Jump to content

6,5x55 vs 6,5x57R i drilling


gordon setter

Recommended Posts

6,5x55 er jo vedtatt og neskrevet som ikke dugende i drilling her på forumet.

Men ser ikke helt forskjellen, i forhold til 6,5x57R om man lader ned til lette kuler 100g-120g feks. Og samme ladninger som i 6,5x57R,

Selve kraven har vel lite med slakk i våpnet å gjøre, men ser jo at utdrageren blir skjørere på en drilling i kaliber 6,5x55.

 

Er det noen som kan opplyse meg litt om dette, vil en drilling i 6,5x55 mot en i 6,5x57R utvikle mere slakk om en lader med lette kuler?

Link to comment
Share on other sites

Prøv å pille ut en kraveløs patron med iskalde fingre når utdrageren har jukset - da skjønner man brått hva poenget med R hylsene er ;-)

 

Og hvorfor ikke 7x57R?

 

Hatt hatt kombi i 222, en mindre patron en 6,5x55, og jakter i iskalde indre troms om vinteren, og akkurat det har aldri vært et problem, å plukke ut patronen.

7x57R opplever jeg som en patron med litt dårlig presisjon i ferdigladd ammo og helmantelkuler,ref det jeg har lest her på forumet, og er kanskje og litt i grenseland å felle ryper med den. Mye rekyl med 150g kuler...uten at jeg har skutt med kalibret selv da :)

 

Men lurer litt på da, om dagens 55cm løp på mange drillinger er skyld i dårlig presisjon i 7x57R, rett og slett for kort løpslengde, for ser jo at de med 60 cm løp og lengre har god presisjon. Men igjen...synsing ut fra hva jeg har lest her på forumet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er to hovedgrunner til at kravepatroner eksisterer til brekkvåpen, det mest opplagte er jo at kraven gjør det mye enklere for både utdrager og bruker å få ut hylsa under alle fothold - utdrageren blir jo selvsagt mer robust.

Den andre årsaken er at brekkvåpen ikke har godt av "full pupp" trykk som de fleste kraveløse ladninger gir, derfor er R versjonene gjerne ladet til et mer behagelig nivå for brekkvåpen.

 

For en del år tilbake skulle "alle" ha kombier med 12/222 til rådyrjakt i "mitt" jaktområde, men etter mye banning og sverting på kalde forblåste vinterdager er det ingen som bruker dem lenger.

 

Jeg er klar over at flere har null trøbbel med kraveløse patroner, men det er ikke tvil om at R patroner er et mye tryggere valg på alle måter - så hvorfor ta sjansen?

Link to comment
Share on other sites

Et hensyn till å ta med. Vet ikke om det ble nevnt andre steder ...

Har du et våpen med romslig kammer og ikke en "R" patron, risikerer du klikk.

For kamertoleranser "issue" er R patron det beste. Aldri problemer med head spaceen.

 

Ikke "R" patroner ble konstruert for å ha det enklere i magasinet.

Brekk våpen ha ikke magasin, hvorfor skulle man bruke da 6,5x55 ?

Gå for 6,5x57R eller 7x57R.

 

Selv har jeg en kombi i kal. 6,5x57R. Måte importere den fra Frankonia, da tilbud på våpen i dette kalibret her i landet var dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg har også fått med meg antydning til skepsis mot 6,5 x 55 i drilling. Jeg har ikke peiling på om belastningsskader er mindre med 57R. Jeg har hatt drilling i 6,5 x 55 i et drøyt år. Det er ikke mye erfaring, men jeg jakter mye og har trent en del med den. Det jeg med rak rygg kan si, er at det ikke er noe problem å pelle ut tomhylse eller uskutt patron i mi børse. Det er sikkert lettere med R men jeg ville ikke latt det forhindre kjøp om du har ei i 6,5 x 55 på hånd. I værste fall øver du fort inn teknikk på å bruke en annen patron til vippe ut hylsa.

 

Jeg liker 6,5 x 55 kort og godt. At det er godt utvalg og okei pris er en bonus, men jeg tviler på at noe drillingeiere legger avgjørende vekt på pris på patroner. Haglepatronene jeg bruker til rådyr koster 31 kr pr stk. Det utgjør en mikroskopisk del av jaktutgiftene men det hadde ikke gjort noe om de var billigere.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kan opplyse meg litt om dette, vil en drilling i 6,5x55 mot en i 6,5x57R utvikle mere slakk om en lader med lette kuler?
Det spiller ingen rolle om man lader med lette eller tunge kuler. Det er maks-trykket som belaster låsen, ikke det skytteren føler av rekyl. Man lader ofte lette kuler til samme makstrykk som tunge.
Brytevåpen SKAL HA randhylser. Basta! :)

 

M

Det finnes én god grunn for å kjøpe brekkvåpen kamret for rillepatroner. Det er om man har mulighet for å gjøre et ekstremt godt bruktkjøp.

