Jump to content

Tråden om BRNO ZKK-600/601/602


dirt

Recommended Posts

Hei.

 

Alle jegere skal ha en .308w i skapet, så ja vel da kjøpte jeg det da. Fra før har jeg 3 andre våpen til forskjellig bruk, så denne er mest for prosjekt/banebruk, men også fordi jeg liker "Safari looken" på den.

Det vil si at jeg så langt planlegger å holde den original, og jeg liker faktisk stokken som er av "Monte Carlo" type. Den er dessuten sjeldent fin til alderen og utvalg av valnøtt.

Våpenet er en Brno ZKK 601 produsert av CZ i 1977, og er derfor litt røffere i kantene enn en eldre ZKK, men her fulgte alt med, inkl. "pop up" aperture siktet bak som ble montert av undertegnede.

Jeg tenker at det skal være moro å skyte litt med åpne sikter også, så da blir det ikke demper på denne, og jeg beholder hurtigmontasjen til optikk, som jeg skal flytte over fra en .223 som da får ny optikk.

Så langt veldig fornøyd da den kostet meg hele 3000,- med alt originalt utstyr (inkl. snellert avtrekk som aldri kommer til å bli montert).

 

Men så til spørsmålet:

Stokken skal få en totaloverhaling, og da må naturligvis den gamle "recoil paden" byttes.

Hva Hvem Hvor får jeg tak i en som passer?

Kick Eez og tilpasse selv?

Noen som har noen gode råd her så tas de i mot med takk.

 

Avtrekket er greit, og etter noe justering så bra som jeg får det.

Men om noen kan anbefale en børsemaker i Oslo/omvegen som kanskje kan finjustere det til litt mer OK, så hadde det vært flott!

 

Legger ved noen bilder, til og med originale presisjons papir fulgte med.

 

 

 

ZKK 601_3.jpg

ZKK 601_2.jpg

ZKK 601_1.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hei! Lurer på om noen med både 602 og 600 (eventuelt 601) kan sjekke om boltene har samme mål med unntak av lengde og bolthode (spesielt låseklakkene)? Har en 600 i 30-06 med pop-up-dioptert og fantaserer om noe et godt stykke opp i kraft, med mindre jeg selger den.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, AndyB skrev:

Hei! Lurer på om noen med både 602 og 600 (eventuelt 601) kan sjekke om boltene har samme mål med unntak av lengde og bolthode (spesielt låseklakkene)?

 

Hei.

Boltene er bortsett fra lengden og støtbunn helt identiske.

Tok et par bilder av de forskjellige støtbunnene for deg.

Her ser du støtbunnene for normale patroner som 30-06 osv, magnum som 375 H&H og 416 Rigby hylsa.

 

Låseklakkene er identisk på 601, 600 og 602.

 

Så du har fritt spillerom fra standard til og med 416 hylsebunn.

 

Håper jeg forsto spørsmålet ditt og at du evt ble klokere av svaret. 

 

Ps. Bildene er av sluttstykkene til 600 og 602. 601 er identisk. Bare kortere.

601 har forresten også blitt kamret for 222 og med støtbunn deretter.

2018-04-13 21.11.46.jpg

Edited by Rino Hals
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, uncas skrev:

@Lucky Falls

Fin børse.

Så nylig på Finn.no en orginal Zeiss Jena kikkert som fulgte med noen av Brno'ene.

Kunne kanskje vært noe for deg dersom du er opptatt av å ta vare på det orginale.

Det hadde kanskje vært noe ja, men en Bushnell fra 223’n jeg har får duge enn så lenge. Rifla er nå i deler og stokken under oppussing. Målet er å få den mer strøken enn fra fabrikk

Link to comment
Share on other sites

De kikkertsiktene som fulgte med er veldig snertne og anbefaler deg å teste en etter hvert, om så bare for den "komplette" følelsen. (Bare ikke mist tålmodigheten under innskytinga, sidejustering er på skinnemontasjen... :P )

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Virkelig fine rifler. Mitt første fabrikknye rifle var en 600 i 30-06 med rett stokk (den montecarlosaken er virkelig stygg..).

