Jump to content

Foldekniv tråden


Xesray

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Vi hadde vist ikkje en egen cold steel tråd, så får putte den inn her i stede.

" target="_blank må si det var noe som fristet her ja :)

 

Recon i XL... ... nei, nei, grave dypt etter viljestyrke nå. Recon er bra som den er og sist jeg kjøpte 'XL' fra Cold Steel, så var det en Espada (G10). Den er så tåpelig at den er nesten kul. Eller så kul at den er tåpelig. I alle fall ikke en kniv med et liv utenfor esken.

Link to comment
Share on other sites

Recon i XL... ... nei, nei, grave dypt etter viljestyrke nå. Recon er bra som den er og sist jeg kjøpte 'XL' fra Cold Steel, så var det en Espada (G10). Den er så tåpelig at den er nesten kul. Eller så kul at den er tåpelig. I alle fall ikke en kniv med et liv utenfor esken.

Tror eg må ha meg en sånn eg også, uvist korti den kommer på markede.(sorry, the release dates have not yet been announced. Please check coldsteel (dotcom) or follow us on facebook for updates. Thanks)

Link to comment
Share on other sites

Min yndlingsfoldekniv ligger alltid i lommen. Den er skarp, liten, men stor nok, og lett nok å ha på seg i tillegg til nøkler og annet. Kona spør hvorfor jeg må ha så mye i lommene, hvorfor jeg ikke kan henge fra meg enkeltnøkler hjemme og ta med de jeg trenger. Eller ta kniven med når jeg trenger den. Vel, sånt kan jeg bare ikke gjøre, øl/brusjekken med splittringer og nøkler har fulgt meg siden jeg var 15, nå er jeg førti år eldre, og man vet jo ikke alltd når man trenger viktige ting. Lovlig å gå med kniv alltid er det vel ikke helt, men jeg lever med den risikoen.

 

file_zps808c0c5e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fin størrelse på den kniven Trond. Merke og modell?

 

Woff, Leatherman er flotte greier det, men jeg synes den (har en Wave) blir alt for tung til vanlig bruk. Skal man ha en Leatherman som EDC kan jeg varmt anbefale Squirt PS4.

 

ps4-red-inhnad.jpg

 

Liten, lett og billig, men takler de fleste daglidagse oppgaver overraskende bra. Beste og mest fornuftige verktøy/knivkjøpet jeg har gjort noen gang, det er det ikke tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Aaaa..

Jeg har også en Leatherman Wave, den faller litt mellom verktøy og nøkkelknippe-pynt.

 

Har ikke klart å slite ut mine to Leatherman Micra enda.

Henger trofast på nøkkelknippet og en i fiskeskrinet! Saksa er uvurderlig på multifilament-sene..

2eckjf6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel an på bekledning, tid og sted, samt øynene som ser. Inntrykket mitt er at hvis du har arbeidstøy eller skogsklær på deg, og du ikke er i Oslo, så er kniv greit. Samekniv på byen en (fuktig) lørdagskveld derimot er ikke greit.

 

En Squirt PS4 har du til og med lov å fly med innenriks (under 6 cm blad som ikke er låsbart), så veldig farlig kan den ikke være.

 

Trond, takk skal du ha. Jeg syntes å ha sett den før, men kunne ikke helt plassere den.

 

Barerobert, en å kjøpe en Squirt PS4 er ikke havesyke, det er en nødvendighet. Og ikke er den dyr heller. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Havesyke bekjempes med mer ild på bålet :)

 

Victorinox Spirit (to utgaver; en med smørkniv og en med normal kniv). Dessverre er korketrekker ekstrautstyr.

Litt lettere og slankere enn Letterman Charge og med verktøy som er bedre egnet for en tur i skogen der Charge passer best i og rundt hus. Kraftig tang og god låsing av verktøyene. Glatt, men det er det man har tape til.

Link to comment
Share on other sites

Spyderco paramilitary står på ønskelisten også, den med sort blad :) Den koster ca 1500kr her hjemme, rimelig dyr ja.

så ikke kjøp den hjemme.

 

Løp og kjøp i utlandet. Det der er en av knivene hvor du må lete etter feil. Veldig mye kniv for så lite vekt. Kan spare en $10-20 på denne her:

http://www.knifecenter.com/kc_new/store ... ?s=SP140GP

 

Bredere blad og litt annen utforming på skaftet, ellers samme mekanismen og klasse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet jeg har en litt annen fokus enn flertallet av skribentene på denne tråden, men jeg fikk uansett en nyanskaffet foldekniv i hus i dag.