 

Jeg opplever til stadighet at når noen spør om anbefalinger, at om noen da tydelig fraråder noe, så kommer de som eier det som blir frarådet, og føler seg trakasert. Det er skjelden meningen.

 

Jeg fraråder folk å bestille seg et fabrikknytt brekkvåpen kamret for rillepatroner, men mener absolutt ikke at de som allerede har slike våpen, skal slutte å bruke dem.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg tror har mest å si i forhold til utvikling av slark/slitasje er hvor mye det skytes.

6,5x55 er velsignet(eller kanskje forbannet) med veldig god tilgang til billig ammo.

Dette gjør at dette kaliberet skytes det mye mer med enn dyrere R-kalibre. I tillegg er 6,5x55 veldig lettskutt og har utmerket presisjon = gøy

 

Har selv Valmet 412 hagle, dobbel rifle(9,3x74R) og kombi (12/6,5x55)

Link to comment
Share on other sites

Prøv å pille ut en kraveløs patron med iskalde fingre når utdrageren har jukset - da skjønner man brått hva poenget med R hylsene er ;-)

 

Og hvorfor ikke 7x57R?

 

Hatt hatt kombi i 222, en mindre patron en 6,5x55, og jakter i iskalde indre troms om vinteren, og akkurat det har aldri vært et problem, å plukke ut patronen.

7x57R opplever jeg som en patron med litt dårlig presisjon i ferdigladd ammo og helmantelkuler,ref det jeg har lest her på forumet, og er kanskje og litt i grenseland å felle ryper med den. Mye rekyl med 150g kuler...uten at jeg har skutt med kalibret selv da :)

 

Men lurer litt på da, om dagens 55cm løp på mange drillinger er skyld i dårlig presisjon i 7x57R, rett og slett for kort løpslengde, for ser jo at de med 60 cm løp og lengre har god presisjon. Men igjen...synsing ut fra hva jeg har lest her på forumet.

Javell ?

Jeg har ikke opplevd noe dårlig presisjon i min kombi som er 7x57r

Rekylen er heller behagelig med og skyte med også. Det er skutt i en sabatti forest lite

Link to comment
Share on other sites

Har en Worm Sauer Suhl drilling produsert i GDR i 1987 i 6,5x55 hatt denne siden 1990, har til dags dato ikke hatt problemer med å pille ut tomhylsen eller patronen for den sakens skyld, HAr skytt inn denne med 140 grs kule og 155 grs kule, går beint med Kikert og åpnesikter, Den er fra fabrikken skuddstilt med 155 Norma Alaska. og testskiva er ett pent trekløver så børsa går fint som søren

Link to comment
Share on other sites

Sorry, ja det skal skrives med V, ellers er det ei innmari god børse, som blir brukt altfor lite, tidligere så ladet jeg med 155 grs kule til denne og da med svakere ladning en det som MAuserladningen har. husker ikke helt men tror jeg ladet 155grs Mega med 42,0 grs N-160, tror dette ga ca 720m/sek, og nydelig til rådyr, dessverre så har jeg ikke skutt rådyr med hagla på flere år, da jeg IKKE skyter på rådyr med annet en blyhaggel i hagla.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Prøv å pille ut en kraveløs patron med iskalde fingre når utdrageren har jukset - da skjønner man brått hva poenget med R hylsene er ;-)

 

Og hvorfor ikke 7x57R?

 

Hatt hatt kombi i 222, en mindre patron en 6,5x55, og jakter i iskalde indre troms om vinteren, og akkurat det har aldri vært et problem, å plukke ut patronen.

7x57R opplever jeg som en patron med litt dårlig presisjon i ferdigladd ammo og helmantelkuler,ref det jeg har lest her på forumet, og er kanskje og litt i grenseland å felle ryper med den. Mye rekyl med 150g kuler...uten at jeg har skutt med kalibret selv da :)

 

Men lurer litt på da, om dagens 55cm løp på mange drillinger er skyld i dårlig presisjon i 7x57R, rett og slett for kort løpslengde, for ser jo at de med 60 cm løp og lengre har god presisjon. Men igjen...synsing ut fra hva jeg har lest her på forumet.

 

Jeg som svarer deg hadde for en tid siden en Merkel 96 i 12/5,6x52R, altså ikke det samme kaliber som du omtaler, men med samme løpslengde. Jeg kan i hvertfall kvittere for at presisjonen i denne .227 kaliber patronen var super. Visstnok ladet jeg selv, både med RWS og S&B kuler. Om dette kaliberet er mindre følsomt for løpslengde enn 7 mm vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...