Jump to content

Foldekniv tråden


Xesray

Recommended Posts

Hej!

 

Spyderco har otroligt mycket olika knivar. Och det är väldigt många jag inte gillar. Men Paramilitary 2 är en fantastiskt fin kniv. Lagom stor. Bra lås och stål och bladet glider upp väldigt delikat. Finns många knivar av andra märken som jag tycker väldigt mycket om. Både som jag äger och som jag önskar mig! Vad har du för favoriter?

Link to comment
Share on other sites

Nye titan clips på 2 av Spydercoene (Para2 og Southard)

IMG_0804.jpg

 

Alt av foldekniver her i huset er Spyderco (Victorinox og Leatherman teller ikke)

 

Dump av lommeinnhold en dag (hadde ikke noe annet bilde av Southarden)

IMG_0816.jpg

 

Väldigt fina dom nya Titan clipsen du fått dig!

 

Men vad tycker du om PM2 kontra Southarden? Har inte sätt den tidigare faktiskt. Men den ser riktigt fin ut!

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Para2 får mye skryt ser jeg, må kansje prøve den en gang i fremtiden om den da er å oppdrive..

 

hm hva jeg liker.. snille, elegante linjer som på mcusta foldere det er fine greier. Yoroi mest...

small sebenza var perfekt syntes jeg. large ble for stor som folde kniv.

turkniv har vært fallkniven Idun å blir nok ikke byttet ut noensinne ;)

Link to comment
Share on other sites

Spyderco producerar så många PM2 dom kan (enligt dom själva) så dom kommer säkert bli lättare att få tag i ut över hösten. Som fickkniv är den helt på gränsen stor i förhållande till vad jag önskar. Men den har så många andra kvalitéer att det väger upp för att den är lite stor.

 

Jag älskar fällkniven och har en 4-5 olika knivar från dom.

 

En small Sebenza står på önskelistan!

 

Måste kolla upp dom andra du nämnde.

Har inte hört om dom.

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Southarden er veldig fin. Den er mindre i lomma enn PM2'en og har like mye blad. Den ser også langt mer elegant ut ;)

 

Kvalliteten på min er feilfri, men clip'en som er standard synes jeg var ganske dårlig. Steve Rice lagde ny i titan :mrgreen:

 

Jeg skulle helst sett den uten flipper siden jeg helst bruker hullet til å åpne den, hullet kunne da gjerne vært litt større.

 

Når de først er åpne i hånda er PM2'en og Military'en bedre til det meste (flatslipt bredt blad som fungerer bedre enn et smalere hulslipt med samme tykkelse) selv om Southarden fungerer veldig bra den også. Grepet er også større på PM2'en som er kjekt når man har store hender.

Link to comment
Share on other sites

Faen spyderco har laget mye fint i år, blir nok noe nytt i løpet av sommeren, katalogen er også bestilt :D

 

Kan ikke si meg helt enig i alt det negative. Mye bra kniver der. Spyderco gir alltid mye verdi for pengene selv om de koster litt.

Kommer sikkert til å ende opp med en "Hungarian folder" hvis prisen ikke er alt for høy og den nye dragonflyen.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid tenkt at Spyderco er stygge kniver, har aldri vært helt fan av designet deres, men har dog aldri holdt en i hånden

 

FØR I DAG

 

Gikk en tur på Jakt og fiskedagene i Elverum, og kom over en butikk som førte Spydies. Fikk testet litt, og dette virket som veldig gode kniver. Og de var jo ikke stygge heller! Fine saker.

 

Selgeren skrøt Spyderco opp i været, og mente min Benchmade som jeg hadde på meg ikke kunne sammenlignes med Spyderco.

 

Uansett så vurderer jeg sterkt å kjøpe en Spydie nå :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Selgeren var nok like ærlig som selgere flest - Benchemade har mye bra, de også, men det er litt andre design og mekanismer enn Spyderco. Jeg liker kniver fra begge, men det er for tiden en Spyderco Paramilitary som blir med på tur. Den bør du prøve i hånda før du kjøper - etter min ydmyke mening noe av det bedre på markedet.

