Jump to content

Beste valget av kombi blant de billigste


BMB

Recommended Posts

Med tyngre ladninger i 12/76 og 12/89 får man større mengde hagl, men da vil også hastigheten gå ned med de ulemper dette medfører.

Dette er vel litt forenklet. Ja, om man bruker det økte volumet til å spa på med hagl vinner man ikke så mye, men 12/76 leveres vel også med mer fornuftige ladninger enn det. Og med stålhagl er 12/76 den nye 12/70, det ekstra volumet gir plass til en normal mengde hagl uten å miste for mye volum.

 

Ja det er forenklet. Men forskjellene på de to er såpass små at å gå noe særlig dypere ser jeg ikke grunn til. Stålhagl vil jeg ikke bruke på jakt, men igjen, man er jo forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

Baikal er enkelt, grovt og solid. Litt mer klumpete og røfft laget enn de dyrere. Men det er fortsatt kvalitet hvis man tenker over hva man får. Man får ei enkel, grov børse som sjelden svikter. Du treffer akkurat like godt med den som en Krieghoff til 30 000, forutsatt at de passer deg bra.

 

Når det er sagt så opplever jeg Baikal som mindre klumpete enn f.eks Finn Classic, som koster godt over det dobbelte.

 

Kjøper du ei Baikal i 12-7x57R så får du en kombi som er relativt lett å selge videre hvis du vil oppgradere eller finner ut at kombi ikke var tingen for deg. Det samme gjelder forsåvidt for f. eks Brno og mange andre merker også. Da er det også kanskje lettere å finne ut hva du savner og hva du vil se etter hvis du skal ha en ny.

 

Men hold på tanken din med 7x57R i rifleløpet.

Link to comment
Share on other sites

Det blir 12/76 og 7x57R ;) 12/76 bare fordi jeg vil ha muligheten til å stappe noen annet i børsa enn kun 70mm.

 

Ser ut til at det blir baikal, eneste jeg legger merke til på de er at det frittliggende løp. Og det var ikke bra(?)

 

Eller?

Link to comment
Share on other sites

Det mest vanlige i kal. 20 nåtildags er 76 mm patroner :wink: Men Baikal kommer bare i 12. Og muligens eldre modeller i 16? Er usikker på akkurat det... Haglene kom hvertfall i 16.

 

Baikal ble produsert med lodda løp før, men de senere årene tror jeg kun det er frittliggende. Beklageligvis.

 

Dukker stadig opp med lodda løp på bruktmarkedet. Du gjør uansett ingen stor feil hvis du haster med handelen og kjøper frittliggende. Dette har som sagt mest med vekt og følelse å gjøre.

 

Jeg synes du har kommet frem til fornuftige kalibervalg, forresten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Samme oppfatning som deg. Det ser mye penere ut, men jeg er mildt sagt ikke en person som bryr meg veldig om utseende. Bare det funker. At jeg fortsatt kan treffe det jeg sikter på på 3. og 4. skudd er det viktigste for meg hvis det er sånn :-)

Link to comment
Share on other sites

syns baikal får mye pepper hær nå... har ei baikal i 12/76- 308w selv. denne er nå bare skutt ca 200 rifle skudd så erfarings grunnlaget er fremdeles tynt. den er litt tung ja 3,8kg, jeg vet ikke hvor mange gram tyngre den er enn andre kombier. tyngden gjør den veldig rekylvennelig samtidig føles den veldig velbalansert noe som også er viktig. har pr dags dato ikke hatt noen problem med ut drageren på 308w hylsene. 76mm kammeret er greit å ha selv om jeg foretrekker en kjapp 70mm ladning.ang frittliggende pipe så er alle i sin rett til å mene noe om utseende,styrke men jeg velger å tro at baikal ikke har spart på godset hær heller så styrken og soliditeten er ikke tema på disse børsene. avtrekkerene er harde,dei kan poleres for en rimelig penge eller så gjør man som meg blåser i det og bruker dei som dei er. haglepipa er hardforkrommet innv og den er mye blankere enn sauer hagla mi noengang kan bli i pipene. presisjonen på 50m med kikkert er nesten hull i hull med kikkertsikte, med åpne sikter som er grove blir snusdåsen samlingen jeg klarer å prestere i godt lys. en god skytter klarer garantert bedre samlinger enn meg. man kan skyte mange skudd uten klatring nettop på grunn av frittliggende pipe.

