Jump to content

Sako a7 erfaringer


ptjornevig

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har kjøpt en sako a7 i dag og var overrasket over at jeg ikke fant en test eller erfaringer med denne rifle på norsk. Er det noen av dere som har noen erfaringer må dere gjerne dele med meg. Lurer på om jeg har kjøpt katten i sekken grunnet navnet og hellere skulle ha kjøpt en tikka t3 eller om sako a7 er pengene værd. Noen som har en norsk test av den?

Link to comment
Share on other sites

Mener det var en omtale av rifla i et jaktblad inneværende år. Husker ikke blad eller nummer i farta.

Om du har kjøpt katta i sekken er ikke godt å si. Det spørs på prisen og hva du har fått.

Tror dog personlig at denne rifla er litt priset etter "Sakomerkevarenavnet".

Link to comment
Share on other sites

Sako A7 Synth i 308 testes i Jakt nr 6/2012.

 

Oppsummert: 8,5/10. Pluss for rimelig Sako. Minus for treffpunktforskjell og presisjon med jaktpatroner.

"I det store og heile er Sako A7 ei lett, moderne jaktrifle. Topp presis med matchpatroner og presis nok med jaktpatroner. Om det som her er skriva ikkje viser min største entusiasme, er det av den enkle grunn at eg hadde venta meir av ei rifle med Sako-stempel. Denne A7 variera litt for mykje i både presisjon og treffpunkt."

Link to comment
Share on other sites

Tusinde takk for jeres bidrag så langt. Jeg har kjøpt en sako a7 ss med en a-tech maxim demper i kal 308 for 13200 hos ryggevåpen. Forstår at der er delte meninger omkring denne rifle, muligens mest fordi at folk har store forventninger til sako (meg selv inkludert). Jeg skal ikke bruke den til konkurranseskyting men til snikjakt på hjort. Ut fra de tester som jeg har lest så skulle den dekke mine behov tror jeg. Er litt spent på om jeg kan bruke mine leopold ringer på den integrerte weaverbase men det kan vel våpenforhandleren svare på. Ville gjerne ha hørt litt om rifflen fra en som har brukt den selv til jakt og på bane, men det kan vel nås enda?

 

 

Takk for engasjementet fra dere så langt :D

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei

Tenkte jeg skulle oppsummere litt ang sako'en etter 2 års erfaringer. Sako'en er en drøm å skyte med og jeg har ikke på noen punkter blitt skuffet over den. Riflen er utrolig god og stødig å skyte med både stående, sittende eller liggende. Riflen har ikke svigtet meg en eneste gang og har en god balanse i seg. Dette er virkelig et godt kjøp som at jeg er super fornøyd med og på det varmeste kan anbefale andre å kjøpe...!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Trådstarter her.... jeg har erfaring med tikka t3. For min del er det balanse i våpnet samt stokken. A7 er "helstøpt" mens tikka t3 er Hul innvendig. A7 har efter min mening bedre balanse og virker ikke så baktung...(min mening)

 

lengere oppe i tråden er der en som skriver om treffpunkt endringer ved jaktammo. Dette har ikke været tilfellet for meg. Den skyter hul i hul uten endring i treffpunktet ved skifte mellom trening og jaktammo

Edited by ptjornevig
Tilføyelse
Link to comment
Share on other sites

takker. Jeg kjøpte en T3, men var ikke fornøyd med den. Så jeg vurderte å bytte den med en A7. Men det endte uansett med at jeg returnerte T3 og bestilte en Sako 85 SS.

Er forundret over at ikke A7 er mer populær vs T3. Ser ut som den har noen klare fordeler og en marginalt høyere pris.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Børster støv av denne jeg.......

 

Har hatt A7`n i 6,5 x 47 Lapua i to år nå og må si meg svært fornøyd med den. Har en K624i på den og den går hull i hull på 100 metern og er innafor 1 1/2 klistrelapp på 300. ( På bildet vises 300 meters treffene - det første ligger langt over da jeg skrudde ut til 400 hundre med kalde fingre....🙈)Har både ei Sako 75 i noget kraftigere kaliber ( 7 mm stw) og ei 85 Black Bear i 9,3 x 62. Mtp at A7 er i litt svakere kaliber vil jeg likevel hevde at den samler like bra som de to "storebrødrene". 

 

Har en guttunge som om noen få år skal ha egen børse. Tror jaggu det blir ei A7 i 6,5 x 55 for hans del.....

 

 

IMG_1001.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...