Jump to content

Tråden om BRNO ZKK-600/601/602


dirt

Recommended Posts

Jeg har hatt to 602 i 375 H&H, og en 601 i 308 Win.
Felles for alle tre var skikkelig god presisjon, nesten uansett hva jeg fora de med.
Men som det sies, de måtte behandles bestemt og uten antydning til tvil og usikkerhet ;)

En jaktkompis har to 602,  "matching pair" i 375 H&H og 300 H&H.
Begge har super presisjon, og masse vilt på samvittigheten både her hjemme, Sør Afrika og Namibia.
Artig var det også å se i Namibia at tre av fire PH hadde Zkk 600 og 602 rifler.

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei på dere .

Trenger litt hjelp til å prissetting på denne.

Det er er full custom 602 i 416 Rigby.

Dier kuler krutt og hylser  og evt Docter2 med stål montasje eller zeiss 2.5-10x50 i Alaskan Arms.

Mitt Afrikaeventyr er over før denne kunne bli brukt. Så vurderer å la den få et nytt hjem.

received_248880609140386.jpeg

received_395842150956067.jpeg

received_2184591958455090.jpeg

received_2737469239810606.jpeg

received_324619145028613.jpeg

received_308729846520973.jpeg

received_2200063846705345.jpeg

received_10155481751015429.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Her er mitt bidrag.

Arvet ett godt brukt spett av en 601 i .308 av min bestefar for noen år siden. Har fått ny Boyds stokk, Leupold montasje, kappet løpet på 47cm og fått på en Svemko demper, kikkerten er en Minox ZX5 2-10x50. Forøvrig en meget god kikkert. Overraskende god presisjon uten bedding. Synd avtrekket ikke er av de beste... 

Har tidligere stått godt plantet i skapet som reservebørse, men nå tror jeg jammen den skal få prøve seg litt i skogen.7F1E27FC-DFC8-4E55-AD7F-68FB1A2502FD.jpeg.eafbffbbe2ed79b8ec5259dd78c3e667.jpeg

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Ser at Timney nå leverer avtrekk til 550 serien, både standard og magnum. Sendt henvendelse til tech support om dette avtrekket kan passe på , eller evt modifiseres til å passe den eldre 600 serien, men dette kunne de ikke svare på. Noen som vet forskjellen på disse og med en rimelig grad av sikkerhet kan si om det passer eller lar seg tilpasse. Vært fint å slippe kostnaden med å finne ut på den harde måten. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...

Hei gjorde et dypdykk i våpenskapet og fant frem min gamle brno, noen som vet om løsninger for å bruke  magasin på disse?

ny kikkert og lydemper samt litt kortere løp står på lista og muligens ny stokk men det var dette magasin greiene da,,,, blitt stående pga at jeg aldri ble komfortabel med å ha ammo i løsvekt i lomma hver gang det er pause i jakta osv

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får melde meg inn i gjengen her jeg også, nettopp handla meg en zkk600🙂


opplysninger fra eier er at det er en 93 mod 6,5x55 - ble litt skeptisk da jeg leste i tråden her at zkk serien aldri kom i 6,5? Men den kan vel ha blitt ombygd langs veien😅

 

montasjer på vei i posten , også blir det vel demper og ny stokk etterhvert:-)

95668579-9284-4E1A-92DC-18A56231089C.jpeg

3035F1BC-5E8C-46FC-96F8-D5F6678E3989.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, spetsen skrev:

ble litt skeptisk da jeg leste i tråden her at zkk serien aldri kom i 6,5?

Det er feil, isåfall. Jeg kjøpte meg en ny zkk i 6,5x55 i 1996. Det var en 1993-modell. Årstallet står stempla på løpet venstre side helt nede ved låsekassen. Den jeg hadde var akkurat som den du har. Det ser ut som din har fått pussa ned stokken og lagt ny oljefinish

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

601en som har bodd i huset siden 93 har fått seg en liten oppfriskning. De som har pusset brillene ser kanskje at kolben har fått seg en ørliten justering. Ny kolbekappe står på handleliste, ellers skulle den være klar til å atter en gang bli med ut på tur. 

