Jump to content

7.92x61 Norwegian


357

Recommended Posts

Meget bra initiativ, og det gamle ordtaket om at "navnet skjemmer ingen" er like gyldig den dag i dag som "den gang da".

Mistenker at neste søknad om våpendel blir ei .323-pipe til Lakelander'n og så må man oppsøke fagpersonell med rett verktøy etterpå til brotsjing av passende kammer. Lykke til videre, og så satser jeg på at det kommer info i tråden når det evt er aktuelt å bestille hylser med rett stempel. Har erfaring med flere kalibre som alle bruker 30-06 hylser og det er med skam å melde ikke hver gang rett ammo befinner seg i lomma, selv om jeg har forskjellige fabrikat til de ulike kalibrene. Noe skit når storoksen står i los for ungbikkja :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Noe er på gang...

 

P7280065_zpsaaa9c51a.jpg

kammerbrosj og tolk

 

P7280063_zps557693b4.jpg

Dier; fra venstre sizedie (med utskiftbare bøssinger for varierende neck-diametere, sizedie (kopi av Lee) og body crush die.

 

P7280061_zps74e8467d.jpg

Hylser; fra venstre orginal patron, nedpresset Partizan klar for lading og skyteforming, 9,3x62 Partizan glødet og klar for nedpressing

 

 

Det nærmer seg prøveskyting, om enn ikke med stormskritt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Nå hadde jeg egentlig fob... meg på å la denne leve utenfor kammeret men siden du spør så pent:-) ;

 

Litt om hylsekapasiteter;

30-06 rommer 69grs vann

8x57 rommer 62grs vann

8mm-06 rommer 70grs vann

9,3x62 rommer 77grs vann

Jeg vil tro en for 7,92x61 vil havne på ca 75grs.

 

Da har jeg målt/veid 2 hylser (RA1938 og RA1943); 1938 rommer 74,9grs vann, 1943 75,2grs. Da bestemmer jeg enkelt og greit at 7,92x61-hysla rommer 75grs H2O.

Det er synlig forskjell på de 2 hylsene, 1943 har litt kortere hals og brattere vinkel på skuldra.

 

 

og

 

Det eneste jeg finner av troverdig info om denen patronen er boka "Norske mitraljøser og maskingeværer", skrevet av F.Myrvang og T.Flatby (Har du ikke den i bokhylla? Et must om en er interesert i norske våpen!); det er ingenting i teksten som tyder på at det er brukt annen kulediameter enn .323" i hverken den korte eller den lang patronen; bilder av etiketter fra orginale RA-produserte patronesker viser stemplingen "14,2gr. sS-kule".

Så da konkluderer jeg rett og slett at tegningene fra Triebel er feil (eller en annen patron?). Det er jo et setback så det holder, ferdige målsatte tegninger sparer en jo for mye jobb. men en del mailer er sendt rundt om så får en se hva som dukkker opp. I vesrste fall får en kjøre på med kammeravstøpninger, orginalpatroner og måleutstyr..

 

Boka oppgir også litt info om hva patronen klarer; V25 med 14,2gram var 765m/s.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Det historiske øyeblikket hvor den første hjemmeladde patronen i 7,92 tung/8x61Norwegian/S skulle avfyres var kommet, en fin forsommerdag med nydelig vær, 13 grader i lufta. en kan trygt si at det var nokså kjipt når det kun sa klikk....

Etter ca25 år med hjemmelading opplevde jeg min første klikk-snakk om timing! :lol:

 

Jaja, sånn kan det gå.

 

Testvåpenet er en Kongsberg M/67 (noe som gir opphav til et annet problem-mer om det senere) med et 60cm langt løp, 1-10 stigning, laget av Snapphane, sikteutstyret er for tiden en Zeiss 6-24x56. Jeg har ikke bilde av smelljernet-men hey-alle har da vel sett en mauser??

 

Min kreasjon er litt tilpasset for å kunne bruke 9,3x62-hylser som basis, etter mye måling er jeg rimelig sikker på at mine patroner vil kamre i en Colt-mitr. og jeg vet at det motsatte ikke går. Skarpe Colt-mitr er nokså sjelden vare så fasit vil en neppe få noen gang.

 

I jakten på basishylser oppdaget jeg fort at CIP-standard er en ting, og hva fabrikkene lager noe annet... De eneste jeg fant som er i nærheten av å ha hodediameter 12,1mm er Partizan (merket PPU 9,3x62), alle andre fabrikat er åpenbart produsert med samme basic brass som 30-06-familien. Et forsøk på spørre en kjent fabrikant om hvorfor osv førte til et nokså grinete svar så jeg velget å ikke fortelle at Normas 9,3x62-hylser er undermåls.

