Jump to content

Kvitte seg med diverse ammunisjon?


KydeX

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg trenger å rydde litt i våpenskapet. Gjennom årene har det samlet seg opp litt forskjellig, noe fabrikkammo og noe hjemmeladet. En del som er gått i en "ubrukelig ammo" boks pga. Feilfunksjonering i halvauto, og noe som jeg rett og slett ikke har våpen til lenger.

 

Finnes det noen grei måte å bli kvitt dette på?

Link to comment
Share on other sites

Satt i samme situasjon som deg nå i høst, og jeg tenkte også gjennom alternativet å gi det bort til noen. Siden det var en del hjemmeladet ammunisjon, samt en del som var ganske så gammelt- valgte jeg å levere inn alt sammen til lensmannskontoret for destuering. Jeg likte ikke tanken om at om noe av dette gamle, hjemmeladete ruklet kan hende inneholdt noe som ikke var som det skulle- og jeg tror de fleste vil være noenlunde trygge på den ammunisjonen de putter i børsa si. Bare positiv tone på lensmannskontoret når de fikk overrakt en tung plastpose halvfull med diverse ammunisjon- og selvfølgelig ingen kritiske spørsmål eller noe i den dur.

Link to comment
Share on other sites

Hva sier lensmannen når man leverer inn patroner i et kaliber men ikke har våpenkort for da?

Hører så rare historier fra enkelte politidistrikt, at jeg ville ha vært skeptisk.

 

Slikt er aldri noe problem, å ta i mot slikt er en av oppgavene til politiet.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke at det hadde vært et problem her jeg bor heller, men virker ikke som alle kontor besitter like fornuftige folk.

 

Er det ikke slik, at man ikke har lov til å inneha ammunisjon i et kaliber man ikke har våpenkort for? Nå spør jeg bare fordi jeg ikke vet. Men, synes å ha lest det et sted i forbindelse med hjemmekontroll.

Link to comment
Share on other sites

... men da kalles det "ikke registreringspliktig"

 

Eeeh.. Helt sikker på det?

 

"Ikke registreringspliktig" er oftest brukt når det er snakk om antikke våpen, mens betegnelsen "uregistrert" gjerne kjennetegner f.eks. lovlig ervervede hagler kjøpt for snart et kvart århundre siden (hvilket minner meg på at selv jeg begynner å bli gammel)..

Link to comment
Share on other sites

leverte en kasse med ammo som var av tvilsom karakter til en som tømte det i ett 3,5 tommers borehull på ett steinbrudd.

 

når man pumper 100 kilo sprengstoff i borehullet så vil jeg anta att ammunisjonen er destruert på en forsvarlig måte i det øyeblikket salva går.

 

Mindre mengder ammunisjon har jeg tatt med på fisketur og senket på dypt vann.

Link to comment
Share on other sites

Man har ikke lov til å ha uregistrerte våpen heller, men politiet er bare fornøyde og imøtekommende om du leverer det inn.

Det er desverre en sannhet med modifikasjoner. Det finnes eksempler på at folk har blitt annholdt for dette i Oslo, med påfølgende beslag av våpensamling.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel sikkert fordi politiet alltid tar beslag i våpen man ikke kan dokumentere eller redegjøre for dersom slike dukker opp i en eller annen anledning..... Helt ok spør du meg at slikt finner veien på dynga for destruering dersom det er snakk om ULOVLIGE våpen, men det er en annen diskusjon... Topic var kvitte seg med diverse ammunisjon....

Link to comment
Share on other sites

Politiet annholdte, og tok beslag i en lovlig registrert våpensamling, fordi eier selv gikk til politiet ved politihuset og leverte inn en uregistrert pistol.

 

Den saksgangen du viser til gullvingen er svært lite relevant ti forhold til den saken jeg konkret tenker på.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Har noen tennhetter (Fiochi LR) som jeg vil destruere. De er 12+ år gamle. Da én ikke gikk av, og jeg satt igjen med en udetonert patron, med kule og krutt og en bulket tennhette, bestemte jeg meg for å kvitte med med resten av partiet, ca 90 tennhetter i originalpakning. Hvordan?

Link to comment
Share on other sites

Patroner detonerer (forhåpentligvis) ikke. Dynamitt detonerer, krutt brenner. Den enkleste måten å destruere dem på er vel å varme dem opp - de trenger ikke varmes veldig opp før de går av av seg selv. Jeg ville kastet dem på et bål.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Gammel tråd, men tar den opp allikevel. 


