Jump to content

Bacon


willi04

Recommended Posts

hei ka temperatur bruker dere når dere røyker bacon :?::?: ?

Bør vel ligge på ca 50grader :?:

Det ligg på ca 15 grader her,bruker mest sagmask av or og bjørk.

Røyker tynn ribbe tørrsalter den ca 48 timer.

Tørker den 2 daga røking 11 tima.fin smak og fin farge. :D:D Steikje godt...

Link to comment
Share on other sites

Bacon er på desse breddegrader normalt kaldtrøykt, dvs at du bør vel holde deg under 15-20 grader. Varmrøykt bacon har eg desverre ikkje erfaring med..

 

Når det gjelder røyketider og saltetider, brukar eg mellom 6-8 timar, nokon gonger borti 10-12, alt etter vær og temperaturar. Saltetider, so brukar eg 1 døgn på tynnribbe, kanskje eg strekk det 5-6 timar ekstra om det er litt tjukkelse på det. Lar det henge 1-2 døgn før røyking, so saltet får trengje inn til senter.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å kjøpe opp billige svineribber rundt jul, og lager bacon av dem ut over året. Jeg bruker et nitritsalt kalt Supracure fra Weschenfelder i UK http://www.weschenfelder.co.uk/content/supracure-dry-cured-bacon og halvvarmrøyker det - 30/40 grader. Tørrsalter med Supracuren og legger i kjøleskapet i 6/7 dager:

file-18.jpg

 

Deretter grundig skylling, tørking med papir og tvangstørking med vifte. De skal helst tørke slik at de blir "tydelig tørr" utenpå, en slags tørr "skorpe".

 

C5ACB002-BBC6-4D69-B9C6-9B01C5034FEB-495-0000022FB51BA43E.jpg

 

Deretter røyking, jeg bruker hickory i Bradley røykovn, den veden gir ganske kraftig røyksmak.

 

file-19.jpg

 

Nå har jeg røykt i nærmere 6 timer, så snart kan jeg ta en titt på resultatet. Jeg lar baconbitene bli godt kalde, vakumpakker og fryser. Det blir svært godt :D

Link to comment
Share on other sites

Såg meget bra ut Trond, kjekt å sjå korleis andre gjer det også.. Normalt skal ikkje nitritsaltet gjera særlig utslag på smak, men det forandrer utsjåande, slik at det ser flottere og meir delikat ut. Eg skal sjå om eg får tak i ein 25 kg sekk med blandingssalt med nitrit. Må vel lage litt bacon her snart.. :-)

Link to comment
Share on other sites

 

Nå har jeg røykt i nærmere 6 timer, så snart kan jeg ta en titt på resultatet. Jeg lar baconbitene bli godt kalde, vakumpakker og fryser. Det blir svært godt :D

 

Har også gått løypa med billig juleribbe et par ganger, med veldig godt resultat (unntatt den gangen jeg brukte tennvæske til å fyre opp, og ikke lot det brenne godt nok ut..... :lol: )

Tror jeg bruker å salte i ca 12-16 timer, og vanner ut en time eller to. Tørker dem i et par-tre døgn foran en vifte før jeg røyker dem. Har du opplevd at røyksmaken tar bedre hvis man lar dem henge en dag eller to før nedfrysing?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gris for noen år siden og fikk hjelp til røyking av en kar som hadde eldhus og peiling. Husker ikke hvordan saltinga ble gjort, men resultatet var det beste baconet jeg noengang har smakt. Det var påfallene å se hvor lite det krympa i forhold til kjøpebacon. En annen gang jeg hadde gris leverte jeg heile greia på slakterie og fikk igjen de lekreste kjøttstykker inkl bacon. Supert det au, men mener det som var "skikkelig" røykt var best. Men jeg er ikke mer kresen enn at jeg får vann i munnen av bare tanken på det billigste kjøpebacon som feks Coop tre x 300 grams-pakning. Pleier bruke den i viltkarbonadene

Link to comment
Share on other sites

Takk for fine tilbakemeldinger! Jeg har aldri prøvd å la baconet henge lenge før det fryses, på det meste har det vel ligget på rist over natten, men den hickoryrøyken setter kraftig smak uansett. Jeg bruker oppskriften på saltetid og mengde, det blir litt godt salt, kan kanskje redusere litt. Men har ikke fått kjeft av konemor, som vanligvis sier raskt fra når noe er for salt :) Konsistensen er fin, fastere enn baconbiter flest, som vanlig best med noe fett på bitene, mye god smak sitter der. Man trenger heller ikke røyke, jeg har brukt nitritsaltet, og for så vidt også bare salt, og latt flesket henge og tørke mørkt og med passe fukt, nydelig det også. Italienerne kaller vel slikt Pancetta.

