Jump to content

Beste valget av kombi blant de billigste


BMB

Recommended Posts

Jeg lurer litt på kombi, og da "en av de billige". Hva vil kammerfolket anbefale meg av kombi'er blant de billige modellene?

Aller helst vil jeg ha 12/76 og .308W da jeg vil bruke samme ammunisjon i kombien som i rifla mi. Men er åpen for alle forslag til andre kaliber. Kombien kommer til å bli brukt til rådyrjakt. Er et pluss hvis det er O/U hagleløp som kan kjøpes ved siden av, men ikke noe "must".

 

Jeg skal også ha et rødpunktsikte til denne børsa i såfall. Så det er bare å komme med hva dere enn skulle ha på hjertet når det kommer til dette.

Lurer litt på Vortex SPARC, da jeg egentlig ikke er interessert i Aimpoint til 4-5-6 tusen. Men hva vet jeg? Kan jo hende de to er forskjellen på himmel og helvete for alt jeg vet.

 

Setter pris på alle forslag og synspunkter. Så er bare å spytte ut, som sagt 8)

Link to comment
Share on other sites

hva som helst bare ikke Star... De er billige men røffe. jeg hadde vurdert enten en av de italienske (En av Antoni variantene, Betinsolo eller noe sånt) eller en BRNO. Men, jeg hadde valgt lodda løp. Det er ofte veldig presise våpen. Billige kombier med frittliggende piper kan være mindre presise...

Link to comment
Share on other sites

Valg av våpen er individuelt alt etter egne preferanser.

 

Skulle eg hatt kombi igjen, så hadde eg tråla bruktmarkedet. Det er kjøpers marked og du kan få mange gode bruktkjøp.

 

Personlig så liker eg lette våpen, og dette ekskluderer i stor grad Tikka, Valmet, Baikal, Brno osv... Tysk eller Italiensk hadde nok eg gått for. Hadde aldri gått for 12 og 308, men det er jo ein smakssak. Min favorittkombinasjon i kombivåpen (hovedsaklig rådyr) er 20/76-7x57R. Hadde også prøvd å få tak i ein med doble avtrekkarar.

 

Ang kikkert; lær deg å skyte og bruke dei åpne sikta og ha kikkert i hurtigmontasje etter behov. Då vil du få mykje meir ut av kombien din.

 

EDIT: og lodda piper, sjølvsagt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Mindre rekyl, dyr kjøpe amo.

Hvorfor anbefales det lodda løp?

 

Dyr kjøpeammo er å dra det litt langt. Spesielt med tanke på at ei kombi sjeldan brukast så veldig hardt i løpet av året. Men dyrere enn .308 er det, sjølvsagt.

 

Eg anbefaler lodda piper pga at det gir lettare våpen og så synast eg det er finare enn frittliggande.

Link to comment
Share on other sites

Sindre, de fleste vil anbefale frittliggende pipe. Fordelen er åpenbar: det blir ikke stigning mellom skuddene. På den samme måte er ulempene med loddede løp åpenbar: det blir stigning mellom skuddene. Friksjonsvarmen i riflepipa gjør at denne utvider seg, siden den henge fast i haglepipene som ikke blir varme vrir den seg oppover slik at skudd nr. 2 sitter høyere enn skudd nr.1, og nr 3 enda høyere. Dette er veldig forskjellig fra våpen til våpen. Den drillingen jeg har nå setter skudd nr.2 ca 10 cm opp. Dette må man bare lære seg. Fordelen med frittliggende pipe er altså at man slipper slik stigning. Jeg mener allikevel at det er en fordel med loddede løp på billige kombier. Fordi løpsbunten blir ekstremt stiv så lenge riflepipa er loddet fast i haglepipen blir det ofte fantastisk presisjon. Motsatt så er rimelige kombier med frittliggende pipe noen ganger veeeeldig upresise. Det gjelder ikke dyre våpen (som Blaser drilling D99 for eksempel), men kan være et problem i rimelige våpen. Dessuten gir loddede løp en smekker løpsbundt, det kan bli litt klumpete med frittliggende synes jeg.