hvis baikalen min oppfører seg likt fremover som den har gjort til nå så er den et ærlig og velbalansert rimelig bruksvåpen som kan brukes uansett vær og føreforhold.

Link to comment
Share on other sites

syns baikal får mye pepper hær nå...

 

Det synes ikke jeg. Jeg ser ikke så mye kritikk av Baikal i denne tråden?

 

hvis baikalen min oppfører seg likt fremover som den har gjort til nå så er den et ærlig og velbalansert rimelig bruksvåpen som kan brukes uansett vær og føreforhold.

 

...og det er vel stort sett det de fleste har påpekt?

Link to comment
Share on other sites

Baikal kombi er helt ok våpen, en kombi med lodda løp ser nok litt penere ut men ei Baikal kombi med fritt liggende løp er ikke klatring noe problem om en tar 20 raske skudd, jeg og 12/70 har skutt løpet varmt flere ganger på våre Baikaler uten og få frem klatring, han har som han sier 308 og jeg har 223 rifleløp.

Valg av Baikal har ikke noe med økonomi og gjøre da både jeg og 12/70 er over 40 med god margin og prisen på våpen er ikke det avgjørende når våpen skal kjøpes.

Det som er viktig er et solid våpen som vi treffer med og trives med, så er det jo klart ikke noe negativt om det er billig for jakt våpen kan jo som kjent få litt juling ute i skogen, en prøver jo selvfølgelig og være forsiktig med våpenet men om en skulle gli på en stein og skade løpet så er det bare til og kjøpe en ny Baikal. Det er laget for og brukes.

Det skal også være mulig og tilpasse hagle løp til Baikal vist en finner en Baikal o.u av ca samme årgang, det er skrevet noe om det her på kammeret en plass.

Det og få ut hylsa har vi heller ikke hatt noe problem med ved bruk av 223 og 308.

Når det gjelder vekt er det andre plasser en på våpenet jeg først og fremst kunne tenkt meg og fått bort noen gram for og si det enkelt :)

Link to comment
Share on other sites

Det som er litt spesielt med disse er at riflepipa ligger øverst. Jeg liker det.
Hvorfor liker du det?

 

Godt spørsmål.

 

Tror det er noe med dynamikken. Virker på en måte mindre "topptung" med det slanke rifleløpet øverst.

 

Rifleløpet underst har stort sett berre minusar ved seg, syns eg. Det er noko herk å ha 7-8 cm mellom senter av siktelinje i kikkerten og til senter av rifleløpet. Enig med Skaubjønn, går for brnoen med rifleløpet øverst!

Link to comment
Share on other sites

Det at kulebanen er langt unna siktelinjen, det er bare på haglhold. På resten av skyteavstandene er kulebanen nærmere siktelinja, med riflepipa underst. Siden det er en kombi, bruker man jo hagleløpet på haglehold.

 

Det er bare når man skal skyte dauskudd, dette er noe å tenke på.

 

Med hengslebolten unders, er det en stor fordel å ha riflepipa unders, så jeg ser bare fordeler med å ha rifleløpet underst.

