Jump to content

Work sharp knife & tool sharpener- terningkast 6


Jaktterrier

Recommended Posts

Her kommer det en liten produktomtale og jeg har ingen aksjer i dette firmaet nei :)

 

Som flere inne på dette forumet har jeg prøvd flere forskjellige verktøy for å skjerpe knivene mine. Stort sett med blandet resultat. Det å kvesse en kniv er en stor kunst i mine øyne og den har ikke jeg behersket helt. Men like forbanna krever jeg skarpe kniver. Etter å ha lest om denne båndsliperen begynte jeg å se meg om etter den. Hadde problemer med å få kjøpt fra USA. Så at svenskene hadde fått den inn, men mente sjekket nettet og fant ut at importøren av Work Sharp holdt til i nabolaget. Etter litt masing fikk han endelig tak i vidunderet som har blitt skrytt opp i skyene av media og presse rundt om.

 

Her er den:

darex2.jpg

 

Har i dag slipt 5 jakt og friluftskniver samt 2 kjøkkenkniver. Du store satan! Noen kniver er åpenbart skarpere enn andre. Les ingeniører. Her barberes håndbaken glatt etter en kjapp runde på båndsliperen.

 

Hadde spart juvelen i knivsamlinga mi til slutt. Nemelig en Fallkniven PHK. Båndsliperen slipte en perfekt konveks egg og kniven var i løpet av to strakser like kvass som når jeg kjøpte den. Og jeg som lurte på om jeg måtte sende den inn. Det kan nevnes at denne kniven har en stålkvalitet på 62 HRC.

 

Darex1.jpg

 

Jeg har aldri vært borti noe lignende før når det gjelder å kvesse kniver. Og så enkel å bruke at til og med ei blind høne kan fikse det.

 

Pris: 1,2 frognertier eller 1200-1300 kroner.

 

Så lenge driten ikke havarerer med det første er dette mine best anvendte kroner siden jeg kjøpte ...Fallkniven PHK, Merkel 961, nei skit i det.

 

Waidmanns heil Jaktterrier aka Doot

 

Ps

Skulle noen være nysgjerrige på den så er det bare å sjekke:

http://www.verktoyshop.no" target="_blank eller http://www.worksharp.no" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Som med alt er i livet bør man bruke utstyr(et) med omhu, men farten på slipebåndet er ikke alt for stor. Holder du kniven på samme sted i lengre tid vil du selvfølgelig få varmgang. Men siden du drar kniven rolig over båndet går det bra. Jeg når ikke knivspesialistene her på forumet til anklene en gang, men dette produktet overgikk mine forventninger mye. Har du en Tormek med jigger kjøper man selvfølgelig ikke Work Sharpen. Slipte i går en kniv med stål av elmax. Svein Rudnå kniv. Ble jævla bra den å.

Link to comment
Share on other sites

Slipebåndene kommer i tre kornigheter. 80, 220 og 6000. Har bare brukt medium og fin. Det har holdt i massevis. Man kan også dreie på båndet slik at du kan slipe for eksempel ljåen og plenklipperkniv. På plenklipperkniven kan man nok bruke den groveste. Diamantbånd kommer også snart for salg ifølge selger om du skulle ha bruk for det. Må vel prøves det og.

 

Jaktterrier

Link to comment
Share on other sites

Eg har og testa denne litt no.

 

Begynte forsiktig med nokre knivar som ikkje er av beste kvalitet.

Utstyret er enkelt i bruk og det var lett å få kniven veldig skarp.

 

Satte så opp alle mine victorinox kniver som ikkje er superskarpe.

Brukte 20 graders mal og det fungerte veldig bra.

Viktig å trekke kniven rett ut ellers så trur eg den kan runde av spissen.

Kokkekniven på 26cm som eg normalt har hatt litt problem med å få skarp er eg nesten redd.

 

Mulig dette ikkje er beste måten å slipe knivar på, men eg må seie at eg er imponert.

 

Når eg begynte på jaktknivar og 25 graders malen så var eg ikkje like sikker lengre.

Denne malen er slik at "hylla" til kniven er på andre sida av bandet.

Eg lurte på om eg skulle trekke kniven andre vegen, men manualen seier same framgangsmåte som 20 graders mal.

ikkje heilt overbevist...

Føler at spissen på kniven ikkje får den perfekte behandling, men her kan kanskje jaktterrier komme med litt input ?

Er det kanskje noko eg gjer feil ?

 

Bortsett frå det så vart resten av kniven skarp som fy. Eg har litt begrensa med hår igjen på armen :)

Da gjenstår det å teste holdbarhet på eggen, men det kjem vel litt an på kniven og.

Link to comment
Share on other sites

Etter litt bruk nå så har jeg samme erfaring som deg Labrat. Det er ytterst på spissen man føler man mister litt "kontrollen" pga manglende knivguide. Men slik jeg ser det skal det vel gå an å få det bra og med litt trening. Ellers kan man jo la være å bruke knivguiden og ta den ytterste centimeteren på gefühlen. Da bruker man jo slipebåndet som er ligger åpent til på høyre side.

