Jump to content

Tråden om BRNO ZKK-600/601/602


dirt

Recommended Posts

  • 2 months later...

Da har jeg edelig fått den nye børsa i hus :) Jeg er nå den stolte eieren av en modifisert ZKK 602 i 375 H&H.

 

Ting som er gjort:

Byttet løp til ett med tykkere profil

Byttet stokk til Mcmillian stokk

Avtrekket tunet to ganger

Sluttstykket er høypolert

Byttet til M70 sikring

 

Så noen bilder :)

id9dly.jpg

 

210n0xk.jpg

 

 

 

Jeg har tenkt å bruke den på jakt etter elg men kommer sikkert til å pøve den på hjort og rådyr også :mrgreen:

 

Men kikkerten som sitter på er en fast 6X42, og til den typen jakt jeg driver med og terrenget som er her nede på Sørlandet så fungerer det dårlig :P Skjøt blant annet en rådyrbukk på 7 meters hold i fjor :mrgreen: og sånn generelt så er de aller fleste skuddsjangsene på under 50 meter.

Så da er fast 6 litt vell mye forstørrelse. Men jeg leker med tanken og å få tak i hurtigmontasje til kikkerten også få montert ett jaktdiopter, og da bruke det og sette på kikkerten ved behov :)

Hva tror dere om det? jeg tenker da ett fastmontert diopter bak og fiberoptisk korn forran :)

vist ikke så bytter jeg bare ut kikkerten med en 1-4 eller 1,5-6 :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det noen som sitter på en brukbar orginal stokk som de vil kvitte seg med for en billig peng , klarte å knekke min som jeg arva av far min :S 308 bygget i 1984 mener det er 602 men kan være 601 husker ikke forskjellen :S

Eller en stokk som passer Brno min (ikke interessert i svindyre løsninger)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

BRNO ZKK 600 har "standard" lengde, 601 er kort (308 W), og 602 er lang, for 375 H&H etc.

 

Boyds har en "nyhet" - skjefte for ZKK 601 - les denne meldinga.

 

Boyds-skjefter for 601 var det også spørsmål etter i en annen tråd.

 

Classic-skjeftet koster 92 dollar, og tommelhullmodellen 99 dollar - da sender Boyds direkte til deg, og du kan, sånn omtrentlig, sette en null bak dollarprisen, for å få hva det koster i norske kroner.

Link to comment
Share on other sites

Mc Millan og Richards lager i alle fall stokker til 602en. Har forøvrig en Richards semi inlet i rosewood laminat til 602 liggende. Denne ble bestilt med ekstra treverk slik at personlig tilpasning av løpsprofil, kolbelenge og høyde skal kunne gjøres. Hadde vel egentlig ikke tenkt spes på å selge den, men er det interessant kan du jo sende PM.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Her er bilder av stokken :) Utfresinga såg veldig bra ut, kjem til og pusse lett over sida det var litt grov overflate noken plassar.

DSC01281_zpsd172e4fe.jpg

 

Utfrest framme for mindre vekt. Er to reimfester framme.

DSC01280_zpsfea43b64.jpg

 

Var mykje breiare grep framme ein på stokken til naboen min, trur ikkje det var sånn på dei gamle modellane. Veldig godt grep framme!

DSC01278_zps67cfd229.jpg

 

Monterte rifla, glei rett i stokken.

DSC01287_zpsc23c7363.jpg

DSC01288_zpsd760ea7b.jpg

DSC01289_zpsaba551c8.jpg

 

Utfresinga passar veldig fint utvendig og :) Alt i alt er eg veldig fornøgd med stokken, og den er billeg i forhold til kvaliteten!Er lever til børsemakar for og få laga til justerbar kinnstøtte, trur den blir veldig god og skyte med etter det :)

DSC01290_zpsa6ea1254.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har sett av og til på ebay; og av en eller annen grunn mener jeg magnum-Hansen har.

 

Takk for tipset. Vet noen om det også er mulig å få tilpasset en mcmillan a5 til denne kassa?

 

Finnes en såkalte "Brno Express" McMillan skjefte hos Ragnar Hansen: http://www.magnumhansen.com/Mcmillan%20jaktskjefter.htm

 

Tror nok at han tilpasser et A5 til din Brno. Kanskje koster det noen kroner ekstra pga. ukurant låskasse, men jeg tror ikke det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Her er min zkk 600 i 30-06 modifisert boyds stokk. stokken skal farges på en eller annen måte. Alaska arms QR ringer. fortsatt til å komme er 3 punkts hansen sikring og avtrekksjobb. når dette er utført blir det nok en snasen valnøtt stokk på denne.