De har bare to feil; avtrekkeren som henger i underbeslaget og ble ikke produsert i links.

 

 

Smak og behag med Monte Carlo stokken, men for meg sitter den som støpt med meget god kinn kontakt. Børsa jeg kjøpte er knapt brukt og er meget tight og fin. Nå skal den shines til over fabriksstandard.

Link to comment
Share on other sites

Det høres bra ut! Et lite tips hvis du vil bevare originaldeler, finn en alternativ kornbeskytter. De sitter ikke spesielt godt.. 

 

Her ble en liten tur til skytebanen for å skyte inn diopteret og det var forholdsvis lett å stille, med mindre jeg hadde flaks da. Nå gjenstår det bare å finjustere litt og

trene, trene, trene...

5ad35969e39ee_2018-04-15-BrnoZkk600_Diopter.jpg.6c291ef703d6bb877c01bcd11d73ca31.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, AndyB skrev:

Et lite tips hvis du vil bevare originaldeler, finn en alternativ kornbeskytter. De sitter ikke spesielt godt.. 

 

 

Jeg har tenkt tanken, men nå er den strammet litt så jeg håper den sitter.

Når det gjelder diopteret mitt, så er det av varianten med kun én skrue for høyde, så sideveis justering blir heller vanskelig.

Jeg ser at det pr. i dag ikke flukter helt med det andre bakre siktet så det blir nok litt jobb å få begge skutt inn for min del.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Rino Hals skrev:

Er du sikker på at diopteret ikke kan flyttes sideveis?

 

Nei. Men i så fall må det litt makt til. Diopteret sitter på en stift med høydejustering og en fjær under. Men det kan være at selve (øyet) kan flyttes noe, har egentlig ikke sjekket det så nøye enda. 

Link to comment
Share on other sites

Trenger hjelp!

Sluttstykket på 602 spennes ikke!

Sist gang på skytebanen fikk jeg ikke avtrekk. Det viste seg at sluttstykket ikke ble spent opp ved ladegrep. Jeg løftet ladearm og lukket igjen, da fungerte det. Dette skjedde ca 10 ganger i løpet av 20 skudd. Jeg klarer ikke å finne årsaken.

Er det noen der ute som vet hva dette kan skyldes og eventuelt hvordan fikse?

Link to comment
Share on other sites

Mine herrer.

Jeg har slitt litt med øynene og åpne sikter i det siste og har til og med gått til anskaffelse av en rødpunkt.

 

MEN har vert heldig å bli kjent med en kar over dammen som lager nygamle "Rigby style peep sights" til Brno/CZ.

 

Av erfaring vet jeg et det funker som snus selv om øynene er litt nærsynt. 

 

Hva syntes folket?

 

Vel. Uansett hva dere syntes. Jeg har bestilt et par til mine 602er. 😃

 

Hvis andre er interessert er det mulig å få med en eller to på lasset. Fordelaktig pris også..

received_2029376440634344.jpeg

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 24.4.2018 den 20.19, Rino Hals skrev:

Mine herrer.

Jeg har slitt litt med øynene og åpne sikter i det siste og har til og med gått til anskaffelse av en rødpunkt.

 

MEN har vert heldig å bli kjent med en kar over dammen som lager nygamle "Rigby style peep sights" til Brno/CZ.

 

Av erfaring vet jeg et det funker som snus selv om øynene er litt nærsynt. 

 

Hva syntes folket?

 

Vel. Uansett hva dere syntes. Jeg har bestilt et par til mine 602er. 😃

 

Hvis andre er interessert er det mulig å få med en eller to på lasset. Fordelaktig pris også..

received_2029376440634344.jpeg

 

Det der ble vanvittig pent! Rigby style peep'ene er uanstendig stilig gir en ekstra piff på rifle"profilen", synes jeg.