Var på politiet for å levere inn div. Ammunisjon etter dødsbo i dag. Noe irret og noe jeg ikke hadde våpenkort eller bruk for. 
Måtte da fylle ut skjema med navn, kaliber, etc for å få levert det inn. 

Antar at dette ikke er noe problem siden det er fra dødsbo, men liker ikke at jeg må oppgi navn når jeg leverer inn ammunisjon jeg pr definisjon ikke har lov til å inneha. 
Er en paranoid nok kan en argumentere med at jeg har oppbevart ulovlig ammunisjon da jeg kunne ha levert dette inn for en måned eller to siden. 

Etter min mening burde det vært mulig å levere inn ammunisjon uten noen form for registrering. 

Er det ny praksis hos politiet, eller er det flere som har opplevd det?

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Olemann said:

Gammel tråd, men tar den opp allikevel. 


Var på politiet for å levere inn div. Ammunisjon etter dødsbo i dag. Noe irret og noe jeg ikke hadde våpenkort eller bruk for. 
Måtte da fylle ut skjema med navn, kaliber, etc for å få levert det inn. 

Antar at dette ikke er noe problem siden det er fra dødsbo, men liker ikke at jeg må oppgi navn når jeg leverer inn ammunisjon jeg pr definisjon ikke har lov til å inneha. 
Er en paranoid nok kan en argumentere med at jeg har oppbevart ulovlig ammunisjon da jeg kunne ha levert dette inn for en måned eller to siden. 

Etter min mening burde det vært mulig å levere inn ammunisjon uten noen form for registrering. 

Er det ny praksis hos politiet, eller er det flere som har opplevd det?

 

Hvis du er såpass paranoid for å oppbevare ammunisjon ulovlig burde du jo ikke tatt i den i utgangspunktet, det er jo der "problemet" har oppstått.

 

Det sier seg nesten selv at politiet må ha en viss notoritet på hvem som har levert ammunisjon og hvor den kommer fra. Om den kommer fra dødsbo er det helt uproblematisk, selv om den har ligget noen måneder før man får somlet seg til å levere den. Det går stort sett fint med våpen også, alle skjønner at sånt kan ta litt tid.

 

De reelle problemene her oppstår når man har "oppbevart" slike ting så lenge at det framstår som åpenbart at man rett og slett har overtatt dem permanent. Men da snakker vi som regel om flere år.

 

Jeg har forståelse for at enkelte synes det er ubehagelig å bli "registrert" hos politiet, men som sagt er dette helt uproblematisk. Du blir registrert med navn og nummer hvis du ringer for å melde fra om et trafikkuhell også. Eller hvis du anmelder naboen for tyveri. Eller sender en søknad om våpenerverv. Eller leverer våpen under amnesti.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, nhd said:

Er du det?

Jeg valgte da å levere inn fremfor andre metoder å kvitte seg med ammunisjonen så jeg er nok ikke den mest paranoide her inne.. 

Leser en litt ang ammunisjon som er mottatt på diverse gjenbruksstasjoner og ellers diverse råd ang å dumpe dette på havet eller brenne det på bålet så er det mange som er skeptisk til dette. 

Jeg tror politiet er glad for å få inn ammunisjon og våpen til destruksjon, men skjønner ikke hvorfor en da må registrere seg. (Ihvertfall ikke med ammunisjon)

Dødsbo er ufarlig i så måte. 
Ved andre tilfeller så signerer en jo egentlig på at en har begått ulovligheter når en leverer inn ammunisjon i kaliber en ikke har våpenkort på.

 

Dersom dette registreres en eller annen plass kan det da i verste fall trekkes frem som argumentasjon ved evt konflikt ang våpentillatelse, etc. 


Tipper at svært mange her inne har eller har hatt noe «ulovlig» ammunisjon i form av f.eks uregistrert patronsamling, ammunisjon som dukker opp etter et våpen som har blitt solgt, skarpe patroner funnet på banen og tatt med hjem, etc. 
 

 

 

 


 

 

Link to comment
Share on other sites

On 11/18/2012 at 10:07 AM, KydeX said:

Hei.

 

Jeg trenger å rydde litt i våpenskapet. Gjennom årene har det samlet seg opp litt forskjellig, noe fabrikkammo og noe hjemmeladet. En del som er gått i en "ubrukelig ammo" boks pga. Feilfunksjonering i halvauto, og noe som jeg rett og slett ikke har våpen til lenger.

 

Finnes det noen grei måte å bli kvitt dette på?

Ta ut kulene, spre kruttet over plenen og sett på sprinkleren. Det er god gjødsel. Legg patronene i bløt og støt ut tendhatt mens den er fuktig. Legg disse i olje så er de permanent uskadeliggjort. 
 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...