inn prøver til labratorium for analyse og dyrking. Over en 12 års periode med vann fra de fleste havner i norge har jeg enda ikke fått dårlige resultater på disse lab testene. 

Edited by ladebenken
  • Like 3
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

hehe, mange som tydeligvis ikke har vært med på å rense (dvs. måke ut av) brønner og magasiner. 

Rart å se noen som ikke tør å fylle vannflaska i bekken som renner inn det kommunale vannverket, men fyller hjemme fra det samme vannet.

 

Og det er en annen side ved det: Om vi vil kan vi drikke helt bakteriefritt vann. Men er det noe lurt?

Bakterier er noe som vi alltid har hatt og vi tåler det. Fjerner vi bakteriene så vil vi ikke lengre ha den toleransen..

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det gror som bare det selv i produsert vann (fra evaporator og/eller osmoseanlegg),  tankene får en brun film/belegg i løpet av få dager.

 

Litt enkle gamle råd så går det bra, ikke drikk stillestående vann, ikke drikk smeltevann/brevann, ikke fyll flaska med overflatevann.

 

Men de som selger stæsh skal da tjene penge de og😆

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Spør luringene som kjøper Coca-Colas "smarte vann", der har de aktivt gått inn for å dampe bort alt av mineraler og bakterier i vann fra kommunalt nett. I etterkant tilsetter de mineraler!

 

Kommer nok snart frysetørret smartvann, bare å tilsette vann og dtikke..

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Det jeg skrev gjelder når man er på tur, ikke når man er hjemme.

Er det bare for å kverulere, eller er enkelte rett og slett mindre intelligente?

Hjemme drikker jeg fra springen som de aller fleste andre.

Jeg gidder bare ikke å bære mange kilo vann når jeg finner mer enn nok der jeg går som bare trenger en rask rens for å være drikkbart så jeg tar heller med forskjellige måter å rense det på enten det er med vannrensetabletter eller å koke det hvis og når jeg har tid og mulighet. 

Det har ingenting med "prepping" å gjøre, bare gode kunnskaper om villmarksliv generelt. 

  • Like 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, ConanBarbaren skrev:

Jeg gidder bare ikke å bære mange kilo vann når jeg finner mer enn nok der jeg går som bare trenger en rask rens for å være drikkbart 

Tro du får det like rent hvis du dropper kjemikaliene og heller bruker hatt:

 

5CEF359C-BA89-4828-94CE-8E9D02D1EA2C.jpeg

  • Like 1
  • Haha 2
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Folkehelseinstituttet er tydeligvis også skrullinger: https://www.dinside.no/reise/se-ned-for-du-drikker-vann-fra-naturen/61454879

 

Sitat

Drikk ikke vann direkte fra naturen i områder med mye smågnagere, fugler eller beitedyr. Dette gjelder særlig fra små vann, elver og bekker. Vannet kan drikkes hvis man koker det eller desinfiserer på annen måte.

 

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Poenget er: Det trenger ingen rask rens eller tilsetting av kjemikalier for å være drikkbart.... Har du sjekket langtidsvirkningene av kjemikaliene du bruker for å desinfisere vannet? Vedder på at det er verre i lengden.. 

 

Jeg drikker vann fra skauen sikkert 150 dager i året, bærer aldri med meg vann. Kan ikke huske å ha vært dårlig.   

 

Selvsagt kan ikke FHI gå ut å anbefale folk å drikke vann med daue lemen i?? Da kommer Ola amerikaner med søksmål, den dagen renneræva kommer. 

 

Jeg tar selvsagt mine forholdsregler, som stort sett går ut på barnelærdom.. 

 

Edited by ladebenken
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Får ikke håpe de tilsetter DHMO i det.

Dihydrogenmonoksid, ja?

 

Nei, det er fæle greier. Antar at du har sett listen over skadelige egenskaper dette kjemikaliet har i både fast-, flytende og gassform. Grufullt ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...