Jump to content

Nybegynner , Hva trenger eg ?


KMB

Recommended Posts

Hei , Skyter ganske mye så vurdere å kjøpe utstyr og begynne å lade selv.

Hva trenger eg av utstyr ? Hvilken ladebok er best og hvor finner eg den ?

 

Til og begynne med er det 9mm , 45 , 38 spes og 357 jeg tenker på.

Hvordan virker dette ? Står alt i denne ladeboken ?

 

Takk for svar ! :-)

Link to comment
Share on other sites

http://ladeboken.tripod.com/

Ville begynt med et ladesett med enstasjonspresse. Det billigste er vel Lee. Av andre kan nevnes Redding, Rcbs, Hornady, Pacific, Lyman m.fl.

http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1215079990

http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1215080063

http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1215080104

Du må ha et die-sett til hvert enkelt kaliber.

Alt er godt forklart i ladeboken, les denne nøye.

Link to comment
Share on other sites

Til håndvåpen ville jeg ikke gått for enstasjon. Gå for en progressiv presse med en gang. Alt annet tar altfor lang tid. Bruk bare god tid til å sette deg inn i hvordan det fungerer.

 

Man kan lade en og en patron i en progressiv presse inntil man har taket på det.

 

Skal du kun lade håndvåpen er en Dillon Square deal bra. Har du knapt med penger så funker en Lee pro 1000 greit også. Jeg har ladet flere 1000 .40 s&w på en sånn, og det var første pressa mi.

Link to comment
Share on other sites

Startet selv med lading i februar, kjøpte en Lee turrett press. Er meget fornøyd med denne. Synes det er forholdsvis enkelt å bruke denne da man lager en patron ferdig bør man begynner på neste.

 

Jeg startet opp med .38special ladinger, jeg skyter med en 357magnum revolver og da er det ikke så farlig hvis det blir litt for mye krutt i hylsa eller om kula havner noen mm for lavt.

 

Så gikk jeg over til 357mag i sommer og nå i i november 9mm Luger og så fort jeg får kuler .32s&w long wc.

 

Har til nå ladet ca 5000st .38spl, 1000st magnum og sånn ca 400st 9mm.

 

Det går fort å starte opp å lade 50patroner, bruker mindre enn 20min på 50 patroner og da stresser jeg ikke. Justeringer er enkle og Lee er forholdsvis billig. søk på Lee turrett press på youtub så finner du masse info.

 

Ladeboka ja.. Prøvde kjøpe den, men den var ikke tilgjengelig. Var bøker på engelsk å få kjøpt men jeg valgte å stå over. Med hjelp av skytterkamerater, Kammeret.no og noen tips fra Espen på Holstad Våpen har det gått bra så langt. :wink:

 

Glemte, jeg ble frarådd å kjøpe enstasjons presse, "skule ikke du skyte mye da" var spørsmålet jeg fikk nr jeg nevnte dette. Så kjøp en turret eller en progressiv presse med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp krutt som er vanlig og som det finnes ladetabeller til. Jeg bruker Vihtavuori.

C32N til 38special og har også brukt N320 med gode resultat sammen med wadcutters.

 

N110 til 357 magnum

 

Men kjøpte Hodgdon Titegroup til 9mm, det er PPC skyttern sin feil :wink:

Men Vihtavuori N340 funket også fint til 9mm.

 

Har brukt S&B tennhetter men etter litt tuning av revolveren bruker jeg kun Federal No.100.

For enkelhetens skyld bruker jeg samme tennhetter til alle ladinger nevnt her.

 

Kuler ja, H&N til .38special og 357magnum. Vill du ha billigere kjøp Berrys FP 125grn på XXL til 38special. Funker fint dem med.

Bruker Berrys 115grn RoundNose til 9mm.

 

Om dette er best og/eller billigst vet jeg ikke, men dem funker fint for meg.

Link to comment
Share on other sites

Sitter å ser på hjemmelading.no sine presser. Blir nok en progressiv presse. Kan være dette er et dumt spørsmål men, ladepresse Lee Pro 1000 38 special / 357 magnum, er den kun for 38 spes og 357 magnum? Eller er det det settet som følger med? Kan eg kjøpe die sett til andre kaliber å bruke på denne?

 

Ellers treng eg jo Die sett til kaliber, ser det er forskjellige typer her også men går ut fra at die sett med 3 er det som er normalt?

 

Så har vi kruttmål, Lee Pro Auto Disk, trenger eg: krutt-trakt std.LEE .22 kal - 45 kal ?

: ladesett Lee Breech Lock Challenger kit ?

 

Fett: hylsefett vannløselig tube 2oz, Lee

 

kruttvekt, Lee Safety Scale

 

Har eg alt då eller? Trenger eg mer eller mindre? Mulig dette er dumme spørsmål.. =)

 

Tenker å begynne med 38.spes/.357 Magnum.

Link to comment
Share on other sites

.38/.357 er med dier til dette kaliberet. Så kjøper du ekstra dier i andre kaliber. Dersom du da også kjøper ekstra dieholder til pressa, så kan du ha flere kaliber ferdig oppsatt. Da tar det bare noen få strakser å skifte kaliber da man slipper å justere diene på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Fordi det er litt mer plunder med riflelading pga. Forskjellen i hylsefasong. Bl. annet må man smøre riflehylsene dersom de skal helsizes.

 

En annen årsak er at det ofte kreves høyere presisjon av riflepatroner og at man da ønsker en høyere grad av nøyaktighet i ladeprosessen. Ofte skyter man også mindre volumer med rifle.

 

Dersom det er store riflehylser krever det også mye kraft på pressa, som kan være vanskelig på en progressiv.

 

Dersom man skyter mye med rifle, f. Eks .223 til praktisk skyting, og man kan klare seg med necksizing så kan man fint bruke progressiv presse.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle gode svar!

Etter mye om og men har jeg bestemt meg for en Dillon 550B progressiv presse.

Ligger mange youtube videoer ute og etter en del lesing fant eg ut at denne blir perfekt :-)

 

Begynner med kun 1 hylse om gangen til eg er 100% sikker på eg kan det.

Har noen andre erfaring med denne pressa ?

 

Kan jeg få tak i hurtig kobling av die sett til denne ?

 

Hvilke andre plasser selger de ladeutstyr? Evt hvor er billigst ?

 

Myr spørsmål på en gang men takk for svar !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...