Jump to content

7.92x61 Norwegian


357

Recommended Posts

7,92x61 mm også kjent som "7,92 Tung". Utviklet til norske ”Colt mitraliøse M/29” pga ønsket større rekkevidde (brukt i rollen som antiluftskyts). Den har et prosjektil på 14,2 gram og en Vo på 760 meter/sek og en effektiv rekkevidde på 1200 meter.

 

Patronen ble tatt i bruk i 1937 og var i fortløpende produksjon fram til 1944 på Raufoss Ammunisjonsfabrikk. Denne patronen ble kun brukt i den norske Colt mitraliøsen og har ikke vært i produksjon utenfor Norge (så vidt jeg vet).

 

Andre navn på kaliberet (Det eksisterer skarp, sporlys, løspatron og ekserserpatron):

7,92 x 61 Norwegian MG

7,9 mm Patrone Ss 294/2 (n)

7,92 x 60,8 Norwegian

7,92 mm Norwegian

Link to comment
Share on other sites

Den er i prinsippet en forlenget 8x57 IS, og som en annen poster sier, med en lengere og tyngre kule på 14,2 gram/219 gns. Prosjektilet er en boattail, og jeg har kun sett den med niklet mantel.

Vet ikke om noen som har kamret den i sivile våpen.

Svenskene hadde en lignende, en 8 x 63. Der sies det at den var kamret i et begrenset antall sivile jaktvåpen. (Kan det ha vært med tanke på rimelig treningsammo?)

Ytelsen blir jo nokså lik 8 mm/´06, siden hylsevolumet er nokså likt.

God elgmedisin? En 14,2 grams kule med starthastighet 760 m/s er et godt utgangspunkt. dersom kulekonstruksjonen også er god.

Hylser kan antagelig formes fra 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Du kom meg i forkjøpet, "ivara", tenkte akkurat det samme. Anne grete Preus: "noen ganger er én millimeter nok"...til å gjøre en forskjell.

8 x 60 var vel kun et sivilt kaliber. 8 x 61 norwegian er jo et (halv)tungt mg-kaliber. Litt mere "awe" i det begrepet, som de sier der borte.

Morro å kunne ha et kaliber som heter "norvegeian". Hvasa? Er det nasjonalistiske undertoner i det? Huffda.

Vi hadde jo 6,5 x 55 K-J, også. Norsk den, selv om den ikke hadde "norwegian" i navnet.

Link to comment
Share on other sites

antar den blir temmelig lik 8x60S ?
Ja, grunnideen er den samme, men den norske er litt lenger. Kroppen er en halvmillimeter videre bak, og den er ca. 3 mm lenger til skuldra = anelsen større volum, som kan gjøre susen, når man skal lade tyngre kuler.

 

Hvor mange må vi være, og hvor mange grunker må hver enkelt av oss legge på bordet, for å kunne bestille et parti hylser, med skikkelig, nasjonalt bunnstempel? For de av oss som har problemer med "garderoben" - denne kan jo kombineres med masse andre kalibre, vha. en "Heen-hylse" eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Snakka med han engelske kompisen min, han sa for å lage verktøy, sette opp maskinene og kamre noen løp så var det 20 k for det. Hvor mange løp vet jeg ikke, men det kan sjekkes ut hvis det er interesse.

 

http://www.qual-cart.com/

 

Men kanskje Norma hadde lagd noen hvis flere hadde spurt ? En Kammertur ditover burde det vært mulig å fått til .

Link to comment
Share on other sites

Svenskene hadde en lignende, en 8 x 63. Der sies det at den var kamret i et begrenset antall sivile jaktvåpen. (Kan det ha vært med tanke på rimelig treningsammo?)

 

Svenskene hadde et lite (1200?) antall M98K i 8x63, både våpnene og restbeholdningen av ammo ble solgt til USA som surplus på-80tallet.

Mener også å ha lest om sivile jaktvåpen i 8x63, kanskje det finnes en fin HVA med hel venstreside i en brukthylle i en svensk butikk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt tenkt meg en pipe, diesett og 100-150 hylser - men hva med utvikling av ladedata? Det finnes trolig ikke mye info å ta av...?

