Jump to content

Gråhund eller jämthund?


Truls

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe elghundvalp, og som tradisjonsbundet og godt oppdratt var jeg egentlig ikke i tvil om at det må bli en gråhund. Men nå er jeg ikke like sikker lenger. Kåre Vidar Pedersen skriver at en jämthund lettere lar seg kalle inn enn det en gråhund gjør, og at den har vett på å slippe elgen før den har flydd milevis ut av terrenget.

Men egentlig har jeg mest lyst på gråhund. Jeg trenger litt hjelp her nå.

Link to comment
Share on other sites

Velg den rasen du føler for.. det er du som skal ha den og det finnes gode og dårlige hunder i begge raser og sikkert like mange anbefalinger til den ene eller den andre. Gå for den du liker best. Har en formening selv om att en gråhund er lettere og få til og att dem er tideligere ute, men så er det jo en enorm kapasitet på en god jemthund da. og det må tas med att jeg selv kun har hatt grå i eget eie. Den ene hadde jeg bestandig med hjem fra skogen mens den jeg har nå blir det litt venting i natta på :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Er helt enig med "pirkaa" her. Gå for det du føler for selv. Jeg har hatt gråhunder i 35 år nå og har fått litt erfaring med dem. Men har også jakta noe med jemt med bra resultat. Så dette er ikke noe lett standpungt og ta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mer ute etter erfaringer og kunnskap om hundenes egenskaper.

Er jämthunder generelt lettere å kalle inn?

Er jämthunder generelt mindre påhengelig?

Er gråhunder generelt tidligere utviklet?

 

usw.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er mer ute etter erfaringer og kunnskap om hundenes egenskaper, enn synsing basert på to bilder i Wikipedia.

Er jämthunder generelt lettere å kalle inn?

Er jämthunder generelt mindre påhengelig?

Er gråhunder generelt tidligere utviklet?

 

usw.

 

Uten og ha noe egen erfaring med jämt bortsett fra de jeg har sett og hørt så drister jeg meg til og svare JA på alle spørsmålene dine. Men tror uansett att jobben ligger hos eieren. har sett grå som også går av losen med ett lite blås i fløyta, men om eieren har måttet jobbe mer for og få til det enn om han hadde hatt jämt vet jeg ikke :shock:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ Truls, jeg tror ikke det kommer så mye ann på rasen du velger, men trening og ditt forhold til hunden. Jeg har opplevd hunder av begge raser som er rimlig urejerlig og omvent. Hvis du fra førav som du skriver er vant til grå ville jeg valgt grå uten og si noe galt om jemt. Jeg jakta med en jemt unghund som var ypperlig senest elgjakta nå i oktober.

Link to comment
Share on other sites

er nok mye individsforskjeller, og forskjell på treningstimer nedlagt i de forskjellige hundene.

 

Min sliter jeg med å kalle inn når han lukter eller ser noe spennende.

Min jager over kommunegrenser om han "må".

Min tok stålos på raggsokkene jeg lekte med på gulvet når han var 10 uker, og har jaktet siden.

 

i år var første elgjakta på han. halvannet år gammel.

3 kvarter stålos på Okse med 3 kyr på slep.

20120927_161049

 

Han har en fantastisk psyke og er utrolig god med barn og andre bikkjer.

 

621968_10152020509155529_1604302169_o.jpg

pærlevenner

 

403932_10151118770756397_1697667334_n.jpg

Vi og!

Link to comment
Share on other sites

Du har ett vanskelig valg og jeg har vært der selv. Bakgrunn for at jeg til slutt valgte jamt var flere.

Fin å bruke til trekk sommer og vinter med ski og sykkel.

Bedre framkommelighet i snø.

Lett å kalle inn fra los.

Slipper dyrene til fornuftig tidspunkt.

Min hadde stålos på 2 små okser 8 mnd gammel. Var løs hjemme mens jeg mekka bil og jeg fikk ikke med meg at det dro 2 elger forbi nedenfor huset. Trodde det var en nabo hund som kjede bjeffa. Tok en halv time før jeg forsto at det var min kar. Gikk til jeg var 50 m unna og plystret og inn kom han. Skal sies at han fikk mye leverpostei på skiva etterpå.

