Jump to content

Merkel vs Krieghoff rifledrilling


peders

Recommended Posts

Tanken har vært der i mange år.

Jeg har solgt meg ned på våpen for å realisere dette, men kjøpt meg opp igjen da boltrifler er meg i et nøtteskal..

Etter å ha sett bilder av Morten sin merkel er jeg ikke i tvil. Rifledrilling skal inn i mitt våpenskap i løpet av 2013.

Kona ser nytteverdien av en alltid fornøyd kar, så familieråd er ikke nødvendig for denne innvesteringen :mrgreen:

MEN

kan noen gi meg gode argumenter for og imot Krieghoff optima vs merkel?????

Jeg ser jo at merkel sitt avtrekksystem er genialt, men finnes det et avtrekkssystem hos krieghoff som er tilsvarende, eller er jeg der Alltid låst til kun to avtrekk pr oppspenn? De har jo singletrigger som option men hva innebærer det.

Jeg finner ikke noe klart svar på nett ang to eller tre "hammere"

Link to comment
Share on other sites

De Krieghoff optima som jeg så forleden var hagledrilling, det som slo meg var at de var særdeles korte og klumpete.

 

Jeg har Krieghoff Plus selv og er svært fornøyd med denne, dette er hagledrilling med to slagmekanismer og oppspenner. dette er suverent for min jakt med hund, vekt har større fortrinn enn tre kjappe skudd og jeg er helt enig.

 

Hvis jeg skulle vurdere en rifledrilling i dag hadde hverken krieghoff eller Merkel vært førstevalget; men Mathleon derimot...det var snasne saker og jeg vil tro svært prisgunstig i forhold til de overnevnte.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo si hvorfor jeg valgte som jeg gjorde;

-Størrelse/vekt: Krieghoff er adskillig mer klumpete enn Merkel. Merkel 961L/LS er bygget på en kal 28 lås, men Krieghoff er på en kal 20. Det skiller 1 kilo...

 

-Avtrekk: jeg ønsket ingen oppspenner på min drilling. Alle tre skuddene bør være klare umiddelbart.

 

-Stil/utforming: her syns jeg Merkel ligger flere hestehoder foran! Krieghoffen virker unødvendig klumpete og firkantet..

 

-Pris: Merkel er ikke så ille gæli her. .. :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg heller jo soleklart mot en 961L og har samme tanker rundt valg som deg mauser69.

Siden jeg allerede skal inn til Billingstad på møte på onsdag morgen stikker jeg bortom J&F og ser på denne:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=38124902

Flott våpen til hyggelig pris, men jeg er tvil om det er denne jeg er ute etter. Eneste løsning på dette er å se/holde så tar jeg det derfra.

Torsbo våpen i Sverige har relativ mange merkel 961 inne så det er en flott mulighet å fått sett/holdt disse der. Jeg er ofte i traktene rundt Gøteborg/varberg (allerede på fredag)så dette blir bare en liten avstikker.

Time will show

Link to comment
Share on other sites

De Krieghoff optima som jeg så forleden var hagledrilling, det som slo meg var at de var særdeles korte og klumpete.

 

Jeg har Krieghoff Plus selv og er svært fornøyd med denne, dette er hagledrilling med to slagmekanismer og oppspenner. dette er suverent for min jakt med hund, vekt har større fortrinn enn tre kjappe skudd og jeg er helt enig.

 

Hvis jeg skulle vurdere en rifledrilling i dag hadde hverken krieghoff eller Merkel vært førstevalget; men Mathleon derimot...det var snasne saker og jeg vil tro svært prisgunstig i forhold til de overnevnte.

 

 

Prisen på en Mathelon er nok betraktelig høyere, men så har våpenet noen egne patenterte løsninger som borger for lang levetid, og det har nok gått noen flere timer på å lage våpenet.

 

Skal man ha rifledrilling så bør det være av typen tre slaglåser, og ingen løpsvelger. Dvs. man er nede på et valg mellom Merkel, Mathelon, eller noe fra Ferlach.