 

Hylsene ble glødet på den enkle måten, jeg holder hylsene med fingrene, varmer med propanbrenner og slipper de i kaldt vann når de er for varme til å holde. Etter tørking ble de smurt og presset ned i 8x61-diesettet, trimmet til 60,8mm, hette(CCI200) satt i, 55grs Vithavouri N150 fullt i og hullet plugget med en kule (197grs) utdradd fra gammel Raufoss ammo.

En rask test avsøslørte at patronene slettes ikke ville inn i kammeret... Vill panikk og fram med kaffen-hva nå???

Koffeinen virket kjapt og jeg kom på at diemakeren hadde sendt med noe han kalte "body crush die", en kjapp runde med patronene gjennom denne og de kammret fint.

 

utvikling_zps679df9b8.jpg

Fra høyre, 9,3x62 , nedklemt til 8mm , trimmet til rett lengde , ladd patron klar til skyteforming, ferdig formet hylse, orginal 7,92 tung MG

 

Første skudd endte jo med klikk og kraftig redusert optimisme.. Patron nr 2 derimot sa pang så det holdt, solid smell og forbausende kraftig rekyl. Nokså bestemt bruk av hevarma måtte til for å få hylsa ut igjen. Hmm tenkte vår helt, stillte litt på Zeissen og fortsatte med neste skudd. Samme historie og heltens lynkjappe hjerne skjønner at han nok er en tanke over maks her.. Ingen tegn ellers, hylsene kom ut pent formet, hetten er normale osv.

Skivene er igrunnen hyggelige, med 60år gamle RA-kuler sitter skuddene tett nok til å holde 10eren (om bare tieren var der hullene er... En kjapp risikoanalyse og jeg blir enig med meg selv om at ja-jeg er over maks trykk her og ja-jeg aksepterer risikoen her, så dermed ble resten av patronene skutt.

 

De tre siste ble skutt over krongraf..

kronograf_zps09553306.jpg

Det ene ga "Err" i displayet, de to andre 838,noesmått

Vi beveger oss her opp mot 8x68S-nivå. Trykket er helt klart godt over hva en bør ligge på. ladningen ble valgt på bakgrunn av at endel kilder oppgir 53-54 grains N150 som maks for 8x57IS, alarmklokkene burde ha ringt når jeg så hvor full hylsene mine ble-jeg tror ikke så mye N150 får plass i en IS-hylse, men iveren etter å prøveskyte overskygget vettet..

 

I ren nysgjerrighet ble en hylse delt på langs for å se etter spor av hylsesparasjon og andre fæle ting;

gjennomskjaeligrt_zps8f748265.jpg

 

Hva vet jeg da så langt?

Jo-at 55grs N150 er for mye for en 196grs FMJ-BT kule, at løpet ser ut til å gi god presisjon og hastighet og at en standard M/67 er for kort....

 

For kort ja, for å få mating fra magasinet må enten kulene settes dypere (greit nok-men når jeg drar fram 220grs gameking blir det for kort uansett..) eller magasin og kasse gjøres om tilsvarende HV-mauser. Meningen var å sette dette løpet i en VZ24-kasse jeg har men det var ikke mulig å få vridd ut løpet som sto i med normale remedier; derfor ble en M67 dratt fram fra skapet uten å tenke helt igjennom sakene.. Jeg antar at et underbeslag fra en HV-mauser fikser magasinbiten, så får en kikke litt på hva Kongsberg har gjort for å få bedre plass i bunnen av kassa.

 

Og ja, jeg vet at det er he...e artig med prosjekt, til tross for at jeg egentlig er dritt lei lading og skytebane for tiden er dette er et fengende prosjekt!

Link to comment
Share on other sites

+800m/s med en match kule på nær 200grs og god BC må jo kunne brukes til annet en MG mat vil jeg tro, kanskje litt vel vass til jaktfelt.

 

Kan jeg stille mitt gamle 8x57IS løp i kø for kamring? Mener å trenge en mauser med en norsk patron.

Link to comment
Share on other sites

Vi har jo et par tre børsemakere ansatt der jeg jobber, så det er jo håp.

