Jump to content

Tips til å få harehunden til å våkne!?


Skauer'n

Recommended Posts

Har en Hygen hanne på 17 mnd som jeg sliter veldig med å få til å jage. Fikk han i april i år så detta er første sikkelige høsten hans.

 

Første turen i skogen i høst gikk vi rett på en hare, han ga fra seg ett gleffs og vart med det _greit nok_ siden det er første turen hans i det hele tatt.

 

så gikk det mange uker uten noe som helst, til jeg reiste i ett anna terreng. her slapp jeg halv 7, 06.35 begynte han på fot og 06.55 kom uttaket. gikk i noen minutter før haren reiste rett på vei med tap. to timer på tap uten å finne igjenn sporet.

 

to dager seinere reiste vi i hegn med 3 harer på 50 mål, hvor han fikk både se og jage harene flere ganger.

 

etter det har jeg gått på en hare og fått skremt den ut, og fått bikkja på rett kjør. reiste 800 m i luftlinje unna i følge gps'en men ikke en eneste lyd fra bikkja.

 

 

etter detta har vi ikke vært noe heldige. Har vært i skogen alt fra 1-5 dager i uka siden båndtvangen opphørte. i seinere tid har jeg roa ned litt med tanke på at han kanskje var lei. men det ser ikke ut te at det hjelper.

 

Det første han gjør etter slipp er full fart hit og dit å fram og tilbake på vei eller sti, sjelden han reiser ut av sti eller vei med en gang. Begynner å bevege meg uttafor vei, da slår han ut max 40 m av gangen og står å venter på at jeg kommer. men andre ganger varierer det mye, alt fra 40-400m. i snitt har han 8.5-9 km/t i følge gps'n. alt for stor hastighet er min første tanke!?

 

Mange sier jeg må finne beiting å bare sitte der. men så fort jeg setter med ned kommer han å legger seg ved siden av meg. ber han "Finne pus" å da gjør han ett par bråe kast så mose å kvist flagrer reiser en 10-15 m ut å legger seg. gjentar orderen å han reiser enda litt lengere ut for å så legge seg. han kan fint finne på å legge seg 100m unna.

 

I dag slapp jeg i halv 8 tida i ett terreng der jeg har ukeskort. da jobba han forsåvidt greit, men finner ikke noe. så ikke så mye som ett harespor. bare masse rådyr spor. han reiste på rådyrspor en gang, men da fikk jeg snudd han så det er jo greit. etter 4 timer ga jeg faen og reiste i det andre terrenget der jeg har årskort. Her fant jeg harespor og beitinger. han reiser mye ut og fram og tilbake. krysser harespora flere ganger uten å ta notis av den grunn. følger med på peileren ved jevne mellomrom og ser at han slår ut 150m kommer tilbake, 250m neste gang og siste turen han var borte 350m. Endelig tenker jeg nå er det noe som skjer her. men neida ingen tegn til noe som helst. etter halvannen time ga jeg meg for da hadde tåka lagt seg så sikten var lik null.

 

Er det noen her inne som kan gi en lettere fortvila "hara" jeger noen tips????

Link to comment
Share on other sites

Min beste Dunker begynte ikke å jage skikkelig før han var nærmere 3 år! Hunden din vil begynne iløpet av sesongen. Mye kaffekoking smarttelefon med ett godt spill eller surfing på kammerset å fersk harefot så vil det ordne seg mao TÅLMODIGHET

Link to comment
Share on other sites

Få ham til å våkne ja..han har jo jaget!Vanskelig dilemma dette..Kjenner meg igjen på noen hunder dessverre..Den jeg har nå oppfører seg temmelig likt,bortsett fra han ikke har jaget en meter..Drittlei!Noen jager som en drøm før året,andre våkner seint..Hvorfor din er slik er ikke godt å si..Den kan være brukt for mye/ofte,det hadde kanskje hjelpt å skyte for ham snart,spora er kanskje ikke så ferske som du tror,liten jaktlyst?Dårlig vitring..?Mye kan spille inn,dessverre blir ikke alle stjerner i skogen heller,og de blir ike lenge hos meg!

