Jump to content

Foldekniv tråden


Xesray

Recommended Posts

Kjekt med en kniv tråd, så er det litt letter å lese seg opp vist man er ute etter en ny kniv, sånn som vi fleste er hele tiden.

Så her kan vi diskutere alt av foldekniver uansett merke og type.

 

Sjøl så e eg alltid på hugget etter en ny foldekniv som eg kan bruke på jobb eller bare ha på pynt i skapet :D

 

Så no er eg på jakt etter en som eg kan bruke til litt småting når eg er ute å tråker litt rundt i skogen, rettere sakt en ikkje alt for stor og ikkje alt for liten, og med en lav vekt. Har sett videoer på tuben opp og ned og klarer egentlig ikkje å besteme meg. Den skal ikkje brukes til noe hardt arbeid, men mer kjekt å ha på seg til små ting.

Link to comment
Share on other sites

@Xesray: Hmmmmmmmmmmmmmmmm... Sist du kjøpte foldekniv endte du opp med å bli sykmeldt med selvpåførte kuttskader. Planlegger du ekstra ferie ? :mrgreen:

 

Nuvel, jeg tillater meg en skikkelig avsporing i forhold til intensjonen med tråden og viser et par samlerobjekter i stedet for brukskniver. Den ene er ikke engang en foldekniv... Men de er i hvert fall noe man ikke ser hver dag.

Jeg samler på militære kniver og bajonetter, for tiden er jeg spesielt opptatt av amerikansk materiell, og de to jeg viser her er blant de første knivene som ble utlevert som overlevelsesverktøy for flymanskaper i US Army Air Force tidlig i 2. verdenskrig.

 

Øverst en Cole foldekniv, populært omtalt som Giant Folder. Denne er USAAF-versjonen. US Navy's flymannskaper hadde samme kniv utstyrt med en bøyle for sikringsline festet til utstyrsvesten. I tillegg til knivblad med liner-lås hadde den også et sagblad som bl.a. kunne brukes på aluminiumsplater.

Deretter en Christy lommekniv. Denne har et blad som skyves inn i skaftet a-la en tapetkniv og kan låses i tre forskjellige posisjoner for bruk. Etter det jeg har kunnet finne ut så langt er dette den første kniven som ble tatt i bruk av USAAF.

Nederst en klassisk Ka.Bar 1219C2 USMC Fighting Utility Knife for referanse på størrelse - denne er fra Korea-krigen.

groupv.jpg

 

Christy-kniven med bladet i de forskjellige stillingene

christy1c.jpg

christy2.jpg

christy3.jpg

christy4.jpg

 

Cole-kiven med bladene utfelt

coleopen.jpg

 

Håper dette er av en viss interesse, de er i hvert fall kniver som opprinnelig var tiltenkt universal feltbruk.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken pris snakker vi?

 

Kjøpte en Benchmade 940 sist jeg var i USA som har blitt EDC kniv. Foreløpig veldig fornøyd med denne, silkemyk åpning, passe stor og god kvalitet. Prisen er dog litt mindre hyggelig så blir ikke en kniv jeg hamrer å slår på og er brutal med helt med det første :P

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill folkens.

 

En Fallkniven u2 blir ikkje aktuelt, åpnes med 2 hender, ingen betle klipp.

 

Leatherman kniven, nja, kanskje ser veldig stor og klumpete ut. + at det ekstra som er på den har eg aldri brukt for, så da er vitsen vekke.

 

Noen av de andre linkene her var det mye fine kniver, skal se litt bedre etter der :)

Link to comment
Share on other sites

Ontario Rat Model 1. Bra kniv til knall pris.

Har den selv i svart, men ser at de har fått nye farger:

 

Har en slik en også som ser litt røffere bruk siden den ikke koster skjorta :D

 

Lite poeng i å kjøpe med farget blad da, den er LAKKERT i stedet for en solid coating... detter av i flak og ser rufsete ut etter litt bruk.

god kniv, men ganske tung, og stor og "skummel" nok te at du får litt skeive blikk når du drar den opp for å skrelle ei appelsin i kantina :P

Link to comment
Share on other sites

Nja du har ikkje helt rett i det du sier highpower, Måtte jo teste ut kor skarp den var ut av boksen. Den var ikkje så gale må eg si, legen sa så fint at han ikkje turte ikkje sy det, på grunn av at han var redd for at den delen eg nesten kappet av kunne dø, og sykemeldt ble eg ikkje, vi fikk inne jobb i 5 dager :) På den tiden regnet det noe jævlig vær dag, så takk for at det fins inne jobber i yrket mitt også.

DSC03306.jpg Det ser kanskje ikkje så gale ut, men det gjor ganske vondt de første dagene.