Dråpen som fikk meg til å velg jamt var at jeg var med en kjenning med gråhund og det opplevdes for meg som ett lite helvete å ha en hund som bare forsvinner og aldri slipper dyrene. Det ødelegger hele jaktdagen. Ikke minst frustrasjon her med traffikert vei og frykt for på kjørsel når det bærer langt avgårde. Hunden hans kunne vi ikke heller bruke som løs for viltnemda da det ikke var mulig med innkalling.

Har ingen slike problemer med jamten min. Vil til slutt bare si at med rett trening funker de fint som band hund uten at man må holde hardt i båndet.

Lykke til med valget.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig og si at alle gråhunder er lik den du har opplevd da. Jeg synes det blir litt for mye og stryke alle over en kam :roll: .

Kan så være men til nå har jeg ikke truffet noen her med gråhund som klarer å kalle inn eller få dem til å slippe en los. Men de med jamt klarer det. Vil da si at sjangsen for å få det til er større med jamt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mer ute etter erfaringer og kunnskap om hundenes egenskaper.

Er jämthunder generelt lettere å kalle inn?

Er jämthunder generelt mindre påhengelig?

Er gråhunder generelt tidligere utviklet?

 

usw.

 

1. Dette er dresur, fra første stund. Min kommer inn fra los, når jeg blåser i fløyta. Men han kommer ikke heim hvis han har stukket av...

 

2. De sier det, men det er ingen regel uten untak. 2 og 3 plassen i NM løshund 2012 var jemt.

 

3. Det står også det i bøkene, men jeg har en kjenning som har jemt tispe på 6-7 mnd no. Hun loset og søkte ut opp mot 1,5 km undre jakta i høst. Så hun må tidlig og godt jaktmoden.

 

No skal det sies at jeg ikke har all verdens erfarin med elghunder, men jeg har no en gråhund som viste nye og overraskende takter under jakta. Virket som det var en kobling som ikke hadde vært koblet før :shock: . Fikk skutt i los for han og da skjedde det mye de neste dagene :D:D:D

 

Gå for den rasen du har lyst på. Kjøper du fra gode linjer og legger mye arbeid i hunden, så blir det elghund av det skal du se. Men jamt er noe større. Tenker da på bil, bur, heim osv.

 

Men min personlige mening til de som syns jemt er finere enn NEG. Vær så snill å gå til en opptikker som kan gi dere skikkelige briller, og ikke bruk Spec Savers.... Neda tulla bare..

Lykke til med valg av hund, men legg litt jobb i å undresøke linjene til valpene før du kjøper. Og ta kontakt med drevne hundefolk innen den rasen du skal ha, og spør om råd.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg min første hund, og det er ei jämttispe. Grunnen til at jeg valgte jämt var bl.a en kjenning som hadde hatt både grå og jämter og han mente lynnet var finere på jämten. Det er vel sikkert individuellt men for min del ble det innertier. Tispa jeg har er en fabelaktig hund innomhus, fungerer bra i skogen, "maser" betraktelig mindre enn de gråhundene jeg har vært i kontakt med og er også fin mot andre hunder, både tisper og hanner. Reiser hun ut av terrenget med elg kommer hun alltid tilbake før kvelden og som regel etter 2-4 timer. Hun hadde også bra søk lenge før hun var året gammel. Slik jeg har blitt fortalt det så kan jämten være litt seint utviklet, men det er visstnok blitt mer vanlig å avle på "tidligjagere".

 

For min del er valget enkelt: Heller katt enn gråhund :mrgreen: Neida, gråhund til dem som vil ha det, og jämt til de som foretrekker det.

Link to comment
Share on other sites

Gråhunden er beryktet for å stå på gårdene og gneldre dag og natt, hvordan er jämthunden i forhold? På en innendørs utstilling for et par år tilbake så var det et øredøvende spetakkel der borte ved ringen med grå elghunder, det var direkte slitsomt.