Det siste koster vel omtrent som en ny bil...

 

En rifledrilling er ikke billig men gir eieglede i samme divisjon! Punktum! :)

Link to comment
Share on other sites

Det lå en mathelon for salg sist jeg gikk inn for denne innvesteringen, men jeg fikk aldri tatt det siste steget og denne regner jeg med ble solgt. Jeg leste en del om disse da og ble overbevist om at patent og kvalitet var slik jeg ønsket.

Jeg mener også at denne var i 9,3 mens jeg da var helt fastlåst i 8*57, det er jeg ikke nå :winke1:

Link to comment
Share on other sites

De Krieghoff optima som jeg så forleden var hagledrilling, det som slo meg var at de var særdeles korte og klumpete.

 

Jeg har Krieghoff Plus selv og er svært fornøyd med denne, dette er hagledrilling med to slagmekanismer og oppspenner. dette er suverent for min jakt med hund, vekt har større fortrinn enn tre kjappe skudd og jeg er helt enig.

 

Hvis jeg skulle vurdere en rifledrilling i dag hadde hverken krieghoff eller Merkel vært førstevalget; men Mathleon derimot...det var snasne saker og jeg vil tro svært prisgunstig i forhold til de overnevnte.

 

 

Prisen på en Mathelon er nok betraktelig høyere, men så har våpenet noen egne patenterte løsninger som borger for lang levetid, og det har nok gått noen flere timer på å lage våpenet.

 

Skal man ha rifledrilling så bør det være av typen tre slaglåser, og ingen løpsvelger. Dvs. man er nede på et valg mellom Merkel, Mathelon, eller noe fra Ferlach.

Det siste koster vel omtrent som en ny bil...

 

En rifledrilling er ikke billig men gir eieglede i samme divisjon! Punktum! :)

 

 

Hvorfor må det være 3 slaglåser ??? Jeg har jakta med drilling fra jeg var 16 år . Den første min gamle faders Steinerstauch 12/70 og 7x65R ( 3 slaglåser) nr 2 min Optima dobbelt rifle drilling fra 2005 ( 2 slaglåser) og sist min skinne drilling i 20/76 og 22 magnum. ( 2 slaglåser) Til tross for allsidig jakt med alle disse våpnene har jeg aldri trengt skudd nr 3. Dette med 2 eller 3 slaglåser blir nok mest teori.

 

Den viktigste forskjellen mellom en Krieghoff ( Optima eller nye Trumph) og Merkels 961/LS er vekta.

Ikke gøy med lett børse i 9,3x74R

I 7x57R eller 8x57IRS hadde jeg valgt en Merkel 961/LS

I 30R Blaser ,8x75RS eller 9,3x74R hadde jeg valgt en Krieghoff. Optima eller nye Trumph.

Link to comment
Share on other sites

Artige våpen:-)

 

Sjekket en del rundt selv før jeg handlet dobbelrifle og vet du gjennom Schou har muligheter for å få custom skjefte mot pristilegg på 5000 kroner. Det bør ikke undervurderes, de fleste er laget for åpne sikter og kanskje litt krumme for skyting fra tårn. Mulig de andre kandidatene også har muligheten for måltilpassede skjefter. Om du er som meg skyter du kanskje 99% med kikkertsikte og kan kanskje ikke regne med å sitte i tårn på annenhver post;-)

 

Ser prisene på Mathelon er omtrent det samme som for Merkel;

 

http://www.waffen-beer.de/shop/product_ ... 20-76.html" target="_blank

 

http://www.boutique-armureriejeannot.co ... 0-629.html" target="_blank

 

Men da må du vel regne med egenimport... Har hørt det skulle være en test/gjennomgang av Mathelon MXD i Vapentidningen nr 4 fra 2000.

 

Når det gjelder Krieghoff har jeg ikke mye å komme med, men hadde ikke frykta vekta om balansen forøvrig er god.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo spame min egen tråd med noen refleksjoner.