 

TSPHzmq.jpg

 

l65wejq.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har kjøpt en ZKK602 i .458WinMag. Børsa er helt original og aldri tuklet med, muligens heller ikke skutt med.

Litt forskjellig som kommer til å bli gjort med den, bytte sikring og muligens brotsje opp kammeret til .458 Lott står ihvertfall på lista.

Stokken som sitter på må også byttes eller lages ny, for meg har den både feil lengde og form, vil ha en rett klassisk type stokk.

Stokk, bolter og rekyl er mitt første spørsmål. Det er tre skjefteskruer og såvidt jeg kan skjønne er det primært den fremste (på pipa) som skal ta i mot rekylen (stålblokk i skjeftet). På de to andre boltene ligger det kun mot treverk. Dog "søylebeddet", dvs rør uten beddemasse.

Er den fremste skjefteskruen nødvendig eller kan jeg gjøre løpet frittliggende med bedding og rekylbolt(er) til låskasse? Altså på samme måte som jeg har gjort med X-antall Mausere.

Det er forsåvidt ikke noe problem og også bruke den fremste, men mer av nysgjerrighet.

IMG_20201028_204042_6.jpg

IMG_20201028_204222_5.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 9 months later...
  • 1 month later...

Da dukket det opp en 600 i posten her i går.

Vært og plaffet ut noen skudd i dag med åpne sikter + diopteret.

Funker knall selv for en eldre herremann med briller. På moderate hold iallefall. Veldig morro.

Mating og utkast funket glimrende og rifla var overraskende snerten ,velbalansert og god å skyte med.

Har lenge hatt lyst på en slik men trodd de var tunge og klumpete men der tok jeg skammelig feil. Vekt 3,2 kg.

Denne er produsert i 1968 og finish bedre enn forventet.

 

Om noen har ett vanlig “jaktavtrekk” er jeg interresert.

 

8D65090B-7FDF-4AC8-A3D3-D336BDB7A3E6.jpeg

89DB7F15-6C10-46D6-910E-9938542FBDC6.jpeg

3AD4C00B-C4BD-46A0-A996-B38D4E7020DE.jpeg

Edited by wrangler
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
pondoro skrev (På 14.12.2021 den 10.14):

Her er en 602 jeg fikk bygd om fra .458Win. til .500 Jeffery..117805785_5001.jpeg.d1b6c54b15cae9270327d96b0fc5c5fc.jpeg

500 3.jpeg

500 4.jpeg


Grovt kaliber @pondoro, er det elefant som er målet? 
Leser at det er blir laget rifler i kal. 600 Overkill (600 NE uten krave) til CZ 550 kasser. Kanskje det hadde vært noe? 
Betydelig billigere enn en DR i 600 NE. 

 

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/.600_Overkill

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det stemmer sikkert. Da må du i tilfelle på "comeback"-varianten. Post-64, med Mauserutdrager. Og, selv om det er mye likt Pre-64, så er det vel ikke helt likt. 

Jeg har ikke erfaring med pre-64, men foretrekker Winchester over Brno, primært fordi Winchester passer meg bedre ergonomisk, men det er jo en særdeles subjektiv oppfatning. Jeg hadde valgt Winchester, med kort kasse, over Brno her, men da er vi altså utenfor det du spør om. 

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (På 8.3.2022 den 22.11):

Winchester kjenner jeg ikke godt til, men vet at kvaliteten på Brnoriflene kan variere voldsomt. Må ha vært mye blåmandager på den fabrikken i tidligere tider.

Hvordan vet man om man har med et slikt eksemplar å gjøre i en brukthylle?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt tre stykker ZKK opp gjennom åra, to  602 i 375 H&H og en 601 i 308 Win.
En kompis har to 602 i henholdsvis 375 H&H og 300 H&H mag.
De har fungert prikkfritt , og vært jaktet hardt med både på hjortejakt på Nordmøre og elgjakt i Nordland.
To av de har vært i Svealand på villsvinjakt,  samt flere turer til Namibia og Sør Afrika.
De har med andre ord blir brukt under forskjellige forhold fra sprengkulde og snø i Nordland, til ganske så varmt og tildels fuktig vær i Afrika.
Ingen feil eller problemer overhodet.
 

