Jump to content

Utgangshastighet 22lr rifle vs pistol


Ken Adams

Recommended Posts

Noen hevdet at hastigheten på kula er høyere i en pitol enn i en rifle i kaliber 22lr.

Det kommer nok an på hvor langt pistolløpet er. Rifleløpet MÅ jo være 40cm (sett bort fra heldempede rifler med andre løsninger på det)

Min std. pistol skyter vanlig sub-ammo rundt 100fps/ 30m/s saktere enn riflene. Pistolen har vel sånn ca 10-12cm langt løp, og riflene hhv. 50 og 67cm. Er ingen signifikant forskjell på riflene, som jeg har merket.

 

Pistol, typisk 280-290m/s

Rifle, typisk 310-320m/s

 

K

Link to comment
Share on other sites

Noen hevdet at hastigheten på kula er høyere i en pitol enn i en rifle i kaliber 22lr.

 

Basert på hvilke løpslengder som er vanlige i 22LR pistol og rifle, er dette utsagnet intuitivt feil. Typiske makshastigheter i 22LR oppnår man et sted mellom 14" og 18" løpslengde, avhengig av ammotype. Det er uansett marginalt hva man oppnår ekstra over 16" som er lovlig minimum for rifle de fleste steder.

 

Se f.eks http://www.ballisticsbytheinch.com/22.html for hastighetsdata.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tenker på det jeg nevnte sist trening så tror jeg du misforstod meg litt. Det jeg mente var at når du kommer ut i en viss løpslengde så begynner løpet å bremse en .22LR. Derfor kan man se høyere hastigheter hvis man kapper et noen-og-femti cm langt rifleløp ned til typ noen-og-førti cm. Man kommer her selvsagt til et punkt hvor man det ikke er noe mer å hente, da kruttet tross alt trenger litt lengde for å forbrenne komplett, selv om det er lite av det. Hvor det stopper å ha effekt med kapping av løp blir jo litt vanskelig å teste i praksis, da man gjerne gjør hoppet fra ca. 10 cm i pistol til minimum 40 cm i rifle.

 

Så at man har høyere hastighet i et 10 cm pistolløp enn i et 40 cm rifleløp, det tror jeg ikke. Høyere smell og munningsglimt kanskje, men ikke hastighet. At man derimot får høyere hastighet i et 40 cm rifleløp enn i et 55 cm rifleløp, det ser jeg ingen tvil om.

 

Vi får ordne oss noen løp på si fra 10 til 50 cm med 5 cm intervaller og teste litt. Kunne vært artig det. Og en Buckmark med 25 cm løp hadde jo sett jævlig tøff ut da. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Gammel tråd dette, men interessant likevel.

Ble overrasket da jeg med fripistol (Pardini, 28 cm) fikk høyere hastighet med samme ammo enn med mine to rifler med piper på ca 67 og 70 cm. Hastigheten var ca 5 m/s høyere ved 50 meter.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke rart, for den optimale løpslengden (i dette eksempelet CCI Standard) er 17,5" og den optimale lengden i 22.lr våpen er akkurat når kula begynner å miste fart.

 

26-27" som i ditt tilfelle, da har kulen nesten 10" mer lengde som vil bremse ned kula.

Link to comment
Share on other sites

Den "optimale" løpslengden er på ingen måte spikret i stein @Rausheim. Hvor trangt, og hvor glatt løpet er betyr igrunnen mer. Det fins 200STR-løp som gir 290m/s @ 70cm, og det fins 200STR-løp som gir 330m/s @ 70cm, med samme ammo...

 

Gir du deg til å måle flere våpen, så finner du at det knapt er en sammenheng... Korte pistoler 4"-5" havner litt under, men rifler ser ut til å samme fart "uansett". Noen har selvsagt mer fart enn andre, og er det løpet tilfeldigvis lengre, så er myten bekreftet... 
Jeg har målt i flere forskjellige rifleløp, og trenden er økende fart med økende lengde, men den er veldig svak. Den flater muligens ut mellom 30 og 50cm, men det er lite som tyder på at den avtar. 


