Jump to content

Husqvarna 1640 restaurering - prosjekt ikke ferdig..


poliq

Recommended Posts

Legger ut en tråd om et lite miniprosjekt jeg har, en gammel sliter av en Husqvarna 1640 fra '65, i kaliber .30-06.

Det var i hvertfall det jeg greide å finne ut. Kan godt være jeg tar feil da.. Våpennummer 295XXX, løp merket med NITRO samt "husqvarna vapenfabrik A.B .30-06 US"

 

Til å begynne med var planene;

  • Kolbeforhøyer - V
  • Rekylkappe - V
  • Vedlikehold - V

Så ballet det på seg med lakkering av løp, og låsekasse ++ samt oppussing av stokk...

 

DSC_0685.JPG

 

DSC_0687.JPG

Mangel på rekylkappe står for ekstra mye følt rekyl i denne lette rifla

 

DSC_0696.JPG

Underbeslag i dårlig stand, og sluttstykke enda verre..!

 

DSC_0702.JPG

 

DSC_0704.JPG

 

DSC_0705.JPG

 

DSC_0707.JPG

 

Har gått til anskaffelse av kolbeforhøyer type billig, type hong kong, samt vært så heldig å få låne noe passelig skum på jobben. Tenkte å se om jeg fikk til å lage en kurant kolbeforhøyer av dette, men jeg må nok en god del opp... Har lyst til å få til en løsning som IKKE er permanent, da jeg syns at en godt brukt orginal stokk også har sin helt egne sjarm.

 

Kikkerten som står på er merket KAHLES HELIA-Super 2 L2. Liker den i utgangspunktet ikke, men går vel an å venne seg til, om rifla passer meg litt bedre sånn generelt..!

 

Når det gjelder rekylkappe ser jeg at det finnes et hav å velge mellom (ebay f.eks), og er veldig mottagelig for tips! Fint om den er litt tykk/bygger en del lengden..!

 

Tar også i mot tips hva angår rusta på sluttstykket. Ellers er alle komentarer og innspill selvfølgelig velkommne! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Artig med oppussing av gamle travere :)

 

Når det gjelder rekylkappe, vil jeg anbefale deg en Limbsaver. Mener de er en tomme tjukke, og de er mjuke og demper rekyl fint. Til Husqvarnan din må du nok bestille ei kappe som du sliper til sjøl.

 

Har gløtta såvidt på limbsaver. Tilpasse selv ser jeg ikke mørkt på, men hadde kanskje sett for meg en slip on type..

Link to comment
Share on other sites

Enten en halv eller en hel tomme ekstra lengde.

Ser at en slip on fort blir kostende 300,- da, så det er vel det som er ankepunktet.. Vil dog tro at en billigere type er tynnere.. uansett kan jeg jo flytte den mellom fler våpen...Hmm

 

Måler kolben til å være omtrent 13cm høy og 4,2 cm bred. Ser medium slip on med 1/2lop passer opp til 5 1/8" X 1 3/4" så det er nok bare såvidt, men tror det går. Er ikke så sikker på om jeg har lyst på 1"lop, pga øyeavstanden..

Link to comment
Share on other sites

Da var en small/medium slip on limbsaver rekylkappe med 1/2" L.O.P (length of pull - som i så mye bygger den) bestilt.

Har også gnukket litt på sluttstykket med olje og stålull (kjøkkensvamp). Ser ut som at det er gravrust som har gått igjennom det ytterste laget/forkromming..?

 

Så lenge funksjonen er i varetatt kommer jeg nok ikke til å bry meg noe videre om det, annet enn å passe ekstra godt på, f.eks ved lagring. Denne børsa skal aldri bli noe smykke, uansett! :P

 

20121205_185050.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har samme rifle selv, pluss en enda gamlere 640. Begge har cirka likedan stokk. De er knallharde og skyte med. Vill nesten anbefale og skifte stokk helt. Jeg har skifta til BOyds stokk, under tusenlappen inn til landet.

Skulle du skyte kun med åpne sikter blir det nok litt bedre, stokken er ikke designet for bruk med kikkert.

