Jump to content

Jaktcocker`n Metso


sveagl

Recommended Posts

Her kommer jeg til å legge ut noen bilder og skrive litt om hvordan det går med opptreningen av en jaktcocker og kanskje like mye hans eier:)

Metso hentet vi da han var 9 uker gammel 1 september 2012. Far er scooterbrooks Mr. Big og mor er scooterbrooks Herchey kiss.

 

142hduw.jpg

 

Han har vist stor lærevilje, vi startet fra dag en med innkalling og signal for vending når vi var ute, sitt og bli likedan.

 

Vi har de siste tre ukene drevet med lystbetont apport trening og trening på søk, der han må sitte å vente mens vi gjemmer apport leken rundt i et annet rom. Deretter søk kommando og en ivrig spaniel kommer stolt tilbake med leken:)

 

Har også fått vært ute i vann og det virker som det er helmaks!

 

Han vi har skutt en del for han og han har aldri vist noe skepsis til høye smell eller lyder. I går var han med på støkk jakt etter ender og vi var heldige å fikk skutt to ender, noe som Mesto synes var spennende. Jeg observerte hvor de falt ned i halv høyt gress å lot han spore de opp, var noe skeptisk når han gikk på den første, men som forrige gang han fikk lukte på fugl gikk det fort over:) Det var en stolt jaktcocker som fikk bære med seg den ene anda de 150 meterne tilbake til bilen.

 

20tld8p.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har tips til trening eller noen OBS OBS tips å komme med ift trening av spaniel så mottas det med takk!:) Målsetningen min er å få en trofast og stødig apportør på due/and å gåsejakt og en støtende hund på skogsfugl jakt. Drømmen er også å kunne få Metso godkjent som ettersøkshund(blodspor-ferskspor) men dette kommer i andre rekke evt første rekke om jeg ikke lykkes med det først nevnte..

Link to comment
Share on other sites

Deltok på rugdeprøver i helgen sammen med bla. faren til valpen din, Mr. Big. Det var visst ikke helt hans helg, men det har vanket gode plasseringer tidligere i sesongen.

 

Får du ikke plenty med treningstips fra Val? Han burde vite det meste om trening av jaktcocker/-springer.

 

Ellers så er det meste av "menigheten" å treffe på en gruppe på Facebook som heter "Spanieljegere" (bortsett fra meg da, som ikke er å finne på Facebook overhodet :wink: ). Det er nok rette stedet for å finne tips og stille spørsmål. Vær også oppmerksom på at det finnes en rekke DVDer å få kjøpt med instruksjon i trening av jaktcocker/-springer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte Metso av min bror som har mora Herchey kiss så jeg har ikke vært i kontakt med Val selv. Men har planer om å ta kontakt med han når jeg har kommet litt i gang med ute treningen. Ellers har jeg basert treningen til nå på fuglehundboka til Sten Christoffersson. Er medlem på spanieljeger siden ja, virker som det er mange kompetente spaniel folk der!

Selv holder jeg til i Steinkjer å har ikke observert eller hørt om noe særlig spanielmiljø her oppe... så om det er noen som vet av så er det bare å rope ut!!

 

Sunnfjording: ja, man kan benytte jaktcockern på linje med en springer slik jeg har forstått det:)

Link to comment
Share on other sites

Selv holder jeg til i Steinkjer å har ikke observert eller hørt om noe særlig spanielmiljø her oppe

På de trakter kjenner jeg kun til et miljø i Støren, rundt Kennel Winton. De eier bla. Fantins Vilja, som har samme foreldre som min Western. Avdelingen i Trøndelag arrangerte jaktprøve i Støren i år, og de har også andre arrangementer:

http://www.spaniels.org/cm/public/openI ... 5865251067

Link to comment
Share on other sites

Er desverre veldig få i trøndelag som faktisk jakter med sine spaniels... Vi kan forsøke ta noen økter utover høsten om det passer slik sveagl, ellers regner jeg med vi treffes i jula, og kan ta noen turer ut og trene da. Ellers er det bare å ringe om det er noe ;)

Link to comment
Share on other sites

I dag tok vi første "økt" med apport trening ute, har trent en del på dette inne å Metso har fra førstestund vært ivrig på apporten. Brukte langline i dag da jeg regnet med at han ville paradere rundt med dummyen etter han hadde plukket den opp og så muligheten til å buse litt rundt med den. Enten skjønte han at lina ville føre til at jeg kunne stoppe han eller så har treningen den siste tiden hjulpet, for han kom direkte tilbake med den hver gang:) Har lekt mye med han og dummyen etter at han levert den for at han skal synes det er stas å komme med den til far. Vet ikke om dette er etter boka, men det virker som han forbinder dette med noe positivt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var ute på leting etter skogsfugl i dag. Starta med to jerper som ble støkka ca 60 meter fra Metso, han la ikke merke til de, men det var tydelig godlukt i nesen hans da han omsider søkte i området de hadde reist fra. Søket har vært raskere og med flere krumspring i dag en før, alle granskjørt og tuer blir grundig sjekket, han holder seg heldigvis fortsatt innen 10-15 meter i radius fra meg.