Bryan Litz gjorde en studie på det der, litt mer grundig - jeg skal se om jeg finner den.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da jeg jobbet på våpenfabrikk, så hadde jeg tilgang til mye løp som ikke kunne brukes (kosmetisk etc). Jeg hadde litt mye fritid og jeg begynte å teste dette med optimal lengde. Merk at dette er kun 22lr jeg prater om her om mindre hastighet i lengre løp.

 

Jeg testet både med å "fire lappe" løpene, ikke fire lappe etc og kronograferte forskjellige typer ammo. Jeg kappet også de samme løpene for at forskjellen i produksjonen ikke skulle ha noe å si.

 

Med CCI så fikk 30" løp mindre utgangshastighet enn da jeg kortet dem ned til under 20".

 

R50 likte best rett over 17" og mistet mer fart enn CCI gjorde på 30".

 

Men, det er ikke mye hastighet det er snakk om på patronene. Det interessante var at hastigheten var jevnere.

 

Presisjonen var også mye bedre med kortere løp.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Med CCI så fikk 30" løp mindre utgangshastighet enn da jeg kortet dem ned til under 20"

Hvem lager så lange 22LR-løp?

 

Sitat

Men, det er ikke mye hastighet det er snakk om på patronene. Det interessante var at hastigheten var jevnere.

 

Presisjonen var også mye bedre med kortere løp.

Det er flere som har kommet til den konklusjonen. Mer variasjon i de lengre løpene, og det er vel også en grunn til at matchskytteren har siktetube, de siste 5-10" istf. løp helt fram - de vil ha lang pipe og kort løp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, M67 skrev:

Den "optimale" løpslengden er på ingen måte spikret i stein @Rausheim. Hvor trangt, og hvor glatt løpet er betyr igrunnen mer. Det fins 200STR-løp som gir 290m/s @ 70cm, og det fins 200STR-løp som gir 330m/s @ 70cm, med samme ammo...Gir du deg til å måle flere våpen, så finner du at det knapt er en sammenheng... Korte pistoler 4"-5" havner litt under, men rifler ser ut til å samme fart "uansett". Noen har selvsagt mer fart enn andre, og er det løpet tilfeldigvis lengre, så er myten bekreftet... 
Jeg har målt i flere forskjellige rifleløp, og trenden er økende fart med økende lengde, men den er veldig svak. Den flater muligens ut mellom 30 og 50cm, men det er lite som tyder på at den avtar. 

Bryan Litz gjorde en studie på det der, litt mer grundig - jeg skal se om jeg finner den.K

Jeg har forstått det slik: Krutt A trenger X antall mm for å forbrenne i kaliber C.  Om man da har lenger løp, vil friksjonen øke, kula har ikke lenger optimal «skyv». Hastighet taper seg. Gjerne også presisjon.

 

Like våpen av samme type og kaliber kan ha ulike dimensjoner innvendig i kammeret og løpet. Variasjoner kan (og vil) forekomme. Kanskje ikke så lett å forstå, da de færreste knapt bryr seg. Just derfor er dette en interessant debatt. Trykk bygger seg jo ulikt opp, så lette vs tunge kuler kan fort ende med kreative strakstiltak, men det er en annen skål... Er i ferd med å bygge ei presis 6,5x55 rifle.

 

Men man kan si som prinsipp: Hastighet og presisjon er på sitt optimale ved x antall mm løp? Kort eller langt? Vel og merke med spesifikk kaliber, tilhørende krutt og kule.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, M67 said:

Hvem lager så lange 22LR-løp?

 

Min 100 år gamle Schultz & Larsen salong har 80cm løp, det blir vel ca 30". Er ikkje behov for hørselvern for å skyte med denne :) Er stillare enn min CZ455 med demper, ettersom dei fleste ammotypar går overlyds i denne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...