Denne er jeg rimelig sikker på at er den største foldekniven på forumet 8)

casefm1.jpg

casefm2.jpg

 

Det dreier seg altså om nok et samlerobjekt, en Case Folding Machete.

Denne ble militært approbert i 1942 og utlevert som en del av bail-out kit på amerikanske bombefly.

Utfoldet måler den 40,5cm.

Link to comment
Share on other sites

Den må eg få te en nærmer kikk på hp.

Den ser godt brukt ut, e den hard angrepet av rust? Det hin bladet som ligger ved kniven, kan du byte blad?

Vist den hadde vert virkelig skarp så kunne man lett ha kuttet seg. Har du tenkt å få den brynt opp igjen eller?

Link to comment
Share on other sites

Det skal nok bli anledning til å inspisere den. Det er forøvrig ikke et ekstra blad, det er en beskyttelsesskinne som trekkes utenpå eggen for å beskytte brukeren mot slikt arbeid på egen hånd som du viser tidligere i tråden :mrgreen:

Ad tilstanden, så er skinnen noe rusten i overflaten, selve kniven er svært bra tatt i betraktning at den er rundt 70 år gammel. Den har nok vært brukt - der er nen små hakk fremme ved spissen, og den har nok også vært brynt opp en gang, men det er skikkelig gjort og den er fortsatt skarp.

Link to comment
Share on other sites

Annet (billigere) stål og dårligere belteklips er jo også verdt å nevne. Jeg liker VG10 jeg altså, men når prisforskjellene er så små hadde jeg definitivt gått for en Paramilitary 2 hvis det sto mellom de to.

 

Stort sett enig, men poenget er at Superleaf har vært solgt for MER enn Para2 og det stemmer ikke helt i min bok. En annen sak er at åpningen på Superleaf er treg i forhold til Para2 - kan ordnes med justering og en halv dråpe olje, men stor forskjell.

 

"Dårligere belteklips"? Hvordan da? Forskjellige konstruksjoner, men holder i masser til normalt bruk. Unormal bruk, da blir det litt tau eller en lomme som får hovedansvaret for å holde begge knivene på plass (det hjelper ikke når eieren legger kniven på en lur plass og drar videre, men det er en annen historie).

Link to comment
Share on other sites

dette er en artig og god tråd for foldekniv elskere,

kan fortelle at foldekniver med enhåndsåpner og lås er ypperlige sikkerhetskniver, en kniv med fast blad er ikke alltid det beste,.

mange såkalte militær lignende eller tactical utseende er i de fleste tilfeller ypperlige til fiske, jakt, padling og sikkerhets, 90% av de er mer snille kniver, for eksempel om man fisker i sitontop kajakk eller andre så testa jeg ut kniv med fast blad, i redningsvestbeltet på siden, var ikke smart for når jeg skulle sette kniven ned i slira så stakk jeg meg i låret pga alt det andre man skal passe på, padleåre, fiskeutstyr, balanse, spissen gikk kun gjennom regntøy og buksa under men det var ikke morro, så festa jeg den mer mot midten og resultat var når jeg fikk fisk og bøyde meg forover pekte den mot skrittet, kun et tynt lag med lær imellom :forvirra:

 

Å henge den rundt halsen er bare uaktuelt, foldekniver med enhåndsåpner og lås som er enkel å betjene er det beste, kan henges i slire eller ha den i fast lomme er greit, mange bruksområder det er sikkert..

Link to comment
Share on other sites

Grimner, det at Superleaf har vært solg for mer enn Para2 er veldig spesielt. Lavere produskjonskostnader pga. store kvanta på Para2 kanskje? Neimen om jeg vet. Jeg hadde ihvertall aldri betalt mer for Superleaf enn Para2. Para2 er etter mitt syn lik eller overlegen i alle aspekter.

 

Når det kommer til klipset er dette min mening, og selvsagt bare smak og behag. Personlig så hater jeg Spyderco sine wireklips, i så stor grad at jeg ikke lenger kjøper kniver som kommer med det. Jeg misliker særlig innfestingen med en skrue og spor i skjeftet, og synes generelt ikke de er noe gode i brukt. De andre klipsene derimot er helt konge på alle måter. Begge holder selvsagt kniven sånn tålelig greit på plass i bukselomma, men jeg synes ihvertfall at wireklipsene er mye dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Grimner, det at Superleaf har vært solg for mer enn Para2 er veldig spesielt. Lavere produskjonskostnader pga. store kvanta på Para2 kanskje? Neimen om jeg vet. Jeg hadde ihvertall aldri betalt mer for Superleaf enn Para2. Para2 er etter mitt syn lik eller overlegen i alle aspekter.