Hylsevolumet for 8 x 61 er nær 8-`06.

8-`06-hylsen har lengere hals, slik at "effektivt hylsevolum" bak kulebasis blir nokså likt. Da kan man ta utgangspunkt der.

Kan bruke ladedata for 8 x 60 S som startpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Får si velkommen etter, for flere år siden diskuterte jeg med en kjent børsemaker her på forumet om ikke MG Tung kunne vært noe å satse på i jaktrifler. Han kjente da ikke til at noe slik var laget.

Nok om det, her er litt bilder og tegning av patronen:

 

DSC03220-1.jpg

Her vanlig 7,92 ekserser og skarp og løs MG Tung

 

MGtungTysk.jpg

Her den tyske utgaven i stålhylse.

 

MGTung.jpg

Her tegning av patronen, som man ser så er den REBATED RIMED, d.v.s. at bunndiameteren er mindre enn nederst på hylsekroppen snaut en halv mm.

 

 

 

 

 

 

-

Link to comment
Share on other sites

MGTung.jpg

Her tegning av patronen, som man ser så er den REBATED RIMED, d.v.s. at bunndiameteren er mindre enn nederst på hylsekroppen snaut en halv mm.

@ "Veidinn": Vet du om den tyske versjonen også har tyng kule (14,2 eller deromkring?)

Og vet du når tyskerne først "skapte" sin versjon?

 

At patronen har rebated rim medfører at dersom diameteren på den reduserte rimmen er lik standardmålet på 8x57 så er hylsevolumet av 8 x 61 norwegian litt større enn jeg antok, muligens i overkant av 8 mm-´06, selv om det neppe er snakk om mye.

 

En halv mm større diameter av hylse kroppen (nedre del) kan muligens bety økt sjanse for sprekkdannelse ved skyteforming av hylser formet fra 30-´06. Mulig at 9,3 x 62 hylsen kan være et marginalt bedre utgangspunkt?

Hvis ikke blir det vanskelig å lage tomhylser fra et kaliber som er rimelig vanlig.

 

Ser av den tekniske tegningen at kaliberet kalles 7,92 norwegian MG. Et velklingende navn. Kan slenge på tung (heavy) også...8 x 61 mm norwegian heavy MG? Eller blir det 7.92 NMG, alternativt 8 mm NMG 8)

Link to comment
Share on other sites

Hill hill!

 

Dette kalibret lukter det virkelig korditt av! Jeg skal ikke nevne så mye hvor underlegen jeg tror den gamle Colten var i forhold til MG34 og MG42, men det er vel et faktum at tyskerne valgte å benytte både våpnet og kalibret selv etter de "tok over" Kongsberg våpenfabrikk? Men et eget norsk 8 mm kaliber da folkens! Ut fra beregninger jeg har gjort på hylsevolum og kulevekter så snakker vi om et kaliber som ikke bare macher 30-06, men også kan overgå den i hastighet! Vil tro at det skulle være uproblematisk å dra 13g Lapua mega til 820-840 m/s på en 60 cm løp. Og det sliter 30-06 med.

 

"O store Norma/Raufoss (eller kunne noen snakke med RWS eller Lapua), kan dere ikke lede oss ut av denne Amerikaniserte Disneyverden med avlegse tommer og fot". Krigen er over for 67 år siden! Kan vi få lov til å komme tilbake til Europa og endelig få måle kulediameter og patronlengder i mm!! Tenk et kaliber med utgangspunkt i KV. Det hadde vært noe det. Ville det vært mulig å kamre om et løp fra 8x57IS til vårt "8x61 Norwegian HMG"??. I så fall ville vi fort ha snakket om et betydelig antall rifler i Norge som kunne benyttet kalibret direkte med en rimelig omkamring.

 

Jeg støtter alle forsøk på å gjeninnføre det erværdige luftskytskalibret som et jakt/sportskaliber i norske skoger og på våre skytebaner.