 

Ad kaliber: Man bør ha kravepatron i kombi/ drilling for å unngå problemer med hylseekstraksjon. Etter skuddet er det ikke noe sluttstykke som skal fange opp den skutte hylsa, det er kun en klo på utdrageren. Vanlige riflekalibre (som .308) med 'rebated rim' gir ikke den kloa mye å ta tak i. Dersom det blir litt trykk og hylsa henger litt så kan kloa glippe over, og du har en børse som kan fyres en gang per jakt... Dessuten kan det væer kronglete å få tak i den skutte hylsa med ringertuppen når dus kal lade om. Kravepatron har krave, slik at det blir godt feste for utdrageren og de er lett å få tak i selv for oss med pølsefingre. Dette temaet er myyyye diskutert... Jeg er usikker på hvor stort et problem det egentlig er. Jeg hadde 6.5x55 i drilling i mange år uten problem. Men, det er lettere å selge en kombi med kravepatron, vil jeg tro, hvis du skal selge den igejn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den fikk jeg nesten lyst på sjøl... :)

 

Ikke verdens mest kurante R-patron, med relativt dårlig utvalg, men den er jo kjempegod til småvilt man skal spise da! Har hørt den også er fin til rådyr.

 

For øvrig vil jeg hevde det kan være tryggere å kjøpe gjennom butikk fremfor privat. Kjøpte en gang en Scirocco 12 - 5,6x52R hos en forhandler (daværende Jaktpartner, Elverum) hvor rifleløpet viste seg å være skjevt. Det var ikke mye. Jeg så det ikke selv før jeg ble gjort oppmerksom på det av en børsemaker. Fikk levert tilbake børsa uten problemer, selv om jeg hadde lånt den i forkant av handelen og hadde hatt den en måned. Hadde den med to ganger på skytebanen (trodde det var dårlig kikkertsikte/montasje eller elendig skytter, før jeg tok den med til Børselars da jeg likevel skulle dit og kjøpe ammunisjon) og en gang på jakt. Og nei, det var ikke jeg som ødela den! :wink:

 

Endte med en Antonio Zoli 12/76 - .222Rem. Snasen og god kombi det. Denne hadde loddet pipe.

 

Vet ikke om kombier med frittliggende pipe kan være litt mer utsatt for skjevt løp? Det virker jo spinklere enn loddet til hagleløpet. I hvert fall med dette vesle kaliberet. Var jo rene sugerøret under der!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kommer an på bruken din det. Dersom du kun skal jakte rådyr med drivende hund så klarer du deg godt med rødpunkt. Åpne sikter for den saks skyld, men rødpunkt er gode greier. Dersom du skal poste i skumringen så ser du ikke pøkk med rødpunkten med en gang lyset faller. Da trenger du et mer lyssterkt kikkertsikte. Skal du skyte fugl med den, eller rev på litt hold ++ så trenger du kikkertsikte med litt forstørrelse. Kikkertsikter som er egnet i skumring eller til presisjonsskyting er ikke optimale på drev- eller støkkjakt... Enkelte finner et kompromiss og har kikkertsiktet på hele tiden og finner en kombinasjon man trives med. For de som får det til er det et godt valg. Jeg hadde en zeiss varipoint 1-4 med rødprikk på en Blaser drilling. Men, jeg synes ballansen blir helt ødelagt når kikkertsiktet er på, så under bevegelig jakt vil jeg ha det tilgjengelig i et futteral, men ikke på børsa. Da kan jeg like godt ha et større kikkertsikte. Bruken bestemmer hva som er best siktemiddel altså.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde fast montasje og en Leupold 1,25-4x20 på Zolien min. Angret som en hund på at jeg ikke kjøpte hurtigmontasje selv.

 

For meg ble kombien en enkeltløpshagle med mulighet til å fyre av et rifleskudd. Med andre ord hadde jeg ikke bruk for kikkertsikte på vanlig fuglejakt og kunne tenkt meg å ha kikkertsiktet i sekken. I stedet gikk jeg med kikkerten på. Da var det ikke så lett å finne fuglen når den brått reiste fra meg på støkkjakt. Følte i hvert fall at jeg hadde lite kontroll på hva som skjedde selv. Det gikk greit på leirduebanen, for da visste jeg sånn ca hvor og når dua kom. Traff bra der.