Link to comment
Share on other sites

finnes ikke noe fasit på hva som er best av grå og jamt, det finnes ytterpunker på begge raser, har selv ei gammel jamt tispe, denne følger elgen lenge, over 3mil på lengste, står 12timer på los om hu får lov, jeg kan som eneste kalle hu av los, så har vi en ganske god grå hanne. denne henger ikke fult så mye på. lett å få av los. å meget trivelig hund, trur man skal sjekke litt linjer før man handler, snakk med folk, selv har jeg bestilt 2 nye jamt valper fra sverige nå. fra 2 forskellige kull,

 

om en hund gneller mye, så er det eiere det kommer ann på, våre er helt stille i gården,

Link to comment
Share on other sites

Noe bjeffing blir det vel når man skaffer seg en spisshund. Men det kan kureres. Nei kjøp deg en valp av den rasen du liker. Men vær kritisk til linjene. Først tenk etter hva du trenger av egenskaper, deretter handle. Ikke stole blint på premieringer i øst og vest.

Jeg vil tro det er mange gode greiner på begge sidene, bare let.

Link to comment
Share on other sites

Spisshundet generelt gneldrer mye :winke1: . For meg falt valget på neg pga, størelse, utseende, tradisjoner, og det er jo tross alt vår stolte nasjonalhund :winke1: . Har noen kjenninger og slekninger som også har hatt jemt. Den ene tilhørte min onkel, og den taklet møtet med bjørn dårlig. Den ble nervøs i skogen. Den andre måtte avlives pga drap på sau(noe som forøvrig kann skje de fleste raser). Den var borte og jaget elg i 3 døgn :winke1: . Også var det jamten til en kjenning av en jaktkompis, den tok ett søk i bygden og bet i hjel ett par høner og jagde en flokk kviger over alle hauger. Artig episode :lol: . Det er og noe som ikke har med rase og gjøre. Men det er vanskelige hunder av alle slag, og det går mest på trening og kontakt med hunden.

Lykke til med valget av hund :winke1: .

Og dette var ikke ment som kritikk mot jamt.

Link to comment
Share on other sites

det her blir vel omtrent like vanskelig som den berømte diskusjonen om dachs eller drever..... det er fordeler og ulemper begge veier....type terreng man jakter, hva er man ute etter osv....

ved valg av hund trur jeg man til slutt må gå for det som magefølelsen sier.. Trur nok at mye av "arbeidet" ligger allerede før man velger valp uavhengig av rase. Snakk med folk fra begge miljøer, oppdrettere, les stamtavler og sett deg inn i resultater, jaktprøver osv. Da har man iallefall gjort det man kan før man velger slik at man ikke velger en hund fra feks rene utstillingslinjer som ikke har de rette forutsetningene reint arvelig uansett.

 

Så kommer vel det viktigste med å bruke mye tid i skogen og trene på de rette tingene.... Det finnes veldig gode individer både på jämthund og gråhund, akkurat som det finnes dårlige individer fra begge raser også..... men inntrykket mitt er vel kanskje at Gråhundene har et mer rykte på seg om at de kan man sette i skogen å trykke på "play" og jakte, mens jämthunden må jobbes mer med for å få frem det beste. dette er bare synsing fra min side etter hva jeg har hørt/erfart.

 

Jeg har ikke eid noen av rasene så derfor kom jeg med en mer generell "hundeuttalelse", men kjenner flere som har både jämt og gråhund...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg ville begynt og studere jaktprøver og satt meg inn i alle momenter i en jaktprøve som du finner i nkk sin sider under jaktprøveregler.

Mange jaktprøver finner du på elghundklubber sine sider men ikke alle prøver er der og du finner på dogweb hvis du har tilgang.