Link to comment
Share on other sites

Det er noko herk å ha 7-8 cm mellom senter av siktelinje i kikkerten og til senter av rifleløpet

Som amatør sier er det bare et problem på korte hold, ut forbi haglehold vil det tvert i mot gi en opplevd flatere kulebane. Og fra et mekanisk synspunkt er det å foretrekke at rifleløpet ligger nærest hengslebolten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også kommet i vurderingstadiet på kombi og har fulgt diskusjonen med interesse. Mitt bruksområde vill bli, hjortejakt,storfugl, rype, rev, når jeg går i skog/fjell under høst jakta, eller toppjakt. Har godkjent søknad på 12/76-6,5x55. Er det ett ok. valg? Kan jeg bruke 7x57R til hjort? Ser av diskusjonen att lodda eller frittliggende kommer omtrent likt ut +.-. Når prisen er avgjørende, blir det ikke så viktig. Så lurer jeg på hva sikte jeg skal gå for, kansje kikkert m/liten forstørrelse i svng/hurtig montasje, og åpne sikter??

Link to comment
Share on other sites

Frittliggende eller loddet pipe ?

 

Vel, jeg har brukt loddet pipe i mange år, og skutt et anseelig antall rådyr med min gode Brno 500.

 

Jeg kjøpte den i `91 tror jeg og brukte den med en vanlig "hurtigmontasje" frem til `99 hvor jeg da fikk montert hakemontasje og åpnet trangboringen til 1/4 chocke.

 

Det er ubestridt at antal nødvendig skudd på rådyrjakt er tilnærmet 1 stk rifle, noe behov flere skudd er svært skjeldent.

 

Jeg har opplevd fra tid til annen at jeg har skutt rådyr under los med .222 og lyddemper at dyra ikke skjønner hva som skjer, og blir stående og du får en mulighet til ( nå skyter ikke jeg råa, så det er ikke et tema for meg)

 

Ved litt "avansert" bruk av kombi er siktemidler svært essensiellt og muligheten med av/på montering avgjør hele bruken egentlig.

 

En Baikal med påskrudd kikkert uten mulighet til å ta av eller på hadde vært uaktuellt å dra med seg til skogs for meg.

 

Etter som tiden flyr og hus og heim er blit nedbetalt og lønninger har skutt i været, blir de fleste litt "luxusdyr" så også jeg... jeg skaffet med en Krieghoff drilling som gjør egentlig samme jobben som Brno`n og har samme funksjonalitet som denne, men den er finere og mye bedre å gå å bære på ...og det gjør jeg ganske mye..

 

Brno`n har jeg fortsatt, den er ikke mye i bruk, men jeg gidder ikke annonsere heller for man får ikke en brøkdel av hva det har kostet med Zeiss 1,25-4,5x18 C og hakemontasje. Men den er ikke noe dårligere våpen funksjonellt enn Krieghoffe`n... bare myye billigere

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også kommet i vurderingstadiet på kombi og har fulgt diskusjonen med interesse. Mitt bruksområde vill bli, hjortejakt,storfugl, rype, rev, når jeg går i skog/fjell under høst jakta, eller toppjakt. Har godkjent søknad på 12/76-6,5x55. Er det ett ok. valg? Kan jeg bruke 7x57R til hjort? Ser av diskusjonen att lodda eller frittliggende kommer omtrent likt ut +.-. Når prisen er avgjørende, blir det ikke så viktig. Så lurer jeg på hva sikte jeg skal gå for, kansje kikkert m/liten forstørrelse i svng/hurtig montasje, og åpne sikter??

 

 

syns 6,5 til ditt bruksområde virker fornuftig.lett tilgjengelig ammo og stort utvalg. jeg har ikke hurtigmontasje til kikkerten (1,5-6x36) fordi jeg ser bedre og skyter bedre med kikkert både med hagle og rifle løpet. ryker kikkerten under jakta så er sportsmann montasjen fra våpensøylen i bergen enkel å løsne og vips så er du i gang i gjen med "reserve" løsningen...- åpne sikter. men klart at en svingmontasje er mere "riktig" hvis du ønsker å ta den av og på under jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg endte til slutt opp med en Fair kombi :) Til en nokså god pris, fikk jeg en meget pent brukt kombi. Har kun testet hagleløpet hittil, gleder meg til å prøve rifla også.

Kalibervalget falt på 12/76-7x57R :)

 

combi_b.jpg

 

Noen som har vært borte i en slik før?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...