:D:D:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette kalibret lukter det virkelig korditt av!
Virkelig? Ladet med flakkrutt antar jeg, men korditt? Flakkrutt, tysk eller norsk, hadde ikke helt samme sammensetning som "cordite", trodde jeg da, men.
Tenk et kaliber med utgangspunkt i KV. Det hadde vært noe det.
Ja, har det utganspunkt i KV? Er tyskernes versjon laget etter 1940? Eller var de ute før 1937? Hvem konstruerte 7,92 tung? Er den virkelig en norsk konstruksjon, eller kalles den "norwegian" fordi den ble kamret i norske våpen? Jeg vet ikke.

Antar "veidinn" kan vite noe om det.

Ville det vært mulig å kamre om et løp fra 8x57IS til vårt "8x61 Norwegian HMG"?? I så fall ville vi fort ha snakket om et betydelig antall rifler i Norge som kunne benyttet kalibret direkte med en rimelig omkamring.

Ja, det ville jeg tro der er greit. Hylsa er ikke så mye tykkere enn an det burde gå. Støtbunnen i hylsa er 11,9 mm, så det er standard det. Patronen ville kunne mate bra i ei mellomlang kasse.

(Litt vansker med å oppfatte din litt overdrevne entusiame seriøst, men siden du her ikke poster i "Off-Topic" velger jeg under noe tvil å tro at du ikke harselerer.)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, hylser er vel litt usikkert. Mulig at den større hylsediameteren fra utdragersporet og fremover kan gi vankser i forhold til omforming fra mer kjente hylser.

Ville prøve det ut grundig og gradvis før jeg gikk for hylser omformet fra 30-´06 eller 9,3 x 62 til bruk med ladninger med fullt trykk. Noen andre som har seriøse synspunkter der?

 

Brosjer? Kan vel lages. Koster noen få tusinger i verste fall.

(Vi har jo i en tidliger tråd fått lære av "SittingDuck" at "AR15" og "G. Larson" har mye brosjer. Kanskje de kan få laget, (eller allerede har) en brosj med navnet 7,92 norwegian HMG "Zebulon Macahan" only? :wink:)

Forbedret K-J-kasse med Wby Mk5-type sluttstykk, sa du? :shock: Hvorfor ikke gå for KV-"sin" Lakelander?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette utsnittet fra en artikkel skrevet av Vidar Andresen i Nordisk Våpenforum nr.3 1985 bør vel gi de fleste historiske svar som etterspørs på tråden. Den er like norsk som 17.mai

 

NVMGtung.jpg

 

Der finnes helt sikkert ei hylse som omformes litt og som er vid nok ned, selve rimmen bør men eventuelt enkelt redusere litt.

Link to comment
Share on other sites

10,75 x 68 krever endel arbeid. Halsen vil bli for tykk etter nedstrypning, og man kommer nok inn i skulderpartiet av hylsen. Det krever svarvning av hylsen. Og 10, 75 x 68 hylser blir dyrt hvis man skal kjøpe mange.

 

@veidinn: Hadde endel kontakt med Vidar Andresen i tidligere år, han visste mye om våpen. Hva med kildene for hans artikkel fra 1985? Finnes det noe i miilitære- eller Kongsberg arkiver om arbeidet med patronkonstruksjonen? Hadde man teknisk support fra annet hold?

De eldrste patronene er kanskje fra midten av 30-tallet, men når begynte de første prøvene med våpen kamret i kaliberet? Foregikk testingen her i landet, eller andre steder? Er fortsatt ikke helt overbevist om at patronkonstruksjonen er uten påvirkning "utenfra". Kan noen overbevise meg med etterrettbare fakta?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vidar Andresen har vært igjennom "alt" som finnes i offentlige arkiver angående norsk patronfremstilling, førsøk o.s.v. I tillegg har han meget dyptgående kunnskaper om patronvåpen brukt i Norge. Tror jeg trygt kan våge den påstand at der ikke finnes noen med noe i nærheten av hans nivå når det gjelder kunnskap innen nevnte områder. Han er også svært annerkjent ute i verden.

 

Kaliberet 7,92x61MG Tung er et helnorsk produkt, man må selvsagt anta at man har prøvd div. utenlandske kal. men har endt opp med en ny konstruksjon.