Uansett, fin rifle av god gammel svensk kavalitet.

Ser ut til at du har alu. underbeslag, de fikk det etterhvert først var det stål, som var sett på som en bedre løsning. Mitt har også alu.

sjekk også ut linken her:

http://www.jaktojagare.se/husqvarna-164 ... bruksbossa" target="_blank

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Kommer nok ikke til å skifte stokk. Dette blir et enkelt og fremfor alt billig prosjekt. Ikke mer en nødvendig !

La merke til at basene til kikkerten står i bakre stilling, men at jeg kanskje har en cm å gå på bakover ved å flytte kikkerten..

 

Alu ja.. Slipper heldigvis rust der da..! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da var Limbsaveren kommet i hus!

Kjapp testmontering:

20121211_160221.jpg

 

Det første som slo meg var at den var relativt tung, syns jeg. 150g?

 

At den passer både tikkaen og hagla er jo bare en bonus! ;)

Det var 3 borrelåser på kolbeforhøyeren, så satser på at det går greit mtp reimfestet.

Link to comment
Share on other sites

Etter en del knoting fikk jeg demontert sluttstykket i kveld. Har ikke gjort noe lignende siden jeg var i militæret, så det resulterte i ganske så såre tomler, kan du si..! Kjørte alle delene flere runder a 8 minutter i ultralydvasker med isopropanol før jeg pusset og satte inn med olje. Gull å ha tilgang på mikroskop og div verktøy! Var en hel del gammel skitt og fett inni der..!

 

20121217_205843.jpg

Lys brun størknet substans. Gammelt våpenfett+skitt?

 

20121217_152356.jpg

Rustangrep etter pussing med stålull, kommer nok til å gå hardere til verks, om ikke annet enn å få fred i sjela..

 

Så til spørsmålet: hva burde jeg bruke inni der? Våpenfett? Olje?

Link to comment
Share on other sites

Har fått gjort en del i dag, startet med å snitte opp innsida av kolbeforhøyeren, for så å bygge opp med ekstra skum og lime. Ikke ferdig.

Så ble det fraplukking av det meste, dvs baser, avtrekk og løp står fortsatt på plassen sin.

Ble ikke overrasket, men fant desverre en rusten underside av løpet. Da var jo også trevirket deretter..

 

Fikk tørrpussa innmaten i sluttstykket da, syns selv det ble ganske så rent! Skal legge på en film med CRC sin våpenolje før jeg setter det sammen "for godt". Men før det igjen føler jeg for å bli kvitt den aller siste resten av rust utvendig, dvs de svarte prikkene nede i porene. forslag til lurium? 556/WD40?

 

Håper på videre framgang i morgen!

PS: beklager til dels ufokuserte bilder :(

 

20121218_101635.jpg

20121218_122413.jpg

20121218_122427.jpg

20121218_122552.jpg

20121218_122601.jpg

20121218_230155.jpg

20121218_231003.jpg

 

Skal hullene på siste bilde væreder da..? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Har en maken i kaliber 6,5-06 men med en laminert stokk som skal få en nu bedding, samt at M98 underbeslaget skal får en runde og slipe ned magasinbrønnen så underbeslaget passer bedre inn i stokken, skal montere på QR montasje og ringer så er min klar til bruk.

 

Flotte våpen som holder i generasjoner

Noen bilder av tuten min:

424581_10151020867011835_1523463629_n.jpg

556647_10151020866936835_1828440491_n.jpg

400421_10151020892606835_5253072_n.jpg

318309_10151020878226835_2026994774_n.jpg

 

Som dere ser er det litt jobb her også

Link to comment
Share on other sites

Stokken var fin den, villreinjegeren! Ser dog ut som litt jobb å få tilpasset ja, men fint med litt høyere kolbe, av flere grunner! :lol:

Er forresten 6,5-06 et kaliber der du er avhengig av å lade selv? Og hva trengs for å konvertere? Brotsjing av kammer + ny pipe?

