Jump to content

Hvordan ettersøksavtale skriver folkene her?


kimveg

Recommended Posts

Du kan egentlig lage en på egen PC, men her er kruttet funnet opp og din tid spart ved å bruke en av de ferdige. Det er ingen politikk for å ta seg godt betalt for oppdrag eller for en avtale i Norge. Det viktigste er å få sin hund i arbeid, vil nå jeg si for min egen del. Det er da ekvipasjen blir erfaren, til beste for dyr og skytter. De som blir for dyre i en slik sammenheng, utelater seg selv fra oppdrag i det hele tatt og det humane ved dette vil virker mot sin hensikt. Forøvrig, da kan man jo bare spørre "naboen", som stiller opp for free. En ettersøksring er noe annet kanskje, hvor noen kroner går til dekning av telefon ets. Men det skal aldri være snakk om å betale "dyrt" uansett. I en avtale bør det ikke stå alt for mye. Det viktigste er hvem som er godkjent ekvipasje, hvem er jeger og har jaktrett, og telefonummere til de innvolverte. Noen kommuner forlanger å få kopi av alle avtalene, men dette er ikke gjengs. Noen stikkord om hvordan jeger`n bør/skal oppføre seg etter skuddet og i stundens hete når dyret stikker fra skuddplassen, er ikke dumt.

 

En type avtale om sum kan være å ta en pris pr. dyr og betale tilbake en god del av denne når du blir kalt ut. Terskelen for å tilkalle blir vel mindre da. Jeger`n ville bruke ekvipasjen enklere (skulle man tro), og du ville få litt gronker til drivstoff.....

Link to comment
Share on other sites

Synes at Svendue svarer bra på tråstarters spørsmål her! Har ikke mer å bidra med!

 

For mittvedkommende som forholdsvis fersk ettersøksekvipasje er det ikke aktuelt å ta betalt. Da får man ikke noen oppdrag! Tenker på å melde meg inn i ettersøksring! Noen som vet om det finnes på Nedre Romerike?

Link to comment
Share on other sites

Du kan egentlig lage en på egen PC,

 

Nja, kan en egentlig det?

I rundskriv "April 2006 Utøvelse av jakt, felling og fangst" (http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=29526), nederst på side 20 skriver direktoratet "det er fastsatt et avtaleformular som skal utfylles i to ekesmplarer; et til hver av jeger og hundeeier/fører"

 

Neppe noen big deal med mindre en treffer på oppsyn type vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er å bevise at du har en avtale uansett, og har med deg et skriv på det med reèlle underskrifter, under utøvelsen. Dette er også til for at det skal kunne spores, om ønskelig. Flere av raseklubbene har laget egen, og det er det ingen innsigelser på.

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt med litt på denne tråden. mange fine tips om hvordan selve avtalene skal skrives.

Det jeg lurer litt på er om det finnes noen standardsatser for å gå ettersøk, evt standardsats for å skrive under på ettersøksavtale med andre lag. Og hva med betaling for å gå ettersøk i kommunal regi?

Vi får bare for våre egne timer når vi går ettersøk for kommunen, ingenting ekstra for hunden, selv om det er jo den som gjør mesteparten av jobben!

Har forøvrig hørt forskjellige modeller når det gjelder ettersøk for andre vald, alt ifra en flaske med noe godt på, til andel i kjøtt og eventuelt en sekk med hundefor. For eget vedkommende så står det på avtalen at partene blir enige i ettertid om betalingen.( om dette er avhengig av om en finner dyret eller ei) går ikke frem av avtalen. :)

Dersom standardpriser fantes så hadde jo alt vært så mye enklere :roll:

Man må jo avbryte jakten på eget vald dersom naboene er uheldige og trenger assistanse.

Noen synspunkter på dette?