 

file-20.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

Det var da voldsomt hvor lenge dere salter baconet dere lager ,det kan ikke bli noe spesielt godt når det er snakk om 2 døgn og 6/7 døgn .Da jeg begynte å lage meg bacon selv så prøvde jeg med 2 døgn salting med grovsalt ,Men fy så salt det ble når det ble steikt. Etter flere prøv og feil så bruker jeg denne oppskriften. Mellom 5 og 6 timer tørrsalting med nitritsalt og 5-6 timers røyking har jeg funnet ut blir en bra kombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen tynnribber liggende på 4. døgnet nå etter å ha tørrsaltet (gnidd godt inn) på begge sider med en blanding av 1/4 del sukker og 3/4 salt pluss en god porsjon peppermix.

Jeg strør ikke på i store mengder, men gir sidene et fyldig dryss.

Svoren er rutet opp så blandingen får tak på den siden også.

Ribbene snus daglig så laken som danner seg får virke på begge sider.

Skal henge ribbene til tørk i 3 døgn før kaldrøyking.

 

Vi bruker bjørkeflis og fersk einer i en gammel jerngryte.

Jerngryta plasseres på ei hybelplate.

Plata på full fres, og etter en stund begynner det å ryke.

Røyken går opp i pipa (gapahuk) til en røykekasse som er tredd utpå pipa.

Etter en times tid må innholdet i gryta skiftes ut.

Når man har gjentatt dette 8-10 ganger pleier resultatet å bli meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Det eg har funne ut siste årene, er at tynnribbe kan klare seg med 12-14 timar i salt og familieribbe/tjukk ribbe, bør ha 18-24 timer. MEN det med saltetid er avhengig av temperatur, i kjelleren min er det mellom 6-10 grader og har du det kaldere, treng du meir tid og varmere så går det kortere tid. Så saltetid åleine er ikkje avgjerande faktor, det er vel så mykje temperatur som bestemmer effekten på saltinga.

Så spørs det også om du skal ha det salta som tilnærma likt gammeldags flesk eller moderne bacon, berre der skiller det eit par døgn i saltetid..

Og så spørs det om du bruker finsalt eller grovsalt. Jo finere saltkorn, jo raskere laking og økende effekt... Grovsalt er min favoritt..

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at temperaturen har litt å si,fryst kjøtt og fisk tar til seg saltet fortere en det som ikke har vært fryst.

Tror nok også at til fetere fisken eller kjøttet er kreves lengre saltetid

Nå lar jeg kjøttet henge ca 2 døgn i kjølerom etter jeg har saltet det ,for å tørke det før røyking.

Jeg kjøpte meg en Bradley Smoker som jeg røyker fisk og kjøtt med ,og er veldig godt fornøyd med denne røykovnen.

Jeg bruker en mix av Or og Pecan røykbriketter som gir en mild og god røyksmak,dette bruker jeg både til laks og bacon.

Ser at det er noen som bruker bjørk til røyking,tror ikke at den egner seg så godt til det formålet. Det er nok bedre å bruke den til å fyre i ovnen med. Bjørk gir en litt skarp smak mens flis fra bartrær kan gi en ubehagelig tjæresmak på Kjøttet og fisken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lager mye bacon i bradley røykovn. Bruker gjerne tynnribbe i produksjonen. Røyker i 5timer med or. Det gir litt mer røyksmak en butikkbacon. Salter med nitrittsalt og grovt havsalt. For frossen ribbe som er tint gir 10 timer totalt nedgravd i salt omtrent samme saltsmak som butikkbacon. 12 timer i salt blir i ytterkant for folk flest. 15 timer gir ramsalt bacon. Jeg bruker å strø kjøttsidene med et jevnt lag med nitrittsalt, for så å grave det ned i havsalt. Skyller av baconet etter 11 timer, legger det på kjøla i 2 dager til saltutjevning før røyking. Tørker det gjerne et par dager etterpå også før vacumpakking. Nydelig bacon som ikke spruter i panna, og veldig billig nå i disse juletider. Jeg har en bradley røykovn som gir omtrent 40 grader ved utetemperatur omkring o grader. Over den har jeg et kjøleskap som røyken blir ledét inn i fra røykovnen. Der er temperaturen bare 10til 15 grader. Røyker begge steder samtidig. Merker liten forskjell, men kanskje noe mer røyksmak der det er 40 grader, og kanskje litt lenger holdbarhet der det bare er 10 til 15 grader.