 

Fikk custom bygget et collet necksize die 240Wby hos Lee for noen år siden så det er jo ikke dumt, om de fortsatt driver med sånt mens amerikanere er inne i sitt nte år med hysteri og hamstring.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! :-)

 

Har nettopp vært nede i kjelleren og målt litt for deg... Det er ikke sikkert at Sierra Gameking blir for lang. Kuler banket ut av RA-49 er 35,05 mm, 220 grs GK er 35,2 mm. Setter du litt dypere enn krymperilla på Raufoss-kula skulle det være innafor.

Link to comment
Share on other sites

Den vanlige 8 x 57 IS patrona, eller teknikken rundt den er litt spesiell samenlignet med mange andre kalibre og patroner. For det første er riflene 0.05 mm dypere, forskjellen mellom boring og rifledybde er altså 0,3 mm, mot norrmalt (!) ca 0,2mm. Dette gir større deformasjon av kula, og selvfølgelig større motstand og trykk. Men pipa blir muligens mer varig mot slitasje og korrosjon. SAAMI målene er 7.90 - 8.20. Jeg har vel laget pipa etter disse mål omtrent.

Det andre forhold etter SAAMI er den lange kuleskråning eller friflukt som tegningen viser. Flere patrontyper av 8 x 57 IS har da også en særdeles lang sylindrisk del av kula foran halsen. Dette er det viktig å ta hensyn til når en kamrer for patrona.

Håper at disse opplysningene kan bidra litt når det gjelder 7,92 x 61 Norwegian.

Link to comment
Share on other sites

Midt i sistelitenkaosetførjegreiserpåjobb...

 

 

DSCN0844_zpsd66fd6e8.jpg

 

Fra venstre 7,62x51 automatdverg, ferdig skyteformet hylse, orginal 7,92tung, patron klar for skyteforming

 

 

Jeg er fremdeles nokså forundret over den hastigheten; selv om jeg bakker av 2 grain burde 815-820m/s være oppnåelig med 196grs kuler og akseptabelt trykk.

Blir nok noen runder med mikrometeret i sommer!

Link to comment
Share on other sites

Om pipa, den er laget av Snapphane av en utskutt 6,5x55 banepipe, dreid ned til en halvtung jaktprofil, 60cm lang, 1-10 stigning og 17mm ved munningen. Brosjen rensket akkurat opp det gamle kammeret:-)

 

Den ble pusset ren før skyting og etter 15 skudd trengte den 2-3 lapper med litt CRC på og var ren. Bare en ting å si til Snapphane; takk for handelen-jeg er VELDIG fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Fikk custom bygget et collet necksize die 240Wby hos Lee for noen år siden så det er jo ikke dumt, om de fortsatt driver med sånt mens amerikanere er inne i sitt nte år med hysteri og hamstring.

 

 

Da har Lee åpnet for å produsere custom diesett igjen, men desverre kun med collet size die.

Hornady derimot lager det meste; http://www.hornady.com/assets/files/pri ... -Sheet.pdf

Link to comment
Share on other sites

En lager da en die som har samme mål som kammeret (altså en isetter die..), hylsene vil ikke kamre (messingen spretter litt ut igjen når en drar de ut av dien).

 

Er en fler sammen bestiller en bare en resize reamer og en passe mengde die blanks-problemet løst. Lager isetter med kammerbrosjen.

Eller spiser tomatsuppe noen dager og bestiller fix ferdig fra Hornady (eller CH4D eller noen av de andre som tilbyr slikt). :mrgreen:

 

Børesemakere gjorde slikt før-laget diesett med kammerbrosjen; det funket for de men jeg tror det da ikke var snakk om omforing av hylser.

Link to comment
Share on other sites

Interessant å følge med på et slikt prosjekt selv om jeg ikke har kvalifikasjoner til å holde på med lignende selv.

Bare en tanke som dro forbi. Hva med å lage ei body- die med utgangspunkt I ei egna die eller blank ved å bruke kammerbrotsjen, men stoppe en tidel eller hvasomnåkreves før full kammerdimensjon for at hylsa skal presses tilstrekkelig. I tillegg må det selvsagt brotsjes ut plass for halsen med en annen brotsj. Halsen kan deretter presses med nevnte Lee necksizer. Mulig jeg er helt på jordet. Beklager I så fall digresjonen.

Link to comment
Share on other sites

Ser veldig lovende ut den Chiefen. Kanskje de valgte en kule som hade mest å ligne med tverrsnittsbelastning for tunge kuler som det tyngre kuler i .318 kunne tilby. Den brukte som tyngste 244 grain kule i 8x57 I . Men kanskje noe å sammenligne med .318 Wr at de gikk så.

 

Men Rigby lagde .322 Rigby som bare var på skrible stadiet før WW1, så kanskje noen ville etterligne den .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...