Link to comment
Share on other sites

Fins ingen standardsatser for ettersøksavtaler, som jeg kjenner til. I kommunal regi er det også forskjellige ordninger. Jeg får fast betalt i året, betalt pr. utrykkning, kilometergodtgj. og ekstra om jeg har med hund. Begge i ekvipasjen er forsikret gjennom kommunen ved at vi har en arbeidsavtale med dem. Få dere en arbeidsavtale med forsikring dersom dere gjør dette for kommunen, sier jeg bare. Og ikke la dem bruke dere

 

Så til en avtale som kan lyde slik at du f.eks tar betalt 150 kr pr rådyr opptil 3 rådyr, 500 for opptil 6 rådyr, 500 for 3 elg, 600 for 8 hjort osv, osv. En mal er jo ikke problematisk å lage, men å få den til å funke. Du vil se året etter hvor mange som synes det ble for dyrt :wink: Det må jo eventuelt være en logikk i at det blir mindre å betale ut fra hvor mange fellingstillatelser valdet / jaktlaget har.

 

Når det er sagt så skal du vel ikke skrive under for mange avtaler å sette deg selv i en situasjon hvor du kan være uheldig og at det skadeskytes på 2 - 3 plasser samtidig. Da er du på gyngende grunn, og vil bli stilt ansvarlig for dette som da måtte skje opp mot viltloven, så lenge du har ditt navn på alle disse avtalene.

 

Men ved en slik pengeavtale, og da ved hvert ettersøk du blir utkalt på kan du jo betale tilbake 100 kr pr dyr f.eks., uansett om det blir fundet eller ei. Men du kan jo heller ikke kalles ut 10 ganger til en som har betalt 150,- og har felling på ett rådyr. Da bør vel denne gå hjem å trene noe mer med rifla til neste års jakt. Som jeg skrev før i tråden, dette kan du neppe bli feit av, men du kan får noen lærerike turer og du vil garantert få en drit god bikkje på sikt. Ikke tenk mer enn å få dekket litt drivstoffutgifter til du har skaffet deg et rykte ihvertfall, er mitt råd.

 

Det å bli enig om noe i ettertid som du nevner er aldri smart, også om dette gjelder betaling for et ettersøksoppdrag. Det er alltid i slike sammenheng den som skal ha penger, som blir slukøra.

 

Og vel om du må avbryte jakt på eget vald pga et ettersøk for en nabo eller kommune, så er nå det noe jeg synes du bør tenke på du offrer deg til ettersøkstjeneste. Ingen tvang dette håper jeg !? Har du startet med dette for å tjene penger, få flott gaver eller "flaskefòr" så tror jeg det blir mot sin hensikt, også for din hund...... :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for gode innspill ifra Svein Due.

Jeg er med i kommunens fallviltgruppe, og skjønner at jeg har en del ting jeg må ta opp med dem. Tenker da spesielt på godtgjørelse for å bruke hunden. Dette har vi ikke idag.

Vi er imidlertid forsikret begge to (av kommunen) når vi går for dem.

 

Når det gjelder ettersøk i privat regi, så har jeg kun tegnet på avtale med nabovaldet.

I tillegg så bruker jeg jo naturligvis hunden i eget vald.

Jeg er helt enig med deg i at det fort kan bli nok dersom alle skadeskyter samtidig, og dette med at man kan bli stilt ansvarlig etter viltloven har jeg ikke tenkt på i det hele tatt :oops:

Når man tar dette i betrakning så har jeg vel egentlig nok med de avtalene jeg har.

 

Og ja du har helt rett, dette er ikke noe en driver med for å bli rik :D

Synes det er interessant, og som sagt ,hunden og føreren lærer jo mere for hvert oppdrag.

Nå for tiden trener jeg ilag med en kompis. Jeg legger spor, han går først med sin unghund, så avslutter vi kvelden med at jeg går samme sporet med min hund. Veldig interessant for oss begge. Ser stor forskjell ifra hund til hund hvordan de jobber.

 

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet om faste satser i utgangspunktet, var at jeg hadde fått spørsmålet ifra en som går ettersøk i en annen kommune, og de hadde heller ikke noen faste satser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...