Jump to content
dirt

Tråden om BRNO ZKK-600/601/602

Recommended Posts

Hei.

Alle jegere skal ha en .308w i skapet, så ja vel da kjøpte jeg det da. Fra før har jeg 3 andre våpen til forskjellig bruk, så denne er mest for prosjekt/banebruk, men også fordi jeg liker "Safari looken" på den.

Det vil si at jeg så langt planlegger å holde den original, og jeg liker faktisk stokken som er av "Monte Carlo" type. Den er dessuten sjeldent fin til alderen og utvalg av valnøtt.

Våpenet er en Brno ZKK 601 produsert av CZ i 1977, og er derfor litt røffere i kantene enn en eldre ZKK, men her fulgte alt med, inkl. "pop up" aperture siktet bak som ble montert av undertegnede.

Jeg tenker at det skal være moro å skyte litt med åpne sikter også, så da blir det ikke demper på denne, og jeg beholder hurtigmontasjen til optikk, som jeg skal flytte over fra en .223 som da får ny optikk.

Så langt veldig fornøyd da den kostet meg hele 3000,- med alt originalt utstyr (inkl. snellert avtrekk som aldri kommer til å bli montert).

Men så til spørsmålet:

Stokken skal få en totaloverhaling, og da må naturligvis den gamle "recoil paden" byttes.

Hva Hvem Hvor får jeg tak i en som passer?

Kick Eez og tilpasse selv?

Noen som har noen gode råd her så tas de i mot med takk.

Avtrekket er greit, og etter noe justering så bra som jeg får det.

Men om noen kan anbefale en børsemaker i Oslo/omvegen som kanskje kan finjustere det til litt mer OK, så hadde det vært flott!

Legger ved noen bilder, til og med originale presisjons papir fulgte med.

ZKK 601_3.jpg

ZKK 601_2.jpg

ZKK 601_1.jpg

• Like 2

Hei! Lurer på om noen med både 602 og 600 (eventuelt 601) kan sjekke om boltene har samme mål med unntak av lengde og bolthode (spesielt låseklakkene)? Har en 600 i 30-06 med pop-up-dioptert og fantaserer om noe et godt stykke opp i kraft, med mindre jeg selger den.

@Lucky Falls

Fin børse.

Så nylig på Finn.no en orginal Zeiss Jena kikkert som fulgte med noen av Brno'ene.

Kunne kanskje vært noe for deg dersom du er opptatt av å ta vare på det orginale.

• Like 1

2 timer siden, AndyB skrev:

Hei! Lurer på om noen med både 602 og 600 (eventuelt 601) kan sjekke om boltene har samme mål med unntak av lengde og bolthode (spesielt låseklakkene)?

Hei.

Boltene er bortsett fra lengden og støtbunn helt identiske.

Tok et par bilder av de forskjellige støtbunnene for deg.

Her ser du støtbunnene for normale patroner som 30-06 osv, magnum som 375 H&H og 416 Rigby hylsa.

Låseklakkene er identisk på 601, 600 og 602.

Så du har fritt spillerom fra standard til og med 416 hylsebunn.

Håper jeg forsto spørsmålet ditt og at du evt ble klokere av svaret. 

Ps. Bildene er av sluttstykkene til 600 og 602. 601 er identisk. Bare kortere.

601 har forresten også blitt kamret for 222 og med støtbunn deretter.

2018-04-13 21.11.46.jpg

Edited by Rino Hals
  • Thanks 1

17 timer siden, uncas skrev:

@Lucky Falls

Fin børse.

Så nylig på Finn.no en orginal Zeiss Jena kikkert som fulgte med noen av Brno'ene.

Kunne kanskje vært noe for deg dersom du er opptatt av å ta vare på det orginale.

Det hadde kanskje vært noe ja, men en Bushnell fra 223’n jeg har får duge enn så lenge. Rifla er nå i deler og stokken under oppussing. Målet er å få den mer strøken enn fra fabrikk

De kikkertsiktene som fulgte med er veldig snertne og anbefaler deg å teste en etter hvert, om så bare for den "komplette" følelsen. (Bare ikke mist tålmodigheten under innskytinga, sidejustering er på skinnemontasjen... :P )

Virkelig fine rifler. Mitt første fabrikknye rifle var en 600 i 30-06 med rett stokk (den montecarlosaken er virkelig stygg..).

De har bare to feil; avtrekkeren som henger i underbeslaget og ble ikke produsert i links.

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1

2 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Virkelig fine rifler. Mitt første fabrikknye rifle var en 600 i 30-06 med rett stokk (den montecarlosaken er virkelig stygg..).

De har bare to feil; avtrekkeren som henger i underbeslaget og ble ikke produsert i links.

Smak og behag med Monte Carlo stokken, men for meg sitter den som støpt med meget god kinn kontakt. Børsa jeg kjøpte er knapt brukt og er meget tight og fin. Nå skal den shines til over fabriksstandard.

Det høres bra ut! Et lite tips hvis du vil bevare originaldeler, finn en alternativ kornbeskytter. De sitter ikke spesielt godt.. 

Her ble en liten tur til skytebanen for å skyte inn diopteret og det var forholdsvis lett å stille, med mindre jeg hadde flaks da. Nå gjenstår det bare å finjustere litt og

trene, trene, trene...

5ad35969e39ee_2018-04-15-BrnoZkk600_Diopter.jpg.6c291ef703d6bb877c01bcd11d73ca31.jpg

• Like 1

17 timer siden, AndyB skrev:

Et lite tips hvis du vil bevare originaldeler, finn en alternativ kornbeskytter. De sitter ikke spesielt godt.. 

Jeg har tenkt tanken, men nå er den strammet litt så jeg håper den sitter.