 

Ang samlingen din, så ja det var et par fine der, men eg ville ikkje tatt de med meg ut å brukt de, dette er kniver som har vert nok ute i feltet og fortjener å ligge trygt inne.

Link to comment
Share on other sites

Brukt den her: http://sogknives.com/store/TF-3.html ''ganske'' mye i ca et år. Brukt til det meste, bortsett fra kløyving, eller hva man kaller det når man kløyver med kniv og kubbe :roll: Holdt seg ganske bra. Blitt en liten slark, og blitt en del treigere å åpne,( må gi den et lite puff med tommelen for å få den helt opp). Ser den finnes også med rett egg og i mindre utgave. Fornøyd, men skal sies at det er den eneste foldekniven jeg har eid...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en slik som EDC det siste halvåret http://www.youtube.com/watch?v=43TssoD41mc Benchmade1_700W.jpg

...og er storfornøyd. Det er en kniv jeg er glad i, og som jeg ikke utsetter for mishandling. Den er passe stor, har assistert åpning, bæres med spissen opp i lomma. Holder seg skarp, og føles ut som om den er av god kvalitet. Den er vel kanskje i det øvre prissjiktet for en brukskniv, men til pen bruk er den storartet for meg. Har den med overalt, alltid.

 

Edit:tilfeldig bilde fra nettet. Kniven har ikke den mørke teksten på bladet som er vist på bildet.

Link to comment
Share on other sites

nå vet jeg ikke hva du bruker kniven til på jobb, men jeg er blitt et gladere og lykkeligere menneske etter at jeg skaffet meg en olfa kniv til jobbruk.

da kan jeg ha en lettere og smidigere kniv til div oppgaver på fritiden.

nå for tiden er det en victorinox bantam, men kunne tenkt meg noe med litt lengre og bredere blad.

 

uansett, spyderco tenacious er knakende god allround kniv i et behagelig prisleie.

brukte min i 2 år før jeg "så lyset".

Link to comment
Share on other sites

Knivene eg bruker på jobbe er litt kapping av tau,plast,isopor. Eg bruker 2 buck kniver i 2 størrelser.

 

Men no vil eg ha en som eg skal ha på meg sånn ellers når eg går i skogen, den skal bare brukes til små ting, vet ikkje helt ka, men liker å ha kniv på meg, har alltid brukt for en kniv.

Link to comment
Share on other sites

Alt-mulig-kniv til uspesifiserte oppgaver - hmmmmmmmmmmmmmm...

Er du 100% fastlåst på at det må være foldekniv ?

Kommer tilbake til ting jeg plukker opp gjennom samlerinteressen, hva med en US Jet Pilot Survival Knife ?

http://www.ontarioknife.com/catalog/item/11

499%20Air%20Force%20Knife%20&%20Sheath%206150.jpg

 

Eller oppfølgeren ASEK ?

http://www.ontarioknife.com/catalog/item/2

82b82055f02e8795e932c9eed1a0b6c6.jpg

 

Ikke veldig fancy, ikke superstål som må brynes kjølt i flytende nitrogen og besverges ved midnatt, men gjennomtenkte bunnsolide universale brukskniver. Disse er konstruert for å takle alle de bruksfelt man kan tenkes å komme ut for fra man forlater et nedskutt fly til man plukkes opp av et redningshelikopter. De har til og med innebygget hammer. Og de er mil.spec., ikke en gang du klarer å ødelegge dem :mrgreen:

Vurderer å kjøpe inn en slik selv tiltilsvarende formål -vil helst ikke bruke de jeg har i samlingen... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Spyderco har vel en to-tre modeller på stallen:

 

Byrd serien er made in China, men holder god kvalitet. Det som mangler kan du fikse sjøl.

 

Ambitious - liten, god nok og billig

http://www2.knifecenter.com/item/SP148G ... 10-Handles

 

Dragonfly - liten og lett nok til at du glemmer at den er der, håndterer alt av småjobber (og flere prisklasser).

http://www2.knifecenter.com/kc_new/stor ... eries=640&

 

Ellers er jo ESEE Izula veldig liten og nett selv uten å være foldekniv.

http://www2.knifecenter.com/kc_new/stor ... eries=701&

 

 

 

PS

Det var da ikke store såret. Skar ost med en Emerson Horseman på nyåret og sturet over hvor sløv og dårlig den var. Helt til jeg tenkte på noe annet og kniven kom i kontakt med sitt rette element: menneskekjøtt.

Ikke anbefalt til turbruk - for stor og tung og spesialisert.

Link to comment
Share on other sites

Som en flott allround lommekniv med et godt kompromiss mellom pris og kvalitet må jeg holde en knapp på Spyderco's Endura 4. Denne er stor nok til at man får et godt grep, men liten nok til å ha i bukselomma. Kniven er lagd i Japan, er enkel og bunnsolid, og VG10 stålet er enkelt å skjerpe og rustfritt som fy. Min er alltid med meg på tur, og er et perfekt team sammen med en liten øks til de litt tyngre oppgavene.