Link to comment
Share on other sites

Ja er utrolig frustrerende! som du sier så hjelper det nok å skyte for han, problemet ligger jo i å få han til å jage.... :P hehe

 

Er klar over at det er mye som spiller inn, og har tenkt en del på detta med at han har blitt brukt formye og redusert til en gang i uka ei lita stund nå, uten at det hjelper. nå i helga blir det 3 dager med slipp etterhverandre for å se om det er no håp.

 

Har sagt at han får vintern på seg til å vise noen tegn til forbedring.... en kar sa te meg at ha han en sesong til. For han hadde hatt mange mange slipp første høsten med sin og ett jag. Året etter jaga den som en drøm. men tolmodigheta mi er vel egentlig ikke så god.

 

Uansett så håper jeg at jeg har sjans til å kunne ha hvertfall ei bikkje som jager i løpet av neste sesong!

For henta meg ei hygen-finne tispevalp for 14 dager siden. I håp om at trikset ligger i å begynne fra valp av. hu er med i sekken eller langline når vi er i skogen nå. og om en måneds tid skal hu begynne å slippes og.

Link to comment
Share on other sites

Litt frustrerende og lese at du har tenkt å gi deg med en hund på 17 mnd når det er hans første sesong! Dette er IKKE maskiner, men er som barn og må få lære og utvikle seg. Noen er litt senere en andre men vil ikke nødvendigvis bli dårligere.

Hunden har jaget litt noe som lover godt, nå er laufallet ferdig og gresset har vissnet dermed vil også vitringen bli bedre og unghunden vil blomstre fremover - dette er helt sikkert! Du vil også oppleve at en dag er hunden 100% neste gang er han som en tulling - dette er helt vanlig.

Bruk all tid på denne hunden, kjøpe ny hund resulterer bare i at du har to hunder du ikke får trent nok hvis du har en vanlig 7-15 jobb.

Å få en skikkelig god harehund så kreves tolmodighet og trening. Men gi seg da hunden er 1,5 år er altfor tidlig. Gi hunden 3 sesonger minst!

Om hunden legger seg så drit i det, det er bare fordårlig fot.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny hund, Når jeg kjøpte hund så var det beste rådet jeg fikk å ta med en bok avis++ og dra litt inn i skogen der det ikke var så mye annett som kunne distrahere hunden, mye annet gøy der ute i skogen og snuse på for hunden også. Holder nokk ikke og sitte på en traktor veg der folk lufter andre hunder OSV, sier ikke at du gjør dette men er nå bare en tanke fra meg. Var selv ganske så fortvilt en stund jeg også. Satte hunden med nesa i hare sporet som var i snøen, men hunden gravde seg ned gang på gang for og finne haren under sporet mens jeg kunne se hare lengre ute på myra. Hunden spiste kongler og kvist sov i lyngen og rota rundt, men plutselig var den lei av kvist og soling i lyngen og søkk borte... leta litt rundt etter en stund, kunne ikke finne den men kunne høre en svak los langt borte :D og resten er en god historie med min hund i 2 sesong :thumbup: Så er nokk som flere sier her at en må bare ta seg tida til bruk og huske at hunder er som folk flest og kan trenge litt tid på å komme på rett spor.

 

Lykke til med hunden og kos deg videre med den i skogen, ser nå tilbake på innjaginga med min hund som kansje var beste tida ser jeg nå i ettertid

