Jump to content

Mister jeg en god venn ??


Riprap

Recommended Posts

Huff, for ca 35 År siden kjøpte jeg en da gammel drilling.

 

en J.P Sauer 12-12 / 25x35 Winchester.. med 71 cm lange løp.. produsert i 1939.

 

Jeg har brukt denne en masse og er serdeles glad i den.

Jeg bruker først å fremst haleløpene på den, å med full 71cm lenge fungerer dette veldig godt.

 

Den brukes til all slags småvilt og Rådyr,.. 25x35W er en super patron til dette, å leser man Amerikansk litratur, er denne riflepatronen en super "deer" patron.

 

Så kommer paroblemet, vi jakter mere og mere Hjort også hos oss å da blir ikke 25x35W lenger lovlig.

 

Hva kan jeg gjøre... går det ann å bore opp kammeret å få en annen riflepatron til å fungere.

 

Kan hele rifleløpet skiftes... regner med det er veldig dyrt,,, ??

Vet noen om noe lurt....

 

Veldig trist å miste favorittbørsen gjenom mange år... ?? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Vel, en annen rifle finnes alerede.

 

Men da er jeg tilbake der det hele startet, hvor jeg alltid var i tvil .. hvem børse tar jeg i dag.

 

Så etter å bli godvenn med min drilling, var det alderi noe å tenke på mere... det var den som ble med.

 

Finnes det noen måte og oppgradere dette rifleløpet til lovlig på storvilt.

 

Kunne eksempel 6,5x55R passet, eller er rifleløpet feil... er det noen kalibere med korrekt data til dette løp...?

Link to comment
Share on other sites

Hmm en drilling til, det finnes i våpenskapet... 6,5x55 ...

 

Men med stor mulighet for at dere skal si jeg er vrang, ... det er ikke det som er spørsmålet...

 

Husk jeg skrev at min gamle drilling har 71 cm løp som jeg setter stor pris på, dette er sjeldent,,...... :winke1:

 

spørsmålet er fremdeles, går det an å få en storvilt patron til å fungere i en 25x35W ved oppboring etc.... ???? :?

Link to comment
Share on other sites

Takk .. men jeg sjekket den linken nå, dette har jeg ikke kunnskap om .. hvilke av disse er 25kal... i fall det er det jeg må ha....??

 

En snill kar over, sa så... det er vel så at 25x35W at det ene tallet forteller om løpet, å det andre om hylsen, eller tar jeg feil.. ??

Link to comment
Share on other sites

Tror igrunnen ikke det finnes en .25-patron som klarer kravet; i tillegg er det en utfordring at det ikke (?) finnes kuler på 9 gram eller mer i denne diameteren. Og riflestigningen i løpet er neppe tilpasset tunge kuler.

Du kan kanskje lage en villkatt; feks en .25x57R (klemme ned en 6,5x57R) og klare kravet slik.

 

Det er sikkert mulig å bytte løpet, eller borre det ut og sette inn en liner (lime inn et nytt løp i det gamle), men billig blir det neppe..

Link to comment
Share on other sites

Takker :smile:

 

Dette er konstruktivt...

"""Du kan muligens kamre om til 25-06Remington. Den finnes det 140grains kuler til, å da klarer du kravet til storvilt"""

 

forstår jeg rett har denne samme kule-diameter, men annen hylse....?

Da er dette noe å forske på... !!!

 

Vet noen mere om denne eller andre.. ??

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha gjort noen dypere studie vil jeg si nei. 25-35 bruker 257-kuler, og det er lite utvalg av kuler over 9g der. Og selv om du skulle få tak i slike vil du neppe ha et løp som kan stabilisere de kulene.

 

I statene finnes det folk som kan borre opp og rifle om piper, her på berget er det ganske uvanlig. Snapphane kan dette, men om han kan/vil ta en drillingpipe kan bare han svare på.

Link to comment
Share on other sites

Problemene er mange.

 

En såpass tung kule krever ganske rask riflestigning i dette kaliberet. Din drilling er førkrigsmodel, med stigning for å stabilisere lettere kuler.

Skal ikke uttale meg om låsen (det får amatør gjøre) men jeg tror ikke jeg ville blåst 140grs kuler opp i storvilltkravet med en så gammel drilling, org designet for en mye svakere patron.