Ang stokkutforming så er dette viktig, men for meg er generell bruksglede vel så viktig. Jeg tenker da på antall slaglåser, sikring kontra oppspenner, kikkertmontering, vekt osv.

Det er klart stokkutforming må passe, men generellt er det sjelden jeg kommer borti noe som abolsutt ikke passer meg.

Jeg er så heldig at jeg får klå litt på en Optima rifledrilling i morgen, jeg har takket ja fra kiwi om å få klå litt på hans Mathelon, og Merkel kommer jeg til å se på nede hos Torsbos våpen i Sverige. Etter dette vil jeg sortere ut ønsker og kriterier for å se hvor jeg havner.

Link to comment
Share on other sites

De Krieghoff optima som jeg så forleden var hagledrilling, det som slo meg var at de var særdeles korte og klumpete.

 

Jeg har Krieghoff Plus selv og er svært fornøyd med denne, dette er hagledrilling med to slagmekanismer og oppspenner. dette er suverent for min jakt med hund, vekt har større fortrinn enn tre kjappe skudd og jeg er helt enig.

 

Hvis jeg skulle vurdere en rifledrilling i dag hadde hverken krieghoff eller Merkel vært førstevalget; men Mathleon derimot...det var snasne saker og jeg vil tro svært prisgunstig i forhold til de overnevnte.

 

 

Prisen på en Mathelon er nok betraktelig høyere, men så har våpenet noen egne patenterte løsninger som borger for lang levetid, og det har nok gått noen flere timer på å lage våpenet.

 

Skal man ha rifledrilling så bør det være av typen tre slaglåser, og ingen løpsvelger. Dvs. man er nede på et valg mellom Merkel, Mathelon, eller noe fra Ferlach.

Det siste koster vel omtrent som en ny bil...

 

En rifledrilling er ikke billig men gir eieglede i samme divisjon! Punktum! :)

 

 

Hvorfor må det være 3 slaglåser ??? Jeg har jakta med drilling fra jeg var 16 år . Den første min gamle faders Steinerstauch 12/70 og 7x65R ( 3 slaglåser) nr 2 min Optima dobbelt rifle drilling fra 2005 ( 2 slaglåser) og sist min skinne drilling i 20/76 og 22 magnum. ( 2 slaglåser) Til tross for allsidig jakt med alle disse våpnene har jeg aldri trengt skudd nr 3. Dette med 2 eller 3 slaglåser blir nok mest teori.

 

Den viktigste forskjellen mellom en Krieghoff ( Optima eller nye Trumph) og Merkels 961/LS er vekta.

Ikke gøy med lett børse i 9,3x74R

I 7x57R eller 8x57IRS hadde jeg valgt en Merkel 961/LS

I 30R Blaser ,8x75RS eller 9,3x74R hadde jeg valgt en Krieghoff. Optima eller nye Trumph.

 

Dette med 2 kontra 3 slaglåser bli vi nok aldri enige om:

 

Slik jeg ser det så har du med 2 slaglåser på en drilling en dobbeltrifle (eller hagle) eller kombi med riflekule og hagl. Alternativt kombi med kule og slug.

 

Med en hagledrilling har dette kanskje mindre betydning? Denne er jo rett og slett ei hagle med rifleløp i reserve.

 

For min del så skulle jeg ha Drilling, med alle valgmuligheter uten å måtte spenne opp, sjalte, og ende opp med å sjalte feil i situsjonens hete....

 

Med tre slaglåser får man en ekte Drilling, og med singeltrigger for riflekulene på fremre avtrekker og hagl/slug på bakre avtrekker er systemet fullkomment. Her har Mathelon og Merkel skjønt det. Dette er helt klart mer kostbart å få til, og det er nok her hovedårsaken til at Krieghoff og Blaser ikke har laget samme løsning ligger: Det meste fra de bærer preg av "kostnadseffektive" løsninger.

 

Jeg synes ærlig talt det blir mer enn bare litt teit å spare 4-5 tusen på avrtekksløsningen - på et gevær til bortimot hundre tusen! Det blir ei pølse i slaktetida!