 

Har blitt noen timer pussing i dag. Har fått mattet ned løp, låsekasse, baser, underbeslag, avtrekker, skruer, reimfester, samt de to smådelene bak på sluttstykket som er blånert. Mangler bare avfetting, maskering og lakkering. Kommer nok til å bli matt svart..

 

Stokken har jeg foreløpig ikke rørt, men har tenkt en del på den. Ser for meg at den blir ganske mye lysere når jeg får pusset den ned, men har hatt lyst på en mer grålig farge enn den standard brune.. Har foreløpig ingen aning om hvordan dette skal gå til men.. Hva med en vannbasert transparent beis?! Eller blir dette å banne i kirka?

Link to comment
Share on other sites

Er ferdig med modifiseringa av kolbeforhøyeren, men mangler den siste tilpasninga. Må nesten ha kikkert og kolbe ordentlig montert før jeg gjør den helt ferdig.

 

Må vel også innrømme at jeg har lusket innom både woodstock workshop og angelina-tråden, men har ikke lest så mye om farging med beis enda.. Dessuten så har jeg en del store skader i stokken, så jeg vet ikke helt hva jeg tørr å håpe på, selv om det viser seg at ganske mye lar seg fikse..

 

Tok et par bilder av hva det er som venter meg... :shock:

 

DSC_0859.JPG

DSC_0861.JPG

DSC_0863.JPG

DSC_0865.JPG

DSC_0870.JPG

 

Så jeg at jeg hadde tenkt å bruke rifla på bever til våren..!?

Link to comment
Share on other sites

Sikringa har jeg aldri hatt problemer med. Avtrekket fungerer også, om enn noe tungt. Sikringa har etter det jeg så en liten justerbar bladfjær som jeg muligens kommer til å lette en tanke. Avtrekket er ikke justerbart, men jeg må innrømme at tanken har streifet meg å demontere avtrekket, bytte/modifisere fjæra samt polere og smøre glideflater. Dette pga at slik det er nå syns jeg det er i tyngste laget.

Time will show, indeed! ;)

 

EDIT: 1651; er det .358NM med kort (50cm?) løp i monte carlo-stokk?

 

Har fått lagt ned noen timer med arbeid i stokken. Hele stokken er pusset ned med p240, og de aller fleste av skadene har blitt utbedret. Sliter litt med kantene bakerst i utfresinga, da de er tynne, mangler noen fliser, og er gjennomtrukket med olje.. Nettskjæringa gjenstår også å skjerpe en del steder, får vel bli noe spikking på frihånd tenker jeg! :shock:

 

Slenger ut et par smakebiter av løpskanalen som var i særdeles dårlig forfatning. Her var nesten alt trevirket misfarget/skadet, samt at det var en hel del dolper og deformasjoner. Rottent rett og slett.

 

20121228_114017.jpg

 

20121228_124728.jpg

Det lille merket tror jeg kommer fra tilvirkninga av stokken

Link to comment
Share on other sites

Mer fremgang i dag..! Er vel omtrent fornøyd med fjerning av gammel finish og pussing, men nettskjæring gjenstår.. Avsluttet med 400-korning i dag, før jeg fuktet for å reise fibrene. :)

 

20121229_153558.jpg

20121229_153616.jpg

20121229_153543.jpg

 

Masse olje på toppen av pistolgrepet. Spørs om jeg må prøve papir og varme. Skal også prøve å heve bulken ved bolten.

 

20121229_153440.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bulken ved bolten prøvde jeg å fukte over natta, uten hell. Ser ut som at fibrene er brukket.. Får vel prøve litt mer med strykejernet.

 

I dag har jeg fått gjort en hel del, blant annet demontert avtrekket, pusset og polert, og remontert. turte ikke å trikse med fjæra i første omgang.. Syntes uansett at et par småting jeg gjorde hjalp. Er også ferdig med å lakkere en del småting. Kikkerten er påbegynt lakkert, mens pipa og kassen gjenstår. Usikker på om jeg trenger lakk som tåler høy varme..?

Link to comment
Share on other sites

 

EDIT: 1651; er det .358NM med kort (50cm?) løp i monte carlo-stokk?

