Jump to content

Voere 9mm haggle


Rebel

Recommended Posts

Heisan.

Mitt første innlegg her på forumet.

 

Jeg kjøpte hos Aaserud i Drammen på slutten av 1980 tallet ei Voere 9mm trostehaggle. Brukte en litt da den var ny, men pga av mangel på ammo har den blitt stående ubrukt siden 92.

Tenkt å blåse liv i den igjen, men vil helst ikke ødelegge det orginale sluttstykket.

En kamerat fikk tak i et ekstra sluttstykke til børsa si, og en børsemaker byggde det om til sentertenning. Har ikke sett han på noen år nå, så hvordan det har fungert vet jeg ikke.

 

Randtennings ammo kan lades om. Kjente en gammel bonde som ladet om Remington 12,7mm rimfire patroner. Han fikk ladet om hver patron ca 7 ganger før kanten/rimen var for ødelagt til ny omlading.

 

Tror Dixie selger kal 38 omladbare randtennings patroner. Der setter man bare en 22 knall inn i kanten på hylsa og lader opp på vanlig måte.

Jeg har prøvd denne typen rantenningspatroner til Spencer rifler og gammle S&W revolvere. Det fungerer helt greit der. Man må bare passe på at 22 knallpatronen ligger rikktig slik at tennåla treffer den.

Lurer på å bestille noen patroner og se hvordan det går. Hadde hvert artig om det fungerte :D

 

MVH

Rune

Link to comment
Share on other sites

Tenkt å blåse liv i den igjen, men vil helst ikke ødelegge det orginale sluttstykket.

En kamerat fikk tak i et ekstra sluttstykke til børsa si, og en børsemaker byggde det om til sentertenning.

Interessant. Hvilken 9 mm hylse? Passer .38 hylser i kammeret? (muligens med litt justering for tykkere rim?)'

Så lenge det er glattløpet så bryter man vel ikke noen lover der. Kan også lades med rundkule i kaliber .36, antar jeg.

Randtennings ammo kan lades om. Kjente en gammel bonde som ladet om Remington 12,7mm rimfire patroner. Han fikk ladet om hver patron ca 7 ganger før kanten/rimen var for ødelagt til ny omlading.

Der er jeg mer usikker. Hvordan få ny tennsats ut i ytterkant av rimmen? Flytende "tennmasse" dryppet nedi og hylse rotert med drill.....høres litt luftig ut for meg, men jeg kan ta feil.

Link to comment
Share on other sites

2wrg9s7.jpg

 

der er forskjellen på 9mm flobert og .357 Magnum, om man dreier seg en tennstift med senter treff og borrer riktig i sluttstykke, kan det går om man har pratet med noen som kan lage en die for og presse om hylsene, var inne på tanken om ett slikt prosjekt for en god stund siden, men.... mye styr for noe så lite, man kan heller rive på seg en 50 pakk med ferdig ammo når man skal ha seg en tur nedover memory lane.

Link to comment
Share on other sites

Joda. Fabrikkammo er nok det beste.

Ser Dixie tar $5,5 pr omladbare kal 38 rimfire hylse. Disse må uannsett presses om for å kunne passe i kammeret.

 

Bonden jeg reffererte til gjorde dette for rundt 30 år siden. Han brukte noe knallpulver blandet i vann og dryppet dette ned i hylsa. Satte hylsa i en drill og gav den en spinn slik at pga sentrifugalkraften la knallstoffet seg i rimmen på patronen. Etter ca ett døgn ladet han opp med krutt og kule på vanlig måte.

Han passet bare på å lade patronen i våpenet slik at tennåla traff ett urørt stykke av rimmen. Så ut til å funke for han.

 

Kameraten med ombygd sluttstykke har jeg ikke sett siden han viste meg dette. Så hvordan det har gått og hva han har gjort med patronene det aner jeg ikke.

Kal 38 spes passer jo ikke inn i kammeret uten at de blir omformet.

Jeg formet om noen hylser for Martini Henry for mange herrens år siden. Brukte noen 577 rette hylser som jeg glødet og dyppet i vann. Hammret dem så inn i kammeret slik at de formet seg etter dette.

Det var mye arbeid for å få de til å passe. Noen av hylsene ble ødelagt, men de fleste ble brukandes.

Nå har jeg plenty av tommhylser i 38 spes og 357, men det blir for mye arbeid for bare å kunne blåse av noen skudd med ei trostehaggle.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Snakket med importøren av RWS. Han gidder ikke ta inn disse patronene. Det blir for dyrt. Utprisen vil da bli på rundt kr 40 pr skudd.

 

Jeg har laget et adapter av en treplugg og litt blikk. Limte blikkbiten på pluggen med epoxy, og borret og filte slik at den kunne ta kal 22 startpatroner.

Trostehaggla er faktisk 8,1mm og ikke 9mm slik man skulle tro.

Tok så en 8mm Hornady rundkule og litt bommull (som forrlading) og stappet i kammeret. Adapteret med 22 startpatron fulgte etter. Passet på å sette patronen slik at tennåla skulle treffe startpatronen.

Satte opp en blikkboks og dro av. Det var et dempet smell omtrent som et slappt luftgevær. Kula slo en solid bulk i boksen, men dro ikke gjennom.

Jeg lagde adapteret bare for å se om det lot seg gjøre, og det gjorde det jo. Tok meg ca 30 min arbeid.

For mer trøkk kan man jo fylle på med en dose svartkrutt. Det burde gjøre susen :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror det vil gå greit å lade om disse randtennings patronene. Jeg har nå ladet om samme Berdan hylse og hette 4 ganger uten noen problemer.

Brukte 3 stk kruttlapper av type rød. Dvs den som sitter i remse eller sirkel for bruk i kruttlappvåpen til barn.

 

Ta ut knallpulveret fra 4 eller 5 kruttlapper og legg i ett eggeglass. Tilsett noen dråper med vann (gjerne med litt skolelim/hvittlim).

Rør så rundt inntill alt er oppløst (pannekakerøre tykk blanding).

Med feks pippett drypp oppløsningen ned i hylsa. Med hylsa pekende ned, gi den en liten spinn i en drill slik at blandingen legger seg i rimmen på hylsa.

La den stå natta over i en varmt rom for å tørke. Burde fungere fett som fy :D

Skal prøvd dette selv bare jeg får tak i noen hylser å lade om.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har nå snakket med han som fikk bygget om bolten på trostehaggla til sentertenning. Han bruker vistnok 32 S&W long og lader hulbasekuler. Han har egne dier for ompressing av hylsene. Brukte den vistnok med hell på rådyrjakt. Max hold ca 30 meter. Børsa er i javnlig drift hver uke, og hadde vist skutt noen tusen skudd de siste årene. Mer sa han ikke om den saken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...