 

Selv om mange av oss sikkert liker både fine og dyre kniver (jeg vet jeg gjør), så har jeg i den senere tid blitt frelst på Leatherman sin Squirt PS4. Den er utrolig liten og billig, men med alle verktøy man trenger til daglig. Jeg har koblet noen lamper og stikkontakter med min i tilfeller hvor jeg ikke har hatt med verktøy, og det er ikke noe du helt enkelt gjør med en foldekniv, uansett pris og kvalitet. Den er nok heller ubrukelig i skogen, men er for min del i det minste kongen på haugen i hverdagen.

Link to comment
Share on other sites

Null problem å lukke Endura med én hånd. Jeg har to varianter jeg bruker. En er å holde den i hånden normalt og klemme inn låsen med tommelen, for deretter å gjøre et lite "kutt" i lufta som man stopper raskt. Dette gir en liten knekk på bladet, og så er det bare å bruke tommelen i hullet på bladet for å lukke den. Den andre teknikken, som jeg bruker mest, er å klemme inn låsen og presse ryggen av bladet mot brystet. Dette gir en liten knekk på bladet slik at man kan slippe låsen, og så er det bare å lukke kniven helt, enten mot brystet eller med tommelen i hullet på bladet. Vet ikke om noen skjønte denne forklaringen, men det er ihvertfall slik jeg gjør det. :mrgreen:

 

Og hvis man virkelig måtte bruke to hender for å lukke en foldekniv, hva så? Jeg er enig i at åpning med en hånd er kjekt, selv om det ikke er et krav fra min side, men å kunne lukke med en hånd har jeg aldri hatt et enormt behov for. Da er jeg gjerne ferdig med oppgaven som skulle utføres, og opplever at jeg som regel har venstrehånden fri uansett.

 

Men uansett, Endura 4 er en flott kniv. Valgfrie farger er bare en bonus. Jeg har med brunt skaft som matcher Lundhags Traverse buksene mine ganske bra. Man må jo tross alt være litt motebevisst også. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mye kniver å velge i enten med Liner lock eller axis lock så så finne enhåndsfoldere som er enkle å bruke er ikke vanskelig. bakdelen er at de ofte har littegrann mer gods i skaftet, men dette syns jeg bruksmessig bare er en fordel uansett.

 

Kan også anbefale Benchmade sin griptilian serie som kommer i flere varianter og som har et veldig godt grep til mine hender i hvertfall :)

 

http://www.benchmade.com/products/product_list.aspx?keyword=griptilian

 

Denne kommer med axis lock, samme som 940'en jeg nevnte over som er veldig enkel å bruke med ei hånd, både som thumbstud og thumbhole utgaver og i stor/liten utgave :)

 

Edit: synes cabelas utgaven ser ganske pen ut f.eks.

 

http://www.benchmade.com/products/product_lgshot.asp?sku=pd670

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg nå fremstår som uvitende, men det får stå sin prøve. :mrgreen:

 

Jeg har brukt Gerbers "Bear Grylls scout compact" i et år og den har vært knall.

Det ligger en på innerlomma i jakken, en i arbeidsbuksa, en i jaktklærne og de brukes oftere enn jeg hadde trodd jeg kom til å bruke de.

Den er serratert innerst, men jeg synes ikke det er noen ulempe. Pølsepinner lages på nulltid og brev, pakker og andre ting som skal åpnes blir åpnet. Denne kniven er også perfekt til å slakte fugl med, spissen holder seg kvass og den er ikke så stor at man "mister" den inn i fuglen og skjærer kjøttet opp mer enn nødvendig.

 

1075619-Compact-Scout.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg nå fremstår som uvitende, men det får stå sin prøve. :mrgreen:

Jeg har brukt Gerbers "Bear Grylls scout compact" i et år og den har vært knall.

 

Den prøven bestod du med glans og eikeløv i BG-fargene :)

 

Litt mer seriøst: jeg har kniver i mange nok varianter til å lande på to ting:

 

1) Det er viktigere å ha en kniv på seg, enn hvilken kniv.

2) Jeg kan tilpasse meg ulike utforminger - Den Perfekte Kniv finnes ikke.

 

Dessuten, de eneste som byr seg om hvilken kniv du liker, er folk som liker kniver selv. Det vil si at 99,5% (kilde: rett ut av luften), av klodens befolkning gir blaffen. Resten skjønner ordene "godkniven min".

Link to comment
Share on other sites

Har bestillt Ontario Rat-1 foldekniv på E bay, som jeg venter lengsels fullt på. Håper det er en grei kniv som jeg blir fornøyd med?.