 

IMG_00041_zps63e3e44b.jpg

 

Hei.

Er du fornøyd med montasjen din?

Er den slik at du kan ta den av og på uten nevneverdig treffpunkt forandring?

 

Jeg vurderer en i 30 mm på min 600.

Link to comment
Share on other sites

Diretke fra produsent ja.

 

Hvordan går børsa de med Ghost ringen på børsa? Min går 70 cm til venstre med ghost ringen i " senter". Så noe er alvorlig skeivt. skal rette fronten på låskasse så håper det gjør saken bedre. Eller så er det liksom ikke noe poeng å ha avtakbare montasjer og pop up peep sight som ikke treffer det du sikter på.

Link to comment
Share on other sites

Nei den tanken har ikke streifet meg. Hadde tenkt og lage stokk selv. Tangen er ganske anderledes så er litt usikker på hvordan det hadde blitt. har flere mauser stokker i omløp skal sjekke om det blir aktuelt.

Blir uansett ikke sikring eller stokk hvis jeg ikke får den til å gå greit med diopteret. Børsemakern skal rette kassa nå så da får vi se om det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Oi, det var mye avvik.

Mine ZKK 600/601 med diopter har alltid vært rimelig rett på med diopteret i "0-stilling".

Nå er ikke skjevheter helt uvanlig på disse riflene. Jeg har opplevd både skjev borring av løpet, og skjeve og ovale kammere i originalpiper til ZKK-serien.

Håper du finner ut av problemet, for ellers er jo dette utmerkede låskasser å bygge noe spennende på :-)

Link to comment
Share on other sites

Veldig beroligende at du er trygg på kornet. Ønsker deg lykke til med rettingen, er helt sikker på at du er i mål etter den jobben. ZKK er en fantastisk robust og driftsikker rifle, og når den er rettet slik du gjør og i tillegg får en M70 sikring, ja hva annet har du behov for da?

Link to comment
Share on other sites

volvobrage: montasjen til 550 passer 601. Hos dette: http://www.kinneysshootingsupply.com" target="_blank er det litt å velge blant, - er rimelig og de leverer hurtig. Ellers kan du se innom her, http://www.shop-cz.com" target="_blank

Beklager litt at eg ikkje nevnte det, men er skinne eg er ute etter :) Veit du om lengda på kasssene er like så eg kan bruke cz picatinny skinne på brnoen?

Link to comment
Share on other sites

Om det samme gjelder for .308W som for .30-06 Spr, så er der ingen forskjell fra ZKK til Cz hva angår lengde på låskassen. Vet ikke hvordan du tenker picatinny skinnen montert, om det er Weaver sin løsning med overgang, eller om det skal borres og skrues fast i railen. Er vel ønsket om mer moa som er grunn til at det velges skinne fremfor en 2 biters picatinny.

For å vere 100% sikker hadde jeg villet spurt en børsemaker som driver med litt opp og om bygging, f. eks Rafdal. Det er lite inspirerende å få noe fra en e-shop som ikke passer og uten eller med små muligheter til å få byttet.

Ønsker deg lykke til videre

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
er du fornøyd med montasjen din?

Er den slik at du kan ta den av og på uten nevneverdig treffpunkt forandring?

 

Var hos børsemaker i dag med brno min. Og da sjekket jeg repeterbarheten til ringene med koliminator (eller hva det nå heter.)

Virker som de repeterer greit. ville tro at eventuelle avik kommer fra skjeve baser. Kvaliteten på ringene overgår kvaliteten til brno. Jeg anbefaler.

 

NB! Lave ringer eller veldig lave. du må antagelig fjerne litt fra hevarmen for å gå klar av okularet på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har ikke byttet ringen enda, men den glir mye bedre etter grundigere poleing.

Her er ihvertfall mi børse:

 

L2VkU1ZS.jpeg

 

Løpet er kappet på 47 cm.

Meopta 3000 3-13x56 stjernekikkert.

Schultz-Larsen Hardcore demper, med egensydd neoprene cover.

Boyds-stokk med kinnstøtten pusset vekk.

 

 

Rekylkappen er forlenget og jeg tenkte frese ut en løsning til en kolbeforhøyer når jeg får tid og lyst til det :)

 

Edit: tok et nytt bilde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...