Finish er naturligvis ikke som på våpen som koster mange ganger mer, men funksjonaliteten er det ingen ting å si på.
Et annet forhold er at samtlige av disse fem riflene som jeg har inngående kjennskap til, har hatt meget god presisjon, nesten uansett hva vi putta i dem.  
Alle har fått nye stokker etterhvert, og oppgraderte avtrekk, ellers er de i original stand.
Mulig vi har vært heldige med våre rifler, men med bakgrunn i egen erfaring har jeg ingen betenkeligheter med å anbefale ZKK rifler.

Link to comment
Share on other sites

Holder på med et 602- prosjekt. Første låskassa måtte skrotes. Pipegjengene var så skjeve at det ikke var nok gods til å rette opp og slå overdim gjenger på ny pipe. Pipa gIkk greit nok, men var så krokete at det ikke var mulig å bruke metoden med å grovstille sikte ved å se gjennom pipa. Kvalitetskontroll var nok ikke all verden "back in the days". Ville nok sett på 550 om jeg skulle kjøpt ei i dag. Tror kvaliteten er bedre på disse. Da får en også et mer "normalt" avtrekkssystem(ikke todelt med noe i underbeslag og noe i kassa) og tilgang til evt. ettermarkedsavtrekk.

Nå er det ikke så mange av disse Brnoene å se på skytebanen lenger (som det var på 80- 90 tallet), men husker at om det var noen som sleit med funksjonering så var det gode odds for at det var med en Brno.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Stihl Crazy said:

Sorry og måtte se dette seawolf men eg hadde ei brno fox sjølv om det var noko positivt så var det litt rakleverk skal eg vera heilt ærleg.

Greit nok det :)
Det viser bare at folk har litt forskjellig erfaring med disse riflene.
Men så har de vel aldri gitt seg ut for å være fra øverste hylle heller :)

Link to comment
Share on other sites

Ingenting å si på prisen på disse kassene. Kostet vel en del mer da Tonheim solgte de. Uansett, drømmer koster dersom man skal bygge noe som matcher.

Finn. no har vel til tider supertilbud på knuste drømmer. Man får som oftest med tomhylsene fra første 20 pakning, og resten av paronene fra neste. Inkl. Die set. 

Hadde jeg ikke allerede hatt en  .416 Rigby i en ekte magnum kasse, hadde jeg vært fristet :winke1:

 

🇺🇦

 

 

 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Zkk601 i 30-06. I følge manualen ser det ut som 601 ikke kommer i dette kaliberet, men jeg har ikke historikken på rifla.  Gjengene i stokken til reima foran holder ikke lenger. Er det best å lime inn en plugg og deretter forbore og sette inn en ny skrue? Eller er det mulig å frese inn en mutter eller plate fra under løpet? Er det en stor sak å demontere stokken? :-)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar:-) Det står 601 i våpenkortet. Er det like under kikkertmontasjen det vil stå på rifla? Hva brukes for å montere stokken igjen, loctite og dra til forsiktig eller ingen loctite men momentskrujern?

Link to comment
Share on other sites

Det står mye rart i norske våpenkort:mrgreen: 

 

Jeg bare skrudde opp, og igjen, på gefühlen, og det funket bra. Sikkert lurt å bruke moment om en vet hva det skal være. Loctite har jeg ikke brukt. For ordens skyld, min erfaring er med en 602.

Edit: Modellnummeret står vel, etter hukommelsen, på en av låskassebruene, ja. Jeg har ikke børsa lenger-

Edited by Jeffery
Lagt til litt...
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å se hva som står på rifla. Men vet ikke om jeg skal tukle med kikkerten denne sommeren. Da er det 3 skruer på din? Etter at de 2 skruene er løsnet, vil da avtrekker og alt følge med pipa ut?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...