Når det gjelder diopteret mitt, så er det av varianten med kun én skrue for høyde, så sideveis justering blir heller vanskelig.

Jeg ser at det pr. i dag ikke flukter helt med det andre bakre siktet så det blir nok litt jobb å få begge skutt inn for min del.

Selv om det kan bli litt knot i starten er det hvert fall mye bedre enn intet diopter! Har du mulighet til å ta et bilde av det ovenfra? 

Her er bilde ovenfra. Litt vel innsauset med olje her, men børsa var knusktørr da jeg kjøpte den, så det var greit å sette den litt godt inn med olje før jeg renset av.

Diopter.jpg

• Like 1

2 minutter siden, Rino Hals skrev:

Er du sikker på at diopteret ikke kan flyttes sideveis?

Nei. Men i så fall må det litt makt til. Diopteret sitter på en stift med høydejustering og en fjær under. Men det kan være at selve (øyet) kan flyttes noe, har egentlig ikke sjekket det så nøye enda. 

Trenger hjelp!

Sluttstykket på 602 spennes ikke!

Sist gang på skytebanen fikk jeg ikke avtrekk. Det viste seg at sluttstykket ikke ble spent opp ved ladegrep. Jeg løftet ladearm og lukket igjen, da fungerte det. Dette skjedde ca 10 ganger i løpet av 20 skudd. Jeg klarer ikke å finne årsaken.

Er det noen der ute som vet hva dette kan skyldes og eventuelt hvordan fikse?

Se nøye over avtrekk og at underbeslaget kommer skikkelig på plass. Er skjefteskruene skikkelig skrudd til?

Ps,

Om noen har et 602 sluttstykke å selge, ta kontakt.

Edited by Chiefen.v-2

På 17.4.2018 den 22.29, Lucky Falls skrev:

Ser man nøye etter, så kan det se ut som at det kan flyttes. Men har ikke forsøkt det enda. 

235F4402-1711-4C3F-8F58-167C52E6E768.jpeg

Det kan det 😉

• Like 2

Mine herrer.

Jeg har slitt litt med øynene og åpne sikter i det siste og har til og med gått til anskaffelse av en rødpunkt.

MEN har vert heldig å bli kjent med en kar over dammen som lager nygamle "Rigby style peep sights" til Brno/CZ.

Av erfaring vet jeg et det funker som snus selv om øynene er litt nærsynt. 

Hva syntes folket?

Vel. Uansett hva dere syntes. Jeg har bestilt et par til mine 602er. 😃

Hvis andre er interessert er det mulig å få med en eller to på lasset. Fordelaktig pris også..

received_2029376440634344.jpeg

• Like 1
  • Thanks 1

På 21.4.2018 den 19.36, Oxholm skrev:

Det kan det 😉

Med en messing dor eller noe i den duren?

Ønsker så klart ikke å ødelegge siktet!

Hva med «skur» flyttes med samme metode?

Edited by Lucky Falls

På 24.4.2018 den 20.19, Rino Hals skrev:

Mine herrer.

Jeg har slitt litt med øynene og åpne sikter i det siste og har til og med gått til anskaffelse av en rødpunkt.

MEN har vert heldig å bli kjent med en kar over dammen som lager nygamle "Rigby style peep sights" til Brno/CZ.

Av erfaring vet jeg et det funker som snus selv om øynene er litt nærsynt. 

Hva syntes folket?

Vel. Uansett hva dere syntes. Jeg har bestilt et par til mine 602er. 😃

Hvis andre er interessert er det mulig å få med en eller to på lasset. Fordelaktig pris også..

received_2029376440634344.jpeg

Det der ble vanvittig pent! Rigby style peep'ene er uanstendig stilig gir en ekstra piff på rifle"profilen", synes jeg.

Får du stor nok avstand opp til et potensielt kikkertsikt? Jeg vurderer et slikt på en M21, men er også avhengig av kikkertsikte, med mindre noe løsner for meg med jernsiktene.

Da var rifla montert i orginalstokken igjen, Boyds laminstokken vurderes solgt. Så skaffer jeg heller en 1-4x24 eller noe slikt, og hurtigmontasje på begge siktene.

20180502_185414.jpg

Endelig fikk jeg MAK montasjen til Docter siktet mitt. Den er lett men likevel så solid at du kan slå ihjel en elefant med den. I allefall en liten en.

Må si jeg er knallfornøyd.

Endelig litt hjelp til en smule langsynte øyne.

Og, jeg er mer enn positivt overrasket og fornøyd over siktet. Reguleringen av styrken på prikken er bare  genial.

2018-06-02 13.07.22.jpg

Edited by Rino Hals
Føkk autospell
  • Like 2

Får man i det hele tatt kjøpt lave montasjer til 600 serien? Ser ut som medium fra warne blir unødvendig høyt med 42mm linse, men blir kansje problem med hevearmen med noe lavere?

Jeg har aldri sett noe lavere enn medium. Med medium Warne så subber hevarmsrota på min 602 okularet på en Leupold VXI 2-7x33.

Mine herrer.

Var forleden ei runde innom verkstedet for å gjøre siste finpuss på den nye stokken på 600n min. 

Jeg skulle skru sammen underbeslag stokk og løp/kasse men NEI DU!

Skjefteskruene til underbeslaget er som sunket i jorden. Jeg har lett høyt og lavt pluss moms men de er borte. Jeg er redd de kan ha gått i søppla.

Jeg mottar mer enn gjerne tips om noen som har slaktet en 600 eller fler og kan sitte på deler.

Rafdal har ei komplett kasse til 2500.-..

Hvis du ser lyst på det får du også et reservesluttstykke.. 

:-)

edit: leste først at underbeslaget også var gått i søpla..

Edited by Torf