 

Får du stor nok avstand opp til et potensielt kikkertsikt? Jeg vurderer et slikt på en M21, men er også avhengig av kikkertsikte, med mindre noe løsner for meg med jernsiktene.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Endelig fikk jeg MAK montasjen til Docter siktet mitt. Den er lett men likevel så solid at du kan slå ihjel en elefant med den. I allefall en liten en.

 

Må si jeg er knallfornøyd.

Endelig litt hjelp til en smule langsynte øyne.

 

Og, jeg er mer enn positivt overrasket og fornøyd over siktet. Reguleringen av styrken på prikken er bare  genial.

2018-06-02 13.07.22.jpg

Edited by Rino Hals
Føkk autospell
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mine herrer.

Var forleden ei runde innom verkstedet for å gjøre siste finpuss på den nye stokken på 600n min. 

Jeg skulle skru sammen underbeslag stokk og løp/kasse men NEI DU!

Skjefteskruene til underbeslaget er som sunket i jorden. Jeg har lett høyt og lavt pluss moms men de er borte. Jeg er redd de kan ha gått i søppla.

Jeg mottar mer enn gjerne tips om noen som har slaktet en 600 eller fler og kan sitte på deler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
På 24.4.2018 den 21.56, Lucky Falls skrev:

Med en messing dor eller noe i den duren?

Ønsker så klart ikke å ødelegge siktet!

 

Hva med «skur» flyttes med samme metode?

 

 

 

Beklager det sene svar - internet mellem Norge og Danmark kan være langsomt :-)

ser nu på bilde at du kun har en skrue foran og ikke en i bak - jeg har en skrue ret foran diopter der kan justere sideverts og den fremme justere højde - så det er ikke det samme vi har - beklager

kan du legge ned kærven på din ?

min sikter ikke lik mellem diopter /kærv /korn, men skyder fint med kærv/korn og diopter/korn

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 24.6.2018 den 5.22, Rino Hals skrev:

Kan noen påta seg et slikt oppdrag?

Om du har eller får lånt en boks å kopiere vill jeg vedde på at en blikkenslager hjelper deg med dette. Egentligbtror jeg du får det til selv, får ikke inntrykk av at du har unormalt msnge tommelfingre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Brno’n min (se innlegg lengre opp) fikk seg en liten justering av avtrekk hos «Børselars» og da ble den meget god å skyte med, så da fortjente den også ny optikk.

Nå er dette en budsjett sak, så Finn ble stedet å lete og en eldre

Leupold VX3 3,5-10x50 ble løsningen for en rimelig penge. 

Totalt har denne nå kostet meg rundt 7000,- så det er jeg fornøyd med.

Godt går den også!

 

1C740E2F-B482-4937-A574-D9685A780BF6.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei, 

 

Jeg har en zkk601 i 308 som ble satt bort til fordel for en ny x-bolt i 6,5, hvilken skam... Sliter med at den kan være sææærdeles treg med å få matet frem neste patron, den stuker og kiler seg liksom litt fast på vei opp og frem av magasinet, er det noen andre som har hatt samme problem og hva gjorde dere for å få rettet opp i saken? 

Kunne tenkt meg å sette på en liten røddott å bruke den som drivrifle, men da må mateproblemet ordnes, kjipern å ikke få fulgt opp med skudd nummer to om det skulle være nødvendig... 

 

Lurer også på montasjer til den, noen som har en link til montasjer som passer, kan man bruke montasjer til CZ550? 

 

Ellers har den vært en tur innom børsemaker å fått tunet avtrekket, det er silkesmud, liker det nesten bedre enn avtrekket på x-bolten, stokken en pusset ned og oljet opp med en mørkebrun/rød farge ☺️

 

Her er hærligheten 🤩

 

740281F3-07E2-4AB7-86D2-7D2695DB4D7E.jpeg

Link to comment
Share on other sites

På 2.11.2018 den 17.44, Pettn skrev:

Sliter med at den kan være sææærdeles treg med å få matet frem neste patron, den stuker og kiler seg liksom litt fast på vei opp og frem av magasinet, er det noen andre som har hatt samme problem og hva gjorde dere for å få rettet opp i saken?