 

Mod 1651 var magnummodellen, den kom i 308 og 358 NM. De har forholdsvis lange løp som seg bør på magnumbørser. Om de også ble tilbudt med MC-kolbe vet jeg ikke, min hadde en lav og skrå en som til tross for pent treverk ikke var fristende for meg å bruke. Jeg fikk byttet likt hos Landrø, de hadde en 1640 i brukthyllene med en stygg, svartmalt stokk, men med god utforming, høy og rett og med antydning til negativt fall (kan man kalle det reisning? Ikke det nei...). De hadde hatt børsa i hyllene et års tid, og da de satte på den pene stokken ble jernet solgt på to uker. Men den som var mest fornøyd var jeg, som fikk en stokk som er meget fin å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Greit med litt høyere kolbe for magnumkalibre ja, så også for 30-06..

 

Har observert en rull med trekkpapir i skismørebua til fattern.. Tenkte å prøve dette. De siste dagene har jeg kun tørket av stokken med en fuktig klut der den svetter olje. Ser ut til å fungere i noe grad det òg, men tar jo tid da..

 

Blir jo litt engasjert når jeg først har kommet i gang, skulle jo helst ha vært ferdig i går! :D

Link to comment
Share on other sites

Har pusset med 400-korning og fuktet med vann 5-6 ganger nå, og stokken har blitt ganske glatt..! Ser at det er en del porer da. Avsluttet med å rense med terpentin i dag.

 

er også ferdig med å lakkere alt av smådeler, kikkert inkludert, og driver nå med løp og låskasse. Fant litt mer info om kikkerten også, det er en kahles helia super 2 L2. 2,5 x 20 lettvektsutgaven, 300g, hele 25g lettere enn broren av stål. Retikkel tror jeg er 4A. har sendt mail til kahles angående en mulig service. Kanskje var de levert med 40 års garanti, og nettopp min var produsert i '73? Går det an å ha så flaks? Jeg tviler. Dette pga at jeg mener at oldefar da allerede lå under jorden, og at nettopp han bommet på sin første rein med denne kikkerten.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Syns dette var en stastråd. Er også i tenkeboksen ang min egen. Den er jo da en 1651 (?) iflg Bukken, siden den er 308NM. Helt ok å skyte med, men må passes godt på, ellers får man pryl både her og der :mrgreen: !

 

Tilstanden på den, samt en nydelig stokk (utseende, ikke funksjon!) gjør at eg kvie meg for å bytte den. Våpennr er 259xxxA. Det står kun 308 N.M. på pipa, og den er uten åpensikter.

 

Har og ekstra pipe i 350 Rem.Mag til den, som er nesten ubrukt, har sjøl aldri brukt den. En kar som het Liaskar som kjøpte denne ny.

 

 

Flott med så mange bilder!

 

John O

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :)

 

Vel, i følge denne oversikten: http://www.skydevaaben.com/allhvamodels/info.xml er det ingen som er levert i 308NM, ei heller 350 rem mag. Finner kun 308 win og 7mm rem mag. Du må bla laaangt ned på siden for å finne repeterriflene.

 

I følge våpennummeret ditt, 259XXX, ser det i følge denne: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/5920-tillverkningsaar-husqvarna/ ut som om den er produsert i 1962 (258500).

 

Gjorde et søk på blocket.se etter "husqvarna 308NM/norma". 0 treff..

Finner heller ikke noen som stemmer med ingen åpne sikter..

 

Kan det være en 1640 som er kamret om, med nytt løp du har stående?

"...men må passes godt på, ellers får man pryl både her og der!"

Dette kan kanskje tolkes som om at du har en del fall i kolben, og bruker kikkert, så du må passe på rekylopptaket?

 

Må nesten vite litt mer skal man finne det ut.. Hvordan er stokken? Nettskjæring på forskjeftet? Hvordan er sikringa?

Om det er en så nydelig stokk, kanskje det er en luxus-utgave?