 

Skjøt èn fugl med kombien og kikkerten på, men jeg så aldri det jeg skjøt i grunn, for det gikk så raskt at jeg bare veivet opp børsa. Så bare en orrhane reise av gårde og kastet børsa til skulderen. Rakk aldri å lete etter noen fugl i trådkorset.

 

Etter det skrudde jeg av siktet med montasje. Dette gjorde jeg i skogen av alle steder, etter at jeg hadde bommet et par ganger på fugl. Smånervøs, siden jeg ikke hadde veldig lyst til å lete etter små svarte skruer i lyngen...

 

Rødpunkt med rør blir noe av det samme. Du må finne fuglen gjennom røret. Treningssak, sikkert, men jeg følte jeg ikke hadde god nok kontroll. Kanskje et Doctersight hadde vært tingen?

 

Skulle jeg hatt kombi i dag ville jeg hatt følgende:

 

Kombi: 20/76 - 5,6x50R eller 6,5x57R (ingen vits å ha noe større synes jeg når jeg likevel har storviltrifle, og 20/76 holder til rådyr det og! Dessuten blir børsa smekrere med små kalibre). Hadde ikke vært fremmed for .222 Rem i rifleløpet heller.

 

Sikte: 2,5-10x50 med lys, i hurtigmontasje.

 

Da ville kikkerten ligget i sekken til jeg hadde hatt bruk for den, og sikter med denne forstørrelsen og opplyst retikkel er gode allroundere (noe ala Zeiss Classic/Victory/Varipoint) uten at de er for store fysisk.

Link to comment
Share on other sites

Spørs nok om ikke det blir rødpunkt ja. Skal nok bruke de nkun på rådyrjakt. Skal jeg jakte fugl så blir det nok hagla mi som får sjansen ;-)

 

Noen som har noen meninger om Vortex SPARC vs. Aimpoint?

 

 

7x57R hva betyr den R'en? Var det dette med den kanten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått spørsmål på PM om dette med upresise kombier med frittliggende løp. Og jeg vil presisere at det finnes drøssevis med presise kombier med frittliggende løp! Men, man har en variabel til som kan gå åt skogen, og det hender at det går galt. Når riflepipa er loddet til hagleløpene blir det en stiv klump, og det fremmer presisjon.

 

Det blir litt trender og felles kultur her på kammeret, over hva som er bra og ikke. Det er stort sett bred enighet om at det skal være R patron i kombi eller drilling, og loddet løp på kombi. Men det er mange som jakter og skyter og har det fint med kombi med riflekaliber som ikke er R, og som ikke oppdager at de har et problem før de en gang er så uheldige å lese om det på kammeret.no...

Link to comment
Share on other sites

Har en eldre Valmet 212, i kaliber 12/70 og 308, med tilhørende haglepipesett. Den slipper jeg ikke lett fra meg i alle fall, nydelig avtrekk, rifleløpet samler godt- og har aldri i løpet av snart 15 års bruk hatt problemer med uttrekkeren/mangel på krave. Hurtigmontasje må være det eneste jeg kunne ønske meg til denne for å gjøre ett godt våpen enda bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Norskog Diamond( Bettinsolli Combo two) kombi med ekstra hagleløp.

 

Kalibrene er 12/76 - 7x57r og 12/76-12/76

 

Jeg er storfornøyd! Kjøpte den for 9500,- av Jaktdepotet, så og si ubrukt. Finnes ikke tegn til slitasje! Skuddene sitter tett, og jeg har bare gode ord å si om den.

Link to comment
Share on other sites

Eg ville ikkje ha valgt småviltkaliber. For meg så gir det ingen fordelar kontra storviltkaliber i kombi hvis bruksområdet primært er rådyrjakt. For meg er det igrunn bare bakdelar, då eg ser f.eks 7x57R som meir egna på rådyr enn eks. 5,6x52R.

 

Vekta blir ikkje mindre med småviltkaliber, det er haglekaliberet (baskylens dimensjonar) som er største påvirkningsfaktor på vekta. Kal. 20-baskyle gir som oftast eit meir hendig og slankt våpen enn f. eks. kal. 12.

 

Men nå er det jo ikkje sikkert at vekt er viktig for trådstartar, så dette er mine meiningar.