Link to comment
Share on other sites

Er sjøl fersk med harehund, så jeg skal være forsiktig med å mene for mye om dette. Men- jeg har sjøl en hygen hann på 17 mnd, som jeg skjøt min første hare for nå her om dagen- etter en 40 minutters god los. Jeg fikk min hund forrige høst og har hatt full dag i skogen med ham ca 2 dager i uka både forrige høst og vinter- og denne høsten. Jeg har en forestilling om at hvile og full opplading av motivasjon mellom øktene er viktig, og jeg unngår å brenne opp kruttet ved å bruke ham for ofte. Og opplever selvfølgelig både gode og mindre gode dager. Sett med mine øyne. Jeg kjenner igjen alt du beskriver også fra min hund, men spesielt de siste tre ukene har ting løsnet bra og vi har nå etterhvert mange dager med mye godt hundearbeide. Vi har nå kommet så langt at han rimelig fort slår ok ut- men sjelden over 400m. Han kan bruke mye tid på fot, og har han først fersk fot i nesa strekkes utslaget gjerne til 8-900 meter. Og stort sett får han ut haren- men det tar gjerne lang tid. Losene varierer- men vi har vært oppe i 3 timer med los og tapsarbeide på en og samme hare- men selvfølgelig er han uerfaren og ung, og det går mye tid med på tap spesielt. Men han får bare lov til å fjase og feile så mye han trenger. Jeg aner kan hende at hunden din kanskje ikke er heeelt skogsvant og trygg? Og jeg tror du har igjen for å være tålmodig, og tvinge deg sjøl til å la hunden bli trygg og selvstendig før du stiller noen krav til ham. Bygg opp tilliten og tryggheten mellom deg og han- han må stole på deg for at han skal tørre å slå ut. Gå med ham i kobbel noen hundre meter eller mer, til steder du av erfaring vet det bør være mulig å finne fot, og så gir du ham resten av dagen til å tulle, rote og styre. Du bør ha med deg en sekk full av tålmodighet, mere tålmodighet, godt med mat og drikke- og litt ekstra tålmodighet i sidelomma. Dette må han bli trygg på, og da MÅ du være der på plassen din hver gang han kommer innom for å sjekke deg- hver gang. Går du- så vil gjerne han være opptatt av at du ikke skal bli borte for ham, og slår ikke ut av den grunn. Samme dagen som jeg skjøt haren for min brukte han de 5 første timene av dagen til stort sett bare "tøys" på bakspor osv. Men det er vel dette tøyset de lærer av. Og enden på visa den dagen ble ett kort fotarbeide på en ny hare på ett nytt sted, uttak- 40 minutter med los- og fall.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er også utålmodig på første los, men har funnet ut at istede for å stresse med å få los. Skal jeg heller bytte fokus over på søk og trene på dette. Da vill jeg jo forhåpentligvis få en hund med godt søk etterhvert. Har noen plasser som jeg vet er hare, skal slippe et stykke unna, og prøve å trene inn søk komando. Finner ho fot får hu spore til tap eller haren er på bena, så blir det å støtte henne på tapet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg har en finsk støver som ble 2 år nå i mars. Den første høsten hans, holdt han seg mye ved bålet. Den eneste sikre harelosen var i 10 minutt etter at gamlebikkja kom med en hare som han så over myra. Ellers så fant han en og annen fugl i de 10-15 minuttene/200 meterne han var borte fra meg.

På seinsommeren i fjord, fikk han prøve seg i harehegn. Der jaget han i mine øyne bra. Var derfor spent når jeg kunne slippe i skauen. Ble av den grunn noe skuffa da han var akkurat den samme bikkja som første året; ute noen turer før han la seg inn under i gran ved meg. Prøvde nesemidd kur, og hvile over lengre perioder uten at jeg merket noen framgang. Han virket generelt umoden, mye valpefakter og dårlig konsentrert. I mitt hode trur jeg det var en sammenheng. Så kom snøen, og jeg kunne kontrollere litt hva han dreiv med og støttet han forsiktig. Hadde da 3 loser rundt juletider, den lengste på 20 minutt, uten at jeg fikk sjekka om han hadde losdyr foran seg hele tiden pga loser som gikk ut i dyp løssnø. Tenkte vel at jeg ikke burde slippe mer nå pga snømengden kanskje ville gi han vanen med å gi opp tidlig. Gikk en tur i går ettermiddag og med nye spor på grøftekanten etter snøfall fra dagen i forvegen som var interresante ble fristelsen for stor. Haren satt nok bare 15-20 meter nedenfor veien og losen gikk i 10 minutt. Bikkja kom igjen langs vegen vi hadde gått på. Vi beveget oss sakte bortover vegen og fant avhoppet. Bikkja tok sporet og det ble los. Losen gikk da tapsfritt i 1 time og 40 minutt :D ! Gjett om det var en som fikk ros! Ja, jeg veit at forholda kl 1500 på nysnø sikkert var veldig bra. Men håper bikkja nå endelig har våknet.

