Jump to content

Tråden om BRNO ZKK-600/601/602


dirt

Recommended Posts

Jeg har en ZKK-600 i kaliber 30-06 som har stått og støvet ned i skapet i snart 20 år nå. Den ble parkert da jeg oppdaget at stokken vred seg i tuppen når det var lett tåke en dag i reinsjakta. Da den fra før hadde en tendens til å trekke opp mot venstre når løpet begynte å få litt lunk på skytebanen ble jeg lei hele greia og parkerte den i skapet (og nå som jeg endelig har kjøpt ny rifle og tenkte meg på jakt igjen begynner den å gamle støvsamleren å krype frem i lyset igjen)

Noen som har noen gode ideer om hva jeg kan gjøre med den? Bytte stokk, eller mette den med linolje og bedde den??

 

Den nyere rifla jeg har er en Weatherby Vanguard med syntetisk stokk (også 30-06).

 

Hvilken rifle er best?? Hva skal beholdes og hva kan kanskje selges??

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jaja, nok OT for i dag.

 

Back to topic:

Er det noen som leverer stokker til zkk/550 serien? Er ute etter laminatstokk. Har leita litt rundt, men finner ikke noe. Eventuelt hvilke andre låskasser er mest lik slik at der er enkelt å frese om med dremmel eller lignende slik man kan med 452 stokk til 455.

 

Om du ikke har fått svar enda skal visst Cz550 stokkene passe til zkk600 ELLER 602 (enten-eller) uten alt for mye modifikasjoner, det er jo en mulighet du kan sjekke ut!

En PM til 375Dakota her på forumet gir nok dog et bedre svar.

 

Er det noen her som har originalkikkerter til Zkk rifler? (Til info: Zeiss Jena 4x (601) kikkert skreddersydd sammen med montasje til rifla, 600/602 hadde 6x forstørrelse tror jeg? )

Det hadde vært fint å få høre litt om hvordan systemet funker i praksis (treffpunkt/stødighet bl.a.) selv om det kanskje ikke blir brukt så mye nå lengre..!

Link to comment
Share on other sites

Jena-kikkerten fungerer fortreffelig. Ingen treffpunktforandring ved demontering.

Læremesteren mln i jakting hadde en brno 600 fra slutten av 60-tallet. Han hadde fellt nærmere 100 rein med børsa opp gjennom åra. Stokken var så slitt etter å ha hengt over meisen at det var like før framskjeftet var rett på stål. Gikk som en stråle. Kikkerten hadde 4x forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Det høres bra ut! Lurer på om jeg må prøve anskaffe en slik en med tiden, "bare for å ha" siden det opprinnelig kunne bestilles originalt med rifla.

 

Kanskje det var 6x kikkerten som fulgte med 601 og 4x til 600/602, eventuelt montasjene kunne byttes.. hmm. Jaja, smart var det uansett! hehe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holdt faktisk på å bygge om ei Brno 601 til renspikka BR rigg bare for å bevise overnfor våpensnobbene (en del Blaser og Sako eiere mer nøyaktig) hvor presis ei gammal sliten 601 kunne bli med litt TLC. Andre omstendigheter gjorde at den ble bygd opp som en dedikert rådyrvelter i 243 win - noe den gjør veldig bra. Har faktisk en Boberg BR-Unlimited grovutfrest stokk liggende her et sted tilogmed til 601'n :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bruker du kontaktskjemaet kan det ofte ta litt tid.

Send epost rett til mottak.

Adressen står nederst på siden, da får du svar dagen etter.

 

Om de ikke har den speisfikke modellen du er ute etter går det som regel å tilpasse noe nærliggende. Bedding er jo et must uansett.

 

Boyds er svært serviceorientert.

Jeg bestillte stokk der på tirsdag og denne hadde jeg på stuebordet mandagen etter. Der har Posten.no noe å lære :wink:

Ny stokk bestilles kommende mandag.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ein mauser m98 stokk som har vært plasta til brno'en..Men den har begynt og sprekke eindel(riktignok etter mange år i bratte lier og skog) men den lokale børsemakaren her meinte at det alltid ville skje med ein stokk som modda fordi den ikkje tar opp rekylen rett..

True or false?

 

Ellers takk for tipsen med mailen, skal sende ein ny direkte til email adressa deira :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei! Jeg lurte på om det er noen her som har merket at enkelte Zkk modeller/"batcher" hadde trykkpunkt i løpskanalen opp mot pipa for å avstive denne?

Nå i dag skal jo alt være frittliggende og helst litt til, så om noen her har (hatt) trykkpunkt/reguleringsskrue i forskjeftet og så skiftet stokk, har dere merket noe forskjell?

 

Jeg undrer litt på dette, jeg ser jo logikken men samtidig kan det kanskje "ødelegge" for ressonanse-vibreringene (?) i løpet etter skudd?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det med magasinfjær har jeg stussa litt på, når den først ryker, må det da bli et salig mas å få en ny med riktig trykk, eller er det kanskje ikke så farlig?

Uansett, du kan jo sende til Cz og høre om 550 fjær til .308 funker å modifisere, eventuelt prøve med en m98 fjær selv?

