Jump to content

Etablering av vindmøllepark, hvordan påvirker dette jakt?


ole.elg

Recommended Posts

Tja, å ha en mengde strukturer i mer eller mindre konstant bevegelse stående i terrenget har neppe noen positiv effekt på jaktresultatet.

Under gåsejakt på Vikna pleide vi å kjøre opp til vindmølleparken på "Propellfjellet" og bruke dette som utkikkspunkt for å se gåsetrekket og hvor flokkene slo ned, men på nybyggede vindmølleparker er det nedfelt i konsesjonsbetingelsene at adkomstveien til vindmølleparkene skal være sperret med låst bom, så den muligheten utgår.

Dermed faller noe av "reklamen" med "økt tilgjengelighet for allmenheten" også bort i mine øyne. :roll:

 

Når det gjelder innvirkning på storvilt...jeg regner med at det er en grunn til at reindriften ikke er så happy når det kommer på tale om vindmølleparker i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Trenger vel ikke være rakettforsker for å skjønne at all inngrep i naturen får konsekvenser, mindre inngrepvil forårsake adferdsendringer hos dyr, større inngrepen vil i værste fall føre til lokal "utryddelse". Det kommer an på inngrepet rett og slett.

For storviltjakten sin del så kommer det an på hvor mye vei og anleggsområde som bygges i elgens rike, fjernes skjulet og maten, vandrer elgen bort. Den står neppe å teller omdreininger på mølla...

Det blir håpløst å si noe konkret om vindmølleparker generellt da adkomst (veinett) og antall varier i fra park til park.

 

Det overordnet spørsmålet i denne sammenhengen er, hva i h... skal vi med vindmøller? Ha enda større kraftoverskudd? Gjøre de rike enda rikere?

Link to comment
Share on other sites

Har selv fått vindmøllepark her i farsund der jeg jakter 33 stykk store som fy,her trodde vi det ville skremme rådyr,hjort, og elg vekk men ble overasket :D .Klart det merkes under byggeperioden men veldig overaskene hvor fort dyrene vender seg til dette :D tror ikke noen her merker mindre dyr i heia nå og er jo bare første året med jakt etter de ble bygget, hjorter går i flokker og beiter som før like ved selv under anleggsperioden.Og alle veiene i heia gjør jakta lettere. og her er snakk om mange km med vei der alt lå urørt for ett par år siden.

Link to comment
Share on other sites

Ha enda større kraftoverskudd?
Neida, krafta skal til Europa, den! Det må riktignok bygges mange kabler, eller hele Skåne-området må nedbygges med kraftlinjer, side om side, men pyttsan! Det gjør jo ingenting - særlig fordi det er du og jeg som må betale for gildet, gjennom "nettleie"-delen av strømregninga!

 

Gjøre de rike enda rikere?
Javisst - denne investeringen er garantert risikofri - investorene er garantert å få igjen pengene sine, med klekkelige renter, og solid fortjeneste, i løpet av 15 år! Og kan du gjette hvem det er som skal betale for dette, tro? Det skulle vel aldri være - la oss se - ja, så sannelig! Det er faktisk du og jeg denne gangen også! Forunderlig, det der - vi pleier da ikke å ha slik "vinnerlykke" til vanlig?!? Denne gangen kalles subsidieringen av naturrasering til ingen nytte "grønne sertifikater"!

 

- og her er snakk om mange km med vei der alt lå urørt for ett par år siden.
Noen ser vel noe positivt med slikt også - på mine heimkanter vil spekulantene rasere et område som har ligget praktisk talt urørt siden istida. "LITT" merkelig at det er såkalte "miljøvernere" som er ivrigst på å ødelegge de siste restene vi har av urørt kystnatur.
Link to comment
Share on other sites