For blårussen derimot så er det 4-5 tusen spart for hvert eneste gevær som går rett på bunnlinja. Det de har glemt er at de taper salg til Merkel og Mathelon.

Vi ser det samme skje med Mercedes og Zeiss - de skal lage billige "folkemodeller" så alle kan få seg et prestisjemerke. Dette koster i form av lavere kvalitet, og i neste øyeblikk redusert rennome. Hadde MB holdt seg til å lage verdens beste biler (som på 70 og 80 tallet) så skulle jeg vurdert bilmerket - det gjør jeg ikke slik ståa er nå...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo spame min egen tråd med noen refleksjoner.

Ang stokkutforming så er dette viktig, men for meg er generell bruksglede vel så viktig. Jeg tenker da på antall slaglåser, sikring kontra oppspenner, kikkertmontering, vekt osv.

Det er klart stokkutforming må passe, men generellt er det sjelden jeg kommer borti noe som abolsutt ikke passer meg.

Jeg er så heldig at jeg får klå litt på en Optima rifledrilling i morgen, jeg har takket ja fra kiwi om å få klå litt på hans Mathelon, og Merkel kommer jeg til å se på nede hos Torsbos våpen i Sverige. Etter dette vil jeg sortere ut ønsker og kriterier for å se hvor jeg havner.

 

 

Gi beskjed om du vil se på min 961L. Den befinner seg et sted på strekningen Elverum - Kongsvinger :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Takker for det M

Jeg bruker vel under en halvtime til deg så det hadde vært hyggelig.

Uansett gleder jeg meg til å høre hvordan denne tilfredsstiller forventningene dine.

Dette er jo tett oppunder den ultimate rifledrillingen...... så

Ble det 8*57 eller 9,3? og hvilken kule valgte du?

Link to comment
Share on other sites

Dette er en god tråd. Kjempe artig å se interessen for dobbeltrifle drillinger. Uansett om en velger 2 eller 3 slaglåser. Sikring eller oppspenner tror jeg de fleste blir fornøyde. Samskyting er og blir viktigst

Her en kolle og kalv etter double med min Optima.

 

Legger ved link til min drømme merkel. Ikke i 9,3x74R men i 30R blaser eller 8x75RS

http://luxuswaffen.frankonia.de/merkel- ... sfuehrung/

 

8161740878_27bb622097.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Var en tur innom hos Magne landerø i går ,skulle bytte ut min gamle elgrifle i 8x57 js med en sauer 202. Men etter att jeg hadde fått kjenne på en merkel rifledrilling mod 961L i kaliber 8x57jrs x 2 og ett hagle løp i 20/76 under , med tre slag mekanismer alt dette i 3,2 kg våpen.....Så ble jeg totalt forelsket .Resultatet ble att jeg kjøpte det ene av 2 våpen som kommer til norge i år.

de lovet att levering av drillingen skulle bli i juni .Børsa skal brukes til elgjakt med løshund og rådyrjakt med hund samt drivjakt på villsvin. Jeg gleder meg som en unge .......

Link to comment
Share on other sites

Liker det jeg leser her.

 

Klart man kan ha mye moro med 3 løp som kan tømmes raskt.

 

Fine våpen også.

 

Skulle bare vært laget med synt stokk og en litt annen pris... :mrgreen:

 

Har gjentatte ganger prøvd å overbevise med selv om at dette trenger jeg men stopper opp hver gang på at det ikke finnes plass til demper.

Den dagen dette løses handler jeg.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Sa du mellom ørene? :mrgreen:

 

Jeg har litt vansker for å skjønne hvorfor ikke flere kjøper seg Soundscope etc...?

 

De demper fint, oftest mer enn lyddemperne, de kan brukes til ALLE våpen, og de tilfører ikke våpenet vekt på noen som helst måte, så det beholder balansen sin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Spørsmål til dere som har optima rifledrilling med singeltrigger.