 

HotShot, det skal være både modell og årsnummer på kassa (kaliber og Zbrojovka Brno på løp) om Cz ikke endret på dette da de tok over.

Link to comment
Share on other sites

Den har jeg ingen erfaring med, men hvis du skulle ende opp med Warne så vær klar over at medium, som vel er de laveste, er i laveste laget. I hvert fall er de det til 602. Og jeg regner med at det er liten forskjelle på 601 og 602 når det gjelder høyde på hevarmsrota. På min 602 subber denne okularet på kikkerten ved repetering. Og okularet på en Leupold VX-I 2-7x33 er ikke akkurat omfangsrikt.

Link to comment
Share on other sites

Hei Bamrud ! Jeg kjøpte de resterende magasinfjærene til zkk 601 og 600 fra Pedersen Vaabenlager da de kvitta seg med cz/Brno . Mauserfjær kan modifiseres litt for zkk 600 , men passer ikke til 601 . Om cz 550 fjæra til kort kasse passer vet jeg ikke , men det vil forundre meg om den ikke passer .

Link to comment
Share on other sites

Har bolten større diameter på 602, enn på 600/601? I så fall er dette neppe noe stort problem på de. Jeg har som sagt Leupold Vx-I 2-7x33 i Warne Maxima QD medium for Brno/CZ på en 602 og der tar hevarmsrote i under okularet. Og det uten linsedeksler av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt usikker på om jeg skjønte men, Zkk serien kom med en rett snellert avtrekker. Dytter du hele avtrekket framover spenner du snellerten og bruker det lille bladet inni avtrekket for å skyte. Denne er regulerbar med en liten skrue på siden av avtrekket og kan også deaktiveres der med å skru skruen helt fast.

 

Skruen for justering er ganske liten men passer et verktøy som fulgte med riflen. Zkk ble også levert med et vanlig jaktavtrekk så man kan bytte.

Link to comment
Share on other sites

De ble ikke levert i 6,5x55. Vekt varierer litt på stokktype o.l. men:

 

Zkk 600 (lang kasse): 3.2kg. Kaliber: .270win, .7x57 mauser, .7x64 og 30-06.

Zkk 601 (kort kasse): 3,0kg. Kaliber: .223rem, .243 win og .308win.

Zkk 602 (magnum ): 4,1kg. Kaliber: .300 winmag, 8x68, 375H&H, 458 winmag.

 

6,5x55 var vel ikke populært nok på 70-90 tallet sånn all-over. Men jeg tror det ble produsert noen få i diverse andre kaliber som f.eks. .222, om det

ikke er noe folk har fått endret selv da. Har hvertfall sett noen til salgs.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg er litt usikker på om jeg skjønte men, Zkk serien kom med en rett snellert avtrekker. Dytter du hele avtrekket framover spenner du snellerten og bruker det lille bladet inni avtrekket for å skyte. Denne er regulerbar med en liten skrue på siden av avtrekket og kan også deaktiveres der med å skru skruen helt fast.

 

Skruen for justering er ganske liten men passer et verktøy som fulgte med riflen. Zkk ble også levert med et vanlig jaktavtrekk så man kan bytte.

 

Hei alle BRNO fan har faktisk fått ett bra tilbud på ei 601 fra 1987. snellertavtrekket er grusomt og det vanlige er ikkje så bra det heller. Er ikkje akkurat kryp i det men avtrekket kan trykkes inn ein heil del før skotet går for å sei det på den måten. Er vant til at eg berre må presse hardare og at ikkje avtrekkeren beveger seg før skotet går, så lurer på om det som er beskrivd ovenfor her er vanskeligt å få til, og om det i heile tatt stemmer?

 

Er litt opphengt i dette med avtrekk for veit kor mykje det har å sei for å treffa godt, og vil helst kunna gjera akkurat sånt som dette (avtrekjustering) selv også så lenge det ikkje går på sikkerheita laust.

 

Børsa ber preg av å vera lite brukt, tok ho ut av stokken og det såg bra ut ikkje noe rust så eg kunne sjå, einaste eg tenkte på korleis ein skulle bedde ho pga at fremre skrue blei skrudd opp i rekylklaken, viss de forstår kva eg meiner er litt vanskelig å forklare. Var heller ikkje frittliggande løp kanskje det er slik som forklart før i tråden at ho skal ligge med eit vist press i stokken. Stokken var ellers ok ikkje svinerygg nesten heilt rett, men er pga avtrekket eg er her noken som kan hjelpa meg ? på forhand takk! Skal forøvrig prøva ho på skytebanen no i ettermiddag så får me sjå korleis eg takler rekylen er mest vant med 6,5.

 

burde kanskje ha skrivd at avtrekket er den varianten "med ein avtrekkar inne i avtrekket" altså varianten som er omtalt av meg selv litt lengre oppe i tråden

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Løp og kjøp!!Avtrekket kan fikses av en kompetent børsemaker.Gjorde det samme med min egen -76mod,avtrekket ble som "å knekke glass".

Mere solid rifle får du ikke kjøpt lenger.Er svak for eldre Brno og tsjekkiske våpenkonstruksjoner.