Hvilken rase som er best er vanskelig og bedømme men det er du som eier som preger og trener hunden fram til champion som bestemmer. Finn deg en valp fra en gode foreldre og kom deg tidlig på valpeliste til gode parring da har du kommet langt mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jamten er stor på godt og vondt. Den grå er mindre på godt og vondt. Jaktlyst har de begge. Kjøper du valp etter jaktpremierte foreldre og gir den de muligheter den fortjener er det store sjanser for at du får ei høvelig elgbikkje. Det viktigste er at den får være i skogen og prøve seg. Innjaging og skogstilvenning er viktigst. Kontakt og dressur er en sak mellom eier og hund,uansett rase.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg har ei blandings tispe 1/4 grå resten jamt . Brukes løs på elg av min bror og bandhund på hjorten av meg . Jaktlaget som broderen jakter med skryter meget av hunden , siden jeg ikke har vært med på elgjakta ,skal jeg ikke si noe mer om elgen .

 

Har tatt med meg shiba og sett etter hjorten i band noen ganger i høst (mye sau her jeg bor), tar som regel ikke lang tid før hun finner spor som er vært å følge . desverre har vi kun funnet feil dyr så har ikke fått skutt for hun enda som bandhund .

Hun er altid med når jeg går som driver , lett å se på hun at det er hjort i nærheten

 

Har to ganger sluppet hun i hjorteterrenget da sent i jakta og alt av sau er nede . los etter 5 min men i gjenn feil dyr . Slapp losen etter eit kvarter . den andre gangen sto ikke dyret og det ble eit løp oppover fjellet . fulgte henne på peileren i en time , så gikk jeg hjem og kokte kaffe .. når kaffen var klar såg jeg på peileren at hun hadde begynt å følge sine egne spor . halv time senere sto det en meget sliten hund på trappa og ville inn

 

Shiba liker seg best ute , står aldri å bjeffer .

Fantastisk familiehund ,som trenger mye trim (men det gjør eier og)

Negativt : om en dør står åpen i to min ser vi ikke shiba på noen timer ,er det hjort i nærheten hører vi losen !

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med hvordan Jamthunden er som bandhund på Hjort, evt. Rådyr?

 

Jämthunden er først og fremst en utpreget løshund, skal man ha bandhund er det utrolig mange andre raser å velge mellom.

Avlen på jämthunden har også gjort at den jevnt over holder meget høy kvalitet som rase idag. La nå denne avlen fortsette, trenden er tydelig.

 

Dessuten er vel kanskje ei lita svarthundtispe bedre egnet som bandhund :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Intressert i Jämte sjølv, då far min hadde ei tispe. Den kom seint i gang, men tok aldri ut, og med mindre kuperte terreng som det er i øvre- Telemark var det eit kjempepluss. Mange jaktlag som måtte krysse ei kommunegrense eller to for å hente att bikkja. Slik som elgekvota er i dag, så hadde det vært prima med ei bikkje som også fungerar på hjort. Nokon som har erfaring med Jämt på hjort?

Ser nokon brukar den på Gaupe også. Kanskje støver er å foretrekke dersom det er det ein primært ska bruke hunden til.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Gammelt ser jeg, men har ikke vært så mye innom kammeret på en stund. Jeg har skutt hjort for jämten min i bånd. Forøvrig eneste hjorten jeg har skutt, så den kan hun glatt få æren for. Gaupe har jeg aldri hatt henne etter, men ho elsker jerv :wink: Forøvrig så har jeg mer tro på en liten svarthund som tar godt overvær til hjortejakt spesifikt.

Link to comment
Share on other sites

Heve inntrykk av at svarthund er den beste båndhunden. Har så sansen for jämte at eg ikkje ser for meg noko anna. Viss dei heve interesse for jerv burde den vise interesse for gaupe om den blir prega. Me kjøpte Jämt tidleg på 2000-tallet, som blei 11 år. Kom seint i gong, noko som visstnok ska ha bedra seg og at det har blitt tatt tak i avelen. Er det ein påstand som folk ser og kjenner seg att i?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Men hva nå??

 

Fikk akkurat med meg av at ti hunder som har kvalifisert seg til det svenske elghundmesterskapet så var det ingen -0- gråhunder😮😮

 

Det er første gang det har skjedd. De som startet var ni jämter og en kareler eller hva det var. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...