 

Kan jeg etter to rifleskudd, spenne opp igjen, slå over løpsvelger og ha tilgang på hagleskuddet umiddelbart

 

Kan jeg etter hagle og rifleskudd, slå over løpsvelger og ha tilgang på siste rifleskudd, eller er dette da allerede brukt som skuddet når velgeren står på rifle/hagle?

 

Det drar seg til med innkjøp av rifledrilling og jeg har både L961 og en flott Optima på hånd. Begge nesten innenfor rent prismessig.

For å være helt ærlig finner jeg Optimaen best balansert i mine hender, men så var det dette med to kontra tre slaglåser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at Kiwi straks kommer på banen med den informasjonen du etterlyser. I mellomtiden er jeg bare helt nødt til og spørre Kiwi når det var han byttet bil sist, samt at han gjerne forteller oss hva han kjøpte..... :mrgreen:

 

 

 

Jeg synes ærlig talt det blir mer enn bare litt teit å spare 4-5 tusen på avrtekksløsningen - på et gevær til bortimot hundre tusen! Det blir ei pølse i slaktetida!

For blårussen derimot så er det 4-5 tusen spart for hvert eneste gevær som går rett på bunnlinja. Det de har glemt er at de taper salg til Merkel og Mathelon.

Vi ser det samme skje med Mercedes og Zeiss - de skal lage billige "folkemodeller" så alle kan få seg et prestisjemerke. Dette koster i form av lavere kvalitet, og i neste øyeblikk redusert rennome. Hadde MB holdt seg til å lage verdens beste biler (som på 70 og 80 tallet) så skulle jeg vurdert bilmerket - det gjør jeg ikke slik ståa er nå...

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg fant svar på krieghoff sine sider.

Svaret blir vel ja på begge spørsmål slik jeg tolker det.

 

Alltid høyre / venstre ved riflevalg og alltid hagle /venstre rifleskudd ved kombi. Da blir høyre tilgjengelig etter kombibruk og hagla tilgjengelig etter dobbelt rifleskudd ved oppspenning og sjalting.

Link to comment
Share on other sites

Det blir 7*57 eller 8*57

 

Har en av hver på hånd brukt. Flotte

Våpen med oppgraderte grvyrer og treverk.

Må tenke litt. Det blir et valg som forhåpentligvis skal vare

I mange år så...........

Men den Krieghoffen med oppgradert skjefte tilpasset

Kikkert, lå slik ei rifle skal ligge ved anlegg

 

To kontra tre slaglåser blir nok utslaget..

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at Kiwi straks kommer på banen med den informasjonen du etterlyser. I mellomtiden er jeg bare helt nødt til og spørre Kiwi når det var han byttet bil sist, samt at han gjerne forteller oss hva han kjøpte..... :mrgreen:

 

 

 

Jeg synes ærlig talt det blir mer enn bare litt teit å spare 4-5 tusen på avrtekksløsningen - på et gevær til bortimot hundre tusen! Det blir ei pølse i slaktetida!

For blårussen derimot så er det 4-5 tusen spart for hvert eneste gevær som går rett på bunnlinja. Det de har glemt er at de taper salg til Merkel og Mathelon.

Vi ser det samme skje med Mercedes og Zeiss - de skal lage billige "folkemodeller" så alle kan få seg et prestisjemerke. Dette koster i form av lavere kvalitet, og i neste øyeblikk redusert rennome. Hadde MB holdt seg til å lage verdens beste biler (som på 70 og 80 tallet) så skulle jeg vurdert bilmerket - det gjør jeg ikke slik ståa er nå...

 

Das beste oder Nichts? :wink:

Med så mye kilomter jeg kjører i året, så er det bortimot vettugt å velge en bil man faktisk får noe igjen for etter 200.000km..

I Stuttgart har de gjort en snuoperasjon på nye W212, så jeg tok sjansen på en lite brukt 2013 modell... Så langt strålende fornøyd! :D

 

Når det gjelder avtrekkerkonfigurasjon på dobbeltrifledrilling, så bør man tenke nøye gjennom dette før man handler….:

 

Du får et helt annet våpen dersom samtige piper kan avfyres uten noen form for omsjalting.

