Jump to content

7.92x61 Norwegian


357

Recommended Posts

Tynne eller skjøre er to ulike egenskaper. Tynne hylsehalser gir ofte mindre problemer og lengre levetid enn tykke hylsehalser. Det er ofte de tykke som blir sprø.

Sprøhet skyldes for hardt gods som ikke tåler påkjenningene. Årsaken er feil varmebehandling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg målte flere hylse fabrikat før Partizan ble valgt for å finne ut av damer rett over rifla. 

 

Kun Partizan av de som er å få kloa i her hjemme er i nærheten av rett mål. De andre er -06hylser, finnes ikke tvil 7 min verden .  Unntaket i andre enden er RWS som er godt under anbefalt minimum for -06.

Mener jeg postet målingene men finner de ikke nå.

Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, Per-S skrev:

Sprøhet skyldes for hardt gods som ikke tåler påkjenningene. Årsaken er feil varmebehandling.

 

Jeg har hatt problemer med det fordi tykke hylsehalser arbeides for mye når jeg presser. Først presses de for mye sammen i en die som er tilpasset typisk halstykkelse, så dras de over ekspanderen og åpnes opp igjen. Det blir unødig arbeidsherding og sprø halser. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Artig😊

 

Fokus i høst har vært et annet sted en jakt og jaktrifler. Eneste nyhet er at jeg har funnet det jeg mener er maks ladning for 8mm nova grom, 54grains N160. Ikke kronografert foreløpig og utviklet ved den sjelden anbefalte metoden og lade seg nedover fra antatt kvalifisert gjetning. .

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En piggokse og en 5 tagger fra samme post med 7.92x61. Jeg fikk dokumentert for meg selv at hastverk er lastverk. Alle hjemme-ladere har vel opplevd det, men dette var egentlig litt for dumt. Har reist mye i jobb i høst og det ble ikke tid til alt, blant annet ikke tid til ordentlig innskyting og testing. 220 grs RN Woodleigh måtte vel gjøre susen mente jeg, og ladet for test og oppskyting. Ble straffet med vom-skudd og kjøttdeig-skudd og et kort ettersøk på en av dyrene. Lite hyggelig lærepenge. To av kulene hadde gått inn nesten på tvers, og en hadde nærmest eksplodert. Løpet har antagelig ikke stabilisert den lange og tunge kula og det ble testet for lite. Fy og fy! Men at patronen er potent nok det er det ingen tvil om.  Når jeg kommer ut av skammekroken skal det testes litt mer og så prøver vi igjen neste år når vi er sikker!

Link to comment
Share on other sites

Et annet problem jeg fikk var at hvis jeg hadde mer enn tre patroner i magasinet på mauseren så kilte patronene seg. Det må også forskes litt på. Jeg har en original F1 modifisering og hadde trodd det skulle gå knirkefritt, men jeg måtte legge tre i magasinet ot bryte utdrageren over nr 4. for å ha 4 skudd å gå på! Ideer til hjelp noen?

Edited by M98K
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Da er det på tide å melde seg inn her. Løpet ble ferdig i høst, diene kom fra Hornady like før påske, og jaktfeltsesongen er akkurat avsluttet.

Børsa er en Sauer 200STR med Bredvoldstokk fra Skytterlinken. Med 8x61 løp og kikkertsikte veier den ca 5kg. Kanskje ikke førstevalget for reinsjakt,  men fungerer bra til posteringsjakt der du kommer deg til post på under en time.

8x61 patronene kamrer som smør, og går rett i sauermagasinet uten noen modifikasjoner. Ser flere har lurt på brukererfaring med Hornadydiene. Diene fungerer utmerket, har ikke hatt behov for body crush die. Jeg bestilte et ekstra sett dier, så hvis noen trenger et sett kan de kjøpes til kostpris.

Til formskyting har jeg brukt 200grs SMK og 60grs N15. Det ga 800m/s. Fikk samme hastighet med å bruke 57grs N19. Etter formskyting ga 60grs N15 780m/s.