Veldig mange som skriver mye om at hunden dems jager fra de er få måneder gamle, men færre som skriver om de som begynner seint. Derfor hadde jeg lyst til å skrive dette ettersom enkelte mer en har antydet at det ikke var håp.

Trur det er lurt å se på hvor moden hunden er i det daglige. Bikkja mi blir gradvis mindre valpete, sjøl om det går seint, og med det har det nå kommet noen loser også. Håper jeg nå har et bra utgangspunkt for kommende høst. Synspunkter på videre framgangsmåte mottas med takk, støtte i fot/tap eller ikke? Har hørt begge deler fra hundeeiere med chanpioner.

Link to comment
Share on other sites

Har noen tips.

 

Har en beagle som nu har fått 3x1 på hare med 15p i jaktlyst de fleste ganger.

 

Jeg spora hare og rev når det var snøforhold.

 

Ellers var det pledd, bok, kaffe og baconsteiking i skogen mens bikkja spiste pinner i timesvis.

 

Og tallløse blunder i lyngen, ingen ting er som en 3-4 timers lur i lyngen får at bikkja skal kjede vettet av seg å dra ut på oppdagelsesferd i skogen :D Tusla gjerne til tapet og satt det en 3-4timer om det passa.

 

Du har nå god tid enda til å få fram ei god bikkje. Bare slipp mye, vær tålmodig.

 

Johan

Link to comment
Share on other sites

Har nok mange like timer i skauen vi da :) , godt å duppe av i skauen etter nattevakt. Fant også ut at å lage til noen vedstabler av tynningshogst i jaktterrenget for neste høst var et fint tidsfordriv...

Når bikkja har tap og kommer igjen, hvor lenge venter du/dere med å rusle mot tapet for å se om bikkja drar tilbake selv?

 

Har forresten en Beagle sjøl på 10 år. Han var ganske tidlig ute. Men eieren var for uerfaren og utålmodig dessverre :oops: , så han er dårlig på tapsarbeid.

 

Ble omskolert til å jage rådyr for noen år siden. De henger han på vel lenge i tillegg til at han er høy. Losene går derfor ofte langt av gårde, men har nå blitt en del fall med åra, ofte når det er litt "bremsesnø" :wink: . Er i hvert fall populær å ha med på laget når dachsene må kaste inn håndkleet pga snø.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Teit forslag, kanskje, men kan hende han er litt ung og utålmodig.

Hva med å løsne et skudd og legg et hareskinn litt sånn at han finner den?

At han kanskje trenger at noe "skjer".

Samt skryte veeeeldig av ham! Gjøre ham litt trygg på seg selv.

 

Bare et forslag, som jeg har nevnt i en annen tråd, så har jeg aldri vært bortpå jakthunder ennå, men tenker litt slik jeg ville gjort det dersom jeg hadde hatt en :)

 

Unghunder er jo litt som tenåringer, mister fort fokuset dersom det er lite som skjer. Kanskje hunden trenger noe oppmuntring på veien? ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det beste tipset jeg kan gi deg er, og dette fungerer:

Gå med bikkja i skogen og gå dit du veit det er hare, når du ser bikkja har fot, sett deg ned på stolsekken og vent til bikkja tar ut, hvis bikkja begynner og tulle, så betyr det som regel att vitringen ikke er god nok til og finne pus, eller att bikkja ikke er "god" nok enda. Men viktig er det att du ikke går ifra bikkja, for da avbryter du hunden din i å arbeide, og da får du en hund som ikke blir god til og ta ut, å en hund som ikke slår ut godt nok.

Og hvis du begynner og kjede deg fordi hunden bruker lang tid på og ta ut, så tenk heller att hunden må få tid på seg til og lære og bli bedre. Og min regel når hunden skal "glimte" til er på 5 sesonger. Hvis den ikke har glimtet til på den tiden så er det greit, da er ikke hunden jaktmatriell. Men husk att de lateste jegerne, får de beste bikkjene:) Veldig viktig att hunden får mye ros når den har jaget, uansett hvor lenge egentlig, for det kommer med tiden att den jager lengre og lengre

Link to comment
Share on other sites

Og min regel når hunden skal "glimte" til er på 5 sesonger. Hvis den ikke har glimtet til på den tiden så er det greit, da er ikke hunden jaktmatriell.