Da vi kom ut mot et hogstfelt tok han en grundig runde inne i tetta en tre fire meter før vi kom ut i åpent lende, endte med at det tok ut en hare, og det var ikke tvil om at han fant denne hvite raketten meget spennende. Vi gikk etter i retningen haren dro ut og Metso søkte noe trangere hadde godlukta i nesa så antar han fulgte spore. Etter 10 min tok vi ut den igjen, et langt blås i fløyta å Metso stoppa på tverten:)

 

Synd hagla ikke var med i dag..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lørdag dro vi ut på siste "jakt" turen etter skogsfugl i år. Det var 10 minus å skareføre der det var snø. Kort og godt knekkebrød-føre. Turen inn til jaktterrenget ble lang da det ikke gikk å kjøre så langt inn som håpet. det ble derfor en 6 km lang mars før vi kunne starte å jakte... Metso hadde for anledningen fått et hjemmestrikket ulldekken og ny jaktvest. Vi hadde jaktet i drøyt 20 min da vi er i kontakt med første fuglen, ei røye som ble støkka på langt hold, jaja, tenkt jeg det er vel slik det vil foregå hele dagen.. Metso så røya da den dro ut men vi var gode 70 meter unna. Vi dreide opp mot stedet den hadd sittet og Metso brukte god tid på å lukte over området. Vi dro høyere i terrenget og fler fugler ble støkka på samme måte. Etter en drøy time nærmet vi oss tregrensa og i den siste klynga med einer og noe grantrær fikk Metso ferten av fugel, han runderte i mellom noen einebusker og der dro det ut ei røy 2 meter foran han. Jeg blåste i fløyta å kasta opp hagla for å få levert et skudd å akkurat i det jeg drar forbi Røya kommer det ei glenne:) Den detter rett ned å jeg jubler for meg selv. Metso kommer bort der jeg står å jeg roser han godt før jeg kommanderer søk. Han drar som en rakett bort mot området røya datt ned og jeg følger på. Ingen fuggel er å se, Metso går på kryss og tvers og er tydelig ivrig. Etter et lite minutt så kaster han seg inn under noen tett einer som danner et lite telt, jeg hører det flakser og ut kommer røya med Metso hengende i stjerten. Han mister taket men går på på nytt og får tak over brystet. Fangsten er et faktum:) Jeg går mot han og setter meg ned en meter fra han og jeg blir overlykkelig når han kommer med den og legger seg ned der jeg sitter. En flott avslutting på en kald jaktdag, og jeg tror dette legger et godt grunnlag for jaktinteressen hans fremover:) Han er nå 5 mnd å fortsatt bare en valp, så nå er det trening og atter trening frem mot våren og sommeren, håper jeg neste høst har en god jaktkompis som vil gjøre det enda mer spennende å gå på jakt!

 

2s97wgm.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk trent litt apport med metso i helga, da det var mye kråker på reveåte ble det ferskvilt å hente.

 

Metso har blitt virkelig ivrig i tjenesten nå og det er gøy. For hver kråke han skulle finne gikk jeg med han bort til det var ca 50 meter igjen til der jeg viste den lå. Sendte han så ut i søk, og det er tydelig at han vet va dette betyr nå:) Kråkene ble plukket opp uten å nøle og jeg lot han bære de tilbake.

 

f4mlq9.jpg

 

Hadde ikke trodd det ville bli så givende å jobbe med hund, men må si det gir mye glede selv når det er de små fremskrittene:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Dårlige nyheter for Metso og meg selv, han har slitt med en soppinfeksjon i øret de siste 3 ukene. Fikk først utføret en full rens av øret hos vetrinæren, med påfølgende skylling i to uker med clorexyderm. Dette funka dårlig og infeksjonen var tilbake før behandlingen skulle avsluttes.. Dro ned forrige torsdag og ba om noe kortison for å hemme kløe og få ned hevelsen i øret. Fikk da også mast meg til å få resept på canarual vet øredråper. Prøver ble tatt før å sjekke hvilken bakterier og sopp som fantes der inne. har ikke fått svar på disse enda, men det ser ut til at behandlingen funker positivt denne gangen. Vetrinær virket ganske sikke på at dette skyltes allergi, noe jeg håper i det lengste at det ikke er...

 

Nå er det nytt for med makrogard å selolje på menyen for å se om dette kan hjelpe på immunforsvaret hans.