Årets jaktkule blir 196grs Woodleigh RN med 62grs N15 som gir 805m/s. N15 er kanskje ikke optimalt for så lette kuler i dette kaliberet, N19 passer muligens bedre. Nå har jeg en del N15 fra samme batch liggende og 62grs N15 gir god hylsefylling og god presisjon, så da blir det sånn i år.

Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til å ta i bruk denne kreasjonen på jakt!

Link to comment
Share on other sites

Hm. Skulle kanskje "friska opp" åttesjuogfemtien, men så var det dette med hylser da. Hvordan forholder det seg ved en evt grensekontroll, ved jaktreiser utenlands, når bunnstempel på medbragt ammunisjon og kaliber(patron) I våpenpass ikke er I overenstemmelse? Er det såpass mange som er interessert I denne patronen at det kan være aktuelt å få produsert hylser med riktig bunnstempel?

Link to comment
Share on other sites

På 1.10.2017 den 10.23, Chiefen.v-2 skrev:

Artig😊

 

Fokus i høst har vært et annet sted en jakt og jaktrifler. Eneste nyhet er at jeg har funnet det jeg mener er maks ladning for 8mm nova grom, 54grains N160. Ikke kronografert foreløpig og utviklet ved den sjelden anbefalte metoden og lade seg nedover fra antatt kvalifisert gjetning. .

 

Ikke sale bjørnen før hesten er skutt sa gammelkara..

 

 

Nova Grom, 55grs n160, formskutt PPU hylser patronlengde 81mm. Temperatur 15°C; snitthastighet 843m/s

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Her var det ikke mye nytt så jeg må vel bidra litt og søke litt råd. 220 grs i Woodleigh var ikke løsningen i alle fall og nye tester måtte til. Kom i skade for å dette ned fra 4 meter og fikk 5 brudd på skallen og tre brudd på anskiktsben i vinter og ble satt litt tilbake på testingen. Er i full vigør igjen med testing og leting etter forbedring. Først og fremst; Jeg har en utmerket Oberndorf kasse på rifla mi og den glir som smør og jeg har en forsterket fjær som øker presisjonen litt og et veldig ok avtrekk, Kongsberg mach, og alt fungere som smør. Bruker Partizanhylser og er storfornøyd med de selv om de er litt tynne i godset i halsen. Har opp til 5 ladinger på hylsene og det er bare velstand. Gjrde en amatørmessig tabbe i vår med en ladestige for å teste trykk og fart på Noosler 200 grs Custom Competition. Brukte Vita 550 og la opp til fra 58 til 62 grs ladinger. så ble det litt rot med standplassledelse og jeg kom til å hoppe fra 59 til 61 grs i et steg. IKKE gjør det. Måtte slå opp bolten og fikk ut patronen og hetta datt ut. Teksten på bunnen var litt mindre dyp i trykken gitt og jaggu var patronen utvidet til maksmålene, og vel så det. Anbefaling: varier aldri mer enn 0.5 grs og følg stigen og mål patronen med micrometer. Men fart det ble det! 890 meter på Noosler 200 grs CC.  Gikk pent ned til 59 grs og det flasket seg godt. Fin presisjon og god fart ca 870 meter og fine hylser.

 

Men så til problem nr 1. Låskassa mi er en F1 kasse som er presset ut for 30-06. Her må det ha skjedd noe for den greier ikke å skyve opp patronene ved mer enn tre skudd i magasinet. Legger jeg i 4 så kommer de ikke opp. Hva kan være grunnen? Hadde aldri det problemet med 30-06. Kan sidene på magasinet ha blitt presset inn etter at det ble formet i front til å passe 30-06? hva kan jeg gjøre for å få bukt med problemet?