Fem sesonger? Det var da voldsomt til tålmodighet da:) Om hunden ikke jager bra når den er 2-3 år så ville jeg ha sett meg om etter noe annet, men det kan hende noen raser er tregere enn andre. Ellers så synes jeg du har gode råd.

Link to comment
Share on other sites

Mer vant til at det glimter til ved halvårsalderen, og jager bra når de er mellom ett og to år gamle. :wink: Men, det kan hende kortfotinger er raskere jaktmodne enn enkelte langfotinger da. Det er ikke dermed sagt at man skal avskrive dem for tidlig nei.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke greie på harehunder.

 

Men når jeg leser trådstarters innlegg, får jeg inntrykk av at dere har prioritert ekstremt mange turer i skogen - uten fokus på hare.

Hva har hunden erfart på disse turene ? At dere skal gå tur - og at du blir utolmodig og leken (når du sier finn pus) etter en viss tid.

Jeg tror hunden har erfart at tur er gøy - hare har den ennå ikke noe forhold til.

 

Målet må bli å få hunden til å erfare at tur er kjedelig, samtidig som han skal få positiv erfaring på hare.

 

Jeg ville droppet å slippe hunden uten at det finnes en meget god grunn for å slippe hunden.

 

Hold hunden i bånd på eventuelle turer til dere kommer over en hare, eller en fot, slik at hunden ber om å komme løs - da vil antakeligvis hunden ha riktig fokus når han slippes.

Om du har god innkalling på hunden, ville jeg kalt hunden inn og avsluttet jaget mens lysten var på topp.

 

Sporsnø gjør slik tankegang enklere.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til att du skal gå mye turer i skogen, er jo selvfølgelig att det er der haren er, og vitringen av dyr som bikkja skal bli fortrolig med. (Skogsvant) og ikke minst nysjerrig på alle luftene i skogen, og grunnen til att det heter harehund, er jo fordi den er avlet til og jage hare, så i de fleste tilfeller, er det den vitringen som er mest intressant, derfor hører du den første losen begynner nedi lia en stand når hunden begynner og bli vant til skogen, og får lov til å utforske uten å være i bånd av eier, dermed loser hunden, og det er jo det morsomste som fins for den:) Man kan ikke vise bilder av harepusen, da skjønner den ingenting, derav grunnen, må den være mye i skogen, og sluppet løs;) Hvis ikke lærer den ingenting:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke greie på harehunder.

 

Men når jeg leser trådstarters innlegg, får jeg inntrykk av at dere har prioritert ekstremt mange turer i skogen - uten fokus på hare.

Hva har hunden erfart på disse turene ? At dere skal gå tur - og at du blir utolmodig og leken (når du sier finn pus) etter en viss tid.

Jeg tror hunden har erfart at tur er gøy - hare har den ennå ikke noe forhold til.

 

Målet må bli å få hunden til å erfare at tur er kjedelig, samtidig som han skal få positiv erfaring på hare.

 

Jeg ville droppet å slippe hunden uten at det finnes en meget god grunn for å slippe hunden.

 

Hold hunden i bånd på eventuelle turer til dere kommer over en hare, eller en fot, slik at hunden ber om å komme løs - da vil antakeligvis hunden ha riktig fokus når han slippes.

Om du har god innkalling på hunden, ville jeg kalt hunden inn og avsluttet jaget mens lysten var på topp.

 

Sporsnø gjør slik tankegang enklere.

 

Til ikke å ha greie på harehunder synes jeg du har ganske mye innsikt i hvordan en hund er snekret ihop...:-)

 

Jeg er, og kommer til å bli like forundret over folk som skal prøve å få drivende hunder til å (jage) ved 6 mnd alder.. det de ikke tenker på at ved denne alderen er de ganske barnslige og når du da tar krabaten ut i skogen for å gjøre den "skogsvant" som forøvrig ar det største sludderet jeg hører, så kan du ikke forvente annet enn lek pinner og spas og gøy.