 

litt sen ja...

Link to comment
Share on other sites

Det beste er nok å gå til en børsemaker for å få en bedømmelse av hvilket kaliber du kan brotsje om til.

 

Hvis du sammeligner kalibrene:

* .25-35 Winchester

* .25-06 Remington

* .257 Weatherby Magnum

 

Så ser du at det er forholdsvis stor forskjell på hylselengden (case lenght) på disse, en børsemaker kan si deg hva som er mulig utfra hvor mye gods du har i kammeret.

 

Nå er det godt mulig du kan bruke 6,5 mm i røret ditt, og da åpner det litt flere muligheter, som:

* 6.5 x 52R

* 6.5x53mmR Mannlicher

* 6.5x54mm Mannlicher-Schoenauer

* 6.5x55mm

 

 

Noen av kalibrene her må du nok belage deg på å lade selv, men kan du bruke 6,5 mm så er i hvert fall kule-problemet løst.

Link to comment
Share on other sites

Seriøst ,, takker for mange lærerike svar...

 

Saken er jo som noen av dere starter å forstå... Jeg er innkjørt på denne drilling.

Ville være serdeles fint å ikke måtte bytte "venn".

 

Tenk dere alle timene der ute,, å vite at man har rette geværet i hånden.

Å aldeles ikke ønske seg no annet...

Link to comment
Share on other sites

Enig med chiefen,la en børsemaker ta en vurdering.

Å det er ikke ment som kritikk av din gode venn,mer for å bevare dere begge. :D

Å med tanke på at trykket fra en riflepatron lett kan komme opp i 60000psi eller vel 4 tonn pr kvadrat centimeter så kan det vel lønne seg å få det sjekket.Ikke verdt å implantere stålbiter fra din venn i ditt legeme.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Leste et sted om en svenske som boret ut løp og satte inn et nytt inne i det gamle og kunne da skifte kaliber. Mener det var på robbsoft.se men finner ikke igjen tråden. Er det nok gods i pipa tror jeg det kan være veien å gå. 25 kaliber og klare storviltkravet med ei 9g kule hørtes ikke lett ut i et brekkvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Rørende med omsorgen :lol:

 

Vurderer å bytte frue .. men altså ikke Drilling.. :roll: (tar sjangsen at hun ikke er inne på denne siden)

 

Sjekket denne link: http://members.shaw.ca/cstein0/riflelist1.htm" target="_blank

Interesangt.. flere har samme kule dia som 25x35...

Hva med dette som snakkes om "stigningen" på riflene, tenk også at dette er et langt løp.

71 cm minus hylselengde...

Link to comment
Share on other sites

I fall denne "25-06Remington" har samme dia....?? hvorfor kan den ikke tilpasses..mitt løp.. ?

Riflestigningen er feil. For å stabilisere kuler må de rotere, og jo lengre kulene er jo raskere må de rotere. Løpet du har er tilpasset lette kuler og har garantert for slak stigning, en 9g kule vil rett og slett kante og tumle rundt alle veier.

Link to comment
Share on other sites

Interesangt ....http://www.bossmakaren.com/

 

Der ser man... spør og spør... så kommer man nærmere.

 

Takk for det med riflestigingen ..men spør igjen : standard patronen i min 25x35 er en 117 grains kule, en kar over skriver at denne 25-06 ha 140 grains... er dette en for stor forsjell.

Regner at det er litt hastighet også med i vurderingen... ??

Link to comment
Share on other sites

standard patronen i min 25x35 er en 117 grains kule, en kar over skriver at denne 25-06 ha 140 grains... er dette en for stor forsjell.

Regner at det er litt hastighet også med i vurderingen... ??

 

Så lærte vi litt nytt i dag også. 25-35 skal etter sigende ha 1:8-stigning, da er vel 140grs kuler omtrent innenfor rekkevidde? I det minste noe som bør testes før man avfeier det helt? Finnene har vel en 6,3x53R som kanskje kunne passe? Hmmmm...