Eventuelt en Caly for hverdags.

 

Forresten, hvilken butikk var det?

Link to comment
Share on other sites

Det tenker jeg og. Storfornøyd med Benchmade, og designet til bench synes jeg er bedre enn Spyderco.

 

Dette var Jørn Jensen lærhandel. Jeg spurte etter Para 2, men de var utsolgt, da fabrikken visstnok har store problemer med å produsere nok, altså meget høy etterspørsel. :)

Link to comment
Share on other sites

Det blir visst jul i år også :)

 

SP83GP2 Spyderco Persian 2 Folder 3-7/16 inch VG10 Plain Blade, Black G10... 1

BM300SN Benchmade 300SN AXIS Flipper Folding Knife 3.05 inch Satin Plain ... 1

 

 

Knifecenter.com selger Persian 2 for $100, hvilket er billigsalg i forhold til listepris og hva kniven ellers ser ut til å være.

Link to comment
Share on other sites

liker ikke selgere som må snakke ned andre produkter for å fremheve sine egne.

Ut fra min begrensede erfaring med spyderco sålangt så står de mer enn fjellstøtt på egne bein

 

Det beste er å finne ut av hva man skal ha før man går til butikken. En time på google og du kan mer enn selgeren i butikken nesten uansett hva du skal ha.

Link to comment
Share on other sites

Syns denne var fin å måtte bare kjøpe en med en gang, er bare tull det han skriver at det kun fins en av denne å at den er custom lagd for hånd da han har solgt mange av disse,

men tror dere at dette knivbladet er bare juks eller kan det være brukbart?

 

http://www.ebay.com/itm/AWESOME-Custom- ... 43be8f2acb" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

maings.jpg

Link to comment
Share on other sites

Syns denne var fin å måtte bare kjøpe en med en gang, er bare tull det han skriver at det kun fins en av denne å at den er custom lagd for hånd da han har solgt mange av disse,

men tror dere at dette knivbladet er bare juks eller kan det være brukbart?

 

Fikk ikke akkurat noe kvalitetsfølelse av det der. Den teksten ser jo ut som en dårlig spam-mail eller noe. Men den kosta vel ikke så mye heller?

Hvis det ikke skal være en brukskniv og du bare kjøpte den pga at du likte utseendet så har kanskje ikke stålkvaliteten så mye å si uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Artig å se at det er en foldekniv-tråd her inne! Selv har jeg litt dilla på å handle foldekniver fra ebay, da gjerne for under den magiske 200kr-grensa. Er blitt overraska over hvor mye som selges som er av relativt bra kvalitet til tross for den lave prisen.

 

Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av de foldeknivene jeg har i samlingen til nå:

 

Starter med Victorinox. Har fått litt dilla på dette merket, spesielt Alox-serien. Har også klokke av samme fabrikat, så noe må det jo være :)

 

20131027_140949_zps6056dbbc.jpg

20131027_141152_zps848842f0.jpg

Fra venstre: Bantam, Cadet, Pioneer Solo, Pioneer, Pioneer Farmer.

 

Så noen mellomstore foldekniver:

20131027_141546_zps467b56a7.jpg

20131027_141615_zps3a89d216.jpg

Fra venstre: Boker Miner, Victorinox Sentinel, Gerber Mini Covert.

 

Videre:

20131027_141651_zps191bc558.jpg

20131027_141707_zps8b9966f8.jpg

Fra venstre: Meyerco Catch Dog, Kershaw Wildcat Ridge

 

En liten luring:

20131027_141734_zps49a6fd14.jpg

20131027_141752_zps2857dd49.jpg

Boker Subcom.

 

Så til mer tradisjonelle design:

20131027_141833_zpsfc24f94a.jpg

20131027_141907-1_zps64d8513f.jpg

Fra venstre: Rough Rider Toad Sticker, Earnhardt 4" Large Toothpick, Rough Rider 3" Texas Toothpick, Rite Edge Laguiole-style Toothpick.