Man må huske på at dette våpenet er tiltenkt drivjakt på klauvvilt. Du kan få to kjappe rifleskudd på klauvvilt, og samtidig kunne smelle på et haglskudd på rev, uten å måtte filke med noe som helst.

Dersom du er avhengig av å sjalte om, spenne opp igjen etc, så har du i praksis ei dobbeltrifle eller et kombigevær. Hvorfor bruke så mye penger på det? Legg da heller til noen lapper og få deg et fullverdig funksjonelt våpen som Merkel eller Mathelon.

Står vel ei riktig fin Merkel på Hønefoss. Den du har på hånd? En Mathelon må du regne 100´på før du har den hjemme, for den må du importere selv…

 

Dersom de alternativene blir for dyre, så kjøp heller ei dobbeltrifle dersom hjort/villsvin/elg er viktigst, eller en tradisjonell hagledrilling dersom det er rådyr og nedover du skal jakte med den. De aller aller fleste vil bli mer fornøyd med en vanlig hagledrilling på rådyrjakt der du har ei dobbeltløpet hagle med mulighet for et veloverveid rifleskudd om holdet blir langt.

 

Jeg har brukt min dobbeltrifledrilling på jakt etter elg, hjort, rådyr og villsvin. Blitt skutt rådyr, hjort og dåhjort for den så langt. Gjorde premietabben å ladet slug i hagleløpet på drivjakt i Tsjekkia sist høst. Fikk rev forbi meg to ganger, i en retning der jeg ikke kunne skyte med kule. Hadde jeg hatt hagl så hadde jeg nok hatt to fine rever på paraden.. Schei*se på godt tysk...

Link to comment
Share on other sites

Hagledrilling har jeg fra før. En riktig fin en.

 

Alle med Krieghoff og to slaglåser berømmer denne og mener de sjelden eller aldri har hatt behov for tre.

Alle mer merkel eller lignende med tre slaglåser mener dette er det eneste fornuftige.

 

Hvor ofte har dere skutt alle tre skuddene dere som har tre skudd tilgjengelig uten omsjalting?

Jeg har også inntill nå vært fastlåst på tre slaglåser, men etter å ha fått fiklet på en særdeles flott optima, påkostet i bøtter og spann, syntes jeg vekt, balanse og hendighet gjør at jeg virkelig vurderer denne.

Jeg både mener og tror at jeg som regel har både tid og mulighet til å gjøre noen grep om løpsvelger står feil.

Børsa blir brukt som storviltvåpen i 90% av tiden, men jeg vil ha muligheten til slug eller hagleskudd når dette skulle dukke opp.

 

Dette her handler ikke om å spare penger på avtrekk eller system. Dette handler vel mer om å finne en fornuftig løsning på å handle brukt i ei høy prisklasse.

Det er uaktuellt for meg å bestille nytt til 100K + når det finnes på bruktmarkedet for rett over halve prisen. Da også svært påkostede utgaver med dyre montasjer og god optikk. Altså en fornuftig vinn vinn handel.

 

På nevnte krieghoff, som også er nevnt i tråden er det bestillt rett skjefte tilpasset skyting med kikkert. Som rendyrket riflemann finner jeg dette svært fordelaktig og nesten mer verdifult enn muligheten til et raskt hagleskudd ( noe jeg også får på en krieghoff med litt trening)

 

Takker for gode refleksjoner her inne.

Jeg er ikke av de raskeste i denne prisklassa, men det drar seg til :):D

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Det høres fornuftig ut med Krieghoff Optima. Skal du ha 9,3x74R, ville jeg ha gått for den tyngste av de. Skal du ha 7 eller 8x57 ville jeg ha gått for Merkel. Subjektiv mening, lite fornuft :)

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny børse - det kom sent men godt? :D

 

Nå er vi alle spente på hva du valgte!!