Link to comment
Share on other sites

Hvis man mister en gammel venn, så er det viktig å ta vare på seg selv. Så får å gjøre sorgprosessen kort, og minst mulig smertefull er Krighoff Optima veien å gå :mrgreen:

 

Fra tull til alvor.

 

Tror du kommer billigere ut med overnevt alternativ, enn å kjøre et prosjekt på den gamle. Ikke kan man være helt sikker på om det blir vellykket heller. I tillegg ender du opp med noe sært, som du knap får tak i hylser til skal du ha R, og får Trond Alvestad til å rynke på nesa når du ringer... Nei, 7mm er tingen :!: , og plenty av hylser i 57R og 65R. Det å kunne reise til nærmest kule og hylse pusher, og kjøpe det du trenger bør jo veien en del....

 

25-06 og 257 WM er vel ikke akkurat en drilling patron.

 

Jeg tok inn en Sauer 3000 i 16/16-7x57R fra Tyskland. Gikk gjennom tollen for nettesum av 7400 kr totalt. Heiv den til Vågsland, som lagde ringer til hakebasene som sto på drillingen. Det endet på 4500. Utrolig hvor flink de gutta er til å tilpasse hakemontasje. Når kikkerten klikkes på plass, er det med en god følelse. Imponert over arbeide de gjorde på den montasjen. I dag er den toppet med en S&B 1,25-4x20. Dette er en NY venn :wink: som jeg har blitt glad i.

Link to comment
Share on other sites

Først til Blaser. ( hvem bruker du Saueren eller Krighoffen ) jeg er enig. Disse Krighoff drillingene er flotte.... men du for noen stutte løp.. de er vel 66 -68 cm..

Man mister mye stødighet i svingen med hagleskuddene, når løpene er 5 cm for korte.

Disse er nok hovedsakelig bygget for Rifle bruk.

 

Min er hovedsakelig en hagle, med et extra rifle-løp. Ja det er også hakemontasje, med en god kikkert. Flott utstyr..

Men mitt bruk er hovedsakelig med åpene sikte.. kikkerten i lommen.

 

Så tilbake til : re calibrering: interesangt innlegg ...over....

 

Så lærte vi litt nytt i dag også. 25-35 skal etter sigende ha 1:8-stigning, da er vel 140grs kuler omtrent innenfor rekkevidde? I det minste noe som bør testes før man avfeier det helt? Finnene har vel en 6,3x53R som kanskje kunne passe? Hmmmm...

 

Kan dette være noe...??

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Du skriver at det er vondt og miste favorittbørsa gjennom mange år ? Hvorfor ikke bare beholde den da ? Det kan da vel ikke være det store problemet i og med at det er et våpen du alt har ! La den bare stå og bruk ei rifle du alt har eller om du kjøper en ny. Ta frem den gamle og kos litt med den en gang i mellom og sett den inn i skapet igjen. Om noen år er du glad du ikke solgte den. Jeg selv har en Krag som jeg kjøpte som 16 åring, (og jeg er 67 nå) den vil aldri bli solgt. Hender jeg tar den frem og mimrer litt, men den blir alltid satt tilbake. Lett som bare det :D .

Link to comment
Share on other sites

Chiefen... Nei jeg har ikke kommet så langt at jeg lader selv ... men jeg fikk en kjenning, til å lade opp et skikkelig antall 25-35 for meg for noen år siden, har nok resten av livet. Jeg eier vel det som kalles die,sett til den.

 

Litt dumt i fall jeg bygger den om..

 

Hvorfor spør du,,, i fall noen klarer å selvlade noe lurt.... regner jeg med at det går an å "å engasjere" noen til å gjøre det...

Jakt tur, eller Whisky pleier å være hard valuta i slike kretser.

 

Det kan jo hende at jeg må gi opp denne tanke med å bygge den om, men først utfordret jeg dette forum... for det er slik at i alle interesse områder finnes det skikkelig experter. som vet en masse om mye,, tenkte Kammeret.no var forumet for dette spørsmål.

Å jeg er veldig fornøyd med mange gode svar... men er ikke helt i mål... :forvirra:

 

Vet dere foresten at Whinchester, starter igjen å bygge sin 94 rifle, i dette kaliber,. .. etter ca 50år's pause...