 

Superleaf har ordet "super" i navnet og den har vært solgt som en "tung" foldekniv med masse stål - noe som automatisk betyr at den kan prises i egen klasse.

Min Superleaf ble kjøpt på tilbud, så jeg er enig i prisvurderingen din. Foretrekker også Para2 pga lav vekt, ypperlig blad og god balanse - alt i en meget slank pakke. Men greier ikke å si at en av disse er "dårlig" eller "overlegen". Det er to gode, men ulike, kniver.

 

Når det kommer til klipset er dette min mening, og selvsagt bare smak og behag. Personlig så hater jeg Spyderco sine wireklips, i så stor grad at jeg ikke lenger kjøper kniver som kommer med det. Jeg misliker særlig innfestingen med en skrue og spor i skjeftet, og synes generelt ikke de er noe gode i brukt. De andre klipsene derimot er helt konge på alle måter. Begge holder selvsagt kniven sånn tålelig greit på plass i bukselomma, men jeg synes ihvertfall at wireklipsene er mye dårligere.

 

Personlig mening er helt greit så lenge det flagges som sådann. Hadde vært morsomt om noen hadde testet klipsene mot hverandre. Når det er sagt, så er det min personlige mening at Spyderco rotet med fargene på Para2. En sånn kniv kan godt ha blankt blad, men ikke blankt klips. Så hos meg byttet en Stretch og en Para2 klips (identiske bortsett fra en i svart og en i blank), og begge ser bedre ut - i mine øyne :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg Eka Swede 8 og er veldig fornøgd. Veit at den ikkje har belteklips men den kan fint opnast med ei hånd.

Stålet virkar til å vere bra, har ikkje brukt den veldig mykje men den har fått prøva seg litt.

Einaste eg sett fingereb0n på er at bladet gjev etter bittelitt når eg tar i. Detta har ikkje noko særleg å seie for brukens skyld, er mest irriterande.

Ellers virkar kniven solid og av veldig god kvalitet. Eg gav 199 kroner heim i postkassa frå jaktfall.no.

Bruker den berre til å ha i lomma overalt og det er utruleg kjekt å ha med seg ein kniv. Den er ikkje noko særleg stor, hadde ikkje hatt den med som einaste kniv på jakt men er super til småarbeid og mindre ting. For bare 200 kroner er eg veldig fornøgd. Veldig mykje kniv for pengane!

 

Mvh Aslak

Link to comment
Share on other sites

hei, jo dette er nok mer riktig , man kan få gode billigkniver , om man tar EKA for eksempel så er de gode kniver, selv om de skulle vært laget andre steder i verden, der er noen ganger små detaljer som kunne vært bedre, dette kan gjelde litt påkosta kniver også, sidelinere(sideplater) de ligger under skjefteplatene, de burde vært pusset litt på kantene(inni), de er skarpe...dette kan man gjøre selv med en dremmel, det er ikke bra at de er skarpe selv om hovedtrykket når man spikker ligger ovenpå, skarpe linere kan kutte litt i håndflaten når man klemmer hånden sammen for sikkert grep,.en annen ting er skruer som skjefteplatene er festet med, de går gjennom sideplatene og fortsetter litt inn i kroppen på lommekniven, der hvor bladet ligger, om skruen er for lang så kan den ikke bare samle smuss osv, den kan skrape på bladet,..

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg Eka Swede 8 og er veldig fornøgd. Veit at den ikkje har belteklips men den kan fint opnast med ei hånd.

Stålet virkar til å vere bra, har ikkje brukt den veldig mykje men den har fått prøva seg litt.

Einaste eg sett fingereb0n på er at bladet gjev etter bittelitt når eg tar i. Detta har ikkje noko særleg å seie for brukens skyld, er mest irriterande.

Ellers virkar kniven solid og av veldig god kvalitet. Eg gav 199 kroner heim i postkassa frå jaktfall.no.

Bruker den berre til å ha i lomma overalt og det er utruleg kjekt å ha med seg ein kniv. Den er ikkje noko særleg stor, hadde ikkje hatt den med som einaste kniv på jakt men er super til småarbeid og mindre ting. For bare 200 kroner er eg veldig fornøgd. Veldig mykje kniv for pengane!