Nei dette ble innvikla gitt. Du får heller selge den til meg, har ledig plass i skapet jeg! :lol:

Eller så kan du jo ta en telefon til nevnte Liaskar og spørre? :)

 

Tar ofte mange bilder, men kvier meg litt for å legge ut bilder som bare halvveis er i fokus, og kanskje er dårlig belyst.

Har mange fine nylakkerte deler, så mer bilder er like rundt hjørnet (kanskje i morgen?)!

 

Noe må man jo holde på med i påvente av bedre sløydredskaper! (Har jeg sagt at siklinga ble utført med en morakniv til 49,-?)

Prosjektet eter dog på seg og blir mer og mer omfattende. Nå som stokken ligger an til å bli så fin, har jeg lekt litt med tanken på en ordentlig kolbeforhøyer, i tre, samt en finere tilpasset kolbekappe, kanskje på et høydejusterbart endestykke?!?

 

Vel, vi får se. De sistnevndte er det jo uansett ikke travelt med å få til.

 

Beklager at dette ble en vegg av tekst. :)

Link to comment
Share on other sites

Bære morro me litt lesing.

 

Har alltid trodd det var en 1640, og har aldri prioritert i sjekke meir. At en børsemaker har vært inne i bildet, er høyst sannsynlig! Herr Liaskar, hos hvis svigerbarnebarn sånn ca, eg kjøpte kreasjonen, var visstnok en mann som hadde meir enn ei børsa i skapet og brukte dem. Mi har iallefall vært med på jakt i Alaska iflg kilden. Litt artig å vite. På beslaget/magasinbunnen e navnet hans inngravert.

 

Det e utvilsomt en stokk me altfor mykje fall te å bi god ift rekyl, som e en klassiker på de her børsn.

 

Neppe nåkka lux,det her. Men, den e godt tatt vare på og pen i treverket. Like den!

 

Børsa va toppa me en Swaro 6 x 42 i EAW svingmontasje.

 

Eg har jo "vent" meg me både børse og kaliber, og like det godt, har skutt mykje me den. Men te mengde blir det nok ofte 6,5 som brukes, sjøl om en T3 ss Lite ALDRI får den samme sjela..... Men et flott verktøy som brukes te alt fra rype te elg. 8)

 

Det forresten nettskjæring på forskjefte......sikringa e skyvesikring på siden av låskassen, lang flat "knapp"

Link to comment
Share on other sites

20130103_173016.jpg

20130103_174637.jpg

20130103_172732.jpg

 

De bakre delene av sluttstykket/bolten ble maskert og lakkert hver for seg, og bolten ble maskert alt utenom det bakerste. Ville lakkere hevearmen, men var ikke så alt for hypp på å lakkere alt av glideflater etc. Det kunne fort ha blitt litt trangt, tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

20130106_153319.jpg

 

Har fått et par nålefilsett fra biltema i hus. Så som så med kvaliteten, men ser da ut til at jeg klarer meg.

Nesten ferdig med å friske opp all nettskjæringa nå, mangler bare noen linjer på toppen jeg må "finne igjen" med kniv først...

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at du har trua Arrowmaker! :winke1:

 

Fikk mail fra kahles i dag.

Kikkerten er produsert i 1966 og er levert med - hold fast - et halvt års garanti!

De hadde slutta med service på disse, men jeg fikk kontaktinfo til en som driver med det.kommer nok ikke til å gjøre noe mer med det, så lenge den fungerer.

 

nettskjæringa gikk lekende lett, og ble veldig fin.. På den ene sida.

Er som alltid utålmodig, og ikke redd for å prøve, så jeg fikk noen krokete og skjeve linjer her og der. Må sette meg ned og ta det rolig, så vil jeg tro det meste kan fikses.

 

Om det ikke ser 100% bra ut, er funksjonen godt i varetatt, noe som jo er viktigst mtp resten av prosjektet! :-)

Link to comment
Share on other sites

I dag ble jeg ferdig* med nettskjæringa, og har pusset over stokken en siste gang med 400.