 

Så problem 2: Jeg må ha en annen stokk til den for den danske Monte Carlo stokken dreper meg i rekylen jeg må ha en tilnærmet magnumkasse for å tåle sparket fra børsa. Den slår noe så j...lig! Tre slkudd og jeg er helt ødelagt. Jeg vil gjerne ha en Synt-stokk da jeg betrakter geværet som et verktøy og det regnet usedvanlig mye i jakta i år. Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Jeg er veldig begeistret for hylsetrimmerne til Lee. Ikke at det er noe galt med andre hylsetrimmere, men hvis du lader til mange forskjellige kalibre så er det litt styr å hele tiden stille inn trimmelengden på nytt.

Det koster ikke mer enn $16 å få de til å lage custom trimmepiloter. Det som ødelegger totalprisen er portoen . Jeg bestilte like godt flere når jeg først var i gang, så for 280,- (inkl. porto) kan en slik bli din. Testet en akkurat, og den trimmer lekende lett hylsene til 60,8mm. Kutterhode må du kjøpe selv fra f.eks Hjemmelading.no.

 

IMG_20181228_153459.jpg.ec9a78052cceea0f1308c44733aa39c6.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja se der du! Da var jeg endelig inne igjen!

Jeg ble kasta ut og strevde litt med å komme inn igjen. Hvordan går det har du solgt trimmeren? Vil som sagt gjerne ha den, men jeg ble stengt ute eller noe. Kom inn igjen i dag. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 months later...

Hei på dere. Jeg har et lite problem. Jeg har en billig dansk MonteCarlo kolbe på min M98K. Den er trappet etter militært løp og mitt løp er et kongsberg-produsert militært løp som er helt nytt og nok kommer til å følge min 7,92x61 i min levetid. Men jeg ønsker en mer moderne stokk til mauseren som passer min kropp bedre og tar vare på det mobile og raske som en MonteCarlo stokk gir. Den er rask stabil og solid, men dessverre for kort og lav i kolben for meg. Har kikket litt på Bredvold sin jakt-mach stokk for M98, men er usikker. Jeg er gammel DFS skytter og har en del vaner/uvaner fra det. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg nok er for gammel til å å gå over på synt. Mottar med glede gode forslag på stokk?

Edited by M98K
Link to comment
Share on other sites

Har du funnet noen ladninger som fungerer bra til patronen vår da? Jeg sliter med at pipa antagelig er lagd for annet krutt og kule enn det jeg har prøvd og famler litt. Fikk jo fatt i ei gammel original  Kongsberg militær-pipe i 8x57IS som jeg brotsjet opp, men det kanskje en feil snurr på oipa i forhold til dagens hastigheter på kule. Men de gamle M98ene var jo klamra til kolben med stålbeslag ti cm fra enden på pipa og jeg har jo satt hjemmeladninger på 23 mm på tre-skudden med originalavtrekket og bare reim-støtte skyting. Så jeg lurer litt. Bruker VV550 krutt og det gir faktisk 870 m/s på 200 grs Noosler CC. Og det er ikke på makslading en gang. Ingen trykksignal eller noe, men en eller to kuler på 5 skudden faller ut. På jakt prøvde jeg 220 grs Wodleigh og de gikk på tvers igjennom elgen og det var ikke pent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd litt forskjellige kuler og krutt til denne patronen. Jeg har kanskje ladet litt konservativt, men tror kanskje det er like greit. Jeg har stort sett endt opp med å bruke RA10 til 200grs kuler, og har lagt meg på V0 mellom 800-820m/s.

 

Alle hastigheter er V0 i min 57cm pipe:

  • 200grs SierraMK, COL 83,5, 57grs RA10, V0=818m/s
  • 196grs WoodleighRN, COL 82,2, 58,5grs RA10, V0=825m/s
  • 196grs WoodleighRN, COL 82,2, 62,5grs N15, V0=800m/s
  • 200grs WoodleighPP, COL 82,7, 58,5grs RA10(*), V0=807m/s
  • 200grs WoodleighPP, COL 82,7, 63,5grs N15, V0=823m/s
  • 175grs Brenneke TAG, COL 78,5, 53grs N-150, V0=850m/s
  • 180grs Barnes TSX, COL 83, 59grs RA10(*), V0=867m/s (denne er muligens litt heit)
  • 127grs Lutz Möller Kreuzer, COL 76, 49grs Norma200, V0=960m/s

Merk at det er 2 forskjellige batcher med RA10 som er brukt her, og det er ganske stor forskjell på batchene. Der det står RA10, så er det NC RA 10 LOT 20175010 som er brukt. Der det står RA10(*), så er det RA10 LOT 20145113 som er brukt. Med samme kruttmengde så er det er nesten 20m/s i forskjell på de to lot'ene uten at det dukker opp andre trykktegn.