Link to comment
Share on other sites

Ser av den tekniske tegningen at kaliberet kalles 7,92 norwegian MG. Et velklingende navn. Kan slenge på tung (heavy) også...8 x 61 mm norwegian heavy MG? Eller blir det 7.92 NMG, alternativt 8 mm NMG 8)

 

Om jeg skal ha en slik blir pipa stemplet 7,92mm Tung eller 7,92x61 TMG, om jeg så må bære billass med blomster og sjokolade til tanta bak disken for å få lov! Og jeg kjenner et sterkt behov for en slik pipe!

 

Hva slags stigning skal en satse på? 1-10"?

Link to comment
Share on other sites

Angående kaliberets navn så synes jeg at man skal beholde det originale 7,92 og droppe 8mm.

På den tiden kaliberet så dagens lys hadde man N og S kaliber på tilsvarende, i Norge hadde vi også SS (stor spisskule på godt norsk)

Kanskje vi burde dra med minst en S.

Hva med kal. 7,92x61TS alt. bokstavkoder : NTS, TSS o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil dette kaliberet egne seg for jakt i afrika/alaska?
Vi har akkurat nå denne tråden om kalibergrenser i det sørlige Afrika.

 

Det skal vel være mulig å få denne opp i E0 på 4300 J, og dermed lovlig til alt unntatt de aller største i Namibia og Zimbabwe.

 

I S-A har de innført krav til kulevekt (bare det!), der vil den komme med i gruppa på minimum 11 g, med Woodleigh-kulene på 250 grs - 16,2 gram vil den komme i neste kategori, og da er det bare det aller største som ikke kan jaktes der heller (finnes vel ikke kuler i 250 grs i kal. .30, så sjøl 30-378 må pent stille seg bak!)

 

Hvordan reglene er i Alaska, Canada og evt. deler av Russland, vet jeg ikke, men man kan sikkert jakte med den på alt vilt som kan jaktes med 30.06.

Link to comment
Share on other sites

Angående kaliberets navn - Hva med kal. 7,92x61TS alt. bokstavkoder : NTS, TSS o.s.v.
Jeg synes man bør ha med "Norwegian" i navnet. Og også forkortelsen for "behovet" for at patronen oppsto - "Tung MG".

 

Mitt førstevalg er "7,92x61 Norwegian TMG", eventuelt forkortet til "7,92 Norwegian TMG", kanskje også "8x61 Norwegian TMG", "8 mm Norwegian", "7,92x61 NTMG", "8 mm NTMG", "8x61 NTMG".

 

En eventuell ledig plass på "garderoben" kan så absolutt fylles av en Lakelander med "muffe", da kan både denne, 9,3x62, 6,5x55 og 22-250 gå på samme våpennummer.

Link to comment
Share on other sites

Mitt førstevalg er "7,92x61 Norwegian TMG", eventuelt forkortet til "7,92 Norwegian TMG", kanskje også "8x61 Norwegian TMG", "8 mm Norwegian", "7,92x61 NTMG", "8 mm NTMG", "8x61 NTMG".

Flere gode alternative forslag der.

Hvis man blander engelsk og norsk i et patronnavn, skurrer det litt?

Var man konsekvent burde det da bli " 7,92 norsk tungt maskingevær (norsk TMG), alternativt 7,92 norwegian heavy machinegun (norwegian HMG), eller .323 norwegian HMG?

Link to comment
Share on other sites

Navn kan vi sikkert bli enige om.

 

Men hva trenger vi for virkelig å komme i gang? Hvem vet/kan finne ut om det finnes hylser i andre kalibre som kan formes til 7,92x61? Hvem vet/kan finne ut hvor man kan skaffe kammerbrotsj? (var merkelig nok ingen på listen som det ble referert til tidligere...) Kan det tenkes at det fortsatt finnes en i en skuff et sted på Kongsberg? Og hva med dier - hva trengs for å bestille custom-dier for å være sikker på at man får korrekte dimensjoner? En avstøpning fra et originalløp...? Eller kanskje det finnes noen etterlatenskaper fra gamle Raufoss?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...