Jump to content

Jaktulykke, dømt for drap + 750000kr i erstatning


Guest

Recommended Posts

Ja semantikk er viktig, men når det avsporer noe som er viktigere er vi på villspor ... og hvertfall når den generelle bruken av ordet blir brukt riktig som etter sedvane pr i dag betyr ukontrollert avfyring.

 

Uansett så er det han som tar avtrekk som ene og alene er ansvarlig for hva som skjer, at andre skulle være delaktig er en annen diskusjon ...

 

At en dreven jeger på 50 gjør en slik feil viser bare at sikkerhetskurs og ferdighetstester burde avholdes med jevne mellomrom.

Link to comment
Share on other sites

At en dreven jeger på 50 gjør en slik feil viser bare at sikkerhetskurs og ferdighetstester burde avholdes med jevne mellomrom.

 

Man løser ikke slikt med kurs, da alle VET hvordan det egentlig skal gjøres, men alle gidder ikke faktisk gjøre det.

På samme måte som obligatorisk oppkjøring med bil hvert år ikke hadde hindret folk i å kjøre grisete ellers.

Link to comment
Share on other sites

At en dreven jeger på 50 gjør en slik feil viser bare at sikkerhetskurs og ferdighetstester burde avholdes med jevne mellomrom.

Man løser ikke slikt med kurs, da alle VET hvordan det egentlig skal gjøres, men alle gidder ikke faktisk gjøre det.

På samme måte som obligatorisk oppkjøring med bil hvert år ikke hadde hindret folk i å kjøre grisete ellers.

 

Veldig rart at han drepte en kompis da siden han VISSTE hvordan det egentlig skulle gjøres, kanskje en oppfriskning hadde vært på sin plass ... kanskje det burde være påbudt med en sikkerhetsansvarlig i alle jaktlag?

 

Men fortsett å rakke ned på forslag som kommer opp uten å bidra med noen egne, det løser nok saken skal du se ...

Link to comment
Share on other sites

Varegg,

Den beste plassen å starte er å se hva industrien har gjort de siste 30 årene for å få ned antall fraværsskader. Årlige kurs er vel ikke det mest effektive virkemiddelet, siden sikkerhet er noe man må fokusere på kontinuerlig.

 

Forslaget med sikkerhetsansvarlig er utmerket, andre ting man kan gjøre er å diskutere et kjapt sikkerhetstema før man starter for dagen. Virkemidlene er allerede utprøvd, det er bare å plukke ut de man synes er de beste for formålet og sette i gang.

Link to comment
Share on other sites

Veldig rart at han drepte en kompis da siden han VISSTE hvordan det egentlig skulle gjøres

Veldig mange (antageligvis de fleste) ulykker skjer på tross av at folk vet hva de burde ha gjort. "Skulle bare" er en gjenganger når folk tar snarveier.

 

Skjer det skyteulykker fordi folk ikke vet bedre? Helt sikkert, og en del kunne sikkert trengt litt ekstra kursing. Men det største problemet er dårlige holdninger, og det er ikke like lett å lære bort. Kunnskap alene er ikke nok når viljen til å følge reglene ikke er tilstede, der må vi andre heve stemmen og gi klar beskjed om hva som er akseptabelt.

Link to comment
Share on other sites

Det er som kjent for seint å snyte seg når nesa er borte.

 

Det vi burde ta tak i er hvordan vi kan redusere slike ulykker. Med jegere som stort sett håndterer våpen kun noen uker om høsten, bør også kursing/påminnelser skje rett før og under jakt.

 

Dette er noe NJFF og DFS kunne ta tak i sammen. Kursing av standplassledere til å gå gjennom sikkerhetsregler og utdeling av et laminert kort med de samme sikkerhetsregler til samtlige jegere ved oppskyting kunne være et middel.

Kortet burde egentlig også sendes ut til alle registrerte jegere.

Link to comment
Share on other sites

Nei, vi bør alle tenke på hvilke holdninger vi har og håndhever/lærerbort.

Verdi grunnlaget har ikke så mye med ette å gjøre, da ens verdier kan kolidere betydelig med ens holdninger når det kommer til hvordan de skal inplenteres.

 

Med andre ord, tvang og pengebruk fra det offentlige er i mot mitt verdi grunnlag. Men mine holdninger rundt sikker våpenhåndtering er absolutte sanheter som jeg mener best læres bort der man kommer i kontakt med våpna for første gang.

 

Starter man som jeger, er det i samband med jegerprøve kurset, eller eget tilleggs sikkerhetskurs for første våpenerverv, slik konkurranseskyttere får (eller skulle ha) i de forskjellige skytterlag.

Jeg er egentlig skremt over at en nyutdannet jeger uten bakgrunn med våpen kan handle seg våpen uten annen bakgrunn enn noe som nærmest er en fotnote i jegerprøvekurset.

Alt i Norge er basert på at de fleste menn minimum har avtjent værneplikt og fått sin opplæring der, men slik er det jo ikke lenger, og da må man nesten se å gjøre noe med det.