Link to comment
Share on other sites

Brukte 20 graders mal og det fungerte veldig bra.

...

Når eg begynte på jaktknivar og 25 graders malen så var eg ikkje like sikker lengre.

Denne malen er slik at "hylla" til kniven er på andre sida av bandet.

Eg lurte på om eg skulle trekke kniven andre vegen, men manualen seier same framgangsmåte som 20 graders mal.

ikkje heilt overbevist...

Føler at spissen på kniven ikkje får den perfekte behandling, men her kan kanskje jaktterrier komme med litt input ?

Er det kanskje noko eg gjer feil ?

Regner med at vinklene som er oppgitt på maskinen er per side, slik at den totale vinkelen blir det dobbelte når du sliper begge sidene.

Om det er tilfellet bør du ikke bruke 25 gradersen i det hele tatt.

Du får en bredere sekundærvinkel med en spissere vinkel (rimelig opplagt), men kniver kutter mye bedre.

De fleste kniver bør ha en egg på 40 grader eller mindre totalvinkel.

Kjøkkenkniver kan gjerne ligge på rundt 30 totalt.

Link to comment
Share on other sites

Som med alt er i livet bør man bruke utstyr(et) med omhu, men farten på slipebåndet er ikke alt for stor. Holder du kniven på samme sted i lengre tid vil du selvfølgelig få varmgang. Men siden du drar kniven rolig over båndet går det bra. Jeg når ikke knivspesialistene her på forumet til anklene en gang, men dette produktet overgikk mine forventninger mye. Har du en Tormek med jigger kjøper man selvfølgelig ikke Work Sharpen. Slipte i går en kniv med stål av elmax. Svein Rudnå kniv. Ble jævla bra den å.

 

Jo, det gjør man :wink:

Jeg har en Tormek(som jeg nok selger når jeg finner den i garagen en plass) som ble brukt helt til jeg fikk RUDOLFSTROPPEN. Saken er at Tormek sliper en hulslip, denne jiggen sliper konkav egg. Denne her jiggen passer bedre for å ta "grovslipen" før en siste finish på polersiden av rudolfstroppen. Så jeg kommer nok til å prøve den.

 

Men hvis vi skal dele ut terningkast for pris/brukervennlighet/raskhet og resultat etc...så tror jeg ikke noe kommer i nærheten av rudolfstroppen engang :!:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke risiko for at tempraturen i eggen blir for høy med denne sliperen? (Ref nødvendighet av vannkjøling ved maskinellsliping av kniv).

Så lenge man har skarpt bånd og gjør relativt hurtige pass går det bra.

Den vanligste grunnen til at stålet brenner seg er helt utslitte bånd.

 

Slipebåndene kommer i tre kornigheter. 80, 220 og 6000. Har bare brukt medium og fin. Det har holdt i massevis. Man kan også dreie på båndet slik at du kan slipe for eksempel ljåen og plenklipperkniv. På plenklipperkniven kan man nok bruke den groveste. Diamantbånd kommer også snart for salg ifølge selger om du skulle ha bruk for det. Må vel prøves det og.

 

Jaktterrier

6000 eller 600?

Link to comment
Share on other sites

No er eg ikkje 100 % sikker på kva som er sekundær og primær ( om det er korrekt) egg. Men bandet er ganske mjukt og polerer den delen av eggen som 220 bandet har slipt.

Primæreggen (slipfasen) er er det som utgjør hoveddelen av "skråflata".

På kniver med skandinavisk sliping går denne helt ut i eggen.

Sekundæreggen er den lille ekstravinkelen som danner eggen på kniver med "amerikansk" sliping.

 

Om 6000 båndet fjerner alle stripene etter 220 båndet er det ganske bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 9 months later...

Jeg har akkurat gått til anskaffelse av dette verktøyet, og er imponert. 25 barberskarpe kniver (hele eggen, ikke sløv spiss) på en times sliping. Kan trygt si at den er verdt penga. Cold Steel-kniven min, som jeg har krangla med siden jeg kjøpte den, ble barberskarp på to minutter. Og alle kjøkkenknivene. Til og med skuffen med Leatherman-tools fikk seg en runde, og er skarpere enn noensinne (ikke skuffen, da, men knivene).

 

Vurderer å kjøpe en til. En i slaktebua og en på verktøybenken hjemme.

 

Edit: Skulle gjerne hatt en 12v-utgave også, eller en med oppladbart batteri :D.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

Jeg droppet den 110 fra USA og kjøpte en fra Norge istedenfor. Har nå prøvd den ut på mange av mine kniver og den fungerer- Vil ikke si at den utgjør noe bedre resultater enn min spyderco triangle sharpener,men utligner den. Det med tuppen at den blir rund har jeg ikke opplevd,men man må være litt nøyaktig med håndbevegelsen når man kommer til den. Det eneste denne gjør bedre enn spyderco'en min er at den kan slipe bort mer stål fortere. Altså man kan sette opp eggen fortere. Vil absolutt anbefale denne til folk som sliter litt med kniver. Den gjør jobben så absolutt. Jeg for min egen del vil bruke denne som supplement til min spyderco som jeg behersker helt til fingertuppene ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange watt er denne saken på da?