Kjøp rifla og bruk noen kroner på den,så har du rifle livet ut!

Link to comment
Share on other sites

har et lite problem med min 601, innimellom blir ikke tomhylsa kasta ut når jeg tar ladegrep. henger liksom igjen i sluttstykket. er dette noe jeg enkelt kan fikse selv eller bør en børsemaker se på saken??

 

forøvrig veldig god pressisjon i børsa :wink:

Link to comment
Share on other sites

har et lite problem med min 601, innimellom blir ikke tomhylsa kasta ut når jeg tar ladegrep. henger liksom igjen i sluttstykket. er dette noe jeg enkelt kan fikse selv eller bør en børsemaker se på saken??

 

forøvrig veldig god pressisjon i børsa :wink:

 

 

Sjekk at den lille haken som skal smette opp å skyve løs tomhylsa ikke er hindret på noe vis. Om du drar sluttstykke helt bak vil du se at det kommer frem en liten tapp fra låskassa i underkant av sluttstykket. Ser du den ikke så henger den på et vis, eller så er det noe dritt i sporet i sluttstykket den skal falle inn i.

Skal se om jeg får lagt inn et bilde som forklarer bedre når jeg kommer hjem fra jobb

 

Min oppførte seg slik etter at et kruttkorn hadde lagt seg i sporet på sluttstykket. Så en bit av grannål eller noe er nok til at du får trøbbel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg skrev dette innlegget tidligere i tråden.

 

Den har jeg ingen erfaring med, men hvis du skulle ende opp med Warne så vær klar over at medium, som vel er de laveste, er i laveste laget. I hvert fall er de det til 602. Og jeg regner med at det er liten forskjelle på 601 og 602 når det gjelder høyde på hevarmsrota. På min 602 subber denne okularet på kikkerten ved repetering. Og okularet på en Leupold VX-I 2-7x33 er ikke akkurat omfangsrikt.

 

Mulig at dette kan være verdt å være obs på, men siden ingen andre ser ut til å ha opplevd denne typen problemer så vet jeg sannelig ikke :? Kanskje min har vært utsatt for fjøsmekk.

Link to comment
Share on other sites

einaste eg tenkte på korleis ein skulle bedde ho pga at fremre skrue blei skrudd opp i rekylklaken, viss de forstår kva eg meiner er litt vanskelig å forklare.

 

Det er overhodet ikke noe problem, det står ei hylse nedi stokken både foran og bak. Pass på at du bedder inn disse når du er igang. Hylsa foran går irundt selve skruehullet som går inn i rekylklakken, så det skal ikke komme beddemasse inn der hvis du gjør alt riktig. jeg gjorde hele beddejobben selv på den jeg hadde. Husk bare å tette godt med kitt mot magasinbrønn. Lett for at det renner beddemasse ned der..

 

Var heller ikkje frittliggande løp kanskje det er slik som forklart før i tråden at ho skal ligge med eit vist press i stokken.

 

Dette er det reneste vås! (hvis noen har hevdet det som du sier, har ikke lest hele tråden..). Frilegg pipa med en gang så slipper du å ha ei rifle som endrer treffpunkt med svingninger i temperatur og luftfuktighet. Dette kombinert med ei skikkelig bedding og en avtrekksjobb vil gjøre rifla mye mere presis og ikke minst stabil m.t.p treffpunkt. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
De ble ikke levert i 6,5x55. Vekt varierer litt på stokktype o.l. men:

 

Zkk 600 (lang kasse): 3.2kg. Kaliber: .270win, .7x57 mauser, .7x64 og 30-06.

Zkk 601 (kort kasse): 3,0kg. Kaliber: .223rem, .243 win og .308win.

Zkk 602 (magnum ): 4,1kg. Kaliber: .300 winmag, 8x68, 375H&H, 458 winmag.

 

6,5x55 var vel ikke populært nok på 70-90 tallet sånn all-over. Men jeg tror det ble produsert noen få i diverse andre kaliber som f.eks. .222, om det

ikke er noe folk har fått endret selv da. Har hvertfall sett noen til salgs.

 

Brno ZKK 602 blev även kamrad i kaliber 358 Norma Magnum och 416 Rigby.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det jeg har hørt om fra internett av en kar som visstnok har vært gjennom endel ZKK'r, er at kroning gjerne er litt rufsete.

 

Hetta til korn og pose med verktøy/ekstra avtrekk mangler gjerne på brukte våpen, eller så skriver ikke selgere at det følger med.

Sikringen har en liten gummiknott som kan ha blitt etset bort av våpenolje osv. over tid, jeg tror den skal dempe sikringa, men er rimelig enkel

erstatte.

 

Ellers kan nok ekstraktorring byttes til en M98 (maskinert) ring for varierende bedring av sluttstykkegang.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei, havesyken har meldt seg for fullt her, så nå har jeg lyst på en zkk 602 i 375 H&H :D noen som vet om noen som selges til en rimelig penge? :) jeg har sett på de som ligger på finn :) Ett siste spørsmål, hva er hoved forskjellene på 601 og 602? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...