 

Jeg har nok en forkjærlighet for små kniver av mer tradisjonelt design, og ser ikke bort fra at det blir flere etter hvert :) Må også snart vurdere å finne en løsning for å henge dem på veggen, gjerne låsbart skap/monter med glassfront eller liknende så ikke nysgjerrige barnehender får tak i dem etter hvert. Skal prøve å huske å legge ut bilder her etter hvert som flere kniver kommer i hus :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

På tide med litt nytt liv i denne tråden:

 

Dukka opp en Kershaw Shuffle i posten her forleden, som en kompanjong til min Spyderco Ambitious:

http://www.thekershawstore.com/kershaw- ... dge-knife/

 

Innbilte meg den var litt mindre og mer lommevennlig, men viser seg at de er så å si nøyaktig like lange.

Førsteinntrykk er at skaftet på kershawen er skarpere i kantene, gir sikkert grep men ikke like ergonomisk som Spydercoen.

 

DSCF0840.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kjøpte nylig en Cold Steel Finn Wolf

http://www.coldsteel.com/Product/20NPFZ/FINN_WOLF.aspx

 

Når jeg fikk den klarte jeg ikke trykke ned "låsefjæren" på ryggen slik at den slipper bladet og jeg kan folde bladet inn. Måtte bruke ei tang for å dra opp i forkant. Har ikke så mange foldekniver og ikke vært borti dette før, så jeg sendte en mail til Cold Steel og spurte om dette var vanlig og om de hadde noe råd. Her er svaret jeg fikk.

 

What we have found with some of the knives featuring the Tri-Ad locking system is that a "break-in" period may be required. This is not a problem for an entire model line. The issue appears to be knife by knife. The reason for the need to break-in the lock is actually by design- we use heavy-duty springs in the locks so that they can do double duty in the locking mechanism. They push both upward against the lock-bar, and forward toward the pivot-pin. This is part of what gives the Tri-Ad lock the superior safety and strength that is setting new standards in the knife industry.

 

Here is what we recommend:

 

When attempting to unlock the knife, do not use the “flat” of your thumb, as it may not depress the lock-bar enough to disengage the lock. Instead, use the tip of your thumb, so the lock bar can be pushed all the way into the lock-channel and unlock the knife.

 

If the knife is stuck open, hold the knife in your strong-side hand, tip up and with the edge facing you. Lower the tip of the knife about 45 degrees forward, away from you. Rest the lock on the edge of a sturdy table or counter-top. Now, lean on the knife- do not push, lean against the lock. Your body weight should disengage the lock. Now take your other hand and move the knife about 1/4" toward the closed position. You can then take the pressure off of the knife, move your hand, and safely close the knife.

 

To break-in a Tri-Ad lock is even easier. You can do one or both of the following:

 

1- Open and close the knife repeatedly. You do not have to open it all the way to the locked position, just work the blade back and forth. This may take a few hundred opening actions to get the spring to relax enough to make the lock easier to operate.

 

2- Open the knife 1/2 way to 90 degrees. Put it down somewhere safe. Leave it alone for 3 or 4 days. This will put constant pressure against the spring and again should loosen it up to make operating the lock easier.

 

Should these tips not work out I recommend sending us the knife and we will evaluate it for warranty/repair service.

 

Please send the knife along with a note that briefly describes the problem and how it happened, along with your contact information.

 

 

Send the knife to:

Cold Steel

Attn: Customer Service

6060 Nicolle St

Ventura, CA 93003

 

Try to send the Knife though a carrier that with accurate tracking, like UPS, FedEx, DHL, etc. We suggest such private carriers over the postal service as their package tracking is not as reliable.

 

Jeg gjorde som de sa under pkt 2, lot kniven ligge åpen, og etter et par døgn kjentes den ok ut, jeg får m.a.o trykket ned "låsen" og frigjort bladet uten at det gjør vondt i fingrene :-)

 

Bestilte meg ellers en Eka Swede 10 foldekniv i dag fra XXL.no, som gir 20% på alle kniver denne helgen om man abonnerer på nyhetsbrevet deres, se https://www.xxl.no/helgekupp

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...