 

Har blitt vant til å ha en liten folde kniv i lomma mi, og når jeg mistet min lille trofaste billig Buck, måtte jeg bare skaffe meg en ny en. Liker godt disse billige Buck knivene. De er som nevnt billige og veldig lette å få skape igjen. Noen drag med Rudolf stroppen, og du kan barbere deg med dem!. Får se på e bay om jeg kan finne en ny Buck til meg igjen.

Link to comment
Share on other sites

Her er en foldekniv jeg kjøpte i sommer, det er en Chris Reeve Umnumzaan. Jeg var innom fabrikken i Boise Idaho, og produksjonssjefen Clark Hill tok meg på en times guidet tur. Etterpå fikk jeg kjøpe kniv, selv om det egentlig var 6-12 måneder leveringstid på alle modellene. Sjefen sjøl mente at når jeg hadde kommet helt fra Norge for å besøke de, så måtte jeg få kjøpe den kniven jeg ville ha. Da ble det denne.

 

Edit: Prøvde å ordne bilder, men det lar seg ikke gjøre. Tidligere kunne jeg legge ut bilder som var lastet opp hos Fotoknudsen, men nå forsvinner bildene fra kammeret.no når jeg logger av hos fotoknudsen. Og jeg greier ikke finne ut hva som gjør det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har brukt SOG trident som er linket over her i 3 år nå snart. Veldig god brukskniv! Eneste minuset jeg har å komme med er at den er litt hard i stålet, slik at det tar tid å slipe den opp. Det at den blir treig i mekanismen har å gjøre med at det kommer skit inn mellom bladet og skaftet. Dette fikses lett ved å skru den opp, for så å rengjøre alle delene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fine greier. Jeg har en Spyderco Ladybug Salt i H1, og så langt har det levd opp til ryktet sitt med å være 100% rustfritt.

 

Cold Steel'en er ikke noe for meg i det hele tatt, men Spyderco'en var fin da. :mrgreen:

 

Selv har jeg gitt etter for følelsene mine og gått til innkjøp av en Spyderco Ulize. Ikke noe jeg strengt tatt trengte, men den er så j*vlig flott. Kjempefornøyd, angrer ikke et sekund.

 

Ulize001.jpg

 

Det er Paramilitary på toppen, Military i midten og Ulize på bunnen. Nyt de kurvene. :mrgreen:

 

NB! Ikke mitt bilde.

Link to comment
Share on other sites

Spyderco e flotte kniver, de er lett tynn og kjempe god å holde i, lett å bryne.

 

Forresten så glømte eg å si at eg bestilte en spyderco endura 4 i farge blå, den gleder eg meg til å få hjem i samlingen :)

 

Den Ulize så ikkje verst ut, farlig å bli bitt av spyderco basillen, kan fort bli dyrt.

 

Spyderco paramilitary står på ønskelisten også, den med sort blad :) Den koster ca 1500kr her hjemme, rimelig dyr ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på Jula en tur i romjulen og der hang det en Gerber PowerFrame til rundt 300,- Kjøpte den av ren spontanitet. Den var av overraskende god kvalitet og god i hånden samt lar seg lett åpne og lukke med en hånd. 3" blad, solid belteklips og koksgrå på farge.

Denne er nå fast inventar i bukselommen.

Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ha ha, der var det mye teit. Marauder eller Chaos Tanto anyone? Strengt tatt ikke foldekniver så vi trenger ikke diskutere dem her, men hjelpe og trøste.

 

Code 4 så ganske grei ut da, om enn litt kjedelig. Counter Point XL var egentlig ganske fin og stilren, selv om det ikke er noe jeg kommer til å kjøpe. En Bird & Trout derimot tror jeg at jeg må ha meg snart.

Link to comment
Share on other sites

Beste foldekniven: http://www.sogknives.com/type/knives/tr ... tripe.html

 

Fordeler: - Lett

- Liten

- Solid

- Bra detaljer

 

Ulemper: - Litt hardt stål kanskje, men er titan så gir lavere vekt

- Litt "plastikkfølelse" når man holder i den

 

At den har taggete blad innerst er og en fordel da man kapper ting dobbelt så fort, men det viktigste av alt: den har camofarger på knivbladet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill folkens.

 

En Fallkniven u2 blir ikkje aktuelt, åpnes med 2 hender, ingen betle klipp.

 

Leatherman kniven, nja, kanskje ser veldig stor og klumpete ut. + at det ekstra som er på den har eg aldri brukt for, så da er vitsen vekke.

 

Noen av de andre linkene her var det mye fine kniver, skal se litt bedre etter der :)

 

Satt å leste denne tråden.

Ingen problem å åpne U2 med en hånd,men belteklips mangler ja :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...