En kollega fra lista, sa de hadde skutt mye hjort rett med møllene

ja er her på lista jeg snakker om,bestemmer de seg for vinnmøllepark har vi lite vi kan gjøre :trist: men når det skjer er det lite vi kan gjøre.Selfølgelig ville vi ikke ha disse her vi som jakter der,men når de kommer opp og vi ser hvor lite en merker til dyrenes oppførsel der må vi se positivt på noe.Med det mener jeg veiene der en kan bruke 10 min på å være på en fjelltopp å kikke kilometers over tereng der en før brukte timer opp,mener da ikke for å jakte men selv liker jeg å ta turer opp å kikke se mange ganger uten om jakta.men vindmøller passer ikke i heia og er stygge der de står det er sikkert :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor denne store motstand mot vindmøller? Med vårt overforbruk av ressurser så bør vi vel jammen tåle å se noen vindmøller.Vi begynner jo å se hvordan klimaendringene ødelegger økosystemene på jordkloden.Sansynlighvis er det pga mildere klima at rypebestanden går nedover. Klimaendringer er et globalt problem som må løses lokalt. Jeg har jaktet i vindmølleparker i Sverige og kjenner flere som jakter i vinmølleparker, de mener at det har ingen betydning for jakten og viltet. Noen steder har det blitt bedre. Viltåkrer har blitt anlagt i oppstillingsområdene for kranene, og i kabel gatene. Veiene har gjort det enkler å drive vilstell.Ellers så har jeg inntrykk av at mye av motstanden mot vindmøller er pga bonde/grunneierhets og misunnelse.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor denne store motstand mot vindmøller?
Tja... Hvis vi skal tillate slike store ingrep i uberørt natur, så må vi i det minste kunne forlange at det gir en gevinst, annet enn for utbyggerne.

 

Miljøgevinst? Næh. Det krever så mye energi å produsere disse vindmøllene, at man går i null først etter 20 års drift.(Og da er de sikkert utdaterte og må byttes ut :roll: )

Økonomisk gevinst? Kun for utbyggerne, og eventuellt for kommunen som kan kreve inn noen milioner i eiendomsskatt for anleggene. Med dagens strømpriser er det ikke økonomsk forsvarlig å bygge og drive vindmølleparker. Grunnen til at det likevel kan gjøres er massiv offentlig støtte.(som nevnt tidligere: det er vi som betaler)

Arbeidsplasser er heller ikke noe argument. Til det er anleggsperioden for kort. Etterpå sitter 2 mann å styrer 100 vindmøller.

 

Ulemper: Massevis, både for dyr, fugler og folk.

 

Vannkraft er det eneste riktige i bratte, våte norge. Og vi kan begynne med å utbedre eksisterende anlegg. Om vi utbedrer rørgater og turbiner, så har jeg forstått det slik at effekten av eksisterende anlegg økes med flere titalls prosent i noen tilfeller.

Det bygges dessuten flere småkraftverk enn noen gang, og disse medfører ofte så små inngrep i naturen at ingen tenker over det.

 

Tilhengerne påstår følgende:

Vindkraft er en viktig del av løsningen på de klimautfordringene verden i dag star ovenfor.
Ja, f.eks. i nederland kanskje. Der alternativet er kull-, olje-, gass- eller atomkraft. I Norge er det tøys!
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor denne store motstand mot vindmøller?

 

-.Ellers så har jeg inntrykk av at mye av motstanden mot vindmøller er pga bonde/grunneierhets og misunnelse.

 

Du har nok summert opp hovedgrunnen selv. :winke1:

 

For øvrig kan man ikke sammenligne vindmølleparker på kysten med parker i skog områder i det sentrale østland. Hvis man virkelig lurer på hvordan det fungerer i praksis, kan man dra over grensen til Sverige, hvor man ser at dyrelivet i skogen slett ikke påvirkes nevnverdig. Elgen går helt inntil møllene, og skogsfuglen flyr for det meste lavere en møllevingenes laveste punkt. Hvilket fører til at de ikke blir hakkemat slik som skjer med havørn etc på kysten. :wink:

 

Det nevnes bommer som stenger veiene, men der hvor det er skogsbilveier i utgangspunktet er disse for det meste stengt med bom rundt omkring i landet allikevel. Derimot blir det ofte vesentlig økte muligheter for skiløyper ved siden av veiene der hvor kabelene blir lagt nedi bakken.