 

Det var ikkje mykje snadder ute på finn nå, men denne ville eg ha kikka på: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=37974545Det er ein Brno i kal 12/7x57R med ekstra hagleløpssett. Den er nok ikkje av dei lettaste, ei heller er det kal. 20 som eg ville hatt. Men Brno og Baikal har eg alltid vore litt svak for. Solide, pålitelige bruksvåpen med sjarm.

 

Er også litt svak for den gamle Tikka M77 med utvendig hane: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38096061 Det er bare synd at dei som oftast er i småviltkaliber, og veldig ofte er det 222, som jo ikkje er R-patron. Dessutan har dei enkel avtrekkar og løpsvelger. Også eit minus i mi bok. Men det er hendige, sjarmerande våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sabatti 12/223, en smekker italiener med lodda løp. Oppå den har jeg ett lite Meopta M-RAD rødpunktsikte som ikke veier noen ting og som ikke er i veien ved flyktskyting. Den vil jeg absolutt anbefale deg og kjøpe, og dersom du er redd for kjøttødeleggelser så skal du bare bruke en skikkelig kule, norma oryx foreksempel.

 

Hilsen Finn

Link to comment
Share on other sites

Åja, faen.

Hva ville du hatt da?

222 lurte jeg litt på, men det ødelegger jo så satans mye pga hastighet.

 

Hva vil du anbefale? Vil ha noe som jeg kan få tak i skudd til mer eller mindre overalt :-)

 

 

I første post sier du at du skal bruke den til rådyrjakt. Da ødelegger ikke .222 noe mer enn noe annet. Norma Rådyr 62 grs er jo kjekk å bruke her. Norma Oryx 55 grs og. Disse to får du tak i de fleste plasser. Skal du skyte helmantel, får du også tak i disse "overalt". I tillegg kan du også få tak i små "eksplosiver" til reven de fleste plasser. Bruker selv .222, og har det i rifla mi fordi jeg var så fornøyd med kaliberet i kombien. Rakk aldri å skyte noe med rifleløpet da jeg solgte børsa. Jeg var dessverre ikke i nær slekt eller gift med en grunneiers datter eller lignende, slik at jeg lettere kunne vinne rådyrtrekningen (får i hvert fall inntrykk av at det er slik...) og hadde ikke bruk for kombi. Rådyrjakt gidder jeg ikke prøve å få tak i mer for å si det sånn. Men det er et kaliber det er lett å skyte bra med. Presist og svært lite rekyl. Treffer du riktig, detter hva som helst.

 

Det er riktignok ikke R-patron, men det er jo ikke noe absolutt must heller, selv om det kanskje er best. Kanskje vil du oppleve at hylsa ikke blir med ekstraktoren ut en gang i blant, men ikke ofte. Har aldri hørt om noen som har hatt dette som noe gjentakende problem (opplevde heller ikke det selv på de to årene jeg hadde min. Et par andre bekjente, med 6,5x55 har aldri opplevd det heller). Ammunisjonen i "vanlige" patroner er som regel også billigere og lettere å få tak i en R-ene.

 

En av de vanligste kombinasjonene er jo faktisk 12/76 - .222 Rem. Så om du er ute etter brukt, er det slett ikke sikkert du gjør et dårlig kjøp.

 

En av ulempene ved Kammeret er at du får like mange kaliberforslag som det finnes kalibere. Alle har sine fordeler og ulemper. Noen er små, selv om de er lovlige. Andre er "overkill". Noen er billige, noen er dyre, noen er bra på kort hold, andre er bra på langt hold, noen er bra i sidevind, og noe er bra i nedoverbakke, noen er alt på en gang...

 

Gjør det heller enkelt - se på børser, kjøp en du liker, så får kaliberet være det det er! Alt er lovlig og virker på rådyr så lenge det er fra .222 og opp!

 

Jeg gir vel egentlig snart opp det med tips, for alle har sine egne meninger og erfaringer. Det har kostet meg dyrt, og det har kostet meg vilt. Rett og slett fordi jeg tenker for mye på alt mulig! Feks da jeg var på hjortejakt før i høst. Malle var med. Jeg hadde med to forskjellige blypatroner. Den ene hard og tøft ladet, den andre mykere og slappere ladet. Grublet fælt på hva som var "best" på hjort.

 

"Du må ikke tenke så fælt", var svaret. "Dør ikke dyret om du treffer enten du bruker det ene eller det andre da?" Han bruker Sierra Gameking. Og jammen døde ikke rådyret han skjøt i helga, selv om sikkert noen har skumle erfaringer med denne billige kula.

 

Så poenget er, enten du kjøper .222, 5,6x50R, 6,5x55, .308, 6,5x57R, 7x57R eller hva det nå er. Rådyret stuper med riktig treff.

 

Se heller etter en kombi hvor stokk og avtrekk passer deg, så kan du heller velge kaliber etterpå. Skal du ha brukt er du jo også prisgitt det som finnes, og da gjerne ikke så langt unna slik at du kan reise og tukle og fikle på den. Ikke kjøp det første og beste du kommer over, men se heller på andre merker og, før du eventuelt likevel kjøper den første og beste du kom over. :)

Link to comment
Share on other sites

Velg for guds skyld et riflekaliber beregnet/designet for kombinasjonsvåpen, de slutter som regel med en R

 

ellers kan det gå slik... :overrasket:

1423671-11-1339316788812.jpg

 

Om du skulle velge et kaliber som er ukurrant i kombivåpen, husk å medbringe et passende skrujern eller en pussestokk som utdrager i nøden.

Dette er sikkert kjedelig å oppleve i bitende kulde og med kalde fingre :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gjør det heller enkelt - se på børser, kjøp en du liker, så får kaliberet være det det er! Alt er lovlig og virker på rådyr så lenge det er fra .222 og opp!
Helt enig, men ikke kjøp et nytt våpen i et upopulært kaliber. Da vil du få et større verditap hvis du vil selge den senere. Om du kjøper brukt derimot, kan du gjøre det beste kjøpet om du kjøper et upopulært kaliber, siden av samme grunn, verditapet har den tidligere eieren allerede tatt.

 

Randpatroner ® er mer populære enn rillepatroner, de som er godkjent på elg, er mer populære enn de som bare er kraftige nok til rådyr.

 

De mest populære patronene er 7x57R, 7x65R, 8x57IRS og evt 9,3x74R

 

Mer upopulært du kan er .308 win, .30-06 spr. 6,5x55, .222 rem. Upopulære haglekalibere er 16 og 20/70

 

 

Mest spesielt er 5,6x52R, som egentlig er en bra patron, men da det er blitt litt vanskelig å finne kuler og ammo til dette, har blitt ganske upopulært.

 

 

Mitt råd er å kjøpe brukt.

Link to comment
Share on other sites

Åja, faen.

Hva ville du hatt da?

222 lurte jeg litt på, men det ødelegger jo så satans mye pga hastighet.

 

Hva vil du anbefale? Vil ha noe som jeg kan få tak i skudd til mer eller mindre overalt :-)

 

 

I første post sier du at du skal bruke den til rådyrjakt. Da ødelegger ikke .222 noe mer enn noe annet. Norma Rådyr 62 grs er jo kjekk å bruke her. Norma Oryx 55 grs og. Disse to får du tak i de fleste plasser. Skal du skyte helmantel, får du også tak i disse "overalt". I tillegg kan du også få tak i små "eksplosiver" til reven de fleste plasser. Bruker selv .222, og har det i rifla mi fordi jeg var så fornøyd med kaliberet i kombien. Rakk aldri å skyte noe med rifleløpet da jeg solgte børsa. Jeg var dessverre ikke i nær slekt eller gift med en grunneiers datter eller lignende, slik at jeg lettere kunne vinne rådyrtrekningen (får i hvert fall inntrykk av at det er slik...) og hadde ikke bruk for kombi. Rådyrjakt gidder jeg ikke prøve å få tak i mer for å si det sånn. Men det er et kaliber det er lett å skyte bra med. Presist og svært lite rekyl. Treffer du riktig, detter hva som helst.

 

Det er riktignok ikke R-patron, men det er jo ikke noe absolutt must heller, selv om det kanskje er best. Kanskje vil du oppleve at hylsa ikke blir med ekstraktoren ut en gang i blant, men ikke ofte. Har aldri hørt om noen som har hatt dette som noe gjentakende problem (opplevde heller ikke det selv på de to årene jeg hadde min. Et par andre bekjente, med 6,5x55 har aldri opplevd det heller). Ammunisjonen i "vanlige" patroner er som regel også billigere og lettere å få tak i en R-ene.

 

En av de vanligste kombinasjonene er jo faktisk 12/76 - .222 Rem. Så om du er ute etter brukt, er det slett ikke sikkert du gjør et dårlig kjøp.

 

En av ulempene ved Kammeret er at du får like mange kaliberforslag som det finnes kalibere. Alle har sine fordeler og ulemper. Noen er små, selv om de er lovlige. Andre er "overkill". Noen er billige, noen er dyre, noen er bra på kort hold, andre er bra på langt hold, noen er bra i sidevind, og noe er bra i nedoverbakke, noen er alt på en gang...

 

Gjør det heller enkelt - se på børser, kjøp en du liker, så får kaliberet være det det er! Alt er lovlig og virker på rådyr så lenge det er fra .222 og opp!

 

Jeg gir vel egentlig snart opp det med tips, for alle har sine egne meninger og erfaringer. Det har kostet meg dyrt, og det har kostet meg vilt. Rett og slett fordi jeg tenker for mye på alt mulig! Feks da jeg var på hjortejakt før i høst. Malle var med. Jeg hadde med to forskjellige blypatroner. Den ene hard og tøft ladet, den andre mykere og slappere ladet. Grublet fælt på hva som var "best" på hjort.

 

"Du må ikke tenke så fælt", var svaret. "Dør ikke dyret om du treffer enten du bruker det ene eller det andre da?" Han bruker Sierra Gameking. Og jammen døde ikke rådyret han skjøt i helga, selv om sikkert noen har skumle erfaringer med denne billige kula.

 

Så poenget er, enten du kjøper .222, 5,6x50R, 6,5x55, .308, 6,5x57R, 7x57R eller hva det nå er. Rådyret stuper med riktig treff.

 

Se heller etter en kombi hvor stokk og avtrekk passer deg, så kan du heller velge kaliber etterpå. Skal du ha brukt er du jo også prisgitt det som finnes, og da gjerne ikke så langt unna slik at du kan reise og tukle og fikle på den. Ikke kjøp det første og beste du kommer over, men se heller på andre merker og, før du eventuelt likevel kjøper den første og beste du kom over. :)

 

 

Tidligere har jeg vært av helt samme oppfatning som deg. Hvorfor tenke så mye? Men nettopp på grunn av det har jeg gått på et par smeller så nå tenkte jeg at jeg virkelig skulle gruble meg fram til hva jeg vil ha, før jeg skaffer det. Tusen tusen takk for et fyldig og godt svar.

Ser det er veldig mange som foreslår 7x57R både her og andre steder. Mulig jeg går for det :-) Eneste jeg er litt skeptisk til er ammunisjon og tilgang på det. Såvidt jeg kan se, så finner jeg ikke ammunisjon på nettsidene til hverken xxl eller Gmax, men jeg skal sjekke de "sjappene" som er litt mer "ren jaktbutikk" :-)

Link to comment
Share on other sites

Et tips; nå har du vinteren på deg. Med mindre du har søknad liggende klar, noe du sannsynligvis ikke har siden du ikke har bestemt deg for kaliber, vil det ta tid før du får børsa i nevene og klar for jakt. Det er ikke sikkert du rekker å jakte med den før lillejulaften uansett. Da er det bedre å bruke tid, klemme og klå, tenke, lese, spørre og grave og etterhvert bestemme deg for hva du vil ha og hvilke egenskaper som er viktig.

 

Mye bra er sagt her, men ethvert argument er jo begrunnet med en mer eller mindre subjektiv oppfatning fra oss andre. Så da er det greit å tenke over hva du vil prioritere.

 

Den perfekte rådyrkombien for meg er ei lett børse (under 3 kg. uten kikkert), med doble avtrekkere, lodda piper, hurtigmontasje på kikkerten i kaliber 20/76-7x57R.

 

...men det er ikke sikkert det er det for deg.

 

Uansett; ikke forhast deg og kjøp brukt! Det vil du tjene på, hvertfall når du har god tid!

Link to comment
Share on other sites

Et tips; nå har du vinteren på deg. Med mindre du har søknad liggende klar, noe du sannsynligvis ikke har siden du ikke har bestemt deg for kaliber, vil det ta tid før du får børsa i nevene og klar for jakt. Det er ikke sikkert du rekker å jakte med den før lillejulaften uansett. Da er det bedre å bruke tid, klemme og klå, tenke, lese, spørre og grave og etterhvert bestemme deg for hva du vil ha og hvilke egenskaper som er viktig.

 

Mye bra er sagt her, men ethvert argument er jo begrunnet med en mer eller mindre subjektiv oppfatning fra oss andre. Så da er det greit å tenke over hva du vil prioritere.

 

Den perfekte rådyrkombien for meg er ei lett børse (under 3 kg. uten kikkert), med doble avtrekkere, lodda piper, hurtigmontasje på kikkerten i kaliber 20/76-7x57R.

 

...men det er ikke sikkert det er det for deg.

 

Uansett; ikke forhast deg og kjøp brukt! Det vil du tjene på, hvertfall når du har god tid!

 

 

At den skal være så lett er ikke så altfor viktig føler jeg. Men vil selvfølgelig heller ikke drasse rundt på en dregg.

Jeg har av en eller annen grunn en oppfatning av at kaliber 20 er så "puslete", men det er sikkert fint. Har vel mer eller mindre bestemt meg for 12/76 + 7x57R.

Har vel ikke behov for noe grovere hvis jeg allikevel har rifle(?) Vet at faren min har brukt kombi'en som "reservebørse" på elgjakta et par ganger han har gått på snørra og optikken har fått seg en liten trøkk. Kan jo være positivt med grovere kaliber i den sammenheng, men hvor ofte skjer vel det?

 

Neeeeeeii, får bare ta tida til hjelp og gruble og klå på alt mulig ;-)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en Sabatti Lettvekter 12/76/7x57R for 12 år siden. Har faktisk aldri veid den, men den skal veie 2,7 kg. Kjempevåpen! Denne har frittliggende pipe, og klatrer ingenting under skyting. Presisjonen er prima og rifleavtrekket (bakerste avtrekk) er veldig godt.

 

Den beste storviltprøva jeg noen gang har skutt, har jeg skutt med denne, med åpne sikter :D

 

Kan uansett anbefale denne kombien, hvis du skulle komme over denne enten ny eller brukt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpe en bra brukt børse, som var dyr da den var ny. Iporter gjerne fra utlandet.

 

Kjøpte meg en Sabatti Lettvekter 12/76/7x57R for 12 år siden. Har faktisk aldri veid den, men den skal veie 2,7 kg. Kjempevåpen! Denne har frittliggende pipe, og klatrer ingenting under skyting. Presisjonen er prima og rifleavtrekket (bakerste avtrekk) er veldig godt.

 

Den beste storviltprøva jeg noen gang har skutt, har jeg skutt med denne, med åpne sikter

 

Selv kombier med loddede piper, klatrer nesten ingen ting, når man skyter med åpne sikter. Det er med kikkertsikte klatringen blir stor. Dette er fordi fremsiktet blir med på klatringen.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg lurte også fælt da jeg skulle kjøpe kombi. Skulle ha noe billig.

Fant til slutt en Fair i cal 20/76 og 7x57r. Lett og fin å gå med.

Satte først på hurtigmontasje og 1-4 x 24 kikkert med rødpunkt.

Så ble det justerbar kolbekam. Da først falt den riktig på plass. Ble etterhvert lei hurtigmontasjen (MAK) og fikk børsemaker til å sette på Leopold QR så jeg fikk kikkerten lavere. Da ble jeg fornøyd.

Så kom ønsket om mindre topptung børse å drasse på. Kjøpte Docter sight, laaav monteringsplate fra en børsemaker i Sveits gjennom en kompis på Kammeret. Børsemaker var nødvendig til en fresejobb for det var selvfølgelig ikke samme bredde. Mye bedre balanse ( ikke topptung), og veldig rask å skyte med med begge øyer på målet. Har kosta litt, men utgangspunktet var rimelig og har aldri angra på calibervalg. Skutt rådyr med både hagleløpet og rifleløpet. Det duger. Å ja, kikkerten er med, men i sekk eller rompetaske.

Nå er jeg i mål. Trur eg.

Skulle bare hatt lettere tilgang til kikkerten. Og en slik patronholder på løpet.

Filler`n :forvirra:

 

Lykke til. :D

 

mvh

Isbjønn

 

Glemte at det selvfølgelig er lodda løp :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har av en eller annen grunn en oppfatning av at kaliber 20 er så "puslete", men det er sikkert fint. Har vel mer eller mindre bestemt meg for 12/76 + 7x57R.

 

Det er fordi mange tenker på rifle når det snakkes om hagle.

 

På ei rifle kan en snakke om at dess større hullet er, dess grovere er kaliberet. Skytes det med samme type patroner så er nøyaktig det samme som kommer ut av hullet på et kal. 20 hagleløp som et kal. 12. Eneste forskjell er eventuelt at haglladningen er litt mindre.

 

Ei 12/70-patron er omtrent lik ei 20/76-patron i ytelse. Med tyngre ladninger i 12/76 og 12/89 får man større mengde hagl, men da vil også hastigheten gå ned med de ulemper dette medfører.

 

Nå skal ikke jeg si at kal 20 er det eneste rette, men fordelen med såpass mye slankere baskyle gjør at jeg for min del i stor grad har utelukket kal. 12 som kaliber i kombi og drilling.

Link to comment
Share on other sites

Hva burde jeg gjøre; kjøpe en litt dyrere børse med det samme, eller kjøpe en billig børse?

 

Og Baikal var evt. utelukket(?)

 

Om vekt ikke er viktig og hvis du vil ha kal. 12 i hagleløpene så har jeg ingen betenkeligheter med å anbefale Baikal.

 

Ei sånn ei med lodda piper og rifleløp i 7x57R har jeg holdt på å kjøpe mange ganger, mest for at jeg bare "liker" Baikal. Kanikke forklare det bedre enn at det er noe sjarmerende med rimelige, grove og trauste arbeidshester. Og her er Baikal i særklasse spør du meg.

 

Hadde det ikke vært våpengarderobe så hadde jeg hatt en sånn i skapet for mange år siden.

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi mange tenker på rifle når det snakkes om hagle.

 

På ei rifle kan en snakke om at dess større hullet er, dess grovere er kaliberet. Skytes det med samme type patroner så er nøyaktig det samme som kommer ut av hullet på et kal. 20 hagleløp som et kal. 12. Eneste forskjell er eventuelt at haglladningen er litt mindre.

 

Ei 12/70-patron er omtrent lik ei 20/76-patron i ytelse. Med tyngre ladninger i 12/76 og 12/89 får man større mengde hagl, men da vil også hastigheten gå ned med de ulemper dette medfører.

 

Nå skal ikke jeg si at kal 20 er det eneste rette, men fordelen med såpass mye slankere baskyle gjør at jeg for min del i stor grad har utelukket kal. 12 som kaliber i kombi og drilling.

 

Det påvirker mao ikke avstand man kan skyte på, inntrenging i viltet osv. ?

 

Om vekt ikke er viktig og hvis du vil ha kal. 12 i hagleløpene så har jeg ingen betenkeligheter med å anbefale Baikal.

 

Ei sånn ei med lodda piper og rifleløp i 7x57R har jeg holdt på å kjøpe mange ganger, mest for at jeg bare "liker" Baikal. Kanikke forklare det bedre enn at det er noe sjarmerende med rimelige, grove og trauste arbeidshester. Og her er Baikal i særklasse spør du meg.

 

Hadde det ikke vært våpengarderobe så hadde jeg hatt en sånn i skapet for mange år siden.

 

Så det er ikke noen annen "dårlig side" med Baikal enn at den er tung?

Jeg mener ihvertfall for meg selv, at det ikke burde være noe problem å bære på en børse som er litt tyngre, så lenge den "ekstra vekten" gjør at den virker når den skal og tåler en støyt.

Link to comment
Share on other sites

Med tyngre ladninger i 12/76 og 12/89 får man større mengde hagl, men da vil også hastigheten gå ned med de ulemper dette medfører.

Dette er vel litt forenklet. Ja, om man bruker det økte volumet til å spa på med hagl vinner man ikke så mye, men 12/76 leveres vel også med mer fornuftige ladninger enn det. Og med stålhagl er 12/76 den nye 12/70, det ekstra volumet gir plass til en normal mengde hagl uten å miste for mye volum.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...