Har også renset stokken med terpentin, og blandet en liter med herdins beis, No 77.. Har testa såvidt på ei vedskie, og har trua på at dette kan bli bra. Hadde opprinnelig tenkt å gå på med linolje og terpentin i 2:1, men det ble noe annet.. :)

Link to comment
Share on other sites

Da har to strøk beis tørket, men syntes det ble stedvis litt mørkt og noe ujevnt. Fant fram stålull og begynte å justere.. :)

Det synes kanskje ikke så godt på bildet, men klarte å trylle frem nydelige bronsjeaktige sjatteringer.

 

Tok et kjapt bilde ute i dagslys.

 

20130110_130943.jpg

 

Så la jeg første strøk med olje... Gleder meg...

Link to comment
Share on other sites

Det er i alle fall lærerikt, det er helt sikkert! :D

 

Smyger inn et bilde av stokken med to lag olje. Dybde og nyanser dukker opp overalt, og alt avhenger av lyssetting og vinkel. Moro!

En god del porer da, men det blir vel bedre med antallet behandlinger..

 

20130111_131350.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er prosjektet ferdig! :D

Det ble rundt 10 lag med kinesisk treolje fra biltema (85% tung-olje, 15% linolje), samt at jeg regner med å jobbe inn noen strøk etterhvert som det trekker enda bedre inn. Det er dog en del porer som ikke er fylt.

Nettskjæringa kunne blitt bedre om jeg ikke hadde vært så utålmodig, men jeg har da i alle fall lært en hel del!

 

Limbsaver slip on rekylkappe og modifisert kolbeforhøyer fra dx er montert, og er også enkle å justere!

Kunne kanskje tenke meg å flytte kikkerten 1 cm nærmere øyet, men vil prøve å skyte med rifla først.. Dette vil resultere i at beskyttelsen på kikkerten vil sitte dårlig i framkant, men dette er etter min mening mindre viktig.

 

Alt av stål og alu (med unntak av bolt og kammer) ble mattet ned og lakkert matt svart. Merkinga på kikkerten ble selvsagt maskert. Syns selv at den matte finishen ble riktig bra, men er spent på hvordan den blir mtp. riper og bruksmerker.

 

Vil nevne at mesteparten av dette prosjektet harr foregått på kjøkkenbordet hjemme, med et meget begrenset utvalg av verktøy og hjelpemidler. Budsjettmessig kan jeg vel nevne at det har kosta meg rundt 500,- kroner.. :) Håper dere tar med dette i vurderinga når dere kommer med tilbakemeldinger! ;)

 

Har jo tidligere nevnt at dette skal være en bruksgjenstand og ikke noe smykke, så da gjenstår det vel bare å ta børsa i bruk! Gleder meg til innskyting, skal bli spennende å se om kula treffer i nærheten av siktepunktet! :)

 

Kommer tilbake med oppdateringer og fler bilder etterhvert!

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, spissmus.

 

Ble ikke helt ferdig med reima og kikkertbeskyttelsen i går. Reima var i en lys grå-grønn farge, mens beskyttelsen var lys brun. Kom tilfeldigvis over en pakke med herdins textile colour, Nr 307 mørkebrun, og tenkte at jeg kunne prøve å få disse litt mørkere. Hadde ingen formening om hvordan dette skulle bli, spesiellt da lær eller skinn ikke var nevnt i bruksanvisningen. Mattet ned læret med stålull før jeg slengte miksen i vaskemaskina sammen med 1 dl salt.

 

20130119_120713.jpg

DSC_0106.JPG

DSC_0109.JPG

 

Spennene er veldig blanke sammenlignet med resten, så det spørs om jeg ikke må lakkere disse svart også! :)

Skinnreima mellom beskyttelsene røk desverre i prosessen, får se om jeg reparerer det. I tillegg hadde de krympet en del, så nå har jeg fukta de og satt de på, i håp om at de former seg litt bedre! :)

Link to comment
Share on other sites

Joda, er fornøyd selv. Står ikke på det! :lol:

Hadde et annet rom hvor jeg lakkerte osv da..! ;)

Lokkene har nå fått tørket på plassen sin, og passformen ble mye bedre.

 

Vektmessig kan jeg nevne at det hele endte opp på ca 3850g for tomt våpen.