Der jeg har brukt N15, så er det LOT 165053 som er brukt. N-15 er nok litt for treigt til å være optimalt på 200grs kuler, men er sikkert utmerket på 220grs kuler.

 

De blyfrie kulene ble test ifb jakt i Tyskland. Der er det krav om blyfri ammunisjon. Tenkte 8x61Norwegian/S var et passende kaliber å ta med dit. Endte med å brukt Brenneke og LM Kreuzer. Kreuzer er for lett til å kunne brukes på noe større enn rådyr i Norge, men fungerte overraskende bra på 90-100kg villsvin i Tyskland. Etter Lutz Möllers bortgang i sommer er tilgangen på disse kulene litt uviss fremover. Ladedatene blir sånn sett mest av akademisk interesse.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Lenge siden noen har skrevet i dette forumet. Jeg måtte i år ty til 8x61 på elgjakten da jeg fikk en kikkertfeil på Sauer'n med 8x57 IS. Et enket skudd med 8x61 med en gammel 180 grs Barnes X. Den gikk 1 og 1/2 skritt og var stein dau. Trur vi har knekt koden nå. Litt moderat lading på 180grs så ligger det innom 2,5 cm på 100 meter'n. Men aldri har jeg sett en så dau elg! Der var det jo snakk om en kappet hovedpulsåre i ryggen da, så det var tre spark og så slutt. Skutt ovenfra på skrå. Litt flaks og mye rutine. 

 

Men fremdeles har jeg ikke knekt koden på hvorfor det 3. skuddet stopper i magasinet. jeg vet ikke om den litt fyldigere patronen må ha annen tilbringerbunn, eller hva det er men 30-06'n er jo veldig lik så jeg har vanskelig for å tro det også. Patroner som skal inn i kammeret biter i innføringen, men det er bare litt dårlig/kantete koning av løp. fremdeles interessert i tips om magasin-problemer. Og så sliter jeg med å forstå hva jeg skal gjøre med den LEE Hylsetrimmeren jeg kjøpte av deg Tenvig. Jeg har bare Pacific/Hornady sine deler fra før. Og her har jeg bare en sak som går ned i ei tomhylse uten hette. Det trimmer ikke annet enn spekulator'n hos meg men jeg er åpen for tips/bilder?  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Leses ut som om du mangler noen vesentlige deler på Lee sin helt geniale hylsetrimmer? I tillegg til piloten (den saken som går ned i ei tomhylse uten hette), må man ha et (generisk) kuttehode, en (generisk) "låsemutter" - og LEE sine trimmehylseholdere (kaliberspesifikke). Disse tre tingene koster tilsammen det samme som to bananer og et eple, og er evigvarende. Så må du ha batteridrill da. Men møblerte hjem har vel batteridrill uansett. Låsemutteren og hylseholderen står i drillen, hylsa festes i hylsehoderen, kutteren med piloten føres ned i hylsa. Bånn gass på drillen, etter ca 1 - 2 sekunder er hylsa trimmet til trimmelengde. Etter ytterligere 8 sekunder (tar 5 sek å finne frem gradfjernerverktøyet) er innvendig og utvendig grader tatt med gradfjerner. = ferdig nytrimmet hylse til trimmelengde på - 30 sekunder (?) (Det tar noen sekunder å feste hylsa i hylseholderen, og løsne den etter trimming). For å sitere den yngre generasjonen; dette er en "no brainer" .

 

 

Lee case trimmer vs lathe style | Shooters' Forum

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...