 

Sikker våpenhåndtering på skytebana er skyteleders ansvar, sikker våpenhåndtering i jaktlag er etter mitt syn jaktleders ansvar å ta tak i. Den enkeltes ansvar er dog absolutt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo noe av det groveste våpen-uaktsomheten man har sett her til lands.

Synes straffen absolutt er på sin plass, og mange vil kanskje mene at den er for lav.

 

Når man 1) ikke tømmer våpen etter endt jakt, og deretter 2) tømmer våpenet ved bilen mens våpenet er rettet mot en jaktkompis, har man skjønt svært lite hva sikkerhet angår.

Link to comment
Share on other sites

At en dreven jeger på 50 gjør en slik feil viser bare at sikkerhetskurs og ferdighetstester burde avholdes med jevne mellomrom.

Man løser ikke slikt med kurs, da alle VET hvordan det egentlig skal gjøres, men alle gidder ikke faktisk gjøre det.

På samme måte som obligatorisk oppkjøring med bil hvert år ikke hadde hindret folk i å kjøre grisete ellers.

 

Veldig rart at han drepte en kompis da siden han VISSTE hvordan det egentlig skulle gjøres, kanskje en oppfriskning hadde vært på sin plass ... kanskje det burde være påbudt med en sikkerhetsansvarlig i alle jaktlag?

 

Men fortsett å rakke ned på forslag som kommer opp uten å bidra med noen egne, det løser nok saken skal du se ...

 

Jeg mener for all del ikke å rakke ned på andres (kansje glimrende) ideer om dette temaet, men jeg lurer litt på hva denne sikkerhetsansvarlige skulle gjøre?

Skal dette vare en person som sitter igjen med (noe av) ansvaret dersom noen på jaktlaget er uaktsomme og påfører andre skader/død ?

Eller skal det være en som har ansvar for at alle følger lover og regler om riktig våpenbruk, altså sjekke om de har et (mulig) sikkerhetskurs/sertifikat?

Etter min mening så er vi alle sikkerhetsansvarlige og det er vår plikt å gi beskjed om uakseptabel oppførsel med våpen...

Så lenge det er mennesker med i bildet så vil det alltid kunne skje sånne tragedier som dette, det skjer også med bilkjøring, båter og alt mulig annet mennesket driver med...

Mulig en infovideo på skytebanen kunne vært en tanke?

Uansett så er nok hovedproblemet holdninger, ikke at vi har for få kurs eller sertifikater tror jeg.

(Jeg mener jeg har en rimelig grei oversikt over hvilke verdier jeg har og syns er viktige...) :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Å "utpeke" en sikkerhetsansvarlig som har fokus på å være sikker på at de i jaktlaget håndterer verktøyet riktig så som å passe på at en enkel drill som tøm våpen kontroller blir utført ...

 

Er overhodet ikke meningen å legge alt ansvar på denne personen.

 

Ville jo tro at dette er i jaktlagets interesse å være litt proaktive i forhold til vådeskudd.

Link to comment
Share on other sites

Den beste plassen å starte er å se hva industrien har gjort de siste 30 årene for å få ned antall fraværsskader. Årlige kurs er vel ikke det mest effektive virkemiddelet, siden sikkerhet er noe man må fokusere på kontinuerlig.

 

Denne effekten du viser til her er i hovedsak basert på propaganda. Tall kan vise hva som helst. Statistikker kan vise hva som helst. Anbefaler alle å lese anerkjent kjent litteratur rundt emnet,- f.eks "Keiserens nye klær".....

 

Grenselandet mellom uaktsomme drap og personlig tragedier har historisk sett hatt en tendens til å forsvinne i rettssystemet. Fengselstraffer på linje med det vi ser her er vanlig, en ren formalitet der vedkommende så sant han (eller hun, selv om det er sjeldent) ikke har restsoning eller mye rusk fra før aldri soner så mye som en dag. Tradisjonelt så blir det også en form for oppreisning. F.eks 150.000 Kr.

Det jeg finner aldeles absurd er hvordan forsikringsselskapet klarer å melde seg på her. Hva i HELVETE er deres claim?

Dette må være selve definisjonen på en ulykke! Våpen er involvert. Da er det vel en tredeling? Overlagt drap, selvmord eller en form for ulykke? Vær så snill å ikke ha medfølelse for forsikringsselskapene!!! Tror dere de taper penger her?

 

Sosialt sett så finnes det ingen måte vedkommende kan anke denne avgjørelsen heller. Uansett utfall så må man med tanke på eget omdømme, eller de restene som finnes, godta det.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg finner aldeles absurd er hvordan forsikringsselskapet klarer å melde seg på her. Hva i HELVETE er deres claim?

Dette må være selve definisjonen på en ulykke! Våpen er involvert. Da er det vel en tredeling? Overlagt drap, selvmord eller en form for ulykke? Vær så snill å ikke ha medfølelse for forsikringsselskapene!!! Tror dere de taper penger her?

 

Det er vel ganske åpenbart at forsikringsselskapet har utbetalt penger? Enten via livsforsikring eller lignende.

Hvem tror du tar regninga dersom forsikringsselskapet ikke får igjen pengene? Noen i dress eller kundene deres?

Forsikringskonseptet er et spleiselag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...