 

Kanskje denne holder?

http://dx.com/p/50w-110v-to-220v-power-transformer-2235" target="_blank" target="_blank

 

Evt 80w:

http://dx.com/p/110v-220v-two-way-ac-po ... load-12422" target="_blank

 

150w:

http://dx.com/p/110v-220v-two-way-ac-po ... load-12423" target="_blank

 

Og for å jobbe litt videre med denne posten:

The Worksharp draws 84 watts (120 VAC at .7 amp). Virtually any inverter your buy will work. I have a 'small' one, a cobra 400 watt that runs it fine.

Fant dette her: http://answers.cabelas.com/answers/8815 ... rt=recenta

Link to comment
Share on other sites

Dukka plutselig opp en slik hos meg også... Men jeg er så langt ikke særlig imponert. For meg framstår den som et verktøy for å ødelegge kniver på raskest mulig måte. Egentlig er det altfor tidlig å avskrive den, men førsteinntrykket var ikke bra. Det første jeg prøvde meg på var en billig kjøkkenkniv fra Ikea, og medium bånd. Det fjerna stål så fort at kniven ble nærmest deformert. Ikke ble den skarp heller, selv etter det fineste båndet. Noen drag på Rudolfstroppen derimot, det gjorde susen. Mulig jeg var litt for brutal som starta med medium bånd? Kanskje jeg bare skulle brukt det fineste. Og kanskje Ikea-kniven er altfor dårlig å teste på. Jeg får finne fram noen gamle Mora-kniver.

 

Når dere skriver barberskarp, hvor skarp mener dere egentlig? For meg er det at den barberer hår på f.eks armen uten nevneverdig problemer. Smertefri ansiktsbarbering er noe helt annet. Med Rudolfstroppen har jeg fått enhver kniv i normal stand til å barbere underarmene. Ihjelslipte runde, butte kniver teller ikke. Den skarpeste kniven jeg har er en 20 år gammel enkel Buck 500 foldekniv. Den blir "tree-topping sharp", dvs. at den griper tak i enkelte hår og kapper dem, uten at den legges helt ned på huden. For å komme dit måtte jeg bruke en paddle strop, lær limt på en plankebit, satt inn med rød slipepasta, jewelers rouge.

 

Jeg vurderte å kjøpe 110V-utgaven på Ebay, men endte opp med 230V-utgaven fra norsk forhandler. Det kosta over det dobbelte, men da slipper jeg styret med omformer.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Tror du nesten må prøve på noen andre kniver enn den Ikea-kniven. Jeg også har startet på medium bånd dersom jeg skal sette opp en ny egg. Jeg har prøvd på eka-sett,en privatlaget kniv,et slaktesett til m.m. Jeg barberer armen uten nevneverdig problemer. Altså at eggen tar bort hår lett. Nå har ikke jeg prøvd rudolf-stroppen,men den virker veldig bra den og. Jeg for min del holder meg til spyderco'en og dersom det er hardt stål bruker jeg medium bånd med work-sharpen. På spørsmålet ditt om du kanskje har vært litt hard eller om stålet i ikea-kniven vites ikke. Da er det bare å rpøve flere kniver.

Det neste jeg kjøper er vel rudolf-stroppen bare for å teste den og. Har blitt helt avhengig av å slipe kniver og det er supermoro når man oppnår barberskarpe kniver hver gang ;)

Link to comment
Share on other sites

No er eg ikkje 100 % sikker på kva som er sekundær og primær ( om det er korrekt) egg. Men bandet er ganske mjukt og polerer den delen av eggen som 220 bandet har slipt.

Primæreggen (slipfasen) er er det som utgjør hoveddelen av "skråflata".

På kniver med skandinavisk sliping går denne helt ut i eggen.

Sekundæreggen er den lille ekstravinkelen som danner eggen på kniver med "amerikansk" sliping.

 

Om 6000 båndet fjerner alle stripene etter 220 båndet er det ganske bra.

 

Noen av dere som bruker Work-sharp sliperen til å slipe kniver med skandinavisk sliping? Hvordan? Frihånd mot beltet?

Link to comment
Share on other sites

Da har min kommet i hus.

 

Fällkniven kan nå benyttes til å barbere underarmene (Gikk litt av skaftet og testa flere kniver på underarmen, så den ser IKKE bra ut nå. Det blir langermet på jobb en tid fremmover :lol::lol: )

 

Prøvde også kontraspjonen på et par serraterte brødkniver som jeg egentlig hadde tenkt å pælme, men nå ser det ut som om de kan bli satt inn i aktiv tjeneste igjen!

 

Kjemperedskap for de av oss som ikke kan bruke bryne, og muligens også for enkelte som kan det og...

Link to comment
Share on other sites

Fikk testet min i går kveld på diverse kjøkenkniver og noe små Leatherman greier.

 

Skarpt blir det, og det ganske raskt. Men spissen på kniven blir ikke seende ut, jeg må jobbe med teknikken min der. Tuppen blir rundet av av fort som F når jeg drar den forbi båndet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...