 

I min verden får valpen drive med det andre steder enn skogen, for når jeg slipper en hund i skogen, forventer jeg en annen adferd enn spas og gøy pinner og kongler, ergo jeg venter til hunden er ferdig med dette FØR jeg slipper og forventer.

 

En hund som knekker sammen psykisk fordi den ikke er "skogsvant" er i utgangspunktet ikke egnet til jakt og innehar desverre ikke de egenskaper som jeg ser etter i en hund.

 

En hund som aldri har vært i skogen, men på bakgrunn av jaktlige egenskaper skulle forventes å vise frem jaktlige egenskaper på første slippet ved 9-14 mnd, før denne tiden ville jeg preget hunden på alt annet enn den egentlig oppgaven; skogen, jakta.

 

Jeg sitter med ei dachstispe som i mitt eie som er fra desember, fyllte 3 år i april jeg har to turer i skogen med henne og tviler på at hun er noe videre jakttrenet før jeg overtok, men jeg ser hjemme at her bor det mye jaktlyst og maser ikke om noe preging på denne hunden før 20.08. Da skal hun slippes og jeg forventer at det gnistrer mye.

 

Kan ikke tenke meg at denne hunden har blitt gjordt skogsvant og det ser ut som hun gir en god dag i den saken også.

Link to comment
Share on other sites

Hun har ikke vært i skogen med meg løs mer enn tre ganger, første gangen tok hun ut rådyr og loste friskt..men pga av kulde kobblet jeg så for jeg kunne. Slipp nr to søkte bra ut i fine søksrunder på opp mot 200 meter, jobbet metodisk. fant ikke dyr på denne turen som varte i 3,5 time. hun var innom meg fire ganger i løpet av turen.

 

slipp tre; slapp rett utenfor bilen og dro rett ut, mest sansynlig på overvær tok ut råbukk etter 10 min og drev denne til jeg kobblet under mye protester fra den lille...dvs keeper reddning.

 

Samme saken med Drever`n min ; første slipp var han eldre enn 14 mnd, drev i øverste hylle....så ikke losdyret, men antar det var rev pga snevre bukter, mest sannsynlig 1 pr. om drevdyr ble sett.

Link to comment
Share on other sites

Høres ikke så aller verst ut det her:) Men viktig att du slipper hunden igjen, når du kobler den så den ikke tror den gjør noe galt;) Kan slå feil ut, det har jeg erfart:/ Men begynner og løsne igjen:) Jeg jaget inn på hare først, så dachsen min er ekstremt spornøye, og det syns jeg er bra, mindre tap føler jeg:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er, og kommer til å bli like forundret over folk som skal prøve å få drivende hunder til å (jage) ved 6 mnd alder.. det de ikke tenker på at ved denne alderen er de ganske barnslige og når du da tar krabaten ut i skogen for å gjøre den "skogsvant" som forøvrig ar det største sludderet jeg hører, så kan du ikke forvente annet enn lek pinner og spas og gøy.

Kan jeg forbeholde meg retten til å være uenig med deg, uten å kalle din metode for "sludder"? ;) Det blir nemlig en fornektelse og en viss utøvelse av hersketeknikk overfor de som har en annen tilnærming til innjaging av hund. Man skal være åpen for andres metoder, uten å trykke dette ned i søla.

 

Jeg ser ikke noe negativt i at en hund på 6 måneder kan finne på å jage, men jeg vil heller ikke oppfordre til at man steinhardt forsøker å få en så ung valp til å jage. De er ikke fysisk og psykisk skikket til lange jag i den alderen, men ofte vil ikke losene være mange minuttene lange i den alderen, og da vil det være en positiv opplevelse for både hund og eier. Når hundene har passert året gamle så kan man være mer aktiv med innjaging.

 

Skogstilvenning på unge valper bør foregå i viltfattige terreng, og jeg mener dette er positivt for styrking av muskulatur, balanse og hundens utvikling. Å holde en hund innendørs, i bånd eller i hundegård til den er 1,5-2 år gammel er helt unødvendig. La de få løpe i skogen og bli vis!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...