 

Angående optima, hva er dette 2-1 avtrekkersystemet de kommer med? Begge rifleløp på fremre avtrekker står det, men er det to eller tre låser? Dvs. må man spenne opp igjen for å avfyre hagleløpet, dersom man har skutt begge rifleløpene først..?

Link to comment
Share on other sites

Det ble en Krieghoff optima i 7*57 i riflepipene. Børsa går svært tett både ved dobbeltskudd og enkeltskuddspresisjon fra samme pipe.

Den er regulert med 156 grs oryx og det er helt ok for meg. Det er singletrigger på denne så det er da alltid høyre venstre ved rifle/rifle og hagle/venstre ved "kombi" sjalting.

Stokken er oppgradert både i treverk og utforming så det er tilnærmet et rett klassisk rifleskjefte på denne. Børsa har ligget på finn et par omganger. Det er graverte sideplater, svingmontasje og en VX3 1,5-5 montert og innskutt.

 

Etter å ha klådd på noen L961 likte jeg disse godt og var nok litt låst til denne. Skjefteformen med kikkert ble jeg aldri helt dus med, men det er ikke lett å pakke alt inn i ei pakke, særlig da det er et brytevåpen. Da jeg fikk kjenne på denne optimaen her, og det skjeftet, så endret alt seg. Drit og dra med tre slaglåser og 3,1 kilo var første tanke. Her lå alt rett på ved første oppkast, og balansen er helt vidunderlig. Jeg landet da på at perfekt skjefting i ei meget lekker børse gir meg to rifleskudd uten noen form for kompromiss med skjefteform og balanse, og et hagleskudd (slug) innen to-tre sekunder om det trengs.

Om jeg har resonert riktig finner jeg ut til høsten, men eiergleden, den vet jeg blir stor på dette våpenet.

Bilder kommer av børse og testskyting

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny børse, og glimrende at den går bra!

Jeg gikk selv for en nyere Krieghoff Trumpf med et hagledrillingløp og et rifledrillingløp i fjor høst. Var også usikker på avtrekksmekanismen/oppspennersystemet i forhold til f.eks. Merkel 961. Det er nok i muligheten for flere typer løp at hovedforskjellen imellom de nyeste Merkel og Krieghoff drillingene ligger. Låskassen på 961 er en spesialisert rifledrilling mens låskassen på Tumpf'en og Optima'en er en "systemdrilling" med mulighet for flere typer løp: hagledrilling (kun kaliber 20), rifledrilling og B5 (sistnevnte såvidt jeg vet kun for Optima med B5 stokk, men tror den har samme format på baskylen). Det er vel hovedgrunnen til at den blir tyngre enn Merkelen som rifledrilling. Har testet begge og en fordel med Krieghoff drillingene (slik jeg ser det) er et finere og jenvere avtrekk enn på tilsvarende hos Merkel. Hvorvidt det er viktig eller ikke får være opp til en hver, og som du sier (og som mange har sagt før) er det ikke mulig å få alt i en pakke.

Jeg liker min drilling mer og mer, og har aldri skutt bedre med et brytevåpen før. Om det er børsa eller meg skal jeg ikke mene så mye om, men "bondingen" mellom oss har i allefall allerede oppstått, og eiergleden/bruksgleden er stor.

 

Jeg tror det er sannsynlig at du blir meget fornøyd med din. -Og så har du mulighet til å oppgradere med hagledrillingløp om du måtte ønske det/behøve en ekstra plass i våpenskapet : )

Skitt jakt med den til høsten!

Link to comment
Share on other sites

Litt mer Krieghoff Optima . RWS som produserer 8x75RS for Blaser har endra sette dybden på de nye lottene så det måtte prøves. CDP kula er satt litt dypere ,,, kort hals på denne patronen. Treff punkt litt lavere men samskyting takk og pris identisk.

 

19058692575_ca82cbf07f_z.jpg

 

18870971360_566c18fc5c_z.jpg

 

 

18437974273_8dd2d98e0d_z.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...