 

Er det noen som har erfaring med tilsvarene på sine hunder, så mottas tips med takk!:)

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, gjør vel egentlig det. Merker at hans interesse for fugel og spes rådyr har blitt mer intens nå, så det krever mer av meg for å ha kontrollen på han å vi må stadig ta et steg tilbake i ny og ne for å trene mer basic. Men man lærer mens man holder på. Blir meget spennende å jakte med han til høsten- Uansett hvordan det går med den krabaten her har jeg blitt hekta på spaniels og støtende hunder:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har metso begynt å nærme seg fullvokst og vekta ligger mellom 12-13 kg. merker nå for fullt at det er mye fuglehund i denne "granaten" utfordringen fremover blir å få inn sitt når fuglen tar ut, dette blir nok det vanskeligste å få skikk på... men får satse på at mye trening å situasjoner med langline vil hjelpe. Apportering i vann har vi kommet igang med, og han er ikke lengere redd for vann. virker som om han er tøffere og tryggere dersom det blir gradvis dypere når han løper ut i for å apportere, er det brå dypt virker det som om han blir skeptisk.

 

Legger ved et bilde fra fisketuren forrige helg:

211ki1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Ser du nevner at han ikke er helt rolig i oppfulgt. lite tips er å kontakte nærliggende JFF og Fuglehundklubb, disse har kurs eller kan formidle info om noen sm driver med tamfuggel (duer ol.)

her vill du få trent under kontrolerte former og med en kyndig veileder. Dette trur jeg kan spare deg for mye slit og frustrasjon.

(Og når du atpåtil sier at du har en jaktcocker så trur jeg dem er ivrige på å hjelpe da dem høyst sansynlig sjelden får se dem i aksjon)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hallo,

 

Ser jeg kommer litt sent inn i tråden, men grattis med en super jaktkompis!

 

Er selv eier av flere jaktspaniels (ESS), og har en blogg http://www.woodspringer.no du kan kikke på for å se hva det er VI holder på med. Vil legge til at vårt mål (i tillegg til gode jakthunder) er å starte på jaktprøver, da jeg synes det er utrolig spennende i tillegg til at det gjør det enda mer motiverende å trene.

 

Når det gjelder utfordringen din med en stødig og stabil sitt, er nok det en utfordring du deler med mange spaniel eiere. Personlig ville jeg valgt å gå tilbake til start, og jobbet med "stadga'en" i kontrollerte former f.eks. ved hjelp av dummy, tennisball e.l. Hvis du ikke får hunden til å forholde seg rolig med denne typen forstyrrelser, vil den neppe forholde seg rolig i fuglesituasjoner heller. Når dette fungerer bra, så kan man ta steget videre og øke utfordringen. Min erfaring er at en for tidlig introduksjon til jakt og villtsituasjoner kan ødelegge mer enn det gavner. Det er vanskelig å jakte og trene hund samtidig, spesiellt når du kjenner blodet bruse under oppflukt av en skogsfugl :)

 

Det er sjeldent behov for å vekke noen jaktlyst hos en spaniel med de linjene du har, så der handler det mer om å forvalte de best mulig. Du har jo allerede opplevd at jaktlysten i en jaktspaniel er tett opp til grenseløs :)

 

Grimen er en erfaren og klok mann, og jeg ville fulgt hans råd om å kontakte Winton. Dag har god erfaring fra spanieltrening, og det er mye å lære der!

 

Mvh

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Hei, takker for råd! følger deres blogg fra før! Må nok gå tilbake litt som du sier- målet er å få en fungerende jaktkompis som er med å løfter jaktopplevelsen i årene fremover. Utrolig lærevillig og lett lært rase. Desverre lærer de også unoter like fort;)

Link to comment
Share on other sites

Legger ved en liten snutt av Metso fra da vi startet med Apportering i "elv" dvs rennende vann- skal prøve å få filma han neste gang vi trener, Nå er han totalt trygg på oppgaven sin. Var ute i helga å han gjorde oppgaven 100 %:) henting av fugel i elva,over på motsatt side, i skogen på andre sida, i sivkanten osv, samt levering i hånda til far som står noen meter fra vannkanten.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Har fått jaktet litt ender, duer å gås hittil i sesongen- Å har hadd gleden av å få bruke min jaktcoker som apportør i vann og på land:) Første jakta var påsteringsjakt på grågås, en fuggel som i allefal foreløpig ser ut til å være for tung til at småen klarer å bære de. Men det var gull å kunne sende ut en ivrig spaniel i søk når gåsa deisa ned i utreska kornåkre:) Vannapport i elv etter and har vi også fått prøvd under jakta, og nå ser det ut til at han sjønner oppgaven sin her i livet-

6onz86.jpg

i2soxh.jpg

117a8ls.jpg

9zodav.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Leger ut noen flere bilder fra høsten:

 

Gåsejakt 2013, Metso finner gåsa etter den går i bakken men har ikke lyktes i å få han til å apportere gåsa enda- Mulig han blir psyka ned av vekta å størrelsen på disse fuglene.

sbpug3.jpg

 

Rypejakt i november:

jtqnuf.jpg

 

Godt hundearbeid resulterte i en stegg, ble ettersøk da den etter ett treff langt bak kasta seg 250 meter nedover lia å inn i tetta, metso fant den og sendte den rett på meg, et velrettet hagelskudd og den gikk ned denne gangen:) ble en kort apport og en fin avslutting på en kald dag! (minus 15 og vind)

30ldru9.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...