Jump to content

Teflon overflate


TRX 850

Recommended Posts

Ingen som vet hvilket produkt det er

Hva spør du egentlig om?

 

"Teflon" er DuPont-konsernets varemerke for PolyTetraFluorEten, PTFE. "Gore-Tex" er også et DuPont varemerke på et PTFE-produkt. Andre selskaper som lager PTFE har andre navn på det. Det er en termoplastisk polymer, og kan varmes opp og sprayes, støpes og ekstruderes.

Fluorinert etlyenpropylen, FEP, og Perluoroalkoxy, PFA, er andre stoffer med lignede egenskaper.

 

Som belegg på stekepanner og våpen snakker vi om PTFE som er iblandet et keramisk eller metallisk pulver. PTFE i seg selv er ikke særlig hardt, og er lett å ripe - men ekstremt motstandsdyktig mot kjemikalier.

Tilsatt nok, eller passende mengder keramisk eller metallisk pulver får en overflater som er glatte og harde, og som tåler mye.

 

Ilaflon, som Sauer/Blaser benytter på en del våpen er et eksempel på et slikt kompositt overflatebelegg. Jeg vet ikke hvilket keram som er benyttet, men gjetter aluminiumoksid?

 

Det er interessant at mange av fluorplastene er forbudt i USA (jeg inbiller meg at llaflon-belegget er forbudt), pga. miljøproblemene som kan oppstå ifbm. framstillingen, og at de avgir giftige gasser ved oppvarming, f.eks. ved utslipp av perfluorooktansyre, PFOA. I Europa regnes dette ikke som et problem, av flere grunner.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Beklager, jeg formulerte meg nok litt dårlig.

 

Vet det er en hel del teflon/PTFE overflater på markedet, jeg var ute etter om noen visste om hvilket produkter som ble brukt i våpen sammenheng.

Kun av ren nysgjerrighet

Har tenkt å prøve Xylan på noen deler, da jeg har det tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...