 

Mvh Aslak

 

 

liker også godt EKA produkter, den med gummi type skjefter er mye bedre å holde i, sikkert og behagelig, kan nevne EKA Swede 8 med treskjefter, der er de punkter som kunne vært bedre, sidelinere under bubinga skjeftene de er skarpe og man kan kutte seg litt, samme er at skruene går for langt inn i kroppen på den, andre ting som man også kan gjøre selv er de skarpe kantene på release bar(låseknappen) der er også kantene skarpe, man kan for best grep gå over hele for å kjenne etter de skarpe kantene, samme gjelder knivbladet fra tange til spis om man ønsker mer custom følelse :-)

 

På nesten alle EKA foldekniver med backlock type så er der en artig detalj, vet ikke om dette har med dimensjons toleranser å gjøre men det er nærliggende, når man holder et sikkert grep og presser eggen ned mot en overflate så kan man kjenne en helt minimal bevegelse(rett ned, ikke sideveis), typisk, alle EkA jeg har sett har en slik, ikke alltid lett å kjenne, alle låser er gode på dem synes jeg, ..

 

om noen av dem er laget i utlandet kan være , merket at eggen ikke var fullstendig skarp over hele, men enkelt å kvesse så ble den fin, når man kan kjøpe en kniv til 200kr så kan man gjøre de små ting/forbedringer selv å dermed eie et produkt som like godt kunne kosta det dobble

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har noen formening om denne kniven, måtte bare kjøpe den pga. at den åpnes nesten automatisk og det er jo en stor fordel syns jeg :mrgreen:

 

http://www.bladehq.com/item--Smith-Wesson-Large-SWAT--2789

 

swatlb.jpg

 

Jeg har forelsket meg helt i denne Billig kniven, den var etter mitt syn kjempeskarp i fra fabrikken og den er det fremdeles etter en del bruk.

Men det beste er at dette er en kniv som åpner seg automatisk :overrasket:

Den fins i tre forskjellige størrelser og i svart eller sølv utførelse, vanlig eller delvis serratert blad, god griptape på en måte, som ikke er noe for kontorhender men blir bedre etter et par dagers bruk.

Link to comment
Share on other sites

:lol: auto, mange som liker det, personlig synes jeg auto(sp.as) er mer en forstyrrelse på en kniv, enkelt skvetter til når de åpner den, nesten mister kniven,. Kjenner merket ja, har ikke hatt den i handa for å se, men kjenner litt til stålkvalitet, kan variere litt i kvalitet men generelt helt brukenes ja,.Mye for pengene, plastmaterialene de bruker i skjeftet, er vel plast? de pleier å være ok, levetiden på låsen kan variere.
Link to comment
Share on other sites

kanskje metallurgen kan fortelle mer, men 4034 rustfritt er et vanlig rustfritt i europa, det burde være 1.4034(x46Cr13) de mener, ikke sikker men 1.4034 det er brukt av Victorinox på noen kniver, de bruker 1.4110 i hovedsak på knivbladene,.

Selv om 4034 er vanlig og enkelt idag så er der mange kvaliteter også her, på Sveitsere så brukes på de beste høyeste kvalitet, poenget er at selv et enkelt stål må gjennom temperering riktig og dette kan variere sted til sted,..S&W , de pleier å holde bra...

Link to comment
Share on other sites

Ja, ingen tvil om at dette forumet kan være kostbart å følge med på.

 

Den CS Micraen så jo ut til å være en fin kandidat for å ha i lomma til enhver tid, og til en pris som gjør at man ikke går konk om man mister den.

 

Men er det noen som har vært borti de rimeligere Spyderco knivene, som Ambitious, Persistence osv?

http://www.ebay.com/itm/Spyderco-Ambiti ... 416a251d00

Link to comment
Share on other sites

Gav bort en Tenacious i julegave. Godt inntrykk. Arbeidskniv av god kvalitet. Ikke spesielt skarp, men var meget velvillig innstilt til skjerping. Lå godt i hånda og oppførte seg pent.

 

Neste trinn ned hos Spyderco, byrd, er helt greie kniver, men litt juks på detaljer og antagelig ikke egnet for særlig tungt arbeide. Fin til hverdags ettersom de har noen små og lette modeller.

Link to comment
Share on other sites

Det høres litt merkelig ut at en taiwansk-amerikansk kniv kommer med europeisk stålbetegnelse, så er skeptisk til den "4034" betegnelsen.

Rustfrie stål har en ganske snever herdetemperatur, så her er det viktig å treffe bra for at eggen skal bli brukbar.

 

jeg er også litt skeptisk,

enig i at de må vite hva de gjør med herdingen....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da var min nyeste Spyderco i hus, en Native lightweight.

 

C41PSBK-2.jpg?1351270464

 

Flott kniv, og virkelig lett: Kontrollveid til 75 gram på kjøkkenvekta. S30V stål og passe bladlengde, ser og føles bra ut. Dessverre litt mindre i grepet enn jeg hadde sett for meg/håpet, så den blir nok solgt videre på et tidspunkt, eller muligens gitt til kona.

 

Ellers noe nytt? Noen andre som har handlet i det siste?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...