 

:wink:

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Om det lar seg gjøre å kamre om løpet til noe som holder kravet på storvilt så blir det garantert et hjemmeladingsprosjekt, du får garantert ikke tak i fabrikkammo som holder kravet.

 

Så det er en teoretisk mulighet for at det lar seg gjøre, men noen optimal løsning blir det neppe. Jeg vet det har vært flere diskusjoner rundt muligheten for 25-kaliber på storvilt her før, men om noen har gjort alvor av diskusjonene tviler jeg litt på.

Link to comment
Share on other sites

C

Hvorfor spør du,,, i fall noen klarer å selvlade noe lurt.... regner jeg med at det går an å "å engasjere" noen til å gjøre det...

 

Fordi det vil uansett vare snakk om hjemmelading av en såkallt villkattpatron om du skal klare storviltkravet med et .25-løp.

 

 

Jeg vet det har vært flere diskusjoner rundt muligheten for 25-kaliber på storvilt her før, men om noen har gjort alvor av diskusjonene tviler jeg litt på.

 

 

At de ikke skriver her inne betyr ikke at det ikke hender.. Skytes hjort med både 257Weatherby og 25-06 hver år; med patroner som klarer kravet (både energi og kulevekt).

Link to comment
Share on other sites

Som en før her nevnte: Om man kjøper et innstikkløp i feks 8x57IRS så er man plutselig i havn her. Så er det jo sånn at de fleste hjorter blir MINST like kleine av en 115 grains Barns TSX fra rifleløpet du har, som en 220 grains blyklump fra innstikksløpet, det er vel ikke uten grunn at andre land vurderer den som en super hjortepatron. Men inntil loven eventuelt blir endret ( tilpasset moderne kuler) får man vel holde seg til innstikksløpet...

Link to comment
Share on other sites

Innstikkspiper...

 

Fra over...

Så er det jo sånn at de fleste hjorter blir MINST like kleine av en 115 grains Barns TSX fra rifleløpet du har, som en 220 grains blyklump fra innstikksløpet, det er vel ikke uten grunn at andre land vurderer den som en super hjortepatron.

Dette er jeg veldig enig i og klar over.

 

Men da kommer spørsmålet.. dette med innstikkspiper ... for å da skyte opp til en prøve ... !

Må kansje følgende gjøres...søke omm å få kjøpe. Registrert innstikkspipe... den er sikkert nr...

Skyte opp prøve med dette ... er det nok presisjon .. ???

 

Så kunne dette være en løsning....!!!! :?:

Link to comment
Share on other sites

Det er mange ting du kan gjøre. Det spørs bare hvor mye penger du er villig til å bruke.

 

Hva med å få en børsemaker til å lage ett helt nytt pipesett til drillingen? da kan du få så lange piper du vil. Og du beholder det gamle som det er. Et nytt pipesett, tar ikke en plass av våpengarderoben.

Link to comment
Share on other sites

Du må klare tre skudd innenfor reinsfiguren ja, det er kanskje en utfordring med åpne sikter. Innstikkspipene ( full lengde med justeringsmuligheter) skal være like presise som rifleløpet, så klarer du prøven med det, så skal det ikke være noe problem.

For min del måtte jeg plukke av kikkerten på drillingen for å klare prøven i år :lol: Den klatrer med kikkerten, så det blir litt tipping underveis. Det gjør den ikke med åpne sikter.

 

Innstikkspiper har lenge fasinert meg, men jeg har ikke klart å skape et problem som forsvarer prisen. Men det har du :lol: Jeg har skjeldent sett en som har mere bruk for en innstikkspipe :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Inge.. :D

 

En god jeger har alltid et flir på lur.... Klatrer drillingen din så er det fordi den er frisk ... alle gjør det ..

Min 5cm på skud 2 kasje 12-15 på skud 3.

Men vil du lære litt, så kan jeg jo det.... du skyter jo også det 4 ... det så øker sjangsen 25% eller der omkring ... :D 4 hull er bare positivt. :wink:

 

Fremdeles hadde min mest elegante løsning vert om det gikk an å forandre kammeret, og stappe inn en patron som var lovlig for alle typer vilt.

 

Men har noen en god link til innstikkspiper.... spør også mere om presisjonen på disse ... ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...