Jump to content

Foldekniv tråden


Xesray

Recommended Posts

Hej,

Det er ikke et problem i det hele tatt. Jeg kjøpte min første Sebenza i 1987/88. Jeg har den fortsatt,og det finnes ikke slark i lås/blad !!!! :D

Personligt,finner jeg "small" for liten til mitt bruk,men det er meg. LØB Å KJØB :D

Link to comment
Share on other sites

Öppnar du Sebenzan försiktigt eller flippar du ut den med tummen? Har Delica 4 eller Kershaw Skyline i fickan på jobb och PM2 i skogen, på fiske och jakt. Skulle haft en Sebenza i samma storlek som Delican. PM2 är fin som komplement till F1 på tur. Och Skyline är väldigt fin till att göra upp fågel. Men Sebenzan ser otroligt fet ut!

Link to comment
Share on other sites

i dag fant jeg igjen min benchmade minigrip. :D

fant den under sofaputene, det er der alle små ting jeg mister havner.

første plassen jeg sjekket når jeg jeg mistet den for 1-2 måneder siden, men da var den ikke der.

 

kan du sjekke sofaen etter en small sebenza når du nå er i gang? :P

 

Lilja: fikk ikke noe slitasje på låsen på min forrige sebenza, litt nyere modell enn M40a1 men ikke ny.

Link to comment
Share on other sites

Steve Rice (Har et eget underforum på Bladeforums.com Brukernavn STR) han lager på bestilling, men det er ikke alle kniver han har inne og det å sende en kniv frem og tilbake er litt uaktuelt. (Han hadde mine, pris ca. 180 for en clip)

 

Det går an å kjøpe noen som passer nesten herfra: http://usaknifemaker.com/folding-knife-parts-c-30.html?p=3 Vet ikke hvordan shipping er til Norge nå.

 

De ser sånn ut på en Spyderco:

IMG_2523.jpg

 

Gansk bra, men Steve sine er bedre...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Etterlyser forøvrig fortsatt noen I norge some eier (en ekte) Hinderer XM-18. Jeg påstår fortsatt at jeg er den eneste intill motsatt er bevist. Har spurt de fleste nordiske brukere av USN og diverse andre forum, men ingen nordmann som eier en slik.

 

Har sjølv hatt Hinderer XM-18 som EDC ei stund no, og er meget godt fornøgd. Dei er kanskje ikkje av det mest vanlege knivane her i landet, men eg vil tru at det eksisterar nokre rundtomkring.

Link to comment
Share on other sites

Å ja vg-10 blir brukt på disse:D Det beste med kniven er størrelse og vekten på den, den rommer mer en hånden og vekten er latterlig lav. Eg går å sjekker om kniven er i lommen hele tiden. Eg kjøpte cold steel recon samtig den kjenner du at du har på deg. Bildene skal ligge her inne på tråden.

Link to comment
Share on other sites

Ting tar tid :wink:

 

Som en oppfølging av denne fra "Knivstål-tråden":

Jeg ser at 440C, som karakteriseres som "Ja takk" i første innlegg, sies å være veldig avhengig av herdeprosessen for åfå bra egenskaper.

 

Er det noen som har noen formening om hvordan dette stålet oppfører seg i Spyderco sine kniver?

 

Edit: Eller rettere, hvordan det er herdet hos dem, eller deres leverandører.

 

...der jeg funderte på en Spyderco Chicago så har det nå endelig blitt handlet en, fortsatt veldig liten, "storebror" til Chicagoen. En Spyderco Cat(1/8 tomme lenger blad) er på vei over dammen sammen med en Bark River Canadian Special 3V.

Link to comment
Share on other sites

Konemor har vært på besøk hos foreldrene sine på vestkysten og tok en tur innom Leatherman sitt fabrikkutsalg og handlet to kniver og et multitool til veldig hyggelige priser.

 

Juice XE6

juice-xe6-clsd.jpg

 

Denne her blir litt sånn Swiss Army Knife greie. Jeg er ikke helt sikker på om den vil erstatte den gamle Fuse'n min siden den er mindre og mangler låsing. Det er ikke ofte jeg trenger mer verktøy enn min gamle svart/camo Fuse har. I tillegg mangler Juice linjal.

 

Freestyle

freestyle-ad.jpg

 

Denne likte jeg, den blir omtrent som en Spyderco med tang. Liner lock riktignok, men den virker veldig robust. Freestyle er en genial liten sak når man ikke trenger skrutrekker, flaskeåpner osv.

 

Til slutt, Leatherman Rail:

rail-fanned-l.jpg

 

Det er ingen kniv på denne, derimot har den det meste man trenger for å holde en AR-15/10 i gang. Hvorfor de inkluderte oksygentanknøkkel som man normalt finner på medic/EMT verktøy forstod jeg ikke helt ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor politisk korrekt det er å poste om denne kniven, men for min del er den lovlig å eie. Jeg fikk den som presang for mange år siden. Dagens pris er ca. 110 €.

 

A572399.jpg

 

Dette er en Haller Silver Blitz. Å åpne den er en kjapp IQ test: Man roterer venstre sideplate et par grader og bladet flipper ut. Opplåsing på samme måte. Med en bladlengde på 85mm og et 440B blad, som holder seg skarpt lenge, er det egentlig en veldig anvendelig kniv.

Link to comment
Share on other sites

Spyderco Tasman Salt plain edge og Spyderco Resilience bestillt. Farlig å bli bitt av spyderco basillen som tidligere nevnt. Men du verden så morro :)

Har en Spyderco Tasman Salt plain edge selv. Kjøpte min fra knifesupply.com. Fantastisk kniv! Du kommer nok til å bli meget fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg Spyderco tenacious hos søilen i går. Kan noen anbefale et bra slipesett? Etter å ha brukt og plukket på kniven et par dager blir det garantert kjøpt et par Spyderco kniver til. Hvordan er det å bestille kniver fra f.eks USA? Er de like vanskelige med kniver som våpendeler?

Link to comment
Share on other sites

018_zps569a1954.jpg

noe til hverdags bruk.

020_zpsa14bb0a3.jpg

Er en stor fan av CR\s kniver. Har en de første han laget da han kom over dammen.( Sebenza)

019_zpsb1d7c819.jpg

Ikke helt sikker,men nesten 25 år mellom disse 2 :-) Chris kunne ikke si med sikkerhet dato,men det var en tidlig en. Jeg passa selvfølgelig ikke på eska og papirer. Var 25 år og 25kg mindre da. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...