Link to comment
Share on other sites

Har funnet en oppskrift på speket sideflesk i et magasin jeg kjøpte.

Der skal man bruke begrenset med salt og heller la det ligge lenge i saltet. I oppskriften står det 60 gram salt til 2 kg sideflesk samt krydre med timian,rosmarin,hvitløk eller fennikkel etter eget ønske. Den skal ligge en uke i kjøleskapet med dette og deretter henge i to uker på kjølig sted.

Har prøvd dette nå og er klar for å henge det opp i kjelleren et par uker så får vi se, mulig det er litt for kaldt i kjelleren min. Ligger kun på et par plussgrader men da er det vel bare å henge det litt ekstra.

Har brukt tynnribbe på salg.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Handlet med meg litt britisk trolldom sist, nemelig 1kg "Organic bacon cure" med store planer om å lage det perfekte "streaky bacon".

Oppskriften var enkel så det holder, 50gram cure pr kg kjøtt maseres inn, kjøttet legges kjølig i beholder 2 døgn pr tomme tykkelse, skylles av, tørkes og henges.

 

Min modifisering av oppskriften ble å knuse noen(+/-10) pepperkorn og einerbær og blande dette i curen; fjernet beina fra en tynnribbe, maserte inn mixen og la i pose i kjøleskapet 4 døgn. Skyllte av kjøttet, tørket det grundig med papir og hang det ut på garasjeloftet. Her var det planer om en dag i røyk men siden Maxbo ikke holder åpent i jula ble ikke røykkassen bygd... Så da lot jeg baconet henge der ca en uke.

 

Har jeg laget det perfekte steaky bacon? Neppe-men jeg er ikke langt unna! Og langt pokkerivold foran det som i butikken kalles bacon!

 

 

Link til vidundersaltet; http://www.amazon.co.uk/Organic-Bacon-C ... 842&sr=8-1

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen innholdsdeklarasjon på pakken og det blir ingen røyksmak på baconet; jeg TROR det er kosher-salt tilsatt "noe". Jeg har prøvd samme framgangsmåte (ikke så nøye utmålt mengde da) med vanlig finsalt og det blir ikke det samme; da får jeg altfor salt flesk.

Dette blir bacon, uten at jeg klarer å fullt beskrive forskjellen (og hvorfor).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 11 months later...
Det er ingen innholdsdeklarasjon på pakken og det blir ingen røyksmak på baconet; jeg TROR det er kosher-salt tilsatt "noe". Jeg har prøvd samme framgangsmåte (ikke så nøye utmålt mengde da) med vanlig finsalt og det blir ikke det samme; da får jeg altfor salt flesk.

Dette blir bacon, uten at jeg klarer å fullt beskrive forskjellen (og hvorfor).

 

Jeg har fått tak i samme pakken, og den er uten innholdsdeklarasjon den også. Jeg vet ikke men vil, ut fra fargen på det ferdige baconet, anta at dette inneholder nitrittsalt. Er det noen som vet om det stemmer, og evt hvor mye det inneholder? Jeg spør fordi jeg har forstått at det advares mot bruk av for store mengder nitrittsalt.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

I morgon tidleg skal eg til Fatland for og kjøpa råstoff til og laga bacon av. Eg har kjøpt noko tynnribbe på butikken som nok er rimeligere, problemet er at det er så lite fett og mykje kjøt på tynnribba som vert seld i butikken.

Dersom eg har sjangsen bør eg heller kjøpa buklist hos Fatland eller få dei til og velga ut ekstra fettrike tynnribbestykker?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...