Jump to content

Boikott av Norge fra USAs største våpenselgere forhandler


tott

Recommended Posts

Forbud mot import av deler fra USA som eneste land i nordeuropa!! Hva i allverden er skjedd med Norge? Saken er jeg hadde knekt sikringfløyen på min S&W mod 52. Kontaktet fabrikken, men ble fortalt alle gamle modellers deler var solgt til Numrich. jeg gikk da inn der og bestilte denne delen og 2 5skudds magasiner. Det var ikke mulig å fullføre bestillingen,så det var skikkelig frustrerende. Da jeg tilfeldig gikk inn å trykket på "land de ikke kunne sende til" ble jeg veldig opprørt, da det viste seg att Norge i likhet med land som Ahfkanistan Algerie Zimbabwe osv, var på lista! Alle andre skandinaviske og nord europeiske land varsikke der. Hva gjør jeg?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke FN eller Norge som er styggemannen i slike tilfeller, men USAs ITAR-reglement som ble laget i stand bl.a. for å hindre diverse skjeggebuser i å handle våpendeler og annet i USA og bruke dem mot landets egne styrker.

 

Her er en lenke til en forklaring:

http://www.williamsmullen.com/sites/default/files/wm-url-files/Is%20My%20Company%20Subject%20to%20ITAR%20%28McVey%20-%203.2012%29.pdf

 

Som det fremgår er det neiggu ikke lett å regne seg frem til hva som er eller ikke er, eller kanskje i morgen er på "forbudt"-listen og dermed er det en hel del forretninger som ikke vil sende noenting våpenrelatert - selv om det er rimelig perifert og "uskyldig" - utenlands og ta risikoen med å tabbe seg ut og få US Dept. of State etter seg. Da vil de som regel heller ikke sende til reshippere som Jetcarrier, men det er lov å prøve, selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Forklarer ITAR kvifor ein kan sende til Sverige, men ikkje Norge?

Nei, det er jo et godt poeng. Men jeg merker meg at det ser ut til å være veldig vanskelig å holde seg oppdatert på hva som er lov og ikke lov, det fins "Favored partners" det er lettere å eksportere til osv. Kven kveit.

Link to comment
Share on other sites

Ikke tollvesenet, men postens fortollingsavdeling. Disse virker være helt på viddene, trikset er å unngå alle selskaper som har sammarbeide med posten i Norge (Bruk DHL der det går, eller tilsvarende uten avtale med posten Norge for distrubisjon).

 

Så lang virker avtrekkere, skjefter med mere være deler posten tror man må ha ervervstillatelse for. Slitsomme greier, og sikkert ikke ufarlig i lengden at de får holde på slik uten skikkelig korreks.

Link to comment
Share on other sites

Postens fortollingsavd er rimelig langt ute på viddene om dagen ja..

 

Erfaringsmessig, så lønner det seg å ringe hvis pakken henger mer enn et par dager i tollen, eller man får "brevet" der de etterspør dokumentasjon på lovlig innførsel.

 

Hvis man i forkant har satt seg ned å bladd i paragrafene som omhandler varen du har bestillt, så løses hele sulamitten med en enkel telefonsamtale der du høflig, men bestemt henviser til den spesifikke lovgivningen rundt den spesifikke varen.

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke FN eller Norge som er styggemannen i slike tilfeller, men USAs ITAR-reglement som ble laget i stand bl.a. for å hindre diverse skjeggebuser i å handle våpendeler og annet i USA og bruke dem mot landets egne styrker.

Tror ikke dette har noe med ITAR å gjøre siden ITAR siden ITAR stort sett begrenser hva som eksporteres og hva som må godkjennes, og ikke så mye om hvor det skal eksporteres. For eksempel så er det ikke forskjell på å eksportere militær teknologi (for eksempel programvare) til land som er medlem i NATO eller ikke, det skal godkjennes uansett. Det er nok også forklaringen på at de kan sende til Sverige, men ikke Norge.

Link to comment
Share on other sites

Og noen nekter fortsatt på at staten gjør hva de kan for å begrense import av våpen/ deler hit?

Jeg tror også at problemet ligger i Norge. Dette er fra US Postal's Service website:

Restrictions

 

Cosmetics (perfumes, cosmetics, and sanitary products containing alcohol) must be approved by the Technical Alcohol committee.

 

Importation of radio and telecommunications equipment (equipment like radio remote controls or other wireless systems including walkie-talkies, remote controls, and wireless telephones) is prohibited without the authorization of the Norwegian Telecommunication Regulatory Authority, Olso. Ordinary TV and radio receivers are exempt from the regulation. Any imported dutiable equipment must be reported to the Norwegian Broadcasting Corporation by the importer.

 

Medicaments and other products used for medical treatment require authorization by the Ministry of Health. Serum, vaccines, and other bacteriological and serological preparations may be imported by labs and institutes approved by the Norwegian State.

 

Norwegian bank notes and coins and Norwegian and foreign securities of all kinds require authorization of the national Bank of Norway. Bills for exchange and bank drafts in payment of goods exported from Norway may be imported without prior authorization.

 

Products of animal origin intended for consumption/use by humans or pet animals are subject to authorization by the Veterinary Department of the Ministry of Agriculture in addition to customs clearance permission. Exception is made for some products. A list can be obtained from the Ministry of Agriculture in Norway.

 

The importation of firearms, ammunition, and parts of such and other military equipment is subject to the authorization of the Norwegian Police.

http://pe.usps.com/text/Imm/mo_029.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Du må ha gode talegaver. Jeg vil gjerne ha deg til å hjelpe meg til å få de til å sende meg en ufarlig våpendel jeg bestilte ,som desværre kostet 110 dollar. Jeg kan fortelle att delene til min S&W mod 52 omsider er i boks, etter mye "dikkidarer". Bestillingen kunne siden totalsummen var på 160 dollar, ikke sendes! Men den hygglige damen hos Num.... kunne dele opp bestillingen i 3 pakker! 2 pakker for hvert av de 2 magasinene , og en for den manuelle sikringsfløyen! Jeg måtte først sende kopi av våpenkort ( som de hadde forstørret til A4). Jeg fikk beskjed att jeg var i deres register over tidl. kunder, tilbake til 1980 tallet, så det syntes hun var hygglig., så hun beklaget 100 dollar grensen for eksport, som i mitt tilfelle fordyret alle mine bestillinger bra mye! Så problemet mitt gjenstår å løse for våpendelen til 110 dollar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...