 

Går bolten greit uten påmontert kikkert/ringer og uten patroner i magasin?

Jeg merket at om jeg dro til for mye på ringen på bakre bru, så gikk bolten tregere.

Rart men sant.

Jeg har varianten med diopter bak.

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Lucky Falls skrev:

 

Går bolten greit uten påmontert kikkert/ringer og uten patroner i magasin?

Jeg merket at om jeg dro til for mye på ringen på bakre bru, så gikk bolten tregere.

Rart men sant.

Jeg har varianten med diopter bak.

 

 

Bolten går problemfritt uavhengig av kikkert eller ei, det er noe som skjer når jeg skal mate frem patronen, hovedsaklig når det er mange patroner i magasinet virker det som. Det løsner liksom litt opp når det bare er to/tre patroner i, men om det står fem i så er den håpløs. 

Tror det er noe med vinkelen på patronen i det den er på vei opp og inn i kammeret som gjør at den stuker, kanskje er det noen grader eller kvasse kanter inn i mot kammeret, tror jeg må ta en liten runde med dremelen.

Hva kan folk si om presisjonen på riflene sine? Jeg får ikke min til å samle noe særlig. Det duger til storviltjakt, men å reise på toppjakt med BRNO’en er helt håpløs, den klatrer og kaster i hytt og gevær, hva er deres erfaringer? 

 

Link to comment
Share on other sites

På 2.11.2018 den 17.44, Pettn skrev:

Hei, 

 

Jeg har en zkk601 i 308 som ble satt bort til fordel for en ny x-bolt i 6,5, hvilken skam... Sliter med at den kan være sææærdeles treg med å få matet frem neste patron, den stuker og kiler seg liksom litt fast på vei opp og frem av magasinet, er det noen andre som har hatt samme problem og hva gjorde dere for å få rettet opp i saken? 

Kunne tenkt meg å sette på en liten røddott å bruke den som drivrifle, men da må mateproblemet ordnes, kjipern å ikke få fulgt opp med skudd nummer to om det skulle være nødvendig... 

 

Lurer også på montasjer til den, noen som har en link til montasjer som passer, kan man bruke montasjer til CZ550? 

 

Ellers har den vært en tur innom børsemaker å fått tunet avtrekket, det er silkesmud, liker det nesten bedre enn avtrekket på x-bolten, stokken en pusset ned og oljet opp med en mørkebrun/rød farge ☺️

 

Her er hærligheten 🤩

 

740281F3-07E2-4AB7-86D2-7D2695DB4D7E.jpeg

Min har samme problem. Løste det enkelt ved å bruke 3 skudd i magasinet + 1 skudd i kammeret. Aldri opplevd å få avfyrt mer enn 2 skudd på storvilt så tot 4 skudd holder leenge!

 

Bedre enn å trykke 5 i magasinet og ikke ha mulighet til skudd nr2?

 

virker som at det blid for trangt og for mye friksjon med fullt magasin. 

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme på min 601, funka ikke med 5 i magasinet. 4 funka bra.

En annen ting er at med disse riflene,  bør du ta ladegrep som om du mener det. Da funker de som snus.

Det er nå forsåvidt ingen grunn til å lure litt frem og tilbake med bolten. Skal du lade, så skal du lade.

 

Selv om rifler ofte omtales som hunkjønn, så virker det mot sin hensikt å kile, lokke og lure med en Brno.

Mulig det er noe kulturelt, med damer som har sitt opphav bak Jernteppet? Ikke vet jeg.

 

Det må innrømmes at det hender jeg savner henne. Det var en snerten liten frøken. Som hadde nesten irriterende god presisjon, tatt i betraktning at hun strengt tatt må kunne kalles billig. Ikke nok med det, det var heller nesten ikke treffpunktforandring med forskjellige typer ammunisjon. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...