Kolbeforhøyeren veier 152g, limbsaveren 130g, og reima 74g!

 

Så forresten en grei måte å øke verdien på, på et annet forum:

Fördubbla värdet på din Husqvarna, stoppa 5 skott i magasinet!

 

:lol::lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Da har jeg endelig fått prøvd rifla!

Har også fått bekrefta en liten mistanke jeg hadde.

 

Kvittet meg med hele 9 stk 150gr Norma Jaktmatch i dag. Hadde ikke peiling kneppene på kikkerten, så det ble først 3 skudd, 10 knepp høyre, 3 skudd, 5 knepp høyre og 5 knepp ned, så til slutt 3 skudd. Målte den siste samlinga til 40mm. Ikke noe voldsomt å skryte av. Dog kan det vel nevnes at jeg lå på et reinskinn oppå snøen, med en ryggsekk som anlegg. Ikke helt optimalt. Holdet var 90m.

 

20130401_145600.jpg

 

Det som var værre var øyeavstanden til kikkerten. Måtte "strekke hals" for å kunne se helt og riktig siktebilde. Ubehagelig og anstrengende, så det ble til at jeg gjorde et forsøk ved å slippe meg litt bakover, men da uten perfekt siktebilde. Resultatet sees over. Tok også av meg jakken uten at dette hjalp stort - men jeg kan ikke være avhengig av å gå på jakt uten jakke! :D

 

  • Har tenkt å flytte kikkertsiktet 1cm (evnt. det som går) bakover i ringene. Blir ikke dette nok spørs det om jeg må fram med saga å korte ned kolben bittelitt.
  • Kolbeforhøyeren gjorde jobben ganske bra, men det spørs om jeg skal tilpasse og justere den enda litt mer - bare for å kunnet få kinnet skikkelig godt inntil.
  • Limb Saver rekylkappa gjorde skytinga atskillig mer behagelig enn den var, og rekylen var vel omtrent som forventa. Forsatt absolutt tilstede, mtp. kaliber og fall i kolben, men nå gjør det i alle fall ikke vondt lengre! :)

 

Det er ikke det at den gamle Kahlesen med fast 2,5x forstørring er udugelig, men det spørs når det kommer feriepenger og skattepenger, at den kanskje blir bytta ut. Kanskje i en Meopta 1-4x, kanskje i noe helt annet. Kanskje ikke. Vi får se! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Flytta Kahlesen 10-15mm bakover i dag!

Mye bedre mtp øyeavstanden. Kolbeforhøyeren forble uendra.

 

20130418_133119.jpg

20130418_133200.jpg

20130418_172225.jpg

20130418_195422.jpg

 

Prøvde to 3-skudds serier, på 50m. Alt i alt ganske fornøyd! :)

Men ser at det må handles mye ammo - i alle kalibre. Her må det trenes! Har ikke lagt merke til noen spesielle uvaner, men det er sikkert flere. Merker at jeg fort "glemmer" enkelte ting, blir utålmodig og får det litt travelt. Får prøve å skyte mye i sommer, og trene på å være litt mer konsekvent.

 

Er vel forsåvidt i mål med prosjektet. Nå er det enkelt, og "behagelig" å skyte - mot hva det var.

Muligheten for at det blir en optikk-oppgradering i løpet av sommeren holder jeg fortsatt åpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Men ser at det må handles mye ammo - i alle kalibre. Her må det trenes!

 

Har handla drøyt 10.000 skudd i .22lr, samt noen hundre i .17hmr og noen hundre i .30-06. Satser på en del turer på banen med sistnevnte, og har allerede kvittet meg med et firesifra antall .22 på hytta. ;)

 

Sa jeg at jeg hadde tenkt å bruke rifla på bever til våren..!?

 

Det gikk som varme hveteboller i tørt gress, det! Kortet ble vel 4 timer gammelt. :)

 

20130518_102230.jpg

 

Har forresten handlet en del utstyr, så vi får se om ikke husqen blir bedda i løpet av sommeren. :)

Er også på utkikk etter en kikkert da, pga. lav forstørrelse.. Time will show :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...