 

Estetisk kan man være enig i at det kanskje ikke er det peneste man vet om, men man snakker tross alt om begrensede områder totalt sett. Jakt, som det ble spurt om her, er i hvert fall ikke et problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir ikke direkte påvirket av noen vindmølle-park, og har således ikke så mye jeg skulle ha sagt i denne tråden.

At en vindmøllepark har noen påvirkninger på miljøet er jo soleklart. Og at noen er engstelig for at det kan påvirke jakta forstår jeg. Jeg håper imidlertid at de som sier det ikke påvirker viltet i stor grad har rett.

 

Men jeg forundres over miljøvernet generelt når det gjelder strøm.

Nei, det skal ihvertfall ikke være gass, kull eller atomkraftverk her i landet.

Nei, det skal ihvertfall ikke bygges ut flere vassdrag (er igrunnen enig, synes at nok vassdrag er demt opp og bygget ut..)

Nei, vindmøller det heller ikke være.

Miljøvernet protesterer mot alt.

 

Men dersom miljøvernet skulle få igjennom ett av sine høyeste ønsker, at all bilpark i Norge gikk over til å kjøre på strøm... Hvor skal man da hente all strømmen fra? Hvor stort forbruk hadde det ikke blitt da? Og tror man med sine blåeste øyne at man da fortsatt kan unngå gass, kull eller ikke minst atomkraftverk?

Personlig tror jeg nok vinninga hadde gått opp i spinninga. Både når det gjelder øknomoi, og miljø.

Og som andre sier, så tror jeg vi må innse at noen kilder til strøm må vi ha, og forbruket øker. Vindmøller er vel så langt en av de som skåner naturen mest, om man sammenligner med gass, kull, atom eller for den saks skyld vannkraft. Vannkraft er fornybar energi, men den gir også veldig store inngrep i naturen.

 

Så man får velge mellom pest eller kolera. Og mitt syn (foreløpig), er at vindmøller er av de bedre av alle "onder"....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Nåja, omfanget av inngrep i naturen forbundet med vindmølleparker er massive.

Det kreves en ganske omfattende infrastruktur bare for å få vindturbinene på plass, da snakker vi om tilførselsveier som må ha høy bæreevne, bare noen få prosent stigning og minst mulig kurver/svinger.

I tillegg kommer selve fundamentet for tårnet vindturbinen står på, samt oppstillingsplass for mobilkran og rigging.

 

Deretter står vindturbinen og surrer der i 20-25 år, den er nedbetalt/forrentet etter 20 år, og utslitt/moden for oppgradering etter 25 år.

Som en kar i NVE sa under et folkemøte angående vindkraftutbygging: "Det blir i de fleste tilfeller ikke aktuellt med utbygging med mindre man får et statstilskudd på rundt 50%."

Link to comment
Share on other sites

Tja, nrk hadde jo en fin reportasje for en stund siden, om dette (mulig det er den som er linket lengre opp, sitter på tlf nu).

Derrimot har jeg problemer med å foratå hvorfor vi ikke kan bugge ett par tre ordentlige atomkraftverk, gjerne lagt langt onn i fjellanlegg, her til lands? Vi har jo noen års erfaring med kjernekraft, tross alt ......

 

Men, ot, tror desverre vindmøller ødelegger mye fugl. Storvildt er nok mer tilpassningsdyktige

Link to comment
Share on other sites

Tja, nrk hadde jo en fin reportasje for en stund siden,

-

-

Men, ot, tror desverre vindmøller ødelegger mye fugl. Storvildt er nok mer tilpassningsdyktige

 

Nja. Den Brennpunkt(?) dokumentaren var så tendensiøst at det har fått ganske mye kritikk for å være rett og slett elendig journalistikk...

 

Når det gjelder fugl må man nok skille mellom jaktbare arter i skogen, hvilket har vist seg i Sverige å ikke bli påvirket i negativ retning, og rovfugl. At en og annen hønsehauk kan bli kverket er nok et problem, men ikke tiur/orrfugl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...