Jump to content

Sako i 9,3x53R, kunnskap?


thompr

Recommended Posts

hei Sako klubben , jeg eie en sako 9.3x53R den er litt gammelt men veldig fint stand og en flott våpen syns jeg .probleme er det er ikke ammunisjon og få take i .

 

er det noe som har etlerand ligene eller er det mulig og oppner kammere til 57 eventuellt 62 vis dette er lovelig i det hele tatt.

 

er det noen våpenmaker her som veit .

 

Takk for alle tips og svar. :(

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Hei. Har ei sånn Sako rifle selv etter at jeg arvet den etter min far for flere år siden. Skal selvsagt lade selv til denne også. Hadde mye styr med å få tak i die sett til denne, men greide å finne en som ville selge et. Jeg mener det fremdeles kan bestilles hos RCBS  statene, men vet ikke pris. Nummeret på die settet er: 

#56442 

9.3x53R Swiss 

 

Var innom ei britisk side og de hadde der en liste over hylser som kunne brukes til omforming. Der var det nevnt for dette kaliberet at 45-70 hylser kunne brukes. Har ikke prøvet det selv enda, men det er sikkert flere som har mye kunnskaper om sånt her inne.

Lykke til😊

 

 

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

https://cdn1.sako.fi/sites/default/files/Sako_reloading_components.pdf

Sako har fortsatt hylser til 9,3x53R (Finnish) i sitt sortiment. Kontakter en importøren så tar de sikkert inn dette på bestilling. Importøren kan sikkert også gjennom Sako få oppgitt hvilket Die-Sett referanse som skal til. RCBS og andre lager slike ukurante verktøy på bestilling, de koster bare litt ekstra. Hylseholderen blir det samme som til  russisk 7,62x54R eller finske 7,62x53R

Link to comment
Share on other sites

På 30.1.2019 den 22.44, Ei tohi varjata skrev:

9,3x53R Sako og 9,3x53R sveitsisk M26 er IKKE DEN SAMME PATRONEN. Det er forskjellige mål på hylsene, bl.a. på hylsebunn/krave, og halsen er lengre på den finske patrona. Jeg ville ikke forsøkt å teste hvorvidt de kan benyttes innbyrdes..

Det var da merkelig...

Hvordan kan du da forklare hvorfor dette fungerer perfekt her da😂😂

Sier bare det det står på diesettet og at det presser helt topp. Kanskje ikke disse USA folka på RCBS IKKE VET HVA DE GJØR? tviler på det. Boksen er merket swiss og die er merket swiss og det funker... forklar det er du snill...mener å ha lest tidligere at dette kaliberet kom fra sveits originalt og finnene adopterte dette på et tidspunkt...

Er interessert i å finne ut av dette selvsagt og hva det kan skyldes?

Takker for all info.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke samme patron, så enkelt er det bare. Hylselengde og kuledia er ca likt, andre ting er forskjellige..

Den ene er basert på en eller annen snål kontinental patron - den andre er basert på 7,62x53R som igjen er basert på 7,62x54R.

 

For all del, du må bare fjolle det bort, men fakta er at de er forskjellige dimensjoner på bl.a. lengden på halsen, vinkel på skulder, og bredde på hylsekroppen og randen..

 

Jeg ville i alle fall IKKE helpresset med sveitserdia og skutt patronen i et finsk kammer.

Link to comment
Share on other sites

20190203_113405.jpg.30b9c1176e4a2c2a9d2078557af2b511.jpg

 

Noe mer du lurte på?

Det er ikke samme patron og de har ikke samme dimensjoner. Og ja, det vet jeg bedre enn deg, for du har påstått at de er like et par ganger nå..

 

At den passer kan skyldes alt fra romt kammer til at du ikke halspresser så alt for mye (er hylsa helt oppe i dia?) til at Jesus har en finger med i spillet.

.45-70 har en bunndiameter på 15,4 millimeter og kraven er 1,8 mm tykk, på 53/54R er den 14,4x1,6.

 

Hvis du trenger nye hylser i 53R så kjøper du ganske enkelt enten hylser eller patroner i 9,3x53R fra Sako eller Lapua, eller bestiller hylser i kal 7,62x53R/x54R fra Sako, Lapua, Norma, Prvi Partizan eller S&B og skyteformer i ditt kammer..

Link to comment
Share on other sites

Ei Tohi har rett. Jeg har Sako-Nagant, fabrikkpatroner, diesett og hjemmelada i 9,3x53r. Det er langt fra samme som Swiss-utgaven. Og den finske er IKKE basert på den europeiske. Kan du ta bilde av patronen/hylsa? Hvis du har brukt det og skutt med de patronene du eventuelt har laget deg uten at hylsa har endret fasong må jo diesettet være feilmerka. 

Link to comment
Share on other sites

Njet, 7,62x54R ble utvikla av Mosin (som også lagde geværet), egentlig het den trelinjerspatron av 1891. Russisk linje = 1/10 tomme, 3 x 2,54 mm = 7,62 mm

Leon videreførte "forstyrreren" i magasinet til Mosin-rifla som holdt øverste patron fra å sprette ut, og egentlig er det takket være ham rifla faktisk fungerte. Mosin "stjal" ideen tilbake og justerte det slik at det funka i hans rifle, Nagant ble fly forbanna og krevde penger eller å aldri la russerne prøve hans våpen igjen. Det var noe kuk med patenter som det alltid er i tsarist-/fascist-/kommunist-u-land, Mosin kunne ikke patentere mekanismen siden staten eide militæret (hvor han var ansatt), og derfor var det åpent for Leon å mekke videre og påstå det var sitt. Samme greia skjedde forøvrig med Kalasjnikov, AK-en ble aldri patentert/copyrighta når den kom, dermed fritt frem for Kina og alskens andre å stjele og kopiere og produsere så mange AKer som de ville. Først noen år siden fikk Kalasjnikov-konsernet innvilga trademark på AK. Tror ikke det stopper bulgarske, kinesiske, ungarske, polske, osv. fabrikker fra å lage nye AKer..

 

SVJV ble det noen royalty-betalinger fra russerne til Nagant slik at han skulle holde kjeft og la være å ødelegge.

 

Nagant foreslo en helt annen patron i kal 9 mm i sin rifle forøvrig.

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

@RBT; En R- patron headspacer på randen. Dvs, så lenge du får kamret patronen, så smeller det når du trekker i avtrekkeren (smeller i varierende omfang og grad). Det er ikke ensbetydende med at alt er iorden. Hvis det er tilbakevendende misforhold mellom dien og kammerets geometri, får du raskt en hylseseparasjon. Du får jo gjøre som du vil, men jeg vil jo anbefale å lytte til rådene du får over 

Link to comment
Share on other sites

Dette minner meg nå litt om en episode under elgprøven for en del år tilbake. En kar kom og skulle skyte treningsskudd. Jeg anviste han plass og han la seg ned og skjøt. Tilfeldighetene førte til ar jeg ble stående bak han og se på. Etter tre skudd legger jeg merke til at tomhylsene var så rare. Jeg stoppet skytingen hanes for å se nærmere på dette. Det viste seg at han lå å skjøt 8x57 i en 3006 mauser. Han hadde skutt tre skudd og faktisk truffet i svarta på skiva med alle. Da jeg sa at dette var svært farlig og at han ikke måtte skyte mer 8x57 i den rifla var han helt uenig og mente det jo hadde gått helt fint. og dessuten hadde han kjøpt billig en hel masse slike skudd. Det ente med ar jeg måtte vise han bort fra banen da han ikke gav seg på at han skulle bruke de skuddene. Er vel helt utrolig at det faktisk ikke ble en ulykke av dette.

  • Like 2
  • Haha 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Dessverre ikke noe uvanlig. Mye i .30-06- og 7,92-støtbunnslekta kan tvinges inn i forskjellige kamre, legg til "Kiwi-posen med skudd etter'n bestefar" og FK-caps trødd godt nedover trynet, så kan mye skje.

I USA finnes det ganske mange gamle Arisaka som blir fora med forskjellige amerikanske patroner, hvor det tilsynelatende går bra. Arisaka er en såpass lite elegant rifle at man har lesset på med gods for å gjøre opp i tykkelse hva som mangler i godt design og metallurgi, og den tåler derfor ganske mye juling før